واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۹
مهدی رحمانی گفت: مسیر پخش و اکران در سینمای ایران یک جاده انحصاری است که در آن به فیلمهای مستقل و بخش خصوصی کاملاً بیتوجهی میشود. این فیلمساز در گفتوگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره اینکه چهار سرگروه از پنج سرگروه سینمای ایران در اختیار بخشی دولتی است، اظهار کرد: مسیر پخش در سینمای ایران یک جادهی انحصاری است که ارتباطش به طور کامل با تولید، کیفیت اثر تولیدشده و تولیدکننده جداست. در واقع بارها و بارها دیدهایم که یک اثر تولیدشده، فارغ از اینکه چه جایگاه و کیفیتی دارد، اثرگذار است یا خیر و یا در سینمای مستقل ساخته شده است یا در سینمای دولتی، به بهترین فصل اکران راه پیدا میکند. وی ادامه داد:اگر بخواهید اکران خوب در اختیار داشته باشید یا باید وابسته به یک جریان دولتی قدرتمند باشید و یا ارتباطاتی با جریان خصوصی که اکران را در اختیار دارد. در غیر اینصورت فیلمتان دچار مشکل خواهد شد و در خوشبینانهترین حالت، میتوانید در فضای خالی آنهم در زمانهایی نامناسب فیلمتان را روی پرده ببرید. تهیهکننده و کارگردان فیلم سینمایی «برف» که فیلمش ماه رمضان امسال روی پرده سینماها رفته بود، در ادامه سخنانش با تأکید بر اشتباهات دولت در حوزه تولید و نمایش بیان کرد: نظام دولتی سینما در تولید دخالت اما اکران را بیحمایت رها کرده است. میبینیم که سیستم دولتی فیلمهای زیادی را تولید میکند که یکسری از آنها اصلاً آثار قابل دفاعی نیستند و بعد هم تعدادی از همین فیلمها به شکل کاملاً بیحساب و کتاب فضای تبلیغاتی را در اختیار میگیرند تا پس از چند میلیارد هزینه نهایتاً بتوانند یک میلیارد تومان بفروشند! وی افزود: طبیعی است که در این شرایط فیلمهای بخش خصوصی که حمایت دولتی را ندارند، نمیتوانند بیلبوردهایی با هزینههای ماهیانه 50-40 میلیون تومان اجاره کنند اما بخش دولتی به راحتی این کار را انجام میدهد. البته دولتیها تنها به این امکانات هم بسنده نمیکنند بلکه بارها دیدهایم برای این فیلمها، بستههای حمایتی بلیتهای رایگان یا نیمبها توسط سازمانها یا ارگانها تهیه میشود. طبیعتاً این شکل از کار، فضا را از فیلمساز مستقل میگیرد. این کارگردان سپس با انتقاد از دولتی شدن بیش از حد سینما بیان کرد: هر سال میدیدیم که در جشن منتقدان به فیلمهای مستقل توجه بیشتری میشد اما نامزدهای جشن منتقدانِ امسال بیشتر همان نامزدهای اختتامیه جشنواره فجر هستند. چنین رویهای ناخواسته اتفاق افتاده است، اما چرا؟ چون تمرکز پول فعلاً تنها در سینمای دولتی وجود دارد و اگر شما بخواهید مستقل کار کنید، محکوم به شکست هستید. این فیلمساز سپس با یادآوری شرایط اکران دو فیلم «دیگری» و «برف» خاطرنشان کرد: دیگری را در ماه محرم و در زمانی که هیچ فیلمساز دیگری حاضر به اکران فیلمش نیست روی پرده بردم. همه میدانند که محرم فصلی شکست خورده برای اکران است چرا که مردم بیشتر به عزاداریهایشان میپردازند اما با این حساب فیلم فروش خوبی کرد. وی ادامه داد: «برف» را هم مجبور شدم در ماه رمضان اکران کنم و سه هفته فیلم روی پرده بود در حالی که یک هفته از آن به مراسم شبهای قدر اختصاص داشت و طبیعتاً مردم دغدغهی دیگری داشتند. در همین فرصت اکران بسیار محدود، «برف» با سالنهای پر روبرو بود اما نهایتاً زورمان به فیلمهای اکران عید فطر نرسید و یک هفته مانده به عید گفتند که فضا را باید در اختیار این فیلمها قرار دهیم، یعنی تا اکران جان گرفت فضا را از ما گرفتند. رحمانی با ابراز تأسف از اینکه شرایط اکران در سینماهای ایران به نفع بخش خصوصی نیست، گفت: برایم جالب است که در این شرایط بیتوجهی به سینمای بخش خصوصی، در این سالها مدیران هر وقت میخواهند گزارش عملکرد بدهند از حضور و جایزههای جهانی یکسری فیلمها نام میبرند که اتفاقاً متعلق به سینمای مستقل هستند و هیچ کمکی به آنها نکردهاند! این تهیهکننده و کارگردان سینما در پایان گفتوگو با ایسنا، تأکید کرد: راهحلهای مشکل اکران خیلی راحت است و در این زمینه میتوانیم از سینمای کشورهای دیگر الگو بگیریم. به نظر میرسد بالاخره ما باید یک روزی به سمت حمایت از اکران به جای تولید برویم. انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 111]