تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشا بحال كسانى كه براى خدا گرسنه و تشنه شده‏اند اينان در روز قيامت سير مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819837193




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

این جا صدای کودکان غزه به گوش می‌رسد/ بوم‌های نقاشی رنگ خون گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > موسیقی و هنرهای تجسمی مهر گزارش می‌دهد
این جا صدای کودکان غزه به گوش می‌رسد/ بوم‌های نقاشی رنگ خون گرفت
صدای زنان و کودکان مظلوم غزه در همین نزدیکی به گوش می رسد، جایی که اگر چه میان آتش و خون واقعی نیست اما درد و رنج آشنای مردم این سرزمین اشغال شده را روی بوم های نقاشی جمعی از بانوان نقاش می توان حس کرد و صدای فریادشان را شنید.



به گزارش خبرنگار مهر، مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری از دیروز 20 مردادماه پذیرای حدود 20 بانوی نقاش است که از سراسر کشور گرد هم آمده اند تا در قالب یک کارگاه نقاشی 2 روزه همه احساس و عاطفه زنانه و مادرانه خود را نثار کودکان غزه کنند. رنگ تابلوها اغلب سرخ است و سیاه، در گوشه ای از این کارگاه طرحی از یک زن با بالهای فرشته به چشم می خورد که کودک غرق در خونش را در بغل گرفته و فریاد می زند، آن سو تر شهر غزه در میان آتش و خون به رنگ سرخ و سیاه دیده می شود.

بانوی دیگری، روی کاغذ با ظرافت هر چه تمام رنگها را کنار  هم نشانده و انفجار بمبها را در شهر غزه به تصویر می کشد، حجمی از دود و آتش، آن طرف‌تر کودکانی با چادرهای مشکی کوچک خود در حال دویدن از این سو به آن سو هستند و گاهی کنار تابلویی  به نظاره می ایستند.

دیدن این کودکان با روسری هایی از جنس چفیه همراه با عکس هایی از کودکان غزه که در ابعاد بسیار بزرگ روی دیوارها نصب شده است و صدای موسیقی حماسی آزادی فلسطین که به گوش می رسد، همه و همه فضایی تأثرانگیز را پدید آورده است که درد مردم بی پناه نوار غزه را به یاد می آورد.

تلاشی هنرمندانه برای بازگشت صلح و امنیت به مردم غزه به سراغ صدیقه سلمان می روم که در گردهمایی بانوان نقاش برای حضور در این کارگاه نقش آفرینی کرده است. از او درباره حضورش در این کارگاه و حمایتی که یک نقاش می تواند از مردم مظلوم فلسطین داشته باشد پرسیدم که پاسخ داد: مرکز تجسمی حوزه هنری در اقدامی حمایتی و همدلانه با مردم مظلوم غزه که این روزها به شدت آماج حملات سهمگین رژیم صهیونیستی و حامیان آن از جمله آمریکا و حتی کشورهای عربی هستند، این کارگاه نقاشی را برپا کرده که تمرکز این آثار روی بانوان و کودکان غزه است.

او با اشاره به اثری که در حال خلق آن است، توضیح داد: دیدن کودکان غزه و حتی زنان بارداری که کودکانشان شهید شده به دنیا می آیند، دل هر انسان آزاده ای را به درد می آورد. بانوان هنرمند نیز این جا آمده اند تا احساسات جریحه دار شده بشری را ثبت کرده و در دل تاریخ ماندگار کنند. این مدرس دانشگاه درباره حضور بانوانی از سراسر کشور در این کارگاه نقاشی یادآور شد: ما تلاش کردیم از بانوانی که درد آشنا بودند و از این فجایع انسانی در غزه متأثر شده بودند و علاقه داشتند که احساسات غلیان شده خود را در قالب تابلو نقاشی به نمایش بگذارند، دعوت کنیم که بیشتر آنها در جشنواره هنر مقاومت نیز حضور داشتند. تعداد این هنرمندان با توجه به محدودیت مکانی حدود 20 نفر است که از استان‌های مختلف کشور این جا حاضر شده اند و طی امروز و فردا آثارشان را عرضه خواهند کرد.

این بانوی نقاش با اشاره به تأثیرگذاری حرکت هنرمندان در راستای حمایت از مردم غزه تصریح کرد: مردم غزه برای حق حیات خود پایداری می کنند و ما مردم ایران نیز باید تلاش کنیم که با هر حرکتی که در توان ماست آنها را همراهی کنیم و صلح و امنیت را به آنها بازگردانیم. او در خاتمه ابراز امیدواری کرد که با حرکت‌های همسو از سوی جامعه هنرمندان و دیگر اقشار ملت ایران گوش جهانیان این صدای حق طلبی را بشنود، چشم آنها باز شود و زبانشان گویای این حقیقت باشد.

روشنگری نسل جوان درباره مظلومیت مردم غزه مرتضی گودرزی دیباج مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری که مسئولیت برپایی این کارگاه را بر عهده دارد از راه می رسد، نگاهی از سر رضایت بر آن چه در کارگاه نقاشی می گذرد، می اندازد و با تعدادی از بانوان نقاش گفتگو می کند. از او درباره برپایی این کارگاه نقاشی و اختصاص آن به حضور بانوان پرسیدم که توضیح داد: احساس کردیم که حضور بانوان نقاش می تواند با برخورد عاطفی تر و احساسی تری نسبت به فجایع غزه همراه باشد و تصور ما این است که برآیند این آثار نیز که برخاسته از مهر و عاطفه بانوان نقاش است، تأثیرگذارتر خواهد بود. او درباره سرنوشت این آثار در پایان کارگاه نقاشی بیان کرد: این آثار در وهله اول در فضای سایبری ارائه می شود، می توان کتابی از این آثار منتشر کرد، نمایشگاه هایی در تهران و سایر استان ها و حتی در دیگر کشورها می توان برگزار کرد اما در حال حاضر برنامه ریزی دقیقی برای آنها انجام نداده ایم و در حال حاضر می خواهیم این آثار به اتمام برسد تا بعد برای آن ها فکری کنیم.

دیباج درباره تأثیرگذاری حمایت هنرمندان از مردم غزه در برابر سایر حمایت های مالی و نظامی یادآور شد: ایران حمایت مالی هم از مردم غزه داشته است ولی بیش از این حمایت ها ما به بیداری مردم جهان اسلام نیازمندیم و ایجاد موج مطالبه گری مردم منطقه و توده های مردم از حکام خود درباره چرایی حضور غاصبانه رژیم صهیونیستی؛ چراکه فلسطین بخش اعظم سرزمین خود را از دست داده است. ایجاد این موج مطالبه گری مردم دنیا مهمتر از حمایت های مالی و نظامی به غزه است. این هنرمند نقاش ادامه داد: روشنگری در میان لایه هایی از جامعه خودمان از جمله نسل جوان ما نیز  از اهمیت بسیاری برخوردار است چراکه باید نسل جوان و برخی از مردم کشور ما بدانند که مسئله فلسطین یک موضوع محتوم تاریخی نیست بلکه اسرائیل بر اساس مناسبات سیاسی، اقتصادی حاکمانی در دنیا شکل گرفته و عده ای تصمیم گرفته اند که این منطقه از دنیا را تبدیل به کانون فتنه و تونل وحشتی برای مردم منطقه کنند. مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری متذکر شد: متأسفانه در کشور ما به جز روز قدس، کار جدی و عمیقی درباره فلسطین انجام نمی شود. او در خاتمه از برپایی کارگاه نقاشی دیگری با حضور هنرمندان نقاش خبر داد که پیش از این حبیب الله صادقی وعده برگزاری آن را داده بود.

تصویری از درد و رنج مردم غزه در نقاشی هایی از جنس عطوفت زنانه منصوره عالیخانی یکی از بانوان نقاشی است که در گوشه ای از مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری مشغول طراحی است. این بانوی نقاش درباره حضورش در این کارگاه نقاشی گفت: من به این جا آمده ام تا با خلق یک تابلو نقاشی از زنان و کودکان مظلوم غزه، کمترین کاری را که در جهت حمایت و همدلی با این مردم از من برمی آید انجام دهم. وی افزود: شاید این تابلو نقاشی گوشه ای از رنج و درد کودکان و زنان غزه را به دیگران نشان دهد و معتقدم که این آثار نقاشی بی تأثیر نخواهد بود چرا که فجایع غزه و کشته شدن کودکان بی گناه به اندازه کافی رنج آور هست و زمانی که از احساسات یک نقاش این رنج و درد به تصویر کشیده شود، تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود. این مدرس نقاشی در خاتمه ابراز امیدواری کرد که آثار بانوان نقاش درباره کودکان و زنان غزه بتواند احساسات به خواب رفته بسیاری را بیدار کند. صدای غرش توپ و تانک و سرود حماسی همچنان به گوش می رسد، کودکان در حال دویدن میان رنگها و بوم های نقاشی سرخ و سیاه، فریاد کودکان و زنان غزه این جا به خوبی شنیده می شود. گزارش از فاطمه حامدی خواه  


۱۳۹۳/۵/۲۱ - ۱۴:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن