تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805542496




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاذبه های گردشگری سلامت ، ظرفیتی مغفول مانده


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: جاذبه های گردشگری سلامت ، ظرفیتی مغفول مانده نوشهر - ایرنا - حضور پرتعداد پزشکان متخصص ، مراکز بهداشتی و درمانی مجهز و ارزانی قیمت خدمات بهداشتی و درمانی در ایران، هر یک جاذبه هایی است که می تواند متقاضیان جهانی را برای سفر به ایران به منظو درمان به عنوان گردشگر سلامت، تشویق کند، اما تا کنون این ظرفیت مغفول مانده است.


بر اساس آمارهای جهانی، گردشگری سلامت در سال 2012 میلادی یکصد میلیارد دلار درآمد برای کشورها داشته و این رقم نسبت به سال 2010 که 40 میلیارد دلار بوده رشد قابل توجهی داشته است و در سال جاری نیز پیش بینی می شود میزان گردش مالی این تجارت در جهان به 200 میلیارد دلار برسد.
هزینه های درمان در ایران بسیار پایین تر از کشورهای اروپایی و آمریکا است به گونه ای که بسیاری از ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز در سفر به ایران تمایل دارند سری به مراکز درمانی زده و اگر مشکلی دارند، آن را در ایران درمان کنند.
علاوه بر این، همه ساله صدها گردشگری خارجی دیگر به دلیل ظرفیت های موجود در بخش بهداشت و درمان به ایران سفر می کنند تا از خدمات درمانی استفاده کنند. بیشتر این گردشگران سلامت که ازکشورهای خلیج فارس، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه هستند، برای درمان و انجام جراحی پیوند اعضا به خصوص کبد، جراحی های مختلف چشم، جراحی های ارتوپدی و تعویض مفصل زانو، دندانپزشکی و جراحی های زیبایی به کشورمان سفر می کنند و با قیمت ارزان از خدمات درمانی بهره می برند.
بر اساس اعلام ˈ محمدرضا کرباسی ˈ دبیرکل اتاق بازرگانی اکو ، از چهار سال پیش تاکنون درآمد حاصل از گردشگری سلامت در کشور چهار برابر شده و به نیم میلیارد دلار رسیده است.
به گفته وی ، بر اساس برآوردها ، چهار سال پیش درآمد گردشگری سلامت در ایران پنج برابر صادرات تجهیزات پزشکی و دارو بوده که این رقم امروز به 10 برابر افزایش یافته است.
در حالی سهم ایران از درآمدهای گردشگری سلامت در جهان تا این حد پایین است که کشور ظرفیت های بالا و جاذبه های فراوانی در این بخش دارد که ضرورت دارد این توانایی بالقوه با برنامه ریزی دقیق به فعلیت رسیده و درآمد بالایی از این طریق جذب کشور شود.
در سال 2012 سهم کشورهای اسلامی از درآمدهای جهانی گردشگری سلامت تنها سه میلیارد دلار بوده و جمهوری اسلامی ایران نیز در این سال تنها 350 میلیون دلار از این راه درآمد کسب کرده است و در رتبه 53 جهان قرار گرفته است.
بر اساس بررسی های موجود، هر گردشگر سلامت به طور میانگین برای کشور پنج تا 10 هزار دلار ارزی دارد و حضور گردشگران سلامت در کشور علاوه بر استفاده از خدمات درمانی برای بخش های دیگر نظیر مراکز صنعتی، فرهنگی و تفریحی و تجاری نیز درآمدهایی را ایجاد خواهند کرد ، این در حالی است که دیگر گردشگران به طور میانگین هر کدام 100 دلار درآمد برای کشور ما دارند.
برخی از کشورهای منطقه برغم اینکه ظرفیت های ایران را در عرصه گردشگری سلامت بویژه در زمینه پزشکان متخصص و جراحان و ارزانی خدمات درمانی در اختیار ندارند، اما با برنامه ریزی میان مدت و بلندمدت توانسته اند رقم قابل توجهی از این تجارت جهانی را به خود اختصاص دهند.
در این بین کشورهای عضو اکو نیز با جمعیتی نزدیک به 500 میلیون نفر، ظرفیت های خوبی برای اعزام گردشگر سلامت به جمهوری اسلامی ایران دارند که مسوولان می توانند به عنوان یکی از برنامه های میان مدت برای جذب گردشگر سلامت، نگاه ویژه ای به منطقه اکو داشته باشند.
دبیر کل اتاق بازرگانی اکو در این باره نیز گفت: در سال 2012 پنجاه و پنج میلیون گردشگر وارد کشورهای عضو اکو شده که از این رقم مقصد چهار میلیون نفر ایران بود.
کرباسی افزود : این در حالی است که در میان کشورهای عضو اکو تنها ایران و ترکیه توانایی ارایه خدمات بهداشتی - درمانی به گردشگران را دارند.
وی همچنین به حجم تجارت میان کشورهای عضو اکو در سال 2012 اشاره کرد و گفت : مبادلات تجاری این کشورها میان خودشان در حد 3/10 درصد حجم تجارت جهانی در سال 2012 بوده که رقمی معادل 84 میلیارددلار برآورد شده ، اما این رقم در سال 2013 به 70 میلیارد دلار کاهش یافته است.
به گفته کرباسی ، بحث گردشگری سلامت از چهار سال پیش مطرح و با همت وزارت امور خارجه ، ویزای گردشگری سلامت طراحی شده که تسهیلاتی را برای بیمارانی که مایلند برای درمان به ایران مراجعه کنند، فراهم می کرد و حتی هزینه های این ویزا به مراتب پایین تر از ویزای گردشگری بود.
وی تاکید کرد : 10 هزار ویزای سلامت برای بیماران در سال گذشته از طریق نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای دیگر صادر شده اما به دلیل مشکلات خاص امنیتی با بعضی کشورها، در تلاش هستیم تا موانع را با دیگر مجموعه های داخلی برطرف کنیم تا ویزای سلامت با سهولت بیشتری صادر شود.
با توجه به اهمیت این موضوع بوده که نخستین کنفرانس گرشگری سلامت کشورهای عضو اکو به میزبانی ایران از 27 تا 29 مرداد در شهرستان رامسر برگزار می شود.
توجه ویژه دولت تدبیر و امید به این موضوع، امیدهایی را برای بهره گیری حداکثری از این ظرفیت ایجاد کرده است.
ˈ مسعود سلطانی فر ˈ معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت که این سازمان با همه توان از رونق گردشگری سلامت حمایت می کند.
وی گفت : بیش از 30 گروه سرمایه گذار در بخش گردشگری سلامت و مسائل بهداشتی و درمانی بویژه درمانی برای ایجاد اماکنی که هم سرویس درمانی و هم هتلینگ خوب داشته باشد، سرمایه گذاری کرده اند.
سلطانی فر در خصوص توانمندی استان های کشور در گردشگری سلامت، از این بخش از گردشگری به عنوان صنعت پردرآمد در اقتصاد امروز یاد کرد.
وی اضافه کرد : بر اساس آمارها، گردش مالی گردشگری سلامت در جهان 150 تا 200 میلیارد دلار است که ایران نیز با توجه به ظرفیت های موجود در نیروی متخصص و زیربناها بخش بهداشت و درمان می تواند به مقصد گردشگران تخصصی بخش سلامت تبدیل شود.
معاون رییس جمهوری پایین بودن هزینه های درمانی در ایران در مقایسه با بسیاری از کشورهای اروپایی و حاشیه خلیج فارس را از نقاط مثبت رونق این صنعت عنوان کرد و گفت : در تامین تجهیزات تا حدودی با مشکل مواجهیم ولی می توان این زیرساخت ها را تامین کرد.
سلطانی فر از بیمارستان های رضوی مشهد، نمازی شیراز و دو مرکز در تهران و برخی بیمارستان های مرزی به عنوان مقاصد گردشگری درمانی یا سلامت در ایران یاد کرد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت : تعرفه های درمانی در ایران 20 تا 30 درصد پایین تر از کشورهای اروپایی و عربی است و تخصص پزشکان نیز در حد بالایی قرار دارد.
وی همچنین تاکید کرد که کارگروهی برای توسعه فعالیت های گردشگری سلامت میان سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، وزارت امور خارجه و وزرات درمان و نظام پزشکی ایجاد شده و دبیرخانه آن در سازمان میراث فرهنگی مستقر است.ک/4
1535/1654



19/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 26]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن