واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۹
رضا میرکریمی گفت: در فیلم «امروز» با گذشته آدمها اصلا کاری نداریم و فقط میخواهیم آنها را در وضعیت موجود نشان دهیم تا ببینیم که در هر موقعیت، هر فردی چه تصمیمی میگیرد. به گزارش گروه دریافت خبر ایسنا، این کارگردان سینما که در نشست نقد و بررسی فیلمش در فرهنگسرای نیاوران سخن میگفت، با اشاره به روند ساخت فیلم «امروز» گفت: من طی 4 سال گذشته فیلمی نساختم، اما میتوانستم 10 فیلم بسازم. میرکریمی با اشاره به اینکه فیلم «امروز» جزئیات زیادی دارد، توضیح داد: دقت به جزئیات در یک فیلم، برای من از زمان ساخت «خیلی دور خیلی نزدیک» شروع شد و در «به همین سادگی» بیشتر شد. البته این تجربه در «یک حبه قند» بسیار خودنمایی میکرد. وی یادآور شد: مدت 8 ماه روی فیلمنامه (امروز) وقت گذاشتیم و بیشتر به دنبال آن بودیم که چیدمان شخصیتها و رفتار آنها درست صورت بگیرد. به خاطر دارم فیلمنامه اولیه در دورهای به ذهن من رسید که فضای تلخی حاکم بود و همه از وضع تلخ موجود ناراحت بودند، اما من هم میخواستم این تلخی را نادیده نگیرم و در عین حال نمیخواستم مانند دیگران از این تلخی بنالم. میرکریمی همچنین گفت: آنچه برای من سوال بود این مساله بود که چرا هیچکس سهم خودش را در مشکلات موجود و تلخیها به رسمیت نمیشناسد و تنها به دنبال مقصر جلوه دادن دیگران هستیم و اینکه ما امروز همه تلاش میکنیم تا در جامعه دائم از خودمان دفاع کنیم از نظرم درست نیست. وی که شامگاه 15 مرداد در فرهنگسرای نیاوران سخن میگفت در پاسخ به سوالی پیرامون سکوت شخصیت فیلم و رفتارهای پرستویی ادامه داد: اگر کسی جهان فیلم را نپذیرد، نمیتوان با منطق وی را قانع کرد. شخصیت اصلی ما در فیلم به نقطهای رسیده که قضاوت دیگران برایش اصلا مهم نیست، بلکه به فکر آن است وظیفهای که امروز بر عهده دارد را به خوبی انجام دهد. این کارگردان ادامه داد: هرچند من معتقدم همه قصهها از تنهایی آدمها و دغدغه ارتباطات نشات میگیرد، اما تنهایی که شخصیت اصلی فیلم دارد ناشی از یک استغناء است و این تنهایی بسیار ارزشمند است، زیرا میتواند به دیگران کمک کند و آنها را به مقصد برساند. وی همچنین گفت: سکوت شخصیت فیلم نیز معنادار است، زیرا وقتی در جامعهای هستیم که بیشتر ما کمترین کار را با بیشترین شعار مطرح میکنیم، بهترین راه اعتراض و بهترین راهکار عمل به وظیفه و سکوت است. میرکریمی اصلاح جامعه را در گرو انجام وظایف تک تک افراد جامعه دانست و افزود: اینکه قبول داشته باشیم مشکلات جامعه با یک نگاه از بالا به پایین به تنهایی حل میشود، درست نیست بلکه باید تمام سلولهای یک جامعه به وظیفه خودشان عمل کنند تا اصلاح صورت گیرد. کارگردان فیلم «امروز» در بخشی از نشست درباره جشنواره فیلم فجر و وضعیتی که این فیلم در جشنواره سال گذشته برایش بوجود آمد گفت: سختترین قسمت کار این است که شما فیلمی بسازید، اما در هنگام پخش به خوبی دیده نشود. در زمان نمایش فیلم در برج میلاد 2 باند صدای فیلم پخش نشد و نکات کلیدی فیلم دیده نشد. وی ادامه داد: از طرف دیگر من معتقدم که جشنواره فیلم فجر سالهاست که از مسیر حرفهای خود خارج شده و تبدیل به جشنوارهای شده که هم میخواهد نخبهگرا و هم کمّیگرا باشد. میرکریمی همچنین گفت: هرگز شما داوری را در دنیا پیدا نمیکنید که بتواند 35 فیلم را در طول چند روز ببیند و در پایان درباره 15 جایزه حرفهای نظر بدهد. از طرف دیگر فیلمها در جشنواره فجر مجال دیده شدن پیدا نمیکنند. در ادامه این جلسه نقد و بررسی که شادمهر راستین (فیلمنامهنویس) ، سهیلا گلستانی (بازیگر) و امید نجوان (منتقد) هم حضور داشتند، شادمهر راستین، نویسنده فیلم «امروز» نیز طی صحبتهایی گفت: ایده فیلم از زمستان سال 91 آغاز شد و نگارش فیلمنامه تا بهمن 92 به طول انجامید، هرچند در طول فیلمبرداری نیز تغییراتی در فیلمنامه صورت گرفت. وی ادامه داد: وقتی ایده فیلمی ثابت باشد، میزان گسترش آن فرقی نمیکند، به همین دلیل فیلمنامه «امروز» کمی از شکل کلاسیک دور است. راستین گفت: مشاهده اطراف، ما را به آنجا رساند که در فیلم «امروز» به جزئیات بسیار توجه کنیم. وی در پاسخ به این سوال که آیا فیلم «امروز» یک فیلم اجتماعی است گفت: آنچه در سینمای ایران به عنوان ژانر اجتماعی وجود دارد بیشتر نوعی سینمای معترض است، به همین دلیل اگر در فیلمی اعتراض نباشد گروهی میگویند آن فیلم بیخاصیت است. درحالیکه ژانر اجتماعی مردم را به فعالیت بیشتر دعوت میکند. «سهیلا گلستانی»، بازیگر فیلم نیز گفت: من پیش از حضور در فیلم «امروز» برای مشورت با میرکریمی و نگارش چند طرح فیلم با وی دیدار کردم و در یکی از جلسات ایشان پیشنهاد بازی در فیلم «امروز» را به من داد. وی ادامه داد: گاهی کار کردن با بعضی کارگردانها به یک نظم و مرز مشخصی نیاز دارد، اما در قبال بعضی کارگردانها این مرز از بین میرود. مانند فیلم «امروز» که جریان فیلم، من را به نقش اصلی زن فیلم رساند و میرکریمی جایی قرار گرفته بود که اصطلاحا میگویند رودخانه به دریا میریزد. گلستانی در پاسخ به این سوال که چقدر با نقش صدیقه در فیلم آشناست گفت: من با چنین زنهایی بسیار آشنا هستم و در دورهای حتی با آنها زندگی کردم. افرادی که در فیلم «امروز» دیده میشوند، در جامعه ما زیاد هستند به همین دلیل تماشای این فیلم یک پیشنهاد خوب برای دیده شدن جامعه است. وی در ادامه افزود: فیلمنامه فیلم به خوبی نوشته شده بود و به عنوان یک نقشه راه مسیر داستان را به ما نشان میداد و در کنار آن کل عوامل فیلم در پیشبرد این مسیر کمک زیادی کردند. امید نجوان، منتقد سینما نیز طی سخنانی گفت: فیلم «امروز» سرشار از جزئیات است که بیننده با تماشای هربار آن به نکات جدیدی پی میبرد. وی ادامه داد: فیلمساز از ابتدای فیلم قراردادی با بیننده منعقد میکند و تا پایان به این قرارداد پایبند است. «امروز» یکی از به روزترین و امروزیترین فیلمهای سینمای ایران است که مسائل اجتماعی را به خوبی بیان میکند. گفتنی است، اجرای جلسه را محمدرضا مقدسیان برعهده داشت. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]