واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
فرهنگ و هنر > سینمای ایران در گفتگو با مهر مطرح شد:
میرکریمی در «امروز» خود را تکرار نکرده است/ یک مینیمال تاملبرانگیز
رامتین لوافی کارگردان سینما معتقدست رضا میرکریمی در فیلم «امروز» دست به تکرار خود نزده است و ساختار مینیمال این اثر و شخصیتپردازی این فیلم تامل برانگیز است.
رامتین لوافی کارگردان سینما پس از تماشای فیلم «امروز» جدیدترین ساخته رضا میرکریمی که در سینماهای کشور در حال اکران است با اشاره به این نکته که نگاه مینیمال در قصه و ساختار این فیلم را دوست داشته است، گفت: جدا از نگاه انساندوستانهای که در «امروز» دیده می شود، این فیلم می تواند پس از چند دقیقه بدون اینکه پیشینهای از کاراکترها ارائه دهد، مخاطب را با خود همراه کند. وی افزود: برای من به عنوان یک مخاطب سرنوشت شخصیتهای این فیلم مهم بود و به همین دلیل در طول فیلم با آنها همراه شدم. این که یک فیلم بتواند شخصیت هایش را باورپذیر ارائه کند و بیننده اش را در سرنوشت کاراکترها سهیم کند بسیار مهم است که به اعتقاد من میرکریمی در این زمینه موفق عمل کرده است. لوافی با تاکید بر اینکه میرکریمی از سر راحتطلبی دست به انتخاب این فرم روایی ساده نزده است، عنوان کرد: در کارنامه سینمایی میرکریمی فیلم سخت و پیچیده ای به لحاظ میزانس و دکوپاژ چون «یه حبه قند» وجود دارد پس او پیش از این ثابت کرده که میتواند فیلمهایی از آن دست را هم کارگردانی کند. این کارگردان متذکر شد: رضا میرکریمی به پشتوانه تجربه و موفقیتهایی که در گذشته داشته است، در فیلم «امروز» خود را تکرار نکرده و این جسارت را داشته دست به تجربه ای متفاوت بزند. هر تجربه ای دارای نقاط قوت و ضعف هایی است که از ذات تجربه بودنش می آید، اما هر رحکت نویی به اندازه نقاط قوتش سنجیده میشود نه نقاط ضعفش و فیلم «امروز» برای من بهعنوان بیننده نقاط قوت زیادی برای لذت بردن دارد. لوافی درباره مکث و سکوت های شخصیت اصلی و روایت آرام فیلم توضیح داد: حرکات و گفتار یک شخصیت به نحوه شخصیتپردازی او برمیگردد. قرار نیست که تمام شخصیت ها پر جنب و جوش باشند. مدتی است که فیلمهایی با ریتم و تمپو بالا، بیشتر مورد توجه واقع می شود که به خاطر چند نمونه موفقی است که در این چند سال داشته ایم و تبدیل به الگویی برای بسیاری از فیلمسازان شده است ولی این رویکرد الزامی نیست. کارگردان فیلم «برلین منفی 7» ادامه داد: داستان های پیچیده با ضرباهنگ سریع جذاب هستند اما به همان اندازه فیلمهایی که ساختار مینیمال صحیح دارند تامل برانگیز و تاثیرگذارند. همین که میرکریمی به سراغ این لحن روایی با داستانی سرراست رفته به خودی خود قابل احترام است و جسارت این کارگردان را نشان میدهد. وی در پایان گفت: به هر حال او می توانست تجربه قبلیاش در «یک حبه قند» را تکرار کند و با میزانسن های پیچیده قدرت اجرایی خود را نشان دهد اما ترجیح داده با یک داستان مینیمال و روایت خزنده و آرام ذهن بیننده را درگیر کند. در واقع میرکریمی در فیلم «امروز» با انتخابی جسورانه، دست به تکرار تجربه موفق گذشته خود نزده است.
۱۳۹۳/۵/۱۸ - ۱۱:۵۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 42]