تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):منافق، نيرنگباز، زيانبار و شكّاك است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798585370




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی: در عرصه فناوری صنایع غذایی جایگاه قابل قبولی نداریم


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی: در عرصه فناوری صنایع غذایی جایگاه قابل قبولی نداریم مشهد - ایرنا - رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در عرصه فناوری برای صنایع غذایی بسیار عقب هستیم و جایگاه قابل قبولی را در این زمینه نداریم.


دکتر ˈرسول کدخداییˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در مشهد افزود: چالشهای صنایع غذایی ایران را از ابعاد مختلفی می توان مورد تحلیل قرار داد زیرا هنوز در جهات مختلفی از این صنعت دچار مشکلات عدیده هستیم.
وی گفت: در خصوص فناوریهای نوین صنایع غذایی هنوز از بسیاری کشورهای صنعتی و نیمه صنتعی عقب هستیم و همین امر موجب شده به بهره وری انرژی و ملاحظات زیست محیطی در حوزه فراوری مواد غذایی توجه شایسته صورت نگیرد.
رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: کهنگی و قدمت فناوریهای مورد استفاده در صنایع غذایی ایران نسبت به فناوریهای رایج در صنعت غذای دنیا تبعات متعددی از جمله پایین آمدن بهره وری انرژی، آلودگیهای زیست محیطی و افزایش ضایعات را در پی دارد.
وی گفت: به عنوان مثال برای تولید یک کیلوگرم گندم هزاران لیتر آب مصرف می شود، علاوه بر این هزینه های گزاف برای استفاده از سموم شیمیایی و دفع آفات نباتی، حمل و نقل و غیره به شکل غیراصولی و صعودی تحمیل می شود.
او افزود: در عین حال حدود نیمی از محصولات خام کشاورزی در روند فرآوری جزو ضایعات قرار می گیرند و در این دایره استفاده بی رویه از منابع تجدیدناپذیر
انرژی موجب هدررفت انرژی می شود.
دکتر کدخدایی ادامه داد: موضوع دیگر بحث کیفیت مواد غذایی است که از نظر سلامت غذا و برخورداری از مواد ریزمغذی لازم برای رشد و نمو بدن تولید آن مورد توجه قرار نمی گیرد و صرفا از غذا به عنوان ماده ای برای سیری و نه تامین نیازهای سلولی استفاده می شود.
وی گفت: در میان همه این چالشها موضوع تقلب و عقب بودن دستگاههای حاکمیتی و نظارتی از کشف تقلبات، از دیگر ضعفها در حوزه صنایع غذایی است.
او اظهارداشت: از آن طرف صاحبان صنعت غذا نیز مشکلاتی دارند که باید به آن رسیدگی شود که یکی از مهمترین آنها کمبود نقدینگی است.
وی وضعیت کمبود نقدینگی در این بخش را حاد توصیف و بیان کرد: صنایع غذایی بنگاههای اقتصادی کوچکی هستند که گردش مالی محدود دارند لذا با بروز اندک مشکلی در نظام اقتصادی کشور و نوسان قیمت ارز این صنایع و کارخانه های تولیدی از بنیاد می لرزند و به شدت نیازمند توجه و حمایت مسوولان هستند.
رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی گفت: از دیگر مباحث صنعت غذا ناهمخوانی هزینه ها با درآمدها است و بطور شفاف می توان گفت قیمت نهایی محصول از تعرفه ای که نظامهای نظارتی تعیین می کنند بسیار بالاتر است.
وی افزود: همین روند موجب می شود کارخانه دار برای رسیدن به تعرفه تعیین شده، از کیفیت محصول بکاهد در حالی که باید بهای کیفیت را پرداخت کنیم زیرا با موضوع کیفیت نمی توان برخورد حاکمیتی داشت.
او گفت: در دولت قبل قول ˈبسته های حمایتی از صنایعˈ در حوزه حاملهای انرژی داده شد اما به رقم فشار مضاعفی که افزایش بهای حاملهای انرژی به واحدهای صنعتی وارد کرد هیچ تحقق وعده ای در این زمینه انجام نشد.
رییس پژوهشکده علوم و صنایع غذایی افزود: در کنار همه این مشکلات و چالشها تعدد مراکز و سازمانهای نظارتی در حوزه غذا موضوع را پیچیده تر کرده بطوری که در همه کشورهای دنیا یک موسسه یا سازمان نظارتی بر بخش غذا نظارت دارد اما در کشور ما موازیکاری و چندگانگی در این زمینه برای تولید کننده سردرگمی، هدررفت وقت، تفاوتهای محرز اصول از نگاه هر سازمان نظارتی و غیره را در بر داشته است.
وی گفت: همین تعدد دستگاههای نظارتی در مورد کیفیت موجب ایجاد زمینه و باز شدن فضا برای فعالیت کارگاههای زیرزمینی و غیرمجاز در عرصه صنایع غذایی شده است.
او افزود: همه این موارد در حالی است که حمایت از صنایع غذایی در حقیقت به معنای حمایت از سلامت و امنیت غذایی آحاد جامعه می باشد.
ˈپژوهشکده علوم و صنایع غذاییˈ مستقر در مشهد در ابعاد ملی فعالیت می کند و تنها پژوهشکده در نوع خود می باشد که پارسال بر اساس مجوز صادره از سوی معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری یگانه مرجع ارائه خدمات داوری و کارشناسی هرگونه فعالیت نوآورانه، اختراع و اکتشاف در سطح کشور در زمینه علوم و صنایع غذایی شناخته شده است.
پژوهشکده علوم و صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز مهم پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور از سال 1385 به عنوان ˈپژوهشکده مستقل ملیˈ و دارای مصوبه قطعی از شورای گسترش آموزش عالی فصل نوینی از فعالیتهای خود را آغاز نمود.
سوابق فعالیت این پژوهشکده به سال 1360 بازمی گردد که در ابتدا با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران مرکز خراسان فعالیت خود را شروع و در فاصله زمانی سالهای 1381 تا 1385 با تبدیل مراکز استانی سازمان به پارکهای علم و فناوری به عنوان پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری فعالیت خود را ادامه داده است.
ارزش صادرات انواع محصولات صنایع غذایی و صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی خراسان رضوی پارسال به 319 میلیون دلار رسید
855 پروانه بهره برداری در خراسان رضوی در زمینه صنایع غذایی با سرمایه گذاری 13 هزار و 414 میلیارد ریال صادر شده که در مقایسه با کل صنایع غذایی کشور از نظر سرمایه گذاری 9 درصد و اشتغال 11 درصد را شامل می شود. صنایع غذایی خراسان رضوی در مقایسه با سایر بخشهای صنعتی استان از نظر سرمایه گذاری 15.4 درصد را شامل می شود. همچنین 20 درصد نیروی کار بخش صنعت این استان شامل 35 هزار و 496 نفر در صنایع غذایی مشغول کار هستند. بطور میانگین 19 درصد صادارت سالانه خراسان رضوی مربوط به صنایع غذایی و بازارهای اصلی هدف صادراتی آن نیز آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و کشورهای همجوار هستند.ک/3
7496/660



25/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن