تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وجود یک عالم برای ابلیس سخت تر از هزار عابد است زیرا عابد در فکر خود است و عالم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798355104




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سایت خبری ب: تبعات منفی نگاه غیرکارشناسی به منطقه آزاد بوشهر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سایت خبری ب: تبعات منفی نگاه غیرکارشناسی به منطقه آزاد بوشهر بوشهر - ایرنا - سایت خبری تحلیلی ˈبˈ در مطلبی به قلم محمد باقر عباسی سملی در مورد تبعات منفی برخی نگاه ها و نقدهای غیر کارشناسی در مورد منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر هشدار داده است.


این سایت نوشته است: اصطلاح بندر آزاد تجاری یا منطقه آزاد تجاری تقریبا با صرف نظر از پیشینه آن در قبل و بعد از انقلاب اسلامی، از اوایل دهه هفتاد شمسی در دوران دولت سازندگی با تاسیس منطقه آزاد کیش وارد فرهنگ گفتاری و نوشتاری ملت ایران شد.
اینکه تاسیس چنین مناطقی تا چه میزان توانسته است بر توسعه و ترقی کشور تاثیرگذار باشد ، و به اهداف ارزشمند طراحان این عیده نائل آمده است، خود بحث مفصلی را می طلبد، هرچند میزان این تاثیر گذاری خود ناگفته پیداست.
اما کارکرد شگفت انگیز مناطق آزاد ˈ صنعتی – تجاری ˈ در گستره جهانی ، بویژه در کشورهای دموکراتیک ، غیرایدئولوژیک و با اقتصاد آزاد، در شتاب بخشی به توسعه روزافزون این جوامع غیر قابل کتمان است.
برای نمونه، کشور آلمان به عنوان پیش قراول مناطق آزاد به شکل کلاسیک و امروزی آن، با همه مصائبی که در دوران های مختلف براین کشور رفته است، خود بهترین گواه این مدعاست.
هامبورگ به عنوان اولین بندر آزاد جهان با قرائت امروزین آن از سال 1888 تا کنون سهم بسزایی در اقتصاد آلمان داشته و هنوز در اقتصاد این کشور ایفای نقش می کند.
با عبور از این مقدمه به فهرستی از ملزومات یک منطقه آزاد تجاری و همچنین موانع توفیق چنین مناطقی (بر گرفته از یک سایت زیرمجموعه وزارت خارجه) اشاره خواهم کرد.
الف ) ملزومات یک منطقه آزاد تجاری موفق :
ـ برخورداری از صلح و آرامش، برخوردای از روابط بین المللی کم تشنج و نیز رعایت تعهدات بین المللی
ـ برخورداری از ثبات داخلی و تمرکز سیاسی و ثبات در قوانین و مقررات
ـ برخورداری از اجماع نظر در زمینة هدف های ایجاد و گسترش مناطق آزاد، و حمایت همه جانبة دولت
ـ برخورداری از موقعیت مکانی درست
ـ پذیرفتن هدفهای آزادسازی اقتصادی و مالکیت خصوصی و ضرورت کاهش مداخلات دولتی در امور اقتصادی به لحاظ رعایت اصل عرضه و تقاضا در مبادلات اقتصادی
ـ برخورداری از قوانین و مقررات بدون ابهام در مورد حمایت از سرمایه گذاران خارجی، حفاظت از تکنولوژی های پیشرفته و همسو و هماهنگ با فعالیت های اقتصادی در سطح جهانی
ـ برخورداری از انسجام و قدرت مدیریت متمرکز در منطقة آزاد و نیز برخورداری از یک سیستم اداری فاقد جنبه های بوروکراتیک در منطقة آزاد و رها از دخالت های عوامل خارج از منطقه
ـ برخورداری از قوانین و مقررات گمرکی ساده و فاقد جنبه های دست و پاگیر در منطقه
ـ برخورداری از آزادی نقل و انتقال سرمایه و ارز در منطقة ‎آزاد
ـ برخورداری از تأسیسات زیربنایی مناسب در منطقة آزاد و در صورت نیاز، حمایت همه جانبة دولت برای ایجاد این گونه تأسیسات و پرهیز از سرمایه گذاری های بی مورد
ـ کفایت نیروی کار متخصص با بازدة مناسب و داشتن آزادی نسبی در به کارگیری نیروی کار خارجی در منطقة آزاد
ـ برخورداری از قوانین کار همسو با الزامات اقتصاد آزاد در منطقة آزاد
ـ دسترسی به امکانات مالی و نقدینگی در منطقة آزاد

ب) موانع توفیق مناطق آزاد:
ـ مکان یابی نادرست
ـ فضای نامساعد برای جذب سرمایه خارجی
ـ بی ثباتی سیاسی و ضعف قدرت مرکزی در اتخاذ تصمیم های اساسی.
ـ ضعف مدیریت منطقة آزاد (وجود بوروکراسی، فساد مالی، تورم کارمند، دخالت های بی مورد عوامل خارج از منطقة آزاد، وجود قوانین و مقررات دست و پا گیر و …)
ـ کمبود آموزش نیروی کار و بازده اندک نیروی انسانی (گرانی نیروی کار)
ـ هزینة تأسیسات زیربنایی و سرمایه گذاری های بی مورد
ـ ضعف تعمیر و نگهداری تأسیسات و امکانات زیربنایی و ناکارایی عملیاتی
ـ کمبود امکانات مالی و نقدینگی
ـ کمبود ارتباطات و ضعف خدمات دهی و خدمات رسانی
ـ و بالاخره ناآگاهی از اینکه سرمایة خارجی فاقد ملیت است و به مجرد احساس ناامنی و کم بازدهی، منطقة آزاد را ترک خواهد نمود و به فضای امن تری نقل مکان خواهد کرد.
حال اینکه با عنایت به موارد ˈ (الف) و (ب) ˈ کشور و به تبع آن استان ما تا چه میزان مهیای تاسیس منطقه آزاد تجاری مطابق معیارهای بین المللی است ، قضاوت را بر عهده ی مخاطبین می گذارم . اما با همه این اوصاف با عنایت به آموزه های دینی ما که بزرگترین گناه را یاس می داند و همچنین با عنایت به اینکه دولت موجود با شعار ˈ تدبیر و امیدˈ زمام امور اجرایی کشور را به دست گرفته و از طرفی این اتفاق میمون در دولت امید در استان ما واقع شده است. نیازمند حمایت همه جانبه، بدور از نگاه و نگرش سیاسی، منطقه ای و... است.
ضمن تقدیر و سپاس از همه دوستانی که با نگاه کارشناسی در این چند روز به این مهم پرداخته اند، این استدعا را دارم که با احتیاط بیشتر به ابعاد این اتفاق مهم نگریسته شود.
موضوع بندر یا منطقه آزاد در استان بوشهر به مراتب مهمتر از آن است که با نگاهی سطحی و بعضا باندی و جناحی مورد واکاوی قرار گیرد، زیرا بی تردید بندر آزاد تاثیری گریز ناپذیر و شگرف بر فرهنگ ، هویت ، اقتصاد و ... ، امروز و نسل های آینده استان خواهد گذاشت.
تنزل موضوعی به این تراز از اهمیت به بحث هایی از قبیل چرایی جانمایی در فلان منطقه فرضی بجای تحلیل علمی چگونگی آن در راستای کمک به دولت و تصمیم گیران استانی این موضوع ، تا حد زیادی به دور از انصاف و انتظار است.
طرح دغدغه های فساد و رانت و ...، در ابعاد رسانه ای با اشاره تلویحی به مدیران ارشد استان، فاقد هرنوع توجیه اخلاقی، عقلی و شرعی است و باید بشدت از آن پرهیز کرد.
نباید فراموش کنیم که بزرگترین رکودی که همه ی عرصه های جامعه را طی چند سال اخیر تحت الشاع خود قرار داده است ، رکود امید است.
نشاندن حاشیه های کم ارزش و غیر مستند به جای متنی به این اهمیت، ایجاد بزرگترین مانع در مقابل حرکت خروج از یاس اجتماعی منبعث از عملکرد ویرانگر دولت قبل می باشد.
آنچه بر این کمترین مسلم می باشد ، دلسوزی ناقدان طرح است ول غفلت از تبعات منفی نقد های صادقانه اما بدون مدارک مسجل ، بعضا غیر قابل جبران خواهد بود . کمترین تبعات چنین نقدهایی در عرصه ی رسانه ای را می توان به شرح زیر برشمرد:
- گرفتن جسارت و سوق دادن مسئولین ارشد استان به سمت محافظه کاری بیشتر در راستای احقاق حقوق حقه ی مردم در تعاملات با مرکز.
- ایجاد حساسیت منفی بیشتر در تصمیم گیران در عرصه ملی نسبت به استان
- ایجاد بدبینی نسبت به دولت و تصمیم گیران استان در افکار عمومی ، که بدترین تبعات را برای خود مردم به بار خواهد آورد.
- ایجاد فرصت برای رقبای برون استانی جهت مانور بیشتر در عرصه ملی مبنی بر غیر مناسب بودن استان بوشهر جهت ایجاد منطقه آزاد.
- ایجاد استرس منفی در کارشناسان امر در راستای مکان یابی بهینه.
- ایجاد دودلی و تردید میان مشتاقان سرمایه گذاری در استان بوشهر و ....
بی شک خیل عظیم دستگاه های نظارتی که از قضا رابطه ای چندان حسنه نیز با دولت در کلان و کارگزاران استانی آن ندارند ، خود بهترین رافع دغدغه های پیش گفته می تواند باشد.
بر همگان روشن است، که بحث ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان بوشهر حد اقل بیست سال سابقه دارد و پنج دولت پیشین، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا از دادن چنین امتیازی به مردم استان بوشهر به هر دلیل امتناع ورزیده اند، لیکن دولت تدبیر و امید به همت و تلاش مسوولان ارشد استان که بدور از هو و جنجال های رسانه ای مرسوم صورت پذیرفته است، استان ما را از این امتیاز بهره مند ساخته است.
اکنون که رسالت مدیریت ارشد استان در اخذ مجوز منطقه آزاد از هیات دولت به بهترین نحو ممکن و با موفقیت، تنها با گذشت کمتر از یک سال از آغاز به کار دولت تدبیر و امید پایان یافته است، نوبت به نمایندگان محترم استان در مجلس شورای اسلامی است تا هم محکی بر میزان توانمندی و تاثیر گذاری این عزیزان در قوه مقننه بوده و هم روشنگر میزان پایبندی این بزرگواران به رسالت قانونی ای که در قبال موکلین خود برعهده دارند ، باشد.
به باور بنده به عنوان عضو کوچکی از جامعه بزرگ رسانه ای استان ، رسالت رسانه ها و اهل قلم در چنین شرایطی پرداختن هر چه بیشتر به مسوولیت نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی در ارتباط با این مهم است تا به یاری حق این مصوبه دولت خدمتگزار بتواند بدون خدشه از تصویب مجلس شورای اسلامی نیز بگذرد، زیرا آنچه مهم است نفس تاسیس این منطقه در استان قبل از محل کارشناسی شده ی تاسیس آن است. و در هر مکان بهینه ای که تاسیس شود کل استان از مواهب آن بهره مند خواهند شد.
بدون تردید ، با وحدت موجود میان نماینده ولی فقیه درمرکز استان، نماینده مردم در مجلس خبرگان ملت، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و مدیریت ارشد استان تحت حمایت رسانه ای استان اعم از اصلاح طلب و اصولگرا و با تدبیر اهل علم و قلم و اندیشه، به یاری حق ما شاهد نه تنها گرفتن امتیاز منطقه آزاد از مجلس شورای اسلامی، بلکه شاهد توسعه همه جانبه و روزافزون استان مستحق خود خواهیم بود. ک/1
539



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن