تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بنده اى نيست كه به خداوند خوش گمان باشد مگر آن كه خداوند نيز طبق همان گمان با او ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805316711




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقدی برجانمایی منطقه آزاد بوشهر/ اولین خشت کج...


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نقدی برجانمایی منطقه آزاد بوشهر/ اولین خشت کج... بوشهر - ایرنا - پایگاه اطلاع رسانی خلیج فارس بوشهر در مطلبی به قلم علیرضا تیموری جانمایی برای احداث منطقه آزاد تجاری صنعتی بوشهر که بتازگی پیشنهاد لایحه ایجاد آن در شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور تصویب شده را نقد کرده است.


این پایگاه به نقلاز این کارشناس نوشته است: هیچ گونه تاکید و تعصبی بر اینکه چه بخشی از منطقه آزاد به چه شهرستانی برسد ندارم همچنین یاد گرفته ام که آرمانخواهی هم نکنم و یادم باشد با ریشه دواندن فساد، کشور همواره ناگزیر به پذیرش و پرداخت درصدی از صورتحساب فساد و ویژه خواری و بی انصافی است.
اما آنچه ٱزار دهنده و غیر قابل تحمل است، به قربانی بردن سرنوشت اقتصادی استان در تصمیماتی مشکوک و غیر اصولی و به اصطلاح بردن آش با جاش است.
در فضای مجازی و محافل اقتصادی مشتاقانه مشغول دفاع از اصل ایجاد منطقه آزاد بودم که انتشار مصاحبه استاندار بوشهر و اخبار موثق غیر رسمی در مورد اراضی پیشنهادی برای تاسیس منطقه آزاد بوشهر، مرا چون بسیاری دیگر در بهت و حیرت فرو برد.
در حالیکه تقاضای تشکیل منطقه آزاد بوشهر در کمیسیون مربوطه در هیات دولت به تصویب رسیده است و طبق قانون تشکیل مناطق آزاد تعیین حدود اربعه و به اصطلاح چهار میخ منطقه و تهیه نقشه آن از شروط اصلی آن است، مسوولان استان بی دلیل و سوال بر انگیز سعی در انکار جانمایی منطقه آزاد و مبهم گذاشتن یکی از مهمترین وجوه و مشخصات آن می کنند.
در مواد 2و3و4 آیین نامه چگونگی ایجاد مناطق آزاد تجاری – صنعتی که آخرین نسخه اصلاح شده آن همین چند ماه پیش به تصویب مجلس رسیده و بتازگی هم ابلاغ شده است کامل و واضح و معنی دار بر جانمایی مناسب منطقه نه تنها از لحاظ مهندسی و فنی بلکه از لحاظ کیفی تاکید کرده است.
(ˈماده 3- وجود اراضی مناسب جهت تاسیس منطقه یکی از مهمترین پیش نیازهای تاسیس این مناطق است.جانمایی محدوده منطقه باید به نحوی باشد که با توجه به اهداف تاسیس منطقه ، شرایط طبیعی و امکانات بالقوه و بالفعل مورد نیاز را دارا باشد).
همانطور که ملاحظه می کنید آیین نامه مذکور حتی بر کیفیت اراضی و شرایط طبیعی آن هم تاکید می کند و آنرا مهمترین پیش نیاز طرح می داند.
بنابراین ادعای نامشخص و نامعین بودن محدوده توسط استاندار بوشهر به احتمال قریب به یقین ادعایی باطل است، هر چند که در صورت صحت این ادعا، این امر خود نیز اتفاقی خطرناک و مسئله دار است و باید پرسید بر چه اساس قرار است دولت و مجلس به صورت متفق تصمیم به واگذاری بی ضابطه این حجم عظیم رانت بالقوه به شخص یا سازمانی مبسوط الید آنهم بدون نظارت موثر بگیرند؟
رقم قابل تصور سوء استفاده یا سوء مدیریت در این واگذاری احتمالی تراکم سیار بالغ بر صدها میلیارد تومان است و هیچ عاقل و دلسوزی نمی تواند بپذیرد که این انبان زر بدون ضابطه در اختیار شخصی حقیقی یا حقوقی ولو صالح قرار گیرد.
بنابراین به ظن قریب به یقین محدوده منطقه کامل مشخص و معین است و مسولان استان به ادعا و تصور جلوگیری از سوء استفاده های احتمالی از انتشار آن خودداری می کنند، نکته اما اینجاست که این پنهان کاری نه تنها دردی را دوا نمی کند بلکه خود عامل مشدده رانت خواری و سوء استفاده است.
قابل تصور نیست که از لحظه تعیین محدوده توسط کارشناسان و تایید مسئولین استانی - البته اگر بر عکس نباشد – تا بررسی و تصویب در کمیسیون دولت و ارسال به مجلس و بررسی در کمیسیون های مربوطه اطلاعات قیمتی آن به بیرون درز نکند و در اختیار باندهای توانا و فرصت طلبی که بارها تفوق حقوقی و اجرایی خود را بر دستگاه های اجرایی ثابت کرده اند، قرار نگیرد. در این شرایط آنانکه در این بازی ها فربه و حرفه ایی شده اند به اطلاعات دقیق و ذی قیمتی دسترسی دارند و چون اعلامی رسمی و علنی هم نشده، افکار عمومی در خوابند و عزم چندانی هم در دستگاههای کم رمق اجرایی و نظارتی برای جلوگیری از تاراج حقوق ملت ایجاد نمی شود. یقینا این پنهان کاری ضریب رانتخواری را افزایش می دهد. بهتر است مسئولین در این باره صریح و واضح اطلاع رسانی کنند و از طرف با اندکی قاطعیت جلوی هرگونه سند سازی و سوء استفاده را بگیرند.
اما نکته ناگوار و تامل برانگیزتر در سایه اخباری غیر رسمی و البته موثق از جانمایی و وسعت منطقه پیشنهادی نمایان می شود.
براساس ادعای پر قوتی که در رسانه ها منتشر شده و تاکنون به هیچ شکلی هم تکذیب نشده نیمی از اراضی پیشنهادی در بخشی جانمایی شده که قسمتی از آن دارای معارض است و قسمتی دیگر باتلاقی و پست. و به نظر می رسد دلیل اصلی این پنهان کاری نا موجه هم همین باشد. سوال مهم پیش آمده این است که بر اساس چه معیاری و بنا به چه دلایلی مدیریت استان بخش عمده ایی از منطقه آزاد را به آن نواحی شیفت داده است؟ و با چه هدفی صدها میلیارد تومان هزینه های بی دلیل بر دولت و سرمایه گذاران آتی تحمیل خواهد کرد؟
اساسی تر اینکه دلیل و توجیه وسعت ده هزار هکتاری پیشنهادی منطقه آزاد بوشهر چیست؟ تحلیل این نکته شاید مفصل باشد ولی بطور خلاصه بگویم گستره 10هزار هکتاری برای این منطقه غیر ضروری و شاید هم مضر باشد.اطلاع چندانی از تعیین کاربریهای منطقه منتشر نشده است ولی به احتمال زیاد و عمدتا بنا به ملاحظات زیستی، این منطقه محلی برای احداث صنایع بزرگ زمین بر مانند پالایشگاه، پتروشیمی، ذوب آهن و ... نخواهد بود و بنا به آخرین گفته معاون برنامه ریزی استاندار، چنین صنایعی در منطقه ویژه اقتصادی شمال استان پیش بینی شده است. لذا با هر دست بالا گرفتنی، حتی با در نظر گرفتن بندر و فرودگاه اختصاصی و سایتهای وسیع مسکونی و ورزشی و... باز هم رقم 10 هزار هکتاری رقمی غیر ضروری است.
به طور مثال چنانچه زمین اختصاص یافته به دهها پتروشیمی و پالایشگاه عظیم در سایت اول پارس جنوبی از 14هزار هکتار آن کم نماییم، در صد کمی از این وسعت برای فعالیتهای متنوع صنعتی و تجاری و فرودگاه و بندر و شهرکهای اقامتی و تفریحی در نظر گرفته شده است. مثال ملموس دیگر منطقه اقتصادی بوشهر با امتیازات و قوانینی کم و بیش مشابه منطقه آزاد است که بعد از گذشت قریب به 15 سال و تلاشهای مسئولین پیشین و شرایط سهل واگذاری و بهای ناچیز زمین در آنجا، رقم کل اراضی واگذار شده تاکنون کمتر از 500 هکتار است که البته در صد بالایی از همین رقم هم تاکنون به همان صورت زمین باقی مانده است.
یا مثال روشن دیگر برای مقایسه بندر بوشهر است، طوری که کل آورد و برد عملیات صادرات و واردات فعلی گمرک بوشهر در مساحتی حدودا 20 هکتاری انجام می شود و بندر بزرگ و جدید جزیره نگین که احیاء، واگذاری، ساخت و بهره برداری آن فرآیندی حداقل 20 ساله است و برای دهه های آتی نیاز توسعه فعالیت های گمرکی بوشهر را پاسخ خواهد داد، 400 هکتار وسعت دارد.
نکته دیگر در این ارتباط که شاید به توضیح مفصل تری هم نیاز دارد ولی لازم است که اینجا اشاره کنم این است که بنا به تحولات ساختاری اقتصاد منطقه ایی و بین المللی، دوران طلایی توسعه مناطق آزاد در دنیا رو به پایان است و چنانچه تلاشهای چند ساله ایران منجر به پذیرش در سازمان تجارت جهانی شود، بخش عمده ایی از کارکرد حقوقی و گمرکی مناطق آزاد که مهمترین امتیاز آن هم هست عملا بلااثر می شود و در آینده ایی نه چندان دور مناطق آزاد رفته رفته به همان شهرکهای صنعتی بزرگ با اندکی تفاوت در قوانین کار و بیمه تبدیل خواهند شد، در نتیجه انگیزه و جاذبه خاصی برای مصرف 10هزار هکتار زمین در منطقه آزاد بوشهر وجود نخواهد داشت.
مساله دوم در مورد اراضی پیشنهادی علاوه بر وسعت بالا، نحوه تامین این میزان زمین است. بر اساس اطلاعات معتبر و اخبار منتشر شده در رسانه ها که تاکید می کنم تاکنون تکذیب هم نشده است اراضی پیشنهادی در اراضی نامرغوب و مسئله داری قرار دارد. سوال مهم این است که در صورت نیاز به این میزان از زمین، دلیل واقعی انتخاب اراضی چه بوده است؟ اراضی ای که یقینا معارض فراوان دارد و با توجه به جغرافیا و جنس خاک و راههای دسترسی آن، احیا و بهره برداری از این زمین ها متضمن تحمیل هزینه های گزاف بر دولت و بخش خصوصی است. و با این انتخاب ناصواب قرار است منافع پیدا و پنهان چه کسانی تامین شود؟
بنابه گفته کارشناسان مجرب، در مقابل جزیره عباسک اراضی مرغوبتر و بلامعارضی وجود دارد که به شکلی عجیب نادیده گرفته شده است. همچنین مانند منطقه آزاد اروند به سهولت می توانستیم منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و شهرک صنعتی 2 بوشهر جمعا با حدود 5000 هکتار وسعت را به منطقه آزاد الحاق نماییم. این تدبیر علاوه بر رفع نیاز طرح ، امکان عملیاتی کردن فوری و بدون فوت وقت اهداف توسعه صنعتی منطقه آزاد را هم فراهم می آورد، ٱنهم بدون هزینه کردن میلیاردها تومان هزینه بلادلیل برای تامین زیر ساختهای اولیه.
این ویژگی و فرصت شهرک صنعتی و منطقه ویژه یعنی زمان و هزینه کم، حتما برای هر سرمایه گذاری جذاب تر و مطلوب تر است بویژه برای سرمایه گذاران احتمالی قطری که علی الظاهر عجله هم داشتند و این روزها برای آنان نیز هیاهوی بسیاری بپاست.
به این دلایل بدیهی و البته سوابق و خاطرات تلخ گذشته، اختصاص این وسعت زیاد آنهم در آن منطقه نامناسب باعث زیر سوال رفتن اصل منطقه آزاد می شود و به نظر اینجانب مشکوک و سوال برانگیز است. خیرخواهانه از مسولین استان تقاضا دارم با پاسخگویی صادقانه و صریح به ابهاماتی از این دست، زمینه ایجاد اعتماد عمومی و بسیج اراده جمعی مردم استان برای تحقق این خواسته دیرینه مردم را فراهم نمایند. ضمن اینکه پیگیری و اظهار نظر در این مسئله مهم و تعیین کننده را جزو وظایف اصلی نمایندگان مردم در مجلس نیز می دانیم و انتظار داریم با نظارت و پیگیری موثر جلوی هرگونه تضییع حقوق مردم را بگیرند.
در پایان تاکید می نمایم اینجانب هیچ گونه تاکید و تعصبی بر اینکه چه بخشی از منطقه آزاد به چه شهرستانی برسد ندارم و ایضا یاد گرفته ام که آرمانخواهی هم نکنم و یادم باشد که با ریشه دواندن فساد غیر قابل انکار و روبه رشد اداری و دولتی، کشور همواره ناگزیر به پذیرش و پرداخت درصدی از صورتحساب فساد و ویژه خواری و بی انصافی است. اما آنچه ٱزار دهنده و غیر قابل تحمل است، به قربان بردن سرنوشت اقتصادی استان در تصمیماتی مشکوک و غیر اصولی و به اصطلاح بردن آش با جاش است. ک/1
539



19/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن