واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و ادب > ادیبات ایران پاسداشت علیمحمد مودب-2
کافی: مودب نماینده تام شاعران انقلابی است/ رد پای حسینی، هراتی و قزوه در شعر مودب
غلامرضا کافی گفت: مودب نماینده تام شاعران انقلابی است و تپندگی شعر شاعرانی انقلابی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شعر او به خوبی حس میشود با این تفاوت که او نیتش در شعر بهبود وضعیت است و اگر انتقادی دارد به معنی همراه نبودن با انقلاب نیست.
به گزارش خبرنگار مهر، مراسم نکوداشت علیمحمد مودب شاعر انقلاب اسلامی در قالب سیزدهمین برنامه شب شاعر عصر روز شهشنبه در سازمان رسانهای اوج برگزار شد. در این مراسم غلامرضا کافی در سخنانی اظهار داشت: آثار تولیدی در حوزه هنر و فرهنگ انقلاب اسلامی زیاد است اما ما هم به تحسین و همگرایی زیاید با آنها دست زدهایم در حالی که اگر کمی خوشسلیقهتر بودیم از آنها استفاده زیادتری میبردیم و نظاممندتر و هنریتر و توام با بازخورد بیشتری آنها را معرفی میکردیم. البته خواسته یا ناخواسته در حوزه هنر انقلاب به ما پسوند دولتی میزنند اما به هر شکل به نظرم میشد ظریفتر با این موضوع برخورد کرد. وی ادامه داد: خیلی از کسانی که ما از آنها چهره انقلابی ساختیم کسانی بودند که جریانهای زمینه ساز انقلاب را شعر کردند و برخی شخصیتهای موثر انقلاب را در شعرشان وارد کردند اما عملکرد مقابل آنها باعث شد که در کنار چهرهشدن این شاعران چهرههای مقابل آنها هم خوب دیده شوند در حالی که میشد جبهه مقابلی نداشت و طرف مقابل را نیز جذب کرد. با این حال این جبهه و گرایش فعلی نباید خیلی پاکی و طهارتش را از دست بدهد، باید کاملا روشن باشد چون امروز به برخورداری رسیده است. کافی افزود: شاعر انقلابی شاعر انقلاب نیست اما شاعر انقلاب شاعری انقلابی است. مودب در نگاه من شاعری است انقلابی که در انقلاب اسلامی ایران روییده و این را میشود از لحن پرتپش او و به روز بودنش دید. شورش بر وضع موجود نمایه شاعر انقلابی است. سازشناپذیری هم همینطور. در شعر شاعر انقلابی دغدغهای من جمعی حضور دارد و واگویهها و دلمویههای اوست که شناسه شعرهایش میشود. همه این خصیصهها در شعر آقای مودب قابل شناسایی است و به همین خاطر باور دارم که مودب ادامه منطقی شاعران قبل از انقلاب است. این استاد دانشگاه تصریح کرد: مودب نوعی موجز گویی و پاکیزهگویی مانند حسن حسینی را در شعرش دارد. عینیت گرایی همراه با نگاه بومی را در شعرهای او را پیش از این در اشعار سلمان دیده بودیم. زمانآگاهی و اعتراض هم صفتی است که مختص شعر علیرضا قزوه است اما در کار مودب هم میشود به خوبی آن را دید. کافی در ادامه با بیان اینکه مساله پاسخ به تقاضاهای انقلاب اسلامی را میشود در کار تمامی شاعران انقلاب دید گفت: مساله مهمتر از این اما ایجاد تقاضا در شعر است که همه شاعران آن را انجام نمیدهند و آقای مودب از معدود شاعرانی است که به این کار میپردازد. همچنین استفاده از واژگان محلی در شعر آقای مودب نیز نشانه صادق بودن ایشان در حس شاعرانهشان است. وی رد پایان گفت: مودب نماینده تام شاعران انقلابی است و تپندگی شعر شاعرانی انقلابی قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در شعر او به خوبی حس میشود با این تفاوت که او نیتش در شعر بهبود وضعیت است و اگر انتقادی دارد به معنی همراه نبودن با انقلاب نیست.
۱۳۹۳/۵/۲۲ - ۱۰:۲۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]