تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس چيزى از حقّ برادر مسلمان خود را نگه دارد [و به او ندهد]، خداوند، بركت روزى ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819498835




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا تیراژ چند میلیون نسخه‌ای فیلم‌ها به صدهزار نسخه رسید؟


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: چرا تیراژ چند میلیون نسخه‌ای فیلم‌ها به صدهزار نسخه رسید؟
گسترش اینترنت و افزایش دسترسی عمومی به سرعت قابل قبول اینترنت باعث شد دیگر کاهش قیمت سی دی نیز نتیجه‌بخش نباشد و دیگر دریافت اکثر فیلم‌ها با بالاترین کیفیت از طریق دانلود غیرقانونی در اینترنت ریشه این بخش را هم هدف قرار داد تا بعد از نابودی گیشه سینما، نوبت از دست رفتن شبکه خانگی باشد.
کد خبر: ۴۲۶۵۱۲
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۵ - 17 August 2014




کاهش شدید تیراژ فیلم‌های عرضه شده در شبکه خانگی آنچنان حاد شده که تیراژ میلیونی هر فیلم به صد هزار نسخه تقلیل یافته اما این اتفاق محصول چه عواملی است، چرا نگران کننده است و استمرار این رویه، چه عوارضی برای سینمای ایران در پی خواهد داشت؟

به گزارش «تابناک»، شبکه خانگی در کشورهای پیشرفته جزو پرسودترین بخش‌ها است و به واسطه رعایت کپی رایت در این کشورها و قوانین سخت و جریمه‌های سنگین برای کپی غیرقانونی فیلم‌ها، کمتر کسی ریسک چنین عملی را به خرج می‌دهد و به همین دلیل نسخه‌های باکیفیت فیلم‌ها و سریال‌ها گاهی تا چند برابر قیمت بلیت فیلم یا حق پخش شبکه پخش کننده سریال قیمت دارند و صرفه با سینما رفتن است.

با این حال گروهی نیز هستند که علاقمند به داشتن آرشیو این آثار هستند و به همین دلیل هزینه چند برابری را متحمل می‌شوند و این مجمو‌عه‌ها را می‌خرند و به همین دلیل سودآوری عرضه نسخه فیلم با تیراژ بالا در این کشورها بسیار قابل توجه است. فیلم‌ها و سریال‌ها ابتدا با کیفیت دی وی دی عرضه می‌شوند و معمولاً مدتی بعد نسخه بلوری این آثار نیز عرضه می‌شوند که این توزیع کیفی درآمد مضائفی در پی دارد.

در کشورمان اما روند دیگری حاکم است و در دوره‌ای تلاش شد قیمت نسخه فیلم‌ها در شبکه خانگی بیش از قیمت بلیت سینما باشد تا مردم خرید یک سی دی که با خانواده می‌توانند تماشا کنند را به رفتن به سینما که طبیعتاً هزینه‌ای چند برابری برای یک خانواده دارد، ترجیح ندهند. این سیاست اما شکست خورد و علت مشخص آن نیز صرفه یافتن این وضعیت برای قاچاقچیان بود.

در مقطعی که سی دی یک فیلم به طور رسمی پنج هزار تومان عرضه می‌شد و بلیت سینما بسیار کمتر از اینها بود، سی دی فیلم‌ها به صورت غیرقانونی کپی می‌شد و به قیمت هزار تومان در شهرستان‌ها با تیراژ بالا فروخته می‌شد و درخواست اهالی سینما برای عدم کپی که اتفاقاً کلیپش در همین نسخه‌های کپی غیرقانونی نیز آمده بود، توسط مخاطبانشان نادیده گرفته می‌شد و عملاً مخاطبان سینما ذره‌ای به آینده سینماگرانی که این فیلم‌ها را برایشان می‌ساختند، توجهی نکردند.

به همین دلیل عرضه کنندگان فیلم‌ها در شبکه خانگی به شدت قیمت‌ نسخه‌ها فیلم ها را پایین آوردند و در دوره‌ای فیلم‌ها با قیمت کمتر از دو هزار تومان نیز به فروش می‌رسید که هرچند تا مدتی مقابل قاچاق فیلم و کپی غیرمجاز را گرفت اما باعث ریزش بخشی از مخاطب سینما شد، چرا که سرپرست خانوار ترجیح می‌دهد در عوض هزینه مبلغی قابل توجه برای خرید بلیت سینما، یک نسخه فیلم را به ارزان‌ترین قیمت خریداری کند و این پروسه به منزله خروج سینما از سبد خانوار است.

بدین شکل تیراژ فیلم‌ها میلیونی شد و استقبال مردم از شبکه توزیع خانگی فیلم‌ها آنچنان وسعت یافت که برخی از توزیع کنندگان این شبکه‌ها مستقیماً سفارش تولید فیلم می‌دادند و بعضاً آثار نازلی را نیز عرضه می‌کردند که به ریزش بخشی از مخاطبان این حوزه منجر شد و فیلم‌ها به هفتصد و پانصدهزار تیراژ رسید و روند نزولی ادامه داشت. با این حال ضربه محکم‌تر که بر سرعت سقوط فروش شبکه خانگی افزود، محصول اینترنت بود.

گسترش اینترنت و افزایش دسترسی عمومی به سرعت قابل قبول اینترنت باعث شد دیگر کاهش قیمت سی دی نیز نتیجه‌بخش نباشد و دیگر دریافت اکثر فیلم‌ها با بالاترین کیفیت از طریق دانلود غیرقانونی در اینترنت ریشه این بخش را هم هدف قرار داد تا بعد از نابودی گیشه سینما، نوبت از دست رفتن شبکه خانگی باشد. حال آماری که ارائه می‌شود حکایت از سقف و کف 300 هزار و 100 هزار نسخه کپی فیلم‌ها در شبکه خانگی دارد که با مقایسه آماری میلیونی گذشته، تکان دهنده است.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن