تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 23 دی 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مؤمن هرگاه سخن گويد ياد (خدا) مى كند و منافق هرگاه سخن گويد بيهوده گويى مى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

کلینیک زخم تهران

کاشت ابرو طبیعی

پارتیشن شیشه ای اداری

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

چاکرا

استند تسلیت

تور بالی نوروز 1404

سوالات لو رفته آیین نامه اصلی

کلینیک دندانپزشکی سعادت آباد

پی ال سی زیمنس

دکتر علی پرند فوق تخصص جراحی پلاستیک

تجهیزات و دستگاه های کلینیک زیبایی

تعمیر سرووموتور

تحصیل پزشکی در چین

مجله سلامت و پزشکی

تریلی چادری

خرید یوسی

ساندویچ پانل

ویزای ایتالیا

مهاجرت به استرالیا

میز کنفرانس

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1852443050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

دستشويي دارم، پس هستم!


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: دستشويي دارم، پس هستم!
بزرگ‌ترين امتيازات كارهاي رضا عطاران بازي‌هاي روان، ساده و صميمي است كه بسيار راحت و باورپذير جلوي دوربين به نمايش مي‌گذارد.


بزرگ‌ترين امتيازات كارهاي رضا عطاران بازي‌هاي روان، ساده و صميمي است كه بسيار راحت و باورپذير جلوي دوربين به نمايش مي‌گذارد. البته عطاران دائماً خود را تكرار مي‌كند، خصوصاً در فيلم‌هاي طنز و بفروش كه بيش از هر چيز دغدغه و انگيزه خنداندن و در اصل گيشه را دارند. عطاران بازيگر خوب اما نويسنده و كارگردان ضعيفي است. او در تيپ‌ها و كليشه‌هايي كه ارائه مي‌دهد، جذاب و مفرح ظاهر مي‌شود و به عنوان كاراكتر طنز همواره براي مخاطب سمپاتي دارد.
فيلم فرش قرمز(رد كارپت) اوج بلوغ و توانمندي بازيگري عطاران را به نمايش مي‌گذارد كه يك تنه فيلمي را با خود مي‌كشاند. يك تنه نه بدين معنا كه در مقام كارگردان، نويسنده و بازيگر ظاهر شده باشد؛ چراكه كارگرداني و نويسندگي فرش قرمز يك كار بسيار دم دستي و نازل است.

 اينكه چرا يك بازيگر به تنهايي مي‌تواند بدون داشتن فيلمنامه، دارا بودن حداقل‌هاي فني يك چيزي بسازد كه برخي نام فيلم روي آن بگذارند و در سالن‌هايي كه مخصوص پخش فيلم است به نمايش در بيايد، از دو سو قابل بررسي است؛ اول توانمندي بازيگري رضا عطاران است، دوم وضعيت بحران زده سينمايي كشور است كه نماهاي كاسه توالتي و شوخي‌هاي سطحي اوج خلاقيت و علت فروش مي‌شود. اگر اينگونه نيست مخاطب در مواجهه با فرش قرمز به چه چيز مي‌خندد؟
چرا اين عاشق سينما طرح فيلمنامه خود را به كارگردانان ايراني ارائه نداده است؟ در ايران موفق نبوده است به خاطر اينكه سينماگران به او اهميتي ندادند يا شرايط موجود اجازه رشد به او نمي‌دهد؟ چرا او كه در ايران ناموفق بوده است، در رويارويي با اسپيلبرگ موفق باشد؟ چرا سينماگري كه در امرار معاش روزمره خود وامانده است، بتواند به جشنواره پر هزينه كن برود؟

داستان پيش نمي‌رود، شخصيت‌ها الكي به داستان اضافه مي‌شوند و باز هيچ نقشي را بازي نمي‌كند، جز براي ديالوگي كردن فيلم كه وقت پر شود و حرف از پاتايا و... به ميان آيد، مثل همان زن لوندي كه با او دست نمي‌دهد.   
صحبت كردن درباره بي‌منطق بودن فيلمنامه و از هم پاشيده بودن ساختار روايت و كارگرداني همانقدر غير ضروري است كه بسياري از ديالوگ‌ها و سكانس‌هاي فيلم غيرضروري است و فقط از اين رو در فيلم حضور دارند نه براي آنكه ساختار فيلمنامه و كارگرداني درست باشد بلكه بار لودگي و خنده‌هاي جاهلانه كار بيشتر شود. سرگرداني عطاران در كن، سرگرداني سينماي ايران است، اين مسئله را به بهترين شكل نشان مي‌دهد.

از پرفروش و پرمخاطب بودن فرش قرمز كه شايد جاي آن به لحاظ ساختار با ارفاق نهايتاً در نمايش خانگي باشد، مي‌توان به وضعيت تراژيك سينماي ايران پي برد. فرش قرمز داستان يك عاشق سينما (رضا عطاران) آس و پاس است كه با زحمت به جشنواره كن در كشور فرانسه مي‌رود تا با استيون اسپيلبرگ ملاقات داشته باشد و به او طرح فيلمنامه‌اي را ارائه بدهد.  فرش قرمز بيش از آنكه نيش و كنايه‌اي به وضعيت سياسي و فرهنگي ايران باشد كه در نماي پاياني و نمادين فيلم با انداختن پرچم كشور به روي خود در حالي كه تنها و غريب روي فرش قرمز خوابيده است،  بخواهد سبب و علت آوارگي و درماندگي را نشان بدهد، فيلم مرثيه‌اي براي سينماي ايران است كه فيلم پرمخاطب و جذاب آن حتي از فيلم‌هاي عامه‌پسند و گيشه‌اي سخيف و سطحي سابق خود در سينماي ايران، بسيار نازل‌تر و سخيف‌تر است. تو گويي در اين سينما هرچقدر سخيف و بي‌مايه‌تر چه در ساختار فني و چه در محتوا فيلم بسازي، فيلمساز موفق‌تري خواهي بود.  عطاران علت وجودي خود در سينما را كشف كرده است، اينكه دغدغه نشان دادن كاسه توالت دارد، پس فيلم مي‌سازد. بايد ديد او بعد از كاسه توالت شات‌هايش، ‌چه خلاقيت ديگري را براي جذب مخاطب مي‌تواند ارائه دهد .


نویسنده : محمدامين نوروزي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 69]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن