محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827560849
کنکور برای ورود به سینمای حرفهای + یک پرونده
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: یکشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۳
در جشنوارهی فیلم فجر سال گذشته فارغ از تمام حاشیههایش، اتفاقی رخ داد که بارها و بارها با انتقاد یا ابراز نگرانی بسیاری از سینماگران مواجه شد و آن هم چیزی نبود جز فلهای راه دادن فیلمهایی که نه تنها مجوز یک اثر سینمایی را نداشتند بلکه از کیفیت لازم هم برخوردار نبودند. این روند باعث شد اکثر دستاندرکاران سینما به نحوه صدور مجوز به کسانی که میخواهند فیلم اول خود را بسازند تاکید کنند. در این راستا خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پس از صدور حدود 20 پروانه ساخت برای کارگردانهایی که میتوانند اولین فیلم سینمایی بلند خود را بسازند، ضمن بررسی سوابق کاری آنها به چگونگی پروسه مجوزدهی فیلمهای اول پرداخت و نظر صاحبنظرانی را هم در اینباره جویا شده تا مشخص شود آیا این روند نسبت به گذشته تغییر کرده است یا خیر و اینکه آیا از این پس باز هم شاهد فیلمهایی خواهیم بود که قدرت و قابلیت چندانی برای اکران عمومی ندارند؟ در حقیقت کنکور ورود به عالم سینما چگونه است؟ همچنین اگرچه صدور مجوزهای فیلم اول براساس یک ضابطه مشخص انجام شده و میشود اما تهیهکنندگانی هم هستند که این روند را خیلی درست نمیدانند و سختگیریها را مانعی برای ورود فیلمسازان جوان میدانند.
محمد احسانی
محمد احسانی: فرصت فیلمسازی اول اگر ضابطهمند نباشد، میتواند به تهدید تبدیل شود محمد احسانی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی درباره اینکه آیا خروجی مجوزهای فیلمسازان اول با گذشته تفاوت خواهد داشت؟ ابتدا به اطلاعیه شورای پروانه ساخت برای بررسی فیلمنامههای اول و صدور مجوزهای فصلی که چندی قبل منتشر شد،اشاره کرد و به ایسنا گفت: در روش فعلی مهمترین نکتهای که باید بر آن تاکید داشت این است که ما از ورود افراد تازه استقبال میکنیم چون نیروهای جدید فکرهای جدیدی را هم به سینما وارد میکنند. از طرفی دیگر باید به دنبال ارتقای کیفیت آثار و حرفهای شدن فرایند تولید باشیم. این فرصتی است که باید از آن به بهترین شکل استفاده شود و اگر ضابطهمند نباشد، ممکن است به تهدید تبدیل شود. او با اشاره به جشنواره فجر سال گذشته و فیلمهای اولی که نمایش داده شدند، یادآور شد: آنچه سال گذشته شاهد بودیم این بود که وقت، هزینه و سرمایه مادی و معنوی برای ساخت آن فیلمها صرف شد، اما متاسفانه بخش عمدهای از آنها قابلیت حضور در سینمای حرفهای و موفقیت در گیشه را نداشتند. این اتفاق نکته مهمی بود و خیلیها توجهی به عوارض آن ندارند. این مدیر افزود: امسال تلاش کردیم از این فرصت استفاده کنیم و ضوابط دقیقتری مشخص شوند تا کسانی که برای اولینبار متقاضی ساخت فیلم سینمایی هستند، براساس سوابق اجرایی و حضور خود در بخشهای مختلف سینما، نمونه کار و نیز تحصیلات آکادمیک مورد ارزیابی و امتیازبندی قرار بگیرند. احسانی با بیان اینکه از میان 70 متقاضی 20 نفر که بالاترین امتیازها را داشتند برای ساخت اولین فیلم سینمایی خود اعلام شدند، گفت: اگر اسامی کسانی که تاکنون پروانه ساخت دریافت کردهاند را بررسی کنید، کاملا مشخص است که از افراد شناخته شده در بخشهای مختلف سینما هستند. البته از آنجا که بسیاری از مجوزهای صادر شده ممکن است به دلیل فراهم نشدن شرایط اقتصادی و مالی به اثر سینمایی تبدیل نشوند، بالاتر از ظرفیت مورد نظر، پروانه ساخت صادر شده است و مرحله دوم هم شهریور ماه اعلام میشود. معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی همچنین در پاسخ به اینکه برخی تهیهکنندگان نسبت به این قضیه گلایه دارند که در صدور پروانه ساخت فیلمهای اول براساس اعتبار تهیهکننده تصمیمگیری نمیشود و به نظر نوعی بیاعتمادی وجود دارد؟ اظهار کرد: استدلال این تهیهکنندهها میتواند تا حدودی درست باشد. اعتبار تهیهکننده طبعا در انتخاب آثار موثر است، اما به دلیل زیاد بودن تقاضا ناچار باید دست به انتخاب زد و این اصلا به معنای بیاعتمادی نیست. او در عین حال گفت: البته این را هم باید در نظر داشته باشیم که گزارشهایی به ما میرسد که هر چند محدود، اما به هر حال نمیتوان از کنار آنها گذشت و آن هم مربوط به تهیهکنندههای صوری برخی از پروژههاست. احسانی همچنین درباره بررسیهای جداگانهای که برخی مراکز برای حمایت از فیلمسازان اول انجام میدهند،توضیح داد: اصل بر این است، هر فردی که میخواهد فیلم سینمایی بسازد باید خودش سرمایهگذار هم داشته باشد، چون سازمان سینمایی سقف مشخصی برای حمایتهای مالی دارد. وی با تاکید براینکه شعار این دولت حمایت از بخش خصوصی است، بیان کرد: اولویت کمک باید به سوژههای مثبت و پربیننده باشد اما وقتی بودجه محدود باشد رقم تخصیص داده شده هم محدود میشود؛ بنابراین اگر جایی مانند مرکز گسترش که تلاش میکند از فیلمهای اول حمایت کند، دست به گزینش میزند به دلیل این است که بودجه محدودی را در اختیار دارد و باید آن را به بهترین پروژهای که در اختیار دارد، اختصاص دهد.
امیر سمواتی
امیر سمواتی: سنگ قلابها بیشتر شده است امیر سمواتی که در سال گذشته با سه کارگردان فیلم اولی (شهاب حسینی، مهشید افشارزاده و ناصر ضمیری) همکاری داشته، معتقد است: برای ساخت فیلمهای اول نسبت به گذشته، تغییری در شرایط ایجاد نشده و فقط ممیزیها زیادتر شده است. در واقع به نظر میرسد سنگ قلابهای موضوع بیشتر شده چون وقتی تهیهکنندهای تصمیم به همکاری با یک فیلمساز اولی میگیرد به قطعیتی برای انجام این کار رسیده و وزارت ارشاد باید مجوز آن را بدهد و جالب نیست که کمیتهای به بررسی اینکه آن فرد یک کارگردان هست یا نیست، بپردازد. او با تاکید بر اینکه وزارت ارشاد باید تمرکز خود را روی اکران آثار بگذارد، ادامه داد: از سال گذشته بلبشویی در جشنواره فجر ایجاد شد که نمیشود به آن بیتوجه بود، چون کمیته انتخاب جشنواره تعداد زیادی فیلم ویدیویی را انتخاب کرد و همه چیز از همان زمان خراب شد. سمواتی با انتقاد از اینکه گاهی شرایط به سمتی پیش میرود که بیشتر برای فیلمسازان جوان مانع تراشی میشود، گفت:بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از این فیلمسازان و به ویژه آنهایی که میخواهند فیلم اول خود را بسازند، تجهیزات و امکانات را آزاد حساب میکند که این اتفاق برای من رخ داده است. هر چند شرایط کمی بهتر شده و حمایتهایی توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی انجام میشود. او افزود: با این حال نمیدانم چرا وقتی آقایی که کار هفتم یا هشتم خود را میسازد، برخی دوستان برای حمایت از او جلویش دولا و راست میشوند اما به کارگردانی که میخواهد فیلم اولش را بسازد، میرسند، مانع میشوند. اصلا نمیدانم چه فرقی میکند اینکه یک نفر فیلم اولی باشد یا بیستمی. مگر وقتی درباره اسکورسیزی صحبت میکنیم میگوییم کارگردان پنجاهمی؟ اگر اینطور است چرا فستیوال اولینها یا مثلا ششمینها را برگزار نمیکنیم؟ این تهیهکننده سینما ادامه داد: تمام اینها در حالی است که امسال شاهد اکران فیلمی از یک کارگردان اول (مهشید افشارزاده) بودیم که همزمان با آن، فیلمهای داریوش مهرجویی و مسعود کیمیایی هم اکران شدند و شاید فروش «پنج ستاره» به کارگردانی افشارزاده به تعبیری از فروش آنها بهتر بود، پس چرا باید برای ورود نسل جوان به سینما سختگیری شود؟ او در عین حال خاطرنشان کرد: کارگردانهایی هم هستند به خصوص در میان فیلمسازان جوان و کسانی که تازه میخواهند وارد این عرصه شوند که تلاش میکنند ایده و تفکر خود را مطرح کنند. این نوع نگاهها معمولا فیلم را انتزاعی میکند، در صورتی که سینما چیز دیگری است. تهیهکننده «دربند» با اشاره به اینکه باید تلاش شود نگاه درستی از فیلمسازی، سینما و تفاوت آن با تلهفیلم به فیلمسازان جوان منتقل شود، اضافه کرد: اگر ما بخواهیم برای دل خودمان فیلم بسازیم هر چقدر هم هزینه کنیم برای خواسته خودمان انجام دادهایم، اما وقتی میخواهیم اثری بسازیم که عده دیگری به آن نگاه کنند تا حرف، فلسفه و توجیهات تفکری ما را ببینند، آن وقت دیگر با سینما طرف هستیم که مقولهای جدا و مشخص است. از شهاب حسینی دفاع میکنم امیر سمواتی در ادامه با اشاره به همکاریهای متفاوتی که با فیلمسازان جوان در تجربه اول آنها داشته است، تاکید کرد: من در سینما به دنبال ایده نو و فکر جدید هستم، در حالی که آن عده زیادی که با این نوع فیلمسازی و فیلمسازها، مشکل دارند به سینما به عنوان کار نگاه میکنند. این قضیه به قدری برای من جدی است که پس از فیلم «ساکن طبقه وسط» متوجه شدم سه فیلم اولی پشت سر هم را ساختهام. به همین دلیل وقتی میبینم کسی مانند شهاب حسینی که در عرصه بازیگری ستاره محسوب میشود وارد عرصه کارگردانی شده و عمیق فکر میکند، ترجیح میدهم پشت او بایستم و از کارش حمایت کنم. وی همچنین در انتقاد از برخی اظهارنظرها و نگاههایی که در حمایت از این فیلمسازان مطرح میشود، بیان کرد: چرا باید وقتی به عنوان یک تهیهکننده با جوانانی که فیلم اول خود را میسازند کار میکنم از سوی برخی مدیران و سینماگران با این جمله مواجه شوم که «این کار را نکن»؟ در حالی که وقتی میبینم کسی مانند شهاب حسینی یا ناصر ضمیری استعداد خوبی دارد باید حمایت کنم. به نظر میرسد در این جا یا حسادت وجود دارد یا اینکه نگاه و بینش ما مشکل دارد.
طباطبایینژاد
طباطبایینژاد: معلوم است بعضیها میخواهند با پول دولت فیلم بسازند مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی هم که اعلام شد در این مرکز از حدود 10 فیلم سینمایی اول حمایت خواهد کرد، درباره اینکه فیلمهای اولی که از این پس ساخته خواهند شد تفاوتی نسبت به گذشته خواهند داشت یا خیر؟ به خبرنگار ایسنا گفت: به نظر میرسد این طور باشد و اتفاق خوبی در حال رخ دادن است، دوستان در شورای پروانه ساخت برای کیفیت کارگردانی اعتبارسنجی میکنند و موضوع نسبت به گذشته با دقت بیشتری پیگیری میشود. محمد مهدی طباطبایینژاد ادامه داد: اگر ساخت فیلمی بلامانع باشد و کارگردان هم توانایی اجرای آن را داشته باشد در مرکز گسترش با موافقت و حمایت برای ساخت روبرو خواهد شد. وی یادآور شد: در شورای سینمایی مرکز گسترش، مجموعه فیلمهایی که پروانه ساخت گرفته و خواهان حمایت باشند، بررسی میشوند که تاکنون برخی از آنها مورد تأیید قرار گرفتند، برخی رد شدند و برخی طرحهای ارائه شده هم مشروط شدهاند تا نواقصی را برطرف کنند. او درباره اینکه برخی تهیهکنندگان از بررسی دوباره طرح و فیلمنامه خود در مرکز گسترش گلایه دارند و معتقدند بهتر است حداقل به فیلمسازانی که سابقه کاری مشخصی دارند اعتماد شود، گفت: وقتی تهیهکنندهای فیلمنامهای را آورده که اصلا فروش نخواهد داشت، معلوم است میخواهد با پول دولت آن را بسازد. البته این درست است که او از وزارت ارشاد مجوز ساخت فیلم خود را گرفته آن هم به این دلیل است که شورای پروانه ساخت نمیخواهد مانعی برای فیلمسازی باشد، اما ما برای حمایت و اختصاص بودجه به فیلمها، فنیتر بررسی میکنیم. مدیرعامل مرکز گسترش توضیح داد: در مرکز گسترش این موضوع را بررسی میکنیم که فیلمی تولید شود که به اکران برسد و اینکه اثر با ارزشی باشد تا بتواند وارد چرخه سینما شود، چرا که به سینمای مخاطبمحور توجه جدی داریم؛ به همین دلیل عملا ناگزیر به انتخاب آثار رسیده هستیم و نهایتا با بودجهای که داریم 10 فیلم را میتوانیم حمایت کنیم.
همایون اسعدیان
همایون اسعدیان: یک بیماری سینمای ما را گرفته که... همایون اسعدیان یکی از اعضای شورای پروانه ساخت، هم درباره چگونگی صدور مجوز به کسانی که میخواهند اولین فیلم سینمایی خود را کارگردانی کنند به ایسنا توضیح داد: در سیستم جدید برای هر فرد 100 امتیاز در نظر گرفتهایم که از این میزان 50 امتیاز به نمونه کارهای عملی اختصاص دارد. پس از آن سابقه برای دستیاری کارگردان تا سقف 15 امتیاز، تحصیلات مرتبط با سینما تا سقف 15 امتیاز، جوایز احتمالی برای آثار قبلی تا سقف 5 امتیاز در نظر گرفته میشود و تا سقف 15 امتیاز هم به کسانی که فعالیتی به غیر از کارگردانی در سینما، مانند فیلمبرداری، داشتهاند اختصاص داده میشود. او گفت: بر این اساس به 70 نفری که متقاضی دریافت پروانه ساخت بودند نمره دادیم و پس از بررسی رزومه و معدلگیری در نهایت 20 نفر را که بالاترین امتیاز را داشتند، انتخاب کردیم. به این ترتیب ابتدا مجوز کارگردانی آنها تأیید شد و در مرحله بعد از آنها خواستیم فیلمنامههای خود را ارائه کنند که در این بین تعدادی از فیلمنامهها مشکل داشت که خواستیم اشکالات آنها برطرف شود. وی افزود: با این حال از آنجا که ممکن بود در میان 50 نفر دیگر که نمره لازم را برای کسب مجوز کارگردانی دریافت نکردند، فیلمنامههای خوبی وجود داشته باشد، تصمیم گرفته شد تمام آن 50 فیلمنامه دیگر هم خوانده شود که اگر مورد خوبی را شاهد بودیم شاید بتوان با اغماض نمرهای به کارگردان متقاضی داد. کارگردان فیلم «بوسیدن روی ماه» در ادامه گفت: با توجه به اینکه در میان تولیدات سینمایی کل سال، تعداد محدودی به فیلمهای اول اختصاص داده میشود که شاید 14-15 فیلم را بیشتر نتوان در نظر گرفت، ما در یک فصل به 20 نفر مجوز دادیم که این سه برابر میزان لازم بود. این تصمیم هم به این دلیل بود که ممکن است فقط 6-7 نفر از کسانی که پروانه گرفتهاند بتوانند فیلم خود را بسازند و بقیه به دلیل شرایط مالی و تهیه سرمایه موفق به ادامه کار خود نشوند. اسعدیان با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم فیلمهایی که ساخته می شوند از کیفیت خوبی برخوردار باشند، اظهار کرد: اتفاقی که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر رخ داد، این بود که تعداد زیادی فیلم با مجوز ویدیویی نمایش داده شدند و تعدادی فیلم هم بودند که بدون مجوز ساخته شده بودند. ما امسال مبنا را تغییر دادیم و تلاش میکنیم آنچه به عنوان ضابطه در نظر گرفته شده رعایت شود و فیلمهایی که دارای پروانه ساخت هستند در کمیته انتخاب جشنواره بررسی شوند. وی با اشاره به اینکه با این روش میتوان مطمئن بود که آثار براساس ضابطه انتخاب شدهاند، درباره اینکه برخی معتقدند سختگیری در صدور پروانه ساخت برای فیلم اولیها مانع از حضور جوانان در این عرصه میشود، بیان کرد: این انتقاد که جلوی جوانان گرفته میشود از زمانی که مجوزها در کانون کارگردانان صادر میشد هم مطرح بود و نمونه آن هم جشنواره سال گذشته بود که دیدیم چند اثر خوب بیرون آمد! این در حالی است که وقتی به تولید فکر میکنیم باید به اکران آثار هم توجه داشته باشیم. اسعدیان با بیان اینکه سیستم دیجیتال، فیلم ساختن را راحت کرده و بسیاری از جوانان که هنوز به پختگی لازم نرسیدهاند به فیلمسازی مشغول شدهاند، ادامه داد: ای کاش در این کشور ظرفیت اکران 300 فیلم در سال وجود داشت و بعد میتوانستیم همین تعداد اثر تولید کنیم. ما یا باید براساس ضابطه پیش برویم و پروانه ساخت بگیریم یا اینکه بگوییم هر کس هر چه میخواهد بسازد و بعد در شورای پروانه نمایش به دنبال مجوز باشد. این کارگردان و عضو شورای پروانه ساخت در پایان در پاسخ به اینکه چه تعداد از فیلمهای اولی که امسال ساخته میشوند، قابلیت اکران عمومی دارند، گفت: چند تا از آنها چنین قابلیتی دارند، البته این را هم باید اشاره کنم، یک بیماری سینمای ما را گرفته و آن هم دور شدن از سینمای استاندارد گیشه است که عده زیادی دچار یک نوع سینمای فرهنگی و هنری شدهاند و تمایل به ساخت چنین فیلمهایی زیاد شده است. به گزارش ایسنا، طبق تاکید برخی از کسانی که در امر صدور پروانه ساخت دخیل هستند، تقریبا تمام کسانی که فعلا برای اولین فیلم خود مجوز کارگردانی گرفتهاند علاوه بر سابقه تحصیلی مرتبط، فعالیتهای خوبی هم در دیگر بخشهای سینما یا فیلمسازی داشته اند. همچنین براساس اخبار غیر رسمی و پیگیرِهای صورت گرفته این طور گفته میشود که فیلمنامههای مجوز گرفته، اغلب دارای کیفیت خوبی بوده و میتوان انتظاردیده شدن آثار خوبی را داشت. به این ترتیب، در ادامه این گزارش مروری هم بر برخی سوابق افرادی که پروانه ساخت اولین فیلم خود را گرفتهاند، خواهیم داشت که در میان آنها هنرمندان شناخته شده همچون محمود عزیزی (کارگردان تئاتر) هم حضور دارند. مهران ملکوتی مهران ملکوتی که دستیار فیلمبردار فیلمهای «طعم گیلاس»، «بازمانده» و «پری» بوده، بیشتر در سینما به عنوان صدابردار فعالیت داشته که میتوان به فیلمهای «سگکشی»،«مزرعه پدری»،«طبقه حساس»،«به رنگ ارغوان»،«پرونده هاوانا»، «اخراجیها»،«عصر روز دهم»،«دعوت»، «خیابانهای آرام»،«پرویز» و... اشاره کرد؛ او اخیرا برای ساخت فیلم «پولک» به تهیهکنندگی رضا میر کریمی مجوز ساخت گرفته است. حمیدرضا قربانی فعالیت در مقام تدوینگر فیلمهای «دهلیز» و «هم نفس»، برنامهریز «درباره الی»،«غروب شد بیا» و «هم نفس» و دستیار اول کارگردان «درباره الی» و «همنفس» از جمله کارهای او در سینماست. قربانی قصد دارد اولین فیلم سینمایی خود را با نام «خانه یحیی » به تهیهکنندگی سید محمود رضوی بسازد. سید رضا رضوی کارگردان فیلم مستند «ثانیههای سربی» پروانه ساخت اولین فیلم بلند خود رابا نام «لحظه» به تهیهکنندگی مسعود اطیابی گرفته است، او در این فیلم علاوه بر کارگردانی نویسندگی فیلمنامه را هم برعهده دارد. کاوه صباغزاده صباغزاده بیشتر به عنوان دستیار اول کارگردان و برنامهریز در سینما فعالیت داشته و در فیلمهای «چهارشنبه خون به پا میشود»،«راننده تاکسی» و «پیشنهاد پنجاه میلیونی» دستیار اول کارگردان و برنامهریز بوده است. او برای «دیو باید بمیرد» به تهیهکنندگی ولیالله مدنی پروانه ساخت گرفته و نویسندگی آن را هم خودش برعهده داشته است. محمود عزیزی عزیزی یکی از بازیگران قدیمی سینما، تلویزیون و تئاتر و نیز به عنوان کارگردان تئاتر شناخته میشود. او تجربه حضور در فیلمهای سینمایی «متولد ماه مهر»،«لیلی با من است»،«چشمهایش»،«دختری با کفشهای کتانی»،«قلادههای طلا» و... را دارد. محمود عزیزی قصد دارد، اولین فیلم سینمایی خود را که نویسندگیاش را هم برعهده داشته با نام «عاقبت» به تهیهکنندگی مرتضی شایسته بسازد. جابر قاسمعلی «شه مات» اولین فیلمی است که این فیلمنامهنویس قصد دارد کارگردانی کند. قاسمعلی یکی از فیلمنامهنویسان شناخته شده سینما و تلویزیون است که از جمله کارهای او به فیلمهای «روانی»، «بالاتر از خطر»، «تلفن همراه رئیس جمهور»،«ساعت شلوغی» و سریالهای «نرگس»، «طلسمشدگان»، «راه شب»، «اگه بابام زنده بود»، «باران عشق» و ... میتوان اشاره کرد، وی در تدارک ساخت «شهمات» به تهیهکنندگی حبیب اسماعیلی است. محمد سام قریبیان محمد سام قریبیان که بیشتر به واسطه نام پدرش، فرامرز قریبیان شناخته میشد. یکی دیگر از کسانی است که مجوز کارگردانی اولین فیلم بلند سینماییاش را گرفته است. او در سالهای گذشته در چند فیلم سینمایی بازی کرده و سال قبل هم فیلم متفاوت «گناهکاران» را که فیلمنامهاش را نوشته بود، بر پرده سینماها داشت. وی در سالهای کودکی و نوجوانی در فیلمهای «گردباد»،«شکار خاموش» و «کافه ترانزیت» بازی کرده بود و این اواخر هم در فیلمهای «گناهکاران» و «خط ویژه» حضور داشت. قریبیان هم چنین در فیلم جنجالی و پرحاشیه «لاله» هم بازی کرده که البته این پروژه فعلا نیمه کاره مانده است. سام قریبیان به زودی «360 درجه » را به نویسندگی خودش و تهیهکنندگی پدرش کارگردانی خواهد کرد. مصطفی احمدی احمدی هم از جمله فیلم اولیهایی است که بیشتر به عنوان دستیار کارگردان و برنامهریز در سینما فعال بوده است. او در فیلمهای «شمعی در باد»، «مجردها»، «جایی بر ای زندگی»، «سه زن»، «سنگ،کاغذ،قیچی»، «صداها»، «قصهها» و ...حضور داشته و حال میخواهد «نزدیکتر» را که خودش نوشته، به تهیهکنندگی حسن بشکوفه بسازد. مرجان اشرفیزاده اشرفیزاده که برای ساخت فیلم «آبجی » به تهیهکنندگی علی تقیپور پروانه ساخت گرفته است، تاکنون فیلمهای مستند و کوتاه زیادی ساخته و در زمینه ساخت فیلم تلویزیونی هم فعالیت داشته است. سهیلا گلستانی سهیلا گلستانی که این روزها فیلم «امروز» را بر پرده سینماها دارد، بیشتر به عنوان بازیگر معروف است. فیلمهای «چهل سالگی»، «مهمان داریم»،«ضد نور»،«شب بیرون»،«نصف مال من نصف مال تو» از جمله فیلمهای سینمایی اوست که البته تعدادی از آنها هنوز اکران نشدهاند. وی همچنین طراح لباس دو فیلم «شب بیرون» و «بیداری برای سه روز» هم بوده است. او برای اولین فیلم سینمایی خود با نام «دو» که فیلمنامه آن را هم نوشته، مجوز ساختی به تهیهکنندگی پرویز پرستویی گرفته است. ژرژ هاشمزاده ژرژ هاشم زاده هم بیشتر به عنوان دستیار کارگردان و برنامهریز در سینما فعالیت داشته و در فیلمهای «زیر درخت هلو»، «آخر بازی»، «زندگی»، «عشق گمشده» و «سمفونی تهران» دستیار اول کارگردان بوده است. او پروانه ساخت «پاسگاه» را به تهیهکنندگی جواد نوروزبیگی دریافت کرده است. رضا حامدیخواه حامدی خواه با وجود تحصیلات مرتبط با کارگردانی بیشتر در تئاتر و تلویزیون و در مقام کارگردان و تهیه کننده و نیز بازیگر فعال بوده است. وی که برای فیلم «فارسی» به تهیهکنندگی محمود فلاح پروانه ساخت گرفته، نمایشهای «شهر شطرنجی» و «اعترافاتی درباره زنان» و ...را کارگردانی کرده و چمدین تله تئاتر را هم برای تلویزیون از جمله «زمستان 66» ساخته است. کاوه ابراهیمپور ابراهمیمپور در اولین تجربه کارگردانی خود بازیگر مطرحی همچون فاطمه معتمدآریا را جلوی دوربین دارد و در سابقه کاریای که از او میتوان جستجو کرد. بیشتر طراحی پوستر فیلمهایی از جمله «قرمز» به چشم می خورد. او به تازگی «یحیی سکوت نکرد» را به تهیهکنندگی تینا پاکروان کلید زده است. یکی دیگر از نکات جالب توجه اولین فیلم ابراهیم پور حضور تورج منصوری (یکی از مدیران فیلمبرداری سینما) به عنوان بازیگر دراین فیلم است. فیاض موسوی فیاض موسوی هم از جمله کارگردانهایی است که برای اولین فیلم سینمایی خود پروانه ساخت گرفته ولی اطلاعات زیادی از او در دسترس نیست، جز اینکه تعدادی فیلم تلویزیونی مانند «قصه من و دوچرخه بابام»، «کشتی ارواح» و «به نام گل سرخ» کارگردانی کرده است. او برای ساخت فیلم سینمایی «مرغ عشق» به تهیهکنندگی حسین صابری و علی حجازی مهر مجوز دریافت کرده است. منیر قیدی او پیش از این به عنوان منشی صحنه در فیلمهای کارگردان هایی همچون ابراهیم حاتمی کیا، کمال تبریزی، مجید مجیدی حضور داشته و در «خیلی دور خیلی نزدیک» هم دستیار رضا میرکریمی بوده است. قیدی که فیلمنامه «ویلاییها» را نوشته قصد دارد آن را به تهیه کنندگی محمد پیرهادی کارگردانی کند. علی ملاقلیپور فرزند مرحوم رسول ملاقلی پور برای ساخت اولین فیلم سینمایی خود به سراغ سعید سعدی به عنوان تهیهکننده رفته تا با همکاری او فیلمنامه «قندون جهیزیه» را که خودش نوشته، کارگردانی کند. علی ملاقلیپور که در چهار فیلم پدرش یعنی «مزرعه پدری»، «مجنون»، «قارچ سمی» و «نسل سوخته» بازی کرده بود، سابقه دستیاری کارگردانی هم دارد و با بهرام توکلی، حسین مهکام، هومن سیدی، احمد طالبیتژاد و..همکاری داشته است. علی سراهنگ «دریا موجه» نام فیلمی است که علی سراهنگ به تهیه کنندگی امیر سمواتی مجوز ساخت آن را گرفته است و البته احتمال تغییر این اسم هم وجود دارد. علی سراهنگ پیش از این در تولید فیلمهای کوتاه و نیمه بلند و فیلم تلویزیونی فعالیت داشته و جوایزی را هم به واسط ساخت این آثار کسب کرده است. کاظم مولایی کاظم مولایی که در کارنامه کاری خود تجربه دستیاری مهدی رحمانی در فیلم «دیگری» را دارد، برای برخی فیلمهای کوتاه و تجربی که ساخته از جشنواره های داخلی و خارجی نیز از جشن خانه سینما جوایزی را کسب کرده است. برخی از آثار این فیلمساز عبارتند از : «لطفا از خط قرمز فاصله بگیرید»، «منها» ، «دیلیت» و... «ژاوی» اولین فیلم بلند سینمایی کاظم مولایی است که پیشتولید آن به تهیهکنندگی اصغر پورهاجریان آغاز شده است و گفته میشد بازیگران مطرحی هم در آن بازی خواهند کرد. مهدی مظلومی نام مهدی مظلومی بیش از هرچیز یادآور سریالهای طنز تلویزیونی است که البته مخاطبان جدی و حرفهایتر این رسانه او را به عنوان کارگردان تلویزیونی برخی برنامهها هم میشناسند. مجموعههای طنز «بدون شرح»، «لطفا کمربندها را ببندید»، «زندگی به شرط خنده»از جمله کارهای نام اشنای مظلومی هستند. او پیش تولید «ماموریت تهران» را به تهیهکنندگی حسن دادخواه به عنوان اولین تجربه سینمایی خود آغاز کرده است. مهدی جعفری «یک داستان محلی» به تهیهکنندگی مرتضی متولی اولین فیلم سینمایی مهدی جعفری است. مهدی جعفری تاکنون فیلمهای کوتاه متعددی ساخته و در جشنوارههای خارجی هم حضور داشته است. «زیارت»، «برکه»، «خروج اضطراری» و «بالاتر از خطر» از جمله آثار این فیلمساز هستند. گزارش از پرستو فرهادی خبرنگار ایسنا انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]
صفحات پیشنهادی
ورود افبی آی به پرونده قتل نوجوان سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس
سهشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲ ۳۵ پلیس فدرال آمریکا اف بی آی تحقیقاتی مدنی را برای بررسی تیراندازی یک افسر پلیس به یک نوجوان سیاه پوست غیر مسلح که باعث شورش در ایالت میسوری و افزایش تنشهای نژادی در منطقه شده آغاز کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری فرئیس سابق دادگستری کوهبنان عنوان کرد کاهش 36 درصدی ورودی پروندهها به دادگستری کوهبنان
رئیس سابق دادگستری کوهبنان عنوان کردکاهش 36 درصدی ورودی پروندهها به دادگستری کوهبنانرئیس سابق دادگستری شهرستان کوهبنان گفت آمار ورودی پروندهها به دادگستری کوهبنان در سال گذشته 36 درصد کاهش یافت به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان اکبر مختاری ظهر امروز در آیین تودیع خود از ریایک سوم پرونده های ورودی به شورای حل اختلاف گیلان منجر به صلح و سازش شد
استانها شمال گیلان سیاوش پور یک سوم پرونده های ورودی به شورای حل اختلاف گیلان منجر به صلح و سازش شد رشت –خبرگزاری مهر رئیس کل دادگستری گیلان گفت پارسال 120 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف استان مورد رسیدگی قرار گرفته که یک سوم این پرونده ها منجر به صلح و سازش شده است بهجعفری: ورود غیرورزشیها به باشگاه عامل قطع همکاریم بود/ مدیریت رضوانی همانند دوران بازیگریش حرفهای است
جعفری ورود غیرورزشیها به باشگاه عامل قطع همکاریم بود مدیریت رضوانی همانند دوران بازیگریش حرفهای است مسئولان باشگاه فرهنگی ورزشی نفت و گاز امیدیه طی تصمیمی ناگهانی با رضا جعفری مربی کهنهکار تیم واترپلوی خود قطع همکاری کردند رضا جعفری در گفتگو با خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگشورای رقابت به پرونده 650 میلیون یورویی ورود میکند؟
چهارشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۲ ۵۵ در حالی که چندین ماه از افشای پرونده موسوم به رانت 650 میلیون یورویی میگذرد که این پرونده هنوز در شورای رقابت که وظیفه انحصار زدایی را دارد مورد بررسی قرار نگرفته است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بعد از افشاگری احمد توکلی در پپرونده معوقه دار بزرگ بانکي به ديوان عالي رفت / ورود دستگاه قضا به پرونده هاي جعل
۱۳ مرداد ۱۳۹۳ ۱۵ ۳۸ب ظ سخنگوي دستگاه قضا اعلام کرد پرونده معوقه دار بزرگ بانکي به ديوان عالي رفت ورود دستگاه قضا به پرونده هاي جعل دستگاه قضا به عنوان مدعي العموم در پرونده هاي جعل که موضوع عمومي است با قدرت وارد و پيگيري هاي لازم را انجام خواهد داد به گزارش خبرنگار خبرگزاردست زدن برای همه به جز حاتمی کیا در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران /اقدام غیراخلاقی مدعیان حرفهای گری در سینم
دست زدن برای همه به جز حاتمی کیا در جشن انجمن منتقدان سینمای ایران اقدام غیراخلاقی مدعیان حرفهای گری در سینما در حین معرفی کارگردانان نامزد جایزه حضار برای همه اسامی دست زدند بهجز ابراهیم حاتمیکیا به گزارش نامه نیوز فیلم چ ابراهیم حاتمیکیا در حالی چهار جایزه از این جشنورود غیر ورزشیها به باشگاه عامل قطع همکاریم بود/ مدیریت رضوانی همانند دوران بازیگریش حرفهای است
رضا جعفری ورود غیر ورزشیها به باشگاه عامل قطع همکاریم بود مدیریت رضوانی همانند دوران بازیگریش حرفهای است مسئولان باشگاه فرهنگی ورزشی نفت و گاز امیدیه طی تصمیمی ناگهانی با رضا جعفری مربی کهنهکار تیم واترپلوی خود قطع همکاری کردند رضا جعفری سرمربی اسبق تیم واترپلو نفت و گازدر چهار ماه گذشته صورت گرفت ورود 185 هزار و 563 پرونده به دادگستری اصفهان
در چهار ماه گذشته صورت گرفتورود 185 هزار و 563 پرونده به دادگستری اصفهانرئیس کل دادگستری استان اصفهان گفت حجم ورودی پروندهها در چهار ماهه گذشته به دادگستری اصفهان 185 هزار و 563 پرونده بوده است به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان احمد خسرویوفا ظهر امروز در نخستین جلسه هماندینماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس: دولت و مجلس در حل مشکلات حرفهای خبرنگاران ورود پیدا کنند
نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس دولت و مجلس در حل مشکلات حرفهای خبرنگاران ورود پیدا کنندنماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی گفت مجلس و دولت برای حل مشکلات حرفهای و معیشتی خبرنگاران باید دست به کار شوند تا موانع پیشروی فعالان این حرفه برطرف شود به گزارش خبرگزاریورود کمیسیون نظارت شورا به 80 پرونده کلان شهری/ مکانیزه شدن سیستم نظارتی شورا
اجتماعی شهری در گفتگو با مهر عنوان شد ورود کمیسیون نظارت شورا به 80 پرونده کلان شهری مکانیزه شدن سیستم نظارتی شورا سخنگوی کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران از ورود این کمیسیون به 80 پرونده کلان شهری خبر داد و گفت بسیاری از این پرونده ها با همکاری شهرداری اصلاح شده و منابعدادستان کل کشور به عنوان مدعیالعموم به پرونده احمدینژاد ورود كند
دادستان کل کشور به عنوان مدعیالعموم به پرونده احمدینژاد ورود كند همچنان حمایتی نانوشته از دولت قبل وجود دارد مجلسیان دولت آقای احمدینژاد را دولت امام زمان میدانستند اصولگرایان پی بردهاند که عملکرد دولت سابق وحشتناک است و سکوت جایز نیست اصولگرایان هماکنون از بررسی پرونده احطی 4 ماه امسال صورت گرفت ورود 7826 پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی
طی 4 ماه امسال صورت گرفتورود 7826 پرونده تخلف به تعزیرات حکومتی آذربایجان غربیمدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی از ورود 7 هزار و 826 مورد پرونده تخلفاتی به تعزیرات حکومتی استان در طول چهار ماه امسال خبر داد محمد اقوامی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت درمحسنی اژهای: یک نفر دیگر در پرونده بابک زنجانی بازداشت شده است/ مدعیالعموم به پرونده روغن پالم ورود نکرده اس
محسنی اژهای یک نفر دیگر در پرونده بابک زنجانی بازداشت شده است مدعیالعموم به پرونده روغن پالم ورود نکرده است دادستان کل کشور از بازداشت یک نفر دیگر در جریان رسیدگی به پرونده بابک زنجانی خبر داد به گزارش نامه نیوز حجةالاسلام غلامحسین محسنی اژهای در جمع خبرنگاران با اشاره بهورود 176 پرونده از خراسان جنوبی به دیوان عدالت اداری
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۳ ۱۱ معاون قضایی دیوان عدالت اداری از ورود 176 پرونده در چهار ماهه نخست امسال از خراسان جنوبی به دیوان عدالت اداری خبر داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه خراسان جنوبی حجتالاسلام و المسلمین موسی قربانی در نشست مطبوعاتی با اهالی رمدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی خبر داد ورود 4 پرونده قاچاق از میاندوآب به تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی
مدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی خبر دادورود 4 پرونده قاچاق از میاندوآب به تعزیرات حکومتی آذربایجان غربیمدیرکل تعزیرات حکومتی آذربایجان غربی از ورود چهار پرونده قاچاق از میاندوآب به تعزیرات حکومتی استان طی چند روز اخیر خبر داد و گفت میزان محکومیت این پروندهها در مجموع بیش ارئیس کل دادگستری گیلان خبر داد ورود بیش از 142 هزار پرونده به دادگستری گیلان
رئیس کل دادگستری گیلان خبر دادورود بیش از 142 هزار پرونده به دادگستری گیلانرئیس کل دادگستری گیلان از ورود تعداد بالغ بر 142 هزار و 800 فقره پرونده در چهار ماه امسال به این نهاد خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از رشت احمد سیاوشپور بعد از ظهر امروز در مراسم تجلیل از خبرنگاران است-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها