محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830037970
خاطره اولین سریالهای بعد از انقلاب
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: شاه دزد واشک تمساح نخستین سریالهایی بودند که پس از انقلاب روی آنتن رفتند
خاطره اولین سریالهای بعد از انقلاب
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 مرداد 1393 ساعت 12:02 | شماره خبر : 1600507980629712161
در شمارههای پیشین، اشاره کردیم که سالهای اول انقلاب اسلامی و بویژه ماههای نخست آن تلویزیون سریالهای خاص خود را داشت؛ به این معنی که بیشتر آدمها به ضرورت حال و هوا و فضای – بشدت – خاص آن روزگار، مسائل و اخباری را داشتند که باید به جد و جهد، آنها را دنبال میکردند و پیگیری تازهترین رخدادها در هر بخش مورد علاقه آنها (که سیاسی بودن، تقریباً ویژگی نخست و وجه مشترک همه آنها بود) به دنبال کردن یک سریال داستانی، اما صددرصد واقعی (و بشدت مستند) ترجیح داشت.
به هر حال میبایست سریالهای داستانی (تخیلیِ) تلویزیون نیز از راه میرسیدند (که سرانجام رسیدند) اما نخستین سریالهای تولید تلویزیون در سالهای بعد از انقلاب نیز به تبع حال و هوای آن زمانه، درباره انقلاب بود...
*** ایرانیان در بیش از یکصد سالی که از اختراع هنر هفتم میگذرد، همواره علاقه داشتهاند داستان فیلمها یا سریالهای تلویزیونی را که میبینند به صورت شفاهی و سینه به سینه برای دوستان، بستگان و آشنایانی که احیاناً آن اثر بخصوص را ندیدهاند، تعریف کنند. این سنت که ریشه در علاقه دیرینه ما به رسم و آیین داستانگویی و داستانسرایی (مانند قصههای شب که مادران تعریف میکردند تا فرزندشان بخوابد با ورود سینما و تلویزیون به ایران بسرعت خود را بروز داد و در خدمت این دو تازهوارد درآمد. هرچند در سالهای اخیر با گسترش امواج مدرنیته و به خود خلیدن آدمی، این سنت زیبا و انسانی نیز جای خود را به ـ مثلا ـ نشستن به تنهایی پای رایانه و گذراندن وقت با فضای مجازی داده و ما را بیش از پیش از همدیگر دور داشته است. این مقدمه را چیدم تا به یکی از نخستین سریالهای بعد از انقلاب بپردازم که رمز موفقیتش چرخیدن اوصاف و بخشهای مختلف داستان آن در دهان بینندگان بود، برای آنها که آن را نمیدیدند یا کمتر در جزئیاتش دقت میکردند... *** ساختن سریالهای داستانی، با مضمونهایی متناسب با روزگار نو و از آن مهمتر، آثاری که با فضای انقلابی و نظام جدید، هماهنگ نشان دهد و ضوابط جایگزین شده با سالهای قبل در آنها رعایت شود، هر چند کمی دیر، اما بالاخره در تلویزیون سالهای بعد از انقلاب اتفاق افتاد. شاید تا حدی طبیعی جلوه میکرد که نخستین این سریالها با مضمونهای انقلابی ساخته شود و «شاهدزد» در زمره چنین آثاری بود. «شاهدزد» در دومین سالگرد پیروزی انقلاب به کنداکتور اولین سری پخش خود رسید و پس از بهمن ماه 1359، با توجه به استقبال زیادی که از آن به عمل آمد، بسرعت تکرار چندباره نمایش آن شروع شد. متن شاهدزد را احمد نجیبزاده نوشته بود و خودش آن را کارگردانی کرد. نجیبزاده از آدمهای باسابقه سینمای قبل از انقلاب بود که بیشتر ترجیح میداد در بخش تجاری فعالیت کند. کیفیت و حال و هوای «شاهدزد» و دو سه سریالی که وی بعدها ساخت نیز چندان از آن فضا دور نبود (البته با در نظر گرفتن ضوابط و شرایط روز)، اما یکی بهدلیل مطرح کردن سوژههایی که باب روز بود و همواره نقلهای جمعهای جامعه پیرامون آنها شکل میگرفت و دیگری به سبب پرداخت عامهپسندانه آن سوژهها که مخاطب عام را خوش میآمد، آثار نجیبزاده در تمام آن سالها اقبال مییافت. مجموعه تلویزیونی «شاهدزد» در قالب پنج ـ شش قسمت ساخته شد و قصه آن، روایتگر ماجرای زن و شوهری سودجو و فرصتطلب (با بازی محمد مطیع و مهین شهابی) بود که سعی میکردند با گول زدن عدهای از رجال درجه دو و سه وابسته به رژیم سابق، آنها را تلکه کنند، پولی به جیب بزنند و در نهایت از کشور بگریزند، ولی خیلی زود لو میروند و دستگیر میشوند. عجیب اینکه برای گریز از انگ سیاسیبودن که به هر حال با نوع کلاهبرداری و ارتکاب جرمشان نزدیکیهایی دارد ـ و در واقع فرار از مهلکه محکومیتهای سنگین ـ در همان بدو دستگیری به هدفشان از دست یازیدن به این جرائم و بزههای انتسابی اقرار میکنند و خود را افرادی غیرسیاسی معرفی میکنند! تهیهکنندگان «شاهدزد» نجیبزاده به همراه نصرتالله دستمردی بود. نعمتالله گرجی، سروش خلیلی، فخری پازوکی، سروش خلیلی، کیومرث ملک مطیعی، سعید امیرسلیمانی و اصغر سنجری نیز دیگر نقشهای سریال را بازی میکردند که بسیاری از آنها برای تماشاگران قدیمی، چهرههای آشنایی به شمار میرفتند و پخش این سریال باعث تجدید دیدار بینندگان با برخی از همین بازیگران محبوبشان شد. در این میان زندهیاد اصغر سنجری که نسبت به بقیه بازیگران «شاهدزد» کمتر شناخته شده بود، با همین سریال بخوبی خود را به تماشاگران میلیونی تلویزیون شناساند. در ادامه نیز در فیلمهای سینمایی «مرز» و «مرگ سفید» بازی کرد اما متأسفانه اجل مهلتش نداد و درگذشت زودهنگامش به او فرصت نداد تا از موقعیتی که پس از سالها به آن دست یافته بود، بهره ببرد. زندهیاد گرجی نیز نقش یک آبدارچی درباری را ایفا میکرد و با دیالوگ مشهورش «بزنید تو گوشم!»، هر بار که آدمهای وابسته به رژیم سابق از او درخواستی میکردند، میکوشید منظور خود را (درخصوص گرفتن دستخوش از آنها) با گفتن همین تکیهکلام منتقل کند و «حق و حساب» بگیرد. گفتن دیگر تکیهکلام مشهور سریال را نیز زندهیاد ملکمطیعی بر عهده داشت که بسرعت، ورد زبان افراد کوچه و بازار در دنیای خارج از سریال شد. کاراکتری که ملکمطیعی نقش آن را بازی میکرد، چندان سر و زباندار نبود و به همین دلیل زیاد نمیتوانست در بحثهایی که درمیگرفت وارد شود، پس به ناچار در پایان صحبت هر کسی، میگفت: «بنده هم میخواستم همین را عرض کنم.» گاهی هم این دیالوگ را در انتهای دو سخن نسبتا متضاد از دو نفر متفاوت، میگفت و اسباب خنده بینندگان را فراهم میکرد. وجود همین صحنهها و ـ بیشتر ـ دیالوگهای خندهآفرین بود که باعث تعریفهای شفاهی و بازگویی آنها از سوی تماشاگران در روزهای بعد از نمایش هر قسمت برای همدیگر میشد؛ از جمله در یکی از تکرارهای پخش سریال در شبهای نوروز یکی از سالهای بعد از نمایش نخست «شاهدزد» رخ داد (اگر اشتباه نکنم نوروز 1361). نیک میدانیم نوروز آن سالها چه حال و هوایی و آدمها چه صمیمیتی با همدیگر داشتند. هنوز دیدارها حکم رفع تکلیف و «از سر واکنی» با فاصله عید تا عید نداشت و همگان شادیهایشان را با هم تقسیم میکردند. در چنان شرایطی بود که سریالی با کیفیت حداقل «شاهدزد» به دلها مینشست و حتی اوصاف لحظات داستانش دهان به دهان میچرخید، خنده میساخت و دیگرانی را که از تماشای آن محروم بودند کنجکاو دیدنش میکرد. *** با این توفیق و همچنین تأییدی که نجیبزاده از مسئولان و بینندگان تلویزیون به شکل توأمان دریافت کرد، بسرعت دست به کار ساخت دومین سریال بعد از انقلابش شد. «اشک تمساح» نیز کمابیش حال و هوای سریال قبلی را داشت و داستان آن درباره مردی به نام فضایلی (ولیالله شیراندامی) بود که میکوشید با ایراد چند سخنرانی و مصاحبه مطبوعاتی، خود را چهرهای انقلابی معرفی میکند تا بتواند به این طریق، پست و مقامی کسب کند و به سرپرستی سازمانی دولتی منصوب شود. فضایلی قبل از هر چیز، مدیر کل حسابداری وزارت دربار شاه را که محمدعلی شاهدوست (با بازی حسین پرورش) نام دارد، احضار میکند. شاهدوست بشدت از این برخورد میترسد و فرار میکند، اما به هر حال مجبور میشود خواسته فضایلی را بپذیرد. در نهایت، با اضطرابهایی که شاهدوست و خانوادهاش پشت سر گذاشتهاند، دست فضایلی رو میشود و ماجراها پایان مییابد. اینکه گفتیم در واقع اشاره به پایان زودهنگام سریال است، چرا که «اشک تمساح» در نخستین و آخرین پخش خود، واکنشهایی را برانگیخت و گویا به چنین دلایلی مسئولان وقت تلویزیون، مجبور شدند تا حدی سر و ته سریال را جمع کنند و با هدف فاصله گرفتن از آن حاشیهها پخش آن را زودتر از ارائه همه قسمتهایی که ساخته یا آماده شده بود به پایان برسانند. نجیبزاده در«اشک تمساح» میکوشید از جذابیتهایی که در سریال قبلیاش امتحان خود را پس داده بودند سود ببرد. منوچهر حامدی، مظفر سلطانی، نعمتالله گرجی، جمشید لایق، کیومرث ملک مطیعی، توران مهرزاد، آزاده پورمختار، روحانگیز مهتدی، محمد ورشوچی و مریم فرخنیا از دیگر بازیگران سریال بودند. همچنان که گفتیم، بازپخش نشدن این سریال برای همیشه آن را به بایگانی فرستاد و باعث شد تا بسیار زودتر از حد معمول از خاطرها محو شود. صحنههایی از سریال، گویا زمانی تصویربرداری شده بود که هنوز حجاب در جامعه فراگیر نشده بود یا دست کم میشد (بیشتر) در سینماها و (کمتر) در تلویزیون بانوانی را با حجاب معمول در سالهای قبل از انقلاب مشاهده کرد. وجود چنین صحنههایی در زمان پخش که رعایت حجاب، به شکل جدید درآمده بود، واکنشهایی را برانگیخت. مضاف به اینکه هنوز بحث جداسازی گریم بازیگران مرد و زن و اجرای گریم بانوان از سوی چهرهپرداز بانو جدی گرفته نشده بود و همین مسأله (وجود نام گریمور مرد در تیتراژ «اشک تمساح») حساسیتهایی را برانگیخت و در نهایت به تفکیک مجریان گریم در تلویزیون و حتی سینمای ایران انجامید. بازیگر اصلی سریال، حسین پرورش از تحصیلکردههای بازیگری و تئاتر در ایران بود. او متولد سال 1315 بود و ضمن تدریس هنر در دانشگاهها گوشه چشمی هم به سینما و تلویزیون نشان میداد. در سال پایانی رژیم پیشین، فیلم «کلاغ» ساخته بهرام بیضایی با بازی پرورش در نقش نخست به نمایش درآمد. پس از انقلاب نیز در فیلم «آفتابنشینها» نخستین ساخته مهدی صباغزاده که با همراهی فریدون جیرانی، غلامرضا موسوی و بیژن امکانیان در تعاونی ایفافیلم تولید شد، بازی کرد. با موفقیت سریال «اشک تمساح» فیلم بعدیاش «نقطه ضعف» ایفای نقش کرد و توانست نخستین بازیگری نام گیرد که در تاریخ جشنواره فیلم فجر جایزه بهترین بازیگر مرد نقش اول را دریافت کرد. (بهمن ماه 1362) از آن پس نیز دیگر خبر چندانی از این بازیگر کارکشته شنیده نشد. بازیگر نقش فضایلی (شیراندامی) نیز به پشتوانه تجدید شهرتش با سریال «اشک تمساح» و همچنین پیشینه خوبی که در تئاتر و سینمای متفاوت و غیربازاری قبل از انقلاب داشت (از جمله سریال به یادماندنی «دلیران تنگستان» که پس از انقلاب نیز پخش شده، هنوز هم به نمایش درمیآید و در شمارهای جداگانه به آن خواهیم پرداخت)، در سینمای جدید ایران پرکار ظاهر شد. فروش خوب فیلم «دادا» که یک سال قبل از «اشک تمساح» به نمایش درآمده بود فضا را برای گسترش فعالیتهای شیراندامی در بازیگری فراهم ساخته بود. فیلم انقلابی «پرونده» به همراه آثاری همچون «سمندر»، «شیر سنگی»، «گمشدگان»، «دو سرنوشت»، «وسوسه»، «ماه عسل»، «شب دهم»، «گالان»، «قرق»، «محبوبه»، «بوی کافور، عطر یاس»، «خانهای روی آب» و «جایی برای زندگی» از فیلمهای بعدی او بودند. یکی از آخرین نقشآفرینیهای شیراندامی در سریال «مختارنامه» بود که با بازی خوبش در نقش سلیمان صرد خزاعی همگان را به وجد آورد. (علی شیرازی/ ضمیمه قاب کوچک)
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 مرداد 1393 ساعت 12:02 | شماره خبر : 1600507980629712161
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
برای اولین بار فینال جام حذفی بعد از پایان بازی های لیگ برگزار خواهد شد بهروان: انتظارات از لیگ امسال بالا رفت
برای اولین بار فینال جام حذفی بعد از پایان بازی های لیگ برگزار خواهد شدبهروان انتظارات از لیگ امسال بالا رفته است برنامه ریزی یک ساله را انجام دادهایممسئول کمیته مسابقات لیگ برتر فوتبال گفت با توجه به اینکه لیگ چهاردهم فوتبال بلافاصله بعد از جام جهانی برزیل شروع میشود طبیعی ااولین ادعای پیروانی بعد از پرسپولیسی شدنش
اولین ادعای پیروانی بعد از پرسپولیسی شدنش افشین پیروانی دستیار جدید علی دایی امید زیادی دارد تا بتواند به همراه این تیم قهرمان لیگ برتر شود به گزارش جام جم ورزشی افشین پیروانی درباره حضورش در پرسپولیس اظهار داشت بالاخره با توجه به شرایط موجود و اینکه من خودم یک پرسپولیسی هستماولین سخنرانی اردوغان بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری/مردم ترکیه پیروز انتخابات هستند
بین الملل آمریکا اروپا اولین سخنرانی اردوغان بعد از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری مردم ترکیه پیروز انتخابات هستند رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری جدید ترکیه در جمع هواداران خود در آنکارا سخنرانی کرد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از کانال TRT ترکیه رجب طیب اردوغان در اولین سخنرانیاولين گفتگو با عليرضا حقيقي بعد از جام جهاني
اولين گفتگو با عليرضا حقيقي بعد از جام جهاني ديگر براي بازي به ايران بر نمي گردم مديون کي روش و گاسپار هستم به گزارش ورزش سه ; زندگي در دنياي مجازي جريان دارد و تب حاکم بر هر جامعهاي را بايد از حرف و حديثهاي رايج در شبکههاي اجتماعي سنجيد در دنياي مجازي يا روااولين مصاحبه ميثاقيان بعد از عقد قرارداد با مس
اولين مصاحبه ميثاقيان بعد از عقد قرارداد با مس اکبر ميثاقيان سرمربي فصل گذشته پديده مشهد پس از مذاکرات مثبت با مديرعامل جديد مس به عنوان سرمربي اين تيم نارنجي پوش برگزار شد ميثاقيان به ورزش سه مي گويد خوشحالم که دوباره فرصتي فراهم شد که به يکي از تيم هاي خوب اين فوتبال خدخاطره نویسی و حقوق آن از نظر رهبر معظم انقلاب
خاطره نویسی و حقوق آن از نظر رهبر معظم انقلاب به نظر میرسد رهبر انقلاب درباره حقوق راوی و نویسنده در حوزه خاطرات حق را به نویسنده میدهند ایشان میفرمایند هر چند مواد خام متعلق به صاحب خاطره است من موافق حفظ حقوق نویسندگان هستم ولی در مورد چگونگیاش نظری ندارم به اینرشد مضاعف حوزه سلامت در کردستان بعد از سفر رهبر معظم انقلاب
رشد مضاعف حوزه سلامت در کردستان بعد از سفر رهبر معظم انقلاب بیجار - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت بعد از سفر مقام معظم رهبری به استان کردستان حوزه سلامت و بهداشت در استان به صورت مضاعف رشد کرده است به گزارش ایرنا طیب قدیمی شامگاه سه شنبه در آیین راه اندازی بیماراولین روز تمرین رونالدو بعد از جام جهانی ۲۰۱۴/ فیلم + دانلود
اولین روز تمرین رونالدو بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ فیلم دانلود کریستیانو رونالدو در اولین روز تمرین با باشگاه رئال مادرید بعد از جام جهانی ۲۰۱۴ موفق به کسب جایزه goal 50 به عنوان بهترین بازیکن فصل شد که در این رکورد با مسی برابر گردید دانلود 1393 5 7خاطره هاشمیرفسنجانی از جلسه با رهبرانقلاب درباره ارث زنان
خاطره هاشمیرفسنجانی از جلسه با رهبرانقلاب درباره ارث زنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرهای از جلسه با رهبر انفلاب درباره ارث زنان را مطرح کرد به گزارش نامه نیوز به نقل از تسنیم آیتالله اکبر هاشمیرفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش از ظهر امروز در دیدار اعضای شورای مرفراخوان اولین جایزه دولتی حوزه کتاب بعد از بازنگری
فرهنگ و ادب ادیبات ایران فراخوان اولین جایزه دولتی حوزه کتاب بعد از بازنگری بیست و دومین دوره جایزه جهانی كتاب سال جمهوری اسلامی ایران پس از بازنگری در آن فراخوان خود را اعلام کرد به گزارش خبرنگار مهر مطابق موبه جلسه نهایی کارگروه بازنگری در جوایز فرهنگی حوزه کتاب در مورد جااظهارات استیلی بعد از اولین پیروزی راه آهن
اظهارات استیلی بعد از اولین پیروزی راه آهن سرمربی تیم فوتبال راهآهن گفت بازیکنان جوان بسیار خوبی داریم و این موضوع انتخاب 18 نفر را برایمان دشوار میکند حمید استیلی پس از پیروزی 2 بر یک راه آهن مقابل نفت اظهار داشت ما مقابل تیمی بازی کردیم که واقعا در دو دوره گذشته لیگ فوق&zwانتقاد روزنامه اعتماد به دفاع علی مطهری از طرح تفکیک جنسیتی شهرداری تهران: به آقای قالیباف مینوشتید که مردان
انتقاد روزنامه اعتماد به دفاع علی مطهری از طرح تفکیک جنسیتی شهرداری تهران به آقای قالیباف مینوشتید که مردان شهرداری در تقویت نفس خود بکوشند آیا به کار بردن کلماتمردان شکارچی و کام گرفتن از زنان با هزینه ناچیز چهار دهه بعد از انقلاب مناسب بود اگر آدمی آنقدر ضعیف است که با دیدنامیدواری سرمربی استقلال نسبت به انعکاس خاطره اش در برنامه 90 قلعه نویی دلایل شکایت از نکونام به دادسرای انقلاب
امیدواری سرمربی استقلال نسبت به انعکاس خاطره اش در برنامه 90قلعه نویی دلایل شکایت از نکونام به دادسرای انقلاب را در نشست خبری اعلام کرد فیلمسرمربی استقلال در نشست خبری قبل از دیدار مقابل استقلال خوزستان در هفته دوم لیگ برتر صحبت هایی را مطرح کرد به گزارش خبرگزاری فارس امیر قلعهآیتالله شب زندهدار دلداده و مدافع راستین انقلاب بود/ خاطره ای از عنایت ویژه رهبر انقلاب به مرحوم شب زنده دار
مدیر حوزه های علمیه آیتالله شب زندهدار دلداده و مدافع راستین انقلاب بود خاطره ای از عنایت ویژه رهبر انقلاب به مرحوم شب زنده دار خبرگزاری رسا ـ مدیر حوزه های علمیه با بیان اینکه آیتالله شب زندهدار به دنبال انجام تکلیف بود نه دنبال تعریف از این عالم ربانی به عنوان مدافع انقگل علی کریمی به استقلال، خاطرهانگیزترین لحظه فوتبالی جادوگر از نظر مردم/ دو صحنهای که برای اولین بار پخش شد
گل علی کریمی به استقلال خاطرهانگیزترین لحظه فوتبالی جادوگر از نظر مردم دو صحنهای که برای اولین بار پخش شد خاطره انگیزترین لحظه ای که علی کریمی در ذهن مردم برجای گذاشت مشخص شد به گزارش نامه نیوز خداحافظی علی کریمی از فوتبال به سوژه ای برای سری جدید برنامه 90 تبدیل شد و سوالدر اولین برنامه 90 در لیگ چهاردم چه گذشت؟ از رکوردزدن دایی و رحمتی تا شفافسازی بختیار و دردرسرهای عادل/ خاطره
در اولین برنامه 90 در لیگ چهاردم چه گذشت از رکوردزدن دایی و رحمتی تا شفافسازی بختیار و دردرسرهای عادل خاطرهانگیزترین گل کریمی انتخاب شداولین برنامه نود در آغاز لیگ چهاردهم شب گذشته روی آنتن رفت به گزارش خبرگزاری فارس شب گذشته اولین برنامه نود برای بررسی لیگ چهاردهم پخش شد وتغییرات مثبت و منفی فقه سیاسی قبل و بعد از انقلاب در مقاله حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی
تغییرات مثبت و منفی فقه سیاسی قبل و بعد از انقلاب در مقاله حجت الاسلام والمسلمین سروش محلاتی فرهنگ > دین و اندیشه - روزنامه جمهوی اسلامی مقاله حجت الاسلام والمسلمین سروش محلای مدرس درس خارج حوزه علمیه قم را که درنشست علمی فقه سیاسی شیعه پس از انقلاب اسلامی در دانشکده-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها