تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 27 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801193657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عمل به رسالت خبری با تلفیق مسولیت انسانی و دینی امکان پذیر است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد علوم ارتباطات و مدیریت رسانه عمل به رسالت خبری با تلفیق مسولیت انسانی و دینی امکان پذیر است کیش - ایرنا -استاد علوم ارتباطات و مدیریت رسانه با بیان اینکه خبرنگار برای عمل به رسالت واقعی خود باید وظایفش را با اخلاق ، مسوولیت انسانی و دینی تلفیق کند افزود: جامع گرا بودن، دیدن طیف های مختلف فکری ، آشنا و آگاه بودن از فرصت ها و تهدید ها از ویژگی های یک خبرنگار واقعی است.


اکبر نصراللهی روز چهارشنبه در آستانه 17 مرداد ماه روز خبرنگار در گفت وگوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا در مورد رسالت واقعی خبرنگاران در جهان امروز گفت : در مفهوم کلاسیک خبرنگاران باید وقایع پیرامونی خود در حوزه های مختلف را خوب ببینند و بشنوند و بر اساس رویکرد و هویت رسانه ای که در آن فعالیت می کنند بتوانند اخبار طیف ها و سلایق مختلف را به صورت حرفه ای انتقال و انتشار دهند .
این استاد دانشگاه افزود : طبیعی است که اگر خبرنگار بتواند وظایف کلی خود را با اخلاق و مسوولیت انسانی و دینی تلفیق کند به رسالت واقعی خود عمل کرده است .
مدیر کل نظارت و ارزیابی خبر و برنامه های سیاسی صداو سیما، خبرنگار را حلقه واسط بین مردم و مسوولان در جامعه دانست و اظهار داشت : یک روزنامه نگار باید نیازها ، آرمان ها ، موفقیت ها و رنج هایی که مردم دارند را منعکس نماید و از طرفی هم برنامه های مسوولان که در راستای توسعه جامعه و بهبود وضعیت اجتماعی، فرهنگی و رفاهی مردم صورت می گیرد را به صورت واقعی مطرح نماید .
نصراللهی با تاکید بر نقش نظارتی رسانه ها گفت : خبرنگاران وظیفه دارند اطلاعات و آمار درست از اقدامات صورت گرفته را به گوش مردم برسانند و از طرفی هم انحرافات و لغزش هایی را که به خاطر قدرت طلبی در برخی مسوولان دیده می شوند را بازگو نمایند .
وی با بیان اینکه خبرنگار در هر شرایطی باید مسوولیت پذیر باشد افزود : جامع گرا بودن ، داشتن اخلاق حرفه ای ، دیدن طیف ها و گروه های مختلف فکری ،آشنا و آگاه بودن از فرصت ها و تهدید ها و داشتن سرعت عمل از ویژگی های یک خبرنگار واقعی است .
نویسنده کتاب ˈاصول خبر نویسی ˈ انعکاس خبر به بهترین شکل را از وظایف یک خبرنگار دانست و گفت : انعکاس زیاده از حد یک خبر و برجسته سازی نابجا و غیر واقع بینانه ممکن است امنیت روحی و روانی یک جامعه را بر هم زند ، تعادل و توازن در انعکاس اخبار ضرورتی است که خبرنگاران باید بدان توجه کنند.
وی ذات کار رسانه و خبرنگار را مواجه شدن با خطر دانست و گفت : خبرنگار چشم و گوش مردم است ، ورود به عرصه خبر همچون وارد شدن به میدان جنگ است که از ابتدا تا انتها خطرات زیادی دارد .
نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه های حرفه ای اظهار داشت : خبرنگاری عافیت طلبی نیست و ذات آن با ثبات ، آرامش و راحتی در تعارض است ، خبرنگاری تنها پشت میز نشستن و حضور در سمینارها ، همایش ها و برنامه های شاد و مفرح نیست بلکه خبرنگار بر اساس اقتضائات باید با بحران های مختلف روبرو شود و رسالت واقعی خود را به درستی انجام دهد .
* از ظرف تکنولوژی ها در عرصه رسانه می توان بهترین استفاده را برد
این استاد دانشگاه در مورد آشنا و تجهیز شدن خبرنگاران و رسانه ها به تکنولوژی های نوین اظهار داشت : تکنولوژی ها به سرعت روبه رشد است و اگر قرار باشد رسانه ها با همان نگاه سنتی در این عرصه ورود کنند به طور یقین اگر رسانه ای دولتی باشند حذف معنوی و اگر خصوصی باشند از قافله پیشرفت و عرصه رقابت دور و حذف خواهند شد .
وی یاد آور شد : زمانی انتشار اطلاعات از طریق تلفن و پیامک بود امروز با پیشرفته شدن نرم افزارها و فناوری هایی همچون viber ،Tango ،Line، Instagram تولید و انتشار اخبار در سریعترین زمان منتشر می شود و هر کاربری خود یک خبرنگار است که مطالب را با دیگران به اشتراک می گذارد ، رسانه اگر به روز نباشد با فاجعه حرفه ای مواجه می شود ، آنها باید ضرورت استفاده از تکنولوژی را بدانند و خود را به ابزار روز مجهز نمایند .
نصراللهی مهمترین نکته را دیدن اثرات مثبت و استفاده درست از این تکنولوژی ها عنوان کرد و گفت : امروز معتقدیم درجریان اخبار و اطلاع رسانی تا حدود زیادی انحصار در دست برخی از کشورها و آژانس های خبری است اما می توان با یک برنامه درست این انحصار را شکست ، اگر کاربران بتوانند مسوولانه آنچه را که روی داده را منعکس نمایند قطعا این انحصار از بین خواهد رفت.
نویسنده کتاب راهنمای پوشش خبری در رسانه ها یادآور شد : به عنوان مثال برخی کشورها تلاش دارند با استفاده از همین فناوری های اسلام هراسی را تبلیغ و تنها وجوه بد برخی از مسلمانان را در معرض اشتراک بگذارند ، اگر برنامه ای درست داشته باشیم می توانیم مطالبی در قالب فیلم ، عکس و متن مکتوب از مهر ورزی مسلمانان ، سبک زندگی ، آرامش و امنیت موجود در کشور تهیه کنیم و آن را در معرض دید همگان قرار دهیم .
* خبرنگاران نباید نمک گیر شوند
وی در مورد شیوه های مرسوم امروزی در تقدیر از خبرنگاران با اهدا هدایا و تاثیر آن در کیفیت کار خبری یا انجام برخی ملاحظات از سوی خبرنگاران نسبت به اخبار آن نهاد یا فرد اظهار داشت : این اقدام اگر با حسن نیت و مقطعی باشد قطعا انگیزه کار را در فرد بالا می برد اما متاسفانه در بیشتر موارد بحث نمک گیر و وابسته کردن افراد مطرح است .
نصراللهی اظهار داشت : بخش قابل توجهی از این اقدام روابط عمومی ها با هدف چشم پوشی کردن خبرنگاران از انعکاس مشکلات حوزه ها صورت می گیرد که در نوع خود فاجعه بار است .
وی با تاکید بر اینکه خبرنگار نباید ارزان فروش باشد و شخصیت و حرفه مقدس خود را با دریافت هدیه ای کم ارزش آلوده سازد افزود : مسوولان می تواند تقدیر های معنوی را در راستای کارخود قرار دهند ، اهدا کتاب ، انتشار کتاب و یا مقالات خبرنگاران از جمله این تقدیر هاست و یا با امکاناتی مادی که در اختیار دارند رسانه ای را که خبرنگار در آن فعالیت می کند را مورد حمایت قرار دهند.
* خبرنگار واقعی هیچگاه خود را بازنشسته نمی کند
داور جشنواره مطبوعات درمورد بازنشستگی پیش از موعد خبرنگاران به دلیل سختی حرفه خبرنگاری و شیوه مرسوم در این راستا در برخی کشورها گفت : با بازنشستگی در کار رسانه مخالفم ، اوج باروری و حرفه ای شدن در سال های آخر خدمت یک خبرنگار است ، سالها فعالیت در یک حوزه خبرنگار را فردی متخصص و کارشناس کرده است .
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورها در عرصه خبر شاهد حضور افراد سپیدموی و با تجربه هستیم افزود : این افراد سال ها تجربه کسب کرده و با انباشتی از اطلاعات و تجربه کارشناس و متخصص آن حوزه هستند .
نصراللهی عصر امروز را عصر کثرت رسانه ها عنوان کرد و گفـت : ما نیاز داریم جوانان در این عرصه ورود کنند اما نه افراد غیرحرفه ای ، کسی که توانمند و عاشق این حرفه است بماند و افراد سود جو و تنبل از دایره کار حذف و یا بازنشته شوند.
این استاد ارتباطات تاکید کرد : خبرنگار واقعی و عاشق هیچگاه بازنشسته نمی شود.
* خبرنگار واقعی کم داریم
مدیر کل سابق اطلاعات و اخبار شبکه خبردر پاسخ به دیگر سوال خبرنگار ایرنا در مورد سطح کار خبرنگاران در کشور در سال های اخیر و اینکه خبرنگار و روزنامه نگار واقعی در کشور وجود دارد؟ گفت : خبرنگار واقعی کم داریم ، برای کشوری با این مختصات فرهنگی ، رسالت اعتقادی و مسوولیت کم بودن روزنامه نگار واقعی یک فاجعه است .
وی سطح کار خبری را نسبت به سال های اخیر بهتر دانست و گفت : اگر به مقایسه با رسانه های داخلی بپردازیم بهتر شده اما در عرصه خبر جهانی با کمبود مواجهیم که اگر اقدام جدی دراین زمینه صورت نگیرد از قافله عقب خواهیم ماند.
نویسنده کتاب ˈمدیریت پوشش اخبار در رسانه های حرفه ایˈ با اظهار اینکه هزاران راه نرفته در این عرصه وجود دارد گفت : بر اساس رسالتی که در عرصه بین الملل بر دوش داریم باید خبرنگارانی حرفه ای تربیت کنیم تا بتوانیم اخبارو وقایع جهان را بر اساس واقعیت و آنگونه که هست به شکلی حرفه ای منتشر سازیم.
شهید محمود صارمی خبرنگار ایرنا در 17مرداد ماه سال 77 ،در حال انجام ماموریت خبری ،با حمله گروهک طالبان به سرکنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان به شهادت رسید.
17 مرداد ماه به پاس قدردانی از این شهید از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است .
1630/1641/668



15/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن