تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):قرآنى كه بر پيامبر نازل شد... عزتى است كه هوادارانش شكست نمى خورند... .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820130263




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«امروز»، اعتراض به رفتار عمومی ضداخلاقی جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارگردان فیلم ˈامروزˈ: «امروز»، اعتراض به رفتار عمومی ضداخلاقی جامعه است تهران بزرگ-ایرنا- کارگردان فیلم «امروز» گفت: این فیلم در اعتراض به رفتار عمومی کاملا ضداخلاقی که در جامعه همه گیر شده و یک سکوت کنش مند را در پی دارد، ساخته شده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا، سیدرضا میرکریمی شامگاه دوشنبه در چهل و نهمین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای انقلاب اسلامی که به نقد و بررسی فیلم «امروز» اختصاص داشت، اظهار کرد: این فیلم حاصل دوره ای بود که در آن زندگی می کنم و سعی کردم این فیلم در قالب زندگی شکل بگیرد، متفاوت از آثار دیگرم باشد و حرفی بزنم که حرف امروزم باشد.
میرکریمی افزود: خرسندم که فیلم «امروز» اکران شده و با استقبال مردم مواجه شده است، و در تلاشم از این تجربیات در آثار بعدی استفاده کنم و نقدها توشه ای برای کارهای بعدی من باشد.
وی ادامه داد: فیلم ها در زمان خود، زاییده می شوند و من «امروز» را در اعتراض به رفتار عمومی کاملا ضداخلاقی که در جامعه همه گیر شده و من هم با آن درگیرم، ساختم، این رفتار سکوت کنش مندی را در پی دارد، و در عکس العمل با محیط اطراف بسیار دیده می شود.
کارگردان فیلم«یه حبه قند» بیان کرد: اگر انسان اسیر نخستین مخاطب حرفه ای خودش شود و برای برآورده کردن توقع آنان خود را در آثارش تکرار کند، این خطر بزرگی است، من به دنبال این هستم که تجربه های جدیدی داشته باشم.
میرکریمی درباره انتخاب قهرمان فیلم که فردی جانباز است، گفت: این فیلم برگرفته از تجربه و هویت جمعی و ذخیره جامعه ما است که جنگ را تجربه کردیم و لازم بود که شخصیت اصلی فیلم دارای چنین ویژگی باشد، گویی که جنگ در شرایط تازه ای اتفاق می افتد.
وی با اشاره به داستان فیلم اظهار کرد: شرایط بیمارستان، مکانی که در آن داستان فیلم، روایت می شود، با واقعیت جامعه بسیار متفاوت است و تکان دهنده بود و امکان نشان دادن واقعیت ها وجود نداشت.
وی افزود: من در این فیلم به دنبال قهرمانی بودم، که رفتارش نسبت به خود، دیگران و مخیط اطرافش مهم است و تجارب بسیاری را کسب کرده و تردید و شک ندارد.
شهاب اسفندیاری منتقد نیز در این نشست گفت: یکی از چالش های زندگی دیندارانه در جامعه ایران این است که دین در معرض قدرت قرار دارد، اگر افراد براساس ظواهر دینی، بتوانند به موقعیت و منافعی برسند، پس تفاوت دینداران چگونه در این جامعه مشخص می شود؟، اگر دین سرمایه فرهنگی اجتماعی باشد، باعث خواهد شد افراد امتیازهایی را کسب کنند،پس فضیلت دیندارانه آنان چگونه مشخص می شود؟
اسفندیاری با اشاره به شخصیت یونس در فیلم «امروز» این سوال را مطرح کرد که آیا در جامعه امروز فردی هست که به خاطر حفظ آبروی دیگری، آبروی خود را به خطر بیندازد، این امر یادآور عرفان و امتحان های سخت پیامبران است که دینداری واقعی در امتحان الهی مشخص می شود، یونس فیلم «امروز» کاری را انجام می دهد که به ظاهر و عرف غیراخلاقی است اما این کار را به خاطر هدف بزرگ تری انجام می دهد.
وی ادامه داد: وقتی آزمون ها و فتنه هایی ایجاد نشود، دینداری واقعی و عیار آن مشخص نمی شود و فیلم «امروز» نشان می دهد که دینداری به حرف و کلام نیست.
این منتقد اظهار کرد: براساس نظر گیدنز، خانواده، خطرناک ترین محیط دنیای مدرن است و خشونت در خانواده مسئله جهانی و مهمی است که در فیلم «امروز» مطرح شده است.
اسفندیاری بیان کرد: 13 سال پیش که میرکریمی فیلم «زیرنور ماه» را ساخت، تمامی نگاه ها در سینما در پی کشف استعداد تازه و جدید و نیروی تازه بود، اکنون توقعات از میرکریمی بالاست و موضع نقد آثار او غیرمنتظره نیست.
وی افزود: میرکریمی در آثارش گرایش به قصه گویی دارد و همکار ایشان، شادمهر راستین، به سبک فیلم سازی کیارستمی علاقه مند است که من فکر می کنم این دو نگاه باهم متفاوت است که باعث ایجاد حفره هایی در جریان فیلم شده و انتقاد منتقدان را برانگیخته است.
شبنم مقدمی بازیگر نقش دکتر مجد در فیلم امروز نیز در این نشست اظهار کرد: این شخصیت دارای یک مجموعه از رفتار برون گرایانه است، این نقش را به صورت پازلی کار کردم و آن را در موقعیت خود ایجاد کردم و در این فیلم افراد با خودشان شخصیت آوردند و بازی ایجاد می شد.
مقدمی افزود: متاسفانه به راحتی به دیگران مهر قضاوت می زنیم، بدون اینکه شناختی از آنان داشته باشیم و شخصیت دکتر مجد، بدون اینکه شناختی از دیگران داشته باشد، قضاوت می کند.
سهیلا گلستانی بازیگر نقش صدیقه در فیلم «امروز» نیز گفت: سخن در سکوت این فیلم جاری است، بازی شخصیت ها در یک سری از نگفتن ها و موقعیت ها شکل می گیرد و نقش صدیقه نیز در جریان فیلم شکل گرفت.
فیلم «امروز» روایت داستان یونس، راننده تاکسی کهنه کاری است که در پایان یک روزِ کاری به زن جوانی کمک می کند تا به بیمارستان برسد، غافل از اینکه در بیمارستان اتفاقات زیادی در انتظار اوست.
این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر حضور داشت و شبنم مقدمی سیمرغ بلورین نقش مکمل زن را برای بازی در این فیلم دریافت کرد، همچنین فیلم «امروز» توانست در دو بخش نقش اول مرد و بهترین فیلمبرداری نامزد دریافت سیمرغ بلورین شود.
کارگردانی، تهیه کنندگی و تدوین این فیلم برعهده رضا میرکریمی است. وی و شادمهر راستین نویسندگی این اثر را برعهده دارند. پرویز پرستویی، سهیلا گلستانی، شبنم مقدمی و حسام محمودی در این فیلم ایفای نقش می کنند.
رضا میرکریمی ساخت فیلم هایی چون «یه حبه قند»، «به همین سادگی»، «خیلی دور خیلی نزدیک»، «اینجا چراغی روشن است»، «زیرنور ماه»، «کودک و سرباز» و … را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.
نشست نقد و بررسی فیلم «امروز» شامگاه دوشنبه با حضور سیدرضا میرکریمی، کارگردان فیلم،شهاب اسفندیاری، منتقد و سعید قطبی زاده، مجری- کارشناس، پرویز پرستویی، شبنم مقدمی و سهیلا گلستانی(بازیگران) در سینما فلسطین برگزار شد.
تهرام/7245/ 699



21/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن