تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ كس نيتى را در دل پنهان نمى‏كند، مگر اينكه خداوند آن نيت را (در رفتار و كردا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805037822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روزی ، روزگاری خبرنگاری !


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: روزی ، روزگاری خبرنگاری ! انزلی - ایرنا - روزی ، روزگاری خبر و خبرنگاری تنها در سلطه روزنامه ها و خبرگزاری ها بود و از این رو کنترل افکار عمومی و سلطه بر دنیای اطلاعات و خبررسانی نیز آسانتر .


اما در دوره ای که از آن به عصر انفجار اطلاعات یاد می شود خبرنگاری دیگر از محدوده بسته روزنامه ها و خبرگزاری ها گام بیرون گذاشته و هر شهروند صاحب ذوق و مطلع و یا کم اطلاع ولی علاقمندی می تواند به مدد رسانه های مختلف الکترونیکی اقدام به نشر اخبار و اطلاعات کند .
این وضعیت، کار رسانه ها و خبرنگاران متعهد که خواهان فعالیت حرفه ای و انتشار اخبار صحیح ، دقیق ، معتبر و جذاب هستند را دشوارتر کرده و همراهی متولیان فرهنگ و مسئولان را می طلبد.
به عبارتی در شرایطی که برخی حساسیت ها و یا محدودیتهای بی مورد دست و پای خبرنگار متعهد را برای انتشار اخبار موثق در جامعه می بندد، فضا برای اطلاع رسانی رسانه های غیرحرفه ای باز می ماند و آنوقت است که دیگر تمایز بین اخبار درست و غلط ، جلب توجه و اعتماد مخاطبان، اصلاح شایعات و اخبار نادرست منتشر شده و تغییر فکر مخاطبان و جلوگیری از تبعات منفی آن بسیار مشکل خواهد شد.
باید این را در نظر داشت که امروز دیگر اگر جلوی انتشار اخبار صحیح از مجرای قانونمند و رسمی وجود نداشته باشد جلوی نشر آن گرفته نمی شود و نه تنها اخبار با سرعت در جامعه انتشار می یابند بلکه به دلیل عدم اعمال چهارچوبهای حرفه ای از قبیل صحت و دقت ممکن است با زواید نادرست و تکیه بر شایعات و بدون لحاظ کردن اصول حرفه ای از قبیل تبعات روحی روانی بر جامعه ، مداخله در تحقیقات پلیس، ایجاد اختلاف بین برخی گروه ها یا قومیتها و حتی لطمه به منافع ملی تمام شود .
از این رو متولیان امور فرهنگی و اطلاع رسانی کشور باید با توجه به شرایط روز جامعه و پیشرفت فناوری اطلاعات، فضا را برای خبر رسانی سریع و صحیح توسط ارگانهای خبری رسمی و حرفه ای باز کنند چرا که با جلوگیری از جریان آزاد اطلاعات فضا برای گردش سریع شایعات و اخبار نادرست و مغرضانه باز می ماند.
یکی دیگر از افتها تکرار اخبار تائید نشده و نادرست توسط رسانه های غیررسمی و غیرحرفه ای است. نمونه های این موارد را می توان در انتشار وسیع اخبار مربوط به پایان جهان در سال 2012 و نگرانی های ایجاد شده در خصوص آن مشاهده کرد .
اخبار مربوط به این مساله چنان در سطح وسیع انتشار یافته و به مخاطبان القاء شده بود که عده ای اقدام به خرید مایحتاج و حتی ایجاد پناهگاه برای در امان ماندن از این خطر خیالی شدند.
خبر کمک لیونل مسی به رژیم صهیونیستی ، کشف حیوان عجیب الخلقه یا بسیاری از اخبار این چنینی نیز نمونه های ساده تر این مساله است .
حتی در برخی از این اخبار منبع اصلی انتشار یک خبر نادرست می تواند یک رسانه رسمی اما بی توجه به اصول حرفه ای و یا سودجو به منظور جلب مخاطبان بیشتر و یا دستیابی به اهداف خاص اقتصادی یا سیاسی با استفاده از ابزار نادرست باشد .
با توجه به این که منبع این اخبار می توانند خبرگزاری ها ، سایتها، وبلاگها و دیگر رسانه های فارسی زبان و یا حتی غیرفارسی زبان باشند مساله پیچیده تر و حساس تر و نیازمند توجه بیشتر به منظور ایجاد فرصت لازم برای رقابت حرفه ای سالم رسانه های داخلی می شود.
البته این بدان معنا نیست که تمامی رسانه های غیرحرفه ای و غیررسمی اقدام به انتشار اخبار ناصحیح می کنند ولی بدیهی است که تعداد آنها به قدری کم و امکان تشخیص و اعتماد به همه آنها به قدری اندک است که بهترین راه کسب اخبار درست از مجرای رسانه های رسمی و حرفه ای است . چرا که انتشار اخبار نادرست از سوی این گونه رسانه ها بر خلاف رسانه های غیرحرفه ای و غیررسمی قابل پی گیری و اصلاح است.
*خبرنگاری یک تخصص
از سوی دیگر خبرنگاری نیز همچون دیگر مشاغل یک علم و تخصص محسوب شده و نیاز به فراگیری دارد .
نه تنها در عصر جدید بلکه از گذشته ، حرفه خبرنگاری به شکل تخصصی بوده یعنی خبرنگار در حوزه های خاص اقتصادی، ورزشی ، هنری و حتی ریزتر سینما، موسیقی فعالیت می کرده ، گرچه به دلیل شرایط و محدودیتها و فقدان نیروهای کافی حتی رسانه های حرفه ای و رسمی نیز گاه مجبور به استفاده از یک خبرنگار برای پوشش خبری همه این عرصه ها می شود.
قطعا افرادی که به شکل غیرحرفه ای به این کار روی می آورند یا از سوی رسانه های غیرحرفه ای به این حیطه وارد می شوند مگر در موارد استثنایی نخواهند توانست مسئولیت خود را به درستی ایفا کنند . البته منظور از تخصص کسب یک مدرک بدون داشتن توانمندی های لازم برای این حرفه نیست بلکه همانا دانش ، ذوق ، احساس مسئولیت و انگیزه لازم برای پرداختن به این مهم است .
بدیهی است در صورت ایجاد فضای باز اطلاع رسانی و فرصت به رسانه های رسمی و حرفه ای داخلی برای انعکاس صحیح اخبار ، اعتماد مخاطبان و مراجعه آنان به این رسانه ها افزایش یافته و از گرایش جامعه به شایعات و اخبار نادرست و یا اخبار هدفمند رسانه های بیگانه کاسته می شود .
گیتی بابایی
مسئول نمایندگی ایرنا در بندرانزلی



16/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن