تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):تا زمانى كه مردم، امر به معروف و نهى از منكر نمايند و در كارهاى نيك و تقوا به ي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804584826




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از پهلوان پنبه ها تا جوانمردان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: از پهلوان پنبه ها تا جوانمردان شهرکرد- ایرنا- درست مثل کاراکترهای فیلم فارسی، کلاه شاپو و دستمال یزدی و پیراهن سفید یقه خرگوشی و بعد اشتراک یک عکس فتوشاپ شده روی وایبر ؛هان! همه اش همین است.


عشق پرسپولیس و فیسبوک و پرچم قرمزها بالا؛ لایک کله پاچه و عکس های ماهیچه های پشت بازو ؛ وجدانی این ها، مگر چقدر هوادار دارد.
مرام مردانگی را عشق است داداش؛ پهلووانی به بازوهای بزرگ نیست ،به رسم جوانمردی است به آیین خردورزی و منش مردانگی.
پهلوانی نه به ˈشیرˈ شدن زیاد عکس ها با فیگورهای مختلف است و نه تصاویر آتلیه ای نیم رخ با عینک آفتابی، پهلوانی رسم رادی است که اگر نباشد، همه اش می شود، پهلوان پنبه و زور زیادی.
پهلوانی نه به دعوا بر سر بازوبند کاپیتانی است و نه خط و نشان کشیدن برای داور ، پهلوانی کنش و واکنشی از سر اخلاص است به آنان که نیازمند می باشند.
تمدن ایران همواره با نام پهلوانان خویش عجین بوده چه این که شاهنامه به عنوان شناسنامه ادبیات ایران سرشار از رشادت پهلوانانه است.
کشتی گرفتن پهلوانان، سنتی دیرینه و دیرپاست که خاستگاه آن ایران زمین بوده و قصه های کهن ایرانی نیز کشتی را یادآور رادمردی و رشیدی قلمداد می کرده است.
سنت ایرانیان در رادی و رادمنشی و پهلوانی همواره یک افتخار بوده و بسیاری از شرق شناسان از این امر به نیکی یاد می کنند به گونه ای که پرفسور ˈمانوئل کوربنˈ محقق دیرینه شناس و مردم شناس برجسته غربی آن را نمادی از زیباترین حرکت های بشری در طول تاریخ می داند که فقط مختص ایرانیان بود.
در اصل پهلوانی، رادی و بخشندگی است و فردوسی رادی و درستی را شکل شناسی پهلوانان اساطیری خود می داند که ˈهمه مردمی باید آیین تو / همه رادی و راستی دین توˈ.
پهلوانی و عیاری آیینی مختص ایرانیان است که در هیچ کجای تاریخ جهان، این رفتار و منش اجتماع محور و جامعه شناختی مبتنی بر مروت و مردانگی یافت نمی شود.
در کتاب ˈمینوی خردˈ برای جوانمردی سه اصل خرد، درستی و رادی به عنوان ویژگی بارز یاد شده و در این کتاب جوانمردی مترادف با پهلوانی همراه با خرد و عقل نه فقط زور بازو است.
ˈعنصر المعالیˈ در کتاب خویش ویژگی های جوانمردی را نخست ˈخرد و داناییˈ، و بعد نیز ˈراستیˈ و سوم ˈمردمیˈ بر می شمارد و آنها را از نشانه های رادمنشی و جوانمردی و عیاری می داند.
ˈعبدالرزاق کاشانیˈ در کتاب ˈفتوت نامهˈ نیز جوانمرد را انسانی آزاده و نیک سرشت می داند و معتقد است: ˈبرای رسیدن به کسوت جوانمرد باید راه های دشواری را طی کرد تا بر دیو نفس فائق و پیروز شدˈ.
برای رسیدن به کسوت جوانمردی در نزد ایرانیان سه اصل مهم ˈشریعتˈ، ˈطریقتˈ و ˈحقیقتˈ طی می شود تا جوانمردی و بخشندگی پا بگیرد.
در دوره قاجار عده ای از رجال به تظاهر، لنگ بر کمر خویش بسته تا در قاب دوربین ها در گود زورخانه ها قرار بگیرند شاید در آینده نامی از خود به یادگار بگذارند، اما اگر چه عکس آنها در چایخانه ها و قهوه خانه های آن دوران قاب شد، ولی هرگز به عنوان پهلوان بین مردم ایران نامی از آنها برده نشد.
پهلوانی در ایران نه به گود زورخانه ختم می شد بلکه در دوره ای که به خاک ایران تجاوز شده بود، مردمانی در هشت سال دفاع مقدس، ردای پهلوانی بر تن کردند تا برای خاک وطن جان خویش نثار کنند و شاید کمتر از این پهلوانان نام برده شده است.
بیست و سوم مردادماه روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه ای است و فرصتی برای نگرشی جامع به این فرهنگ تمام ایرانی و عیاری است.
محمود رییسی



22/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن