تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):دعایی که بیشتر امید اجابت آن می رود و زودتر به اجابت می رسد،‌ دعا ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827214784




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینمای دفاع مقدس از سینمای جنگ جداست/ قهرمان‌سازی در بستر حماسه


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و هنر > سینمای ایران یادداشتی در باب سینمای دفاع مقدس
سینمای دفاع مقدس از سینمای جنگ جداست/ قهرمان‌سازی در بستر حماسه
یک منتقد و روزنامه نگار در یادداشت خود به ویژگی‌های سینمای دفاع مقدس که لطافت است تا خشونت و اینکه این سینما حماسی است چون قهرمان دست به انتخاب ناب می‌زند، اشاره کرده است.



به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر اکبرلو روزنامه‌نگار و منتقد سینما به به بهانه برگزاری جشنواره فیلم مقاومت یادداشتی را در اختیار خبرگزاری مهر قرار داده است که در آن به سینمای جنگ و تفاوت آن با سینمای دفاع مقدس و الزامات و المان‌های این سینما پرداخته است. متن یادداشت منوچهر اکبرلو به این شرح است: سینمای مقاومت، آمیخته با زندگی انسان 1- درام با زندگی انسان درآمیخته شده است و به این سبب، تحولاتی که در دوره‌های مختلف پیش می‌آید. موضوع و مفهوم برداشت شده از درام را تغییر می‌دهد؛ یعنی پدیده‌های اجتماعی بر درام تأثیر می‌گذارند و تجربیاتی را در عرصه درام جاری می‌سازند که تا پیش از آن وجود نداشته است. آیا پدیده جنگ می‌تواند درام -و در اینجا سینمای- ویژه جنگ را ایجاد کند؟ باید پذیرفت که این گونه سینما، به عنوان یک فرآیند مستقل، وجود خارجی ندارد و با دیگر گونه‌های سینمایی از حیث ساختار و تکنیک، اشتراک دارد. به سینمای جنگ باید از دید محتوایی نگریست. هر چند در شکل اجرایی نیز، گروهی به خصوصیات مختص به سینمای جنگ معتقدند. نیاز به تضاد، کنش و واکنش، اساس درام (حداقل بنا به تعریف کلاسیک آن) است. این چالش در سینمای جنگ با شدت بیشتری خود را نشان می‌دهد، چرا که در این جا خودِ مضمون بر تضاد استوار است. 2- آیا سینمای جنگ الزاماً باید با خشونت همراه باشد؟ پاسخ صحیح به این پرسش پس از تعریف دقیق واژه خشونت مشخص خواهد شد. آیا شهادت، جلوه‌ای از خشونت است یا برعکس، این لطافت آن است که نمود بیشتری دارد؟ در این جاست که سینمای دفاع مقدس از سینمای جنگ جدا می‌شود. دفاع مقدس با خود انبوهی از مفاهیم را به همراه می‌آورد که از دیدگاه‌های دیگر اصولاً قابل تعبیر نیست. 3- این اندیشه که سینمای جنگ در مناسبتی خاص به وجود آمده باید در همان مناسبت ها خلاصه شود و در نتیجه نمی تواند زیربنای قابل تاملی برای بعدها داشته باشد، از اساس دچار اشکال است. باید به تبدیل شدن آن به یک حرکت فکری اندیشید که تاثیرش می‌تواند به شکل یک جوهره بر تحولات بعدی مشهود باشد. 4- چه کسانی باید وارد عرصه سینمای دفاع مقدس بشوند؟ فقط هنرمندان رزمنده ؟ آیا آنان که فقط از دور دستی بر آتش داشته‌اند، چون با آن ارزش‌ها نیامیخته‌اند و واقعاً به باور فرهنگ جبهه دست نیافته‌اند، ممکن است نقض غرض کنند و سینمای دفاع مقدس را از جوهره آن دور سازند؟ اگر گروه اول دانش لازم برای خلق درام موثر را نداشته باشند، چه؟ 5- سینمای دفاع مقدس چگونه باید باشد؟ حماسی یا تراژیک؟ تعریف رایج از تراژدی چیست؟ در تراژدی نسبت به شخصیتی، احساس تأسف داریم. زیرا به خاطر آرمانی که دارد، فنا می‌شود و آن آرمان‌ها به نتیجه متعالی نمی‌رسند؛ چون قهرمان اشتباه می‌کند. اشتباهی برگرفته از ضعف (هامارتیای) او و این، وی را از تعالی نهایی باز می‌دارد. اما در حماسه این گونه نیست. ارزش حماسه در این است که قهرمان آن، به آرمان نهایی‌اش دستیابی دارد. قهرمان حماسه به آن دگرگونی متعالی می‌رسد و پس از آن، مرگ سر می‌رسد و آرمان او در قهرمان بعدی تجلی می‌یابد. در تراژدی اگر قهرمان می‌تواند انتخاب کند، از آن جایی که انتخابش خالص نیست با شکست روبه‌رو می‌شود اما در حماسه، انتخاب ناب است. 6- سینما، این شایستگی را دارد که مقدسات را در خود جای دهد. از غرب آمده ولی می‌تواند بومی شود. سینمای امروز این مرز و بوم باید تأثیرات دفاع مقدس را نیز به همراه داشته باشد و به تجربه روی آورد تا کردار و بینشی را نمایش دهد که فقط پایی بر زمین دارد و جایی در آسمان.
 


۱۳۹۳/۵/۱۸ - ۱۴:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن