تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):يك حديث بفهمى بهتر است از آن كه هزار حديث [نفهميده] نقل كنى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806424894




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

خبر به مثابه موتور محرک آگاهی بخشی اجتماعی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: خبر به مثابه موتور محرک آگاهی بخشی اجتماعی خبررسانی را امروز کارآمدترین ابزار ترغیب و اقناع اجتماعی می دانند و این امر ناشی از این است که با گسترش فضای ارتباطات و پیچیده شدن زندگی اجتماعی، نیاز به اطلاع رسانی در ابعاد مختلف آن هر روز بیشتر از پیش احساس می شود.


جهان خبر، جهان ویژه ای است، هر خبری که منتشر می شود حاصل یک سری تلاش هاست و آنچه امروزه مهم است توجه به این نکته است که با تحولات به وجود آمده در ابزار جدید اطلاع رسانی، بازنگری در مفهوم خبر، ارزش های خبر، شیوه ها، سبک ها و ادبیات خبر ضروری شده است.
در کتابها، واژگانی چون واقعیت، حادثه، پیام صحیح، رویداد تازه، اطلاع رسانی، جذابیت، مفید بودن، اطلاعات، اندیشه، عمل ها، نقل حوادث، مردم، محصول جهان سیاسی، گزارش عینیت، سوژه، چیزی که انتشار یابد و خیلی واژه ها و مفاهیم دیگر، همه دربرگیرنده معناهایی هستند که به نوعی خبر با اتکاء به آنها تعریف می شود.
آنچه از محتوای این کلمه ها برمی آید این است که خبر یعنی برخورد با حادثه از نزدیک و با توجه به این موضوع، خبرنگار نیز کسی است که با اشتیاق تمام، عشق وافر و علاقه زاید، در کنار داشتن استعدادهای خاص که عنوان شم خبری دارد به تیغزار حادثه می شتابد تا ناظر امور جهان باشد و دیگران را از آنچه به وقوع پیوسته یا در حال وقوع است آگاه سازد.
در گذشته خبرنگاری صرفا با حضور در کانون واقعه و تهیه و تنظیم خبر و انتشار آن یعنی آنچه که اطلاع رسانی خوانده می شد به انجام می رسید و خاتمه می یافت ولی امروزه این نقش با تخصصی شدن فضای خبر و رشد انتظارات مخاطب تغییر یافته و کار خبرنگار به فراتر از اطلاع رسانی گسترده شده و در حوزه رفتارسازی قابل تعریف است.
به همین دلیل روشن، خبرنگاری امروزه از حوزه های مهم و اساسی جامعه است و خبرنگاران با آگاهی بخشی موثر در جامعه، دانشگاه و پایگاهی ارزشمند برای آموزش و رشد ملی هستند که این امر ثابت شده ای در مطالعات ارتباطات نوین است.
شاید 20 سال پیش کسی باور نمی کرد که با یک کلیک و فشردن یک دکمه بر روی یک ابزارهای فراگیر اطلاع رسانی تصویر، فیلم، متن و صدایی را به گوش جمعیت زیادی از انسانها در جهان برساند.
از صنعت چاپ در سالهای 1450 میلادی تاکنون جهان ارتباطات، تحولات بسیار زیادی را شاهد بوده ولی واقعیت این است که تحولات 20 سال اخیر علاوه بر سرعت و تنوع شان، گیج کنندگی خاصی را در فضای ارتباطات ایجاد کرده به طوری که سازمانهای بزرگ رسانه ای را در کنار رسانه های شخصی قرار داده و با رشد فزاینده این ابزار، امروز این قابلیت در ارتباطات ایجاد شده که هر فرد در هر نقطه از جهان یک خبرنگار باشد که موید این نکته این است که امروزه افراد تنها با بهره گیری از گوشی های همراه خود، تصاویر مورد علاقه خود را برای هم ارسال می کنند و به راحتی عکس خبری و موضوع مورد علاقه خود را در جامعه منتشر می کنند.
این فراگیری شاید بیشتر از اینکه آثار مثبتی داشته باشد اطلاع رسانی را در مسیر سطحی شدن، تبلیغی شدن و تبعات آن هدایت می کند و درست با توجه به این وضعیت است که خبرنگاری و تهیه و انتقال خبر بیش از گذشته نیازمند تخصص های ویژه شده و اهمیت چند برابری پیدا کرده و در زمره علوم قرار گرفته است.
خبرنگاران در وضعیت پیش آمده از جمله عوامل مهم اجتمایع هستند که چگونگی اوضاع و احوال اجتماعی عصر خود را بیان می کنن.د
خبرنگار امروز فردی است با مهارت فوق العاده ارتباطی، برخوردار از تعادل جسمی و روحی، دقیق و منظم، هوشمند و شجاع و مهم تر از همه آشنا به ظرفیتهای خبرنویسی که خود را فراتر از قالب اداری قرار می دهد و چون به واقعیت و واقعه تعلق دارد به واقعیت نگاری از وقایع می پردازد.
خبر عصاره سیاست، دانش، اقتصاد و فناوری های موجود در یک جامعه است و به دلیل این ویژگی ها خبرنگار عنصر کلیدی رسانه و در ساختار رسانه، پایه و ستون آن است زیرا خبر در دنیای امروز یک گفتمان است که رسانه را به مخاطب پیوند می زند و این گفتمان بدون خبرنگار یعنی آیتم گفتمان ساز، امکان شکل گرفتن ندارد.
خبر یک فرآیند ارتباطی است که با اتکا به واقعیت موجود و حوادث و پیامدها در یک پروسه تولید تا دریافت، داده های مربوط به زندگی بشری را به اطلاعات تبدیل می کند و در دنیای پیچیده امروز، خبری که از این فرایند عبور می کند باید بعد از انتشار به مخاطبانش شناخت بدهد، باور و روشنگری ایجاد کند و در عین حال در دلش، ذهن و زبانش نفوذ کرده و سبب شود که جامعه از این طریق به نشاط و شادابی دست یاید و این مقوله است که خبر را به رفتارسازی مرتبط می سازد و درست به همین خاطر است که خبرنگاری موتور محرک جامعه است.
خبرنگاران واقعی امروز، آن دسته از خبرنگارانی هستند که بین خبرهایی که خوانندگانشان مایل به دانستن شان هستند با خبرهایی که به دانستن شان آنها نیاز دارند توازن ایجاد می کنند که خود این نگاه سبب می شود خبر جالب از خبر مفید تمایز یابد.
خبر جالب خبری است که مردم آن را می خوانند و خبر مهم و مفید خبری است که مردم باید آن را بخوانند و نکته مهم در این بین این است که خبرنگار هوشمند و نرم نویس امروز باید کاری بکند که خبر مهم جالب و خواندنی باشد یا خواندنی به نظر برسد، این بیان کننده این نکته است که خبرنگاری امروز یک تخصص بوده و نیازمند آموزش ها و تجربه های ارزشمند و شتافتن به تیغزار واقعیت و حوادث است.
جواد زاهدی
581



16/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن