تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):داناترين مردم كسى است كه دانش ديگران را به دانش خود بيفزايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821319860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنگ صبوران بی سنگر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سنگ صبوران بی سنگر همدان - ایرنا - وقتی که قلمش را در دست می گیرد تمام فکر و ذهنش زدودن غبار غم از دل دردمند مردمی است که به نوشته هایش چشم امید بسته اند، او همچنان می نگارد تا کشورش به اوج برسد و مردم سرزمینش سربلند باشند غافل از اینکه خود دغدغه ها دارد و دیگران از آن بی خبر!


به گزارش ایرنا 17مرداد ماه سالروز شهادت ˈمحمود صارمیˈ خبرنگار ایرنا بدست مزدوران طالبان در مزار شریف روز خبرنگار نامیده شده است تا بهانه و فرصتی باشد برای اهل قلم و اصحاب رسانه تا دغدغه های آن مورد بررسی قرار گیرد.
خبرنگاری حرفه ای مقدس است و کار خبرنگار ارتقا آگاهی مردم است و یک خبرنگار باید مقام قلم خود را بشناسد و بداند در چه صحنه ای وارد شده است و قصد چه کاری را دارد.
صداقت در انتقال درست اطلاعات رسالت مهم خبرنگار است و جامعه ای سالم و پوپا نیازمندان خبرنگارانی آگاه است که علاوه بر داشتن علم خبری، قدرت تجزیه و تحلیل مسایل و اتفاقات را داشته باشند.
خبرنگاران به عنوان چشم و گوش جامعه از جایگاه بالایی برخوردار هستند چرا که با پیگیری مسایل و مشکلات و وعده های مسوولان نقش موثری در رفع معضلات و آسیب ها دارند.
اهل قلم به عنوان واسط بین مردم و دولت از طرفی باید واقعیت ها را ببینند و از طرفی دیگر دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی و دولت را به اطلاع مردم برسانند تا بتوانند به رسالت اصلی خود دست یابند.
با وجود اهمیت کار خبرنگاران این قشر از جامعه همچنان دارای مشکلات و دغدغه هایی هستند و با اینکه خودشان با نوشتن سطری می توانند گره از مشکلات دیگران بردارند گاهی مورد بی مهری قرار گرفته و همچنان در پیچ و خم گرفتاری های خود غوطه ورند.
به بهانه هفته خبرنگار پای درد و دل تعدادی از خبرنگاران نشستم تا او که خود همیشه می نویسد فرصتی برای بازگویی مشکلاتش داشته باشد.
خبرنگار با سابقه روزنامه کیهان در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه مشکلات جامعه خبری متعدد است و با سابقه طولانی همچنین حل نشده باقی مانده است گفت: مشکلات خبرنگاران پس از گذشت چندین سال همچنان تازگی دارد و درد و دل امروز همه خبرنگاران است.
ˈزهره شفیعیˈ مهمترین مشکل خبرنگاران را مساله بیمه عنوان کرد و افزود: بیمه به عنوان تضمین کننده آینده شغلی افراد باید دغدغه بزرگی باشد اما متاسفانه بیمه خبرنگاران متولی خاصی ندارد که به طور مستمر و با شرایط خوب در خصوص بیمه خبرنگاران اقدام کند.
وی اضافه کرد: بیمه فعلی خبرنگاران که توسط صندوق هنرمندان و نویسندگان انجام گرفته مدام در حالت قهر و آشتی به سر می برد و تکلیف آن هنوز مشخص نیست.
این خبرنگار پرتلاش عرصه رسانه در ادامه عدم امنیت شغلی را از دیگر مشکلات خبرنگاران عنوان کرد و گفت: به طور کلی خبرنگاران حتی افرادی با بیشتر از 10 سال سابقه کار در این عرصه به راحتی از کار بیکار می شوند و حق و حقوقشان نادیده گرفته می شود.
شفیعی اضافه کرد: حقوق و دستمزد پایین برای بیشتر خبرنگاران به ویژه افراد متاهل، عدم تامین مسکن و مشکلات جزیی تری از جمله نبود وسیله ایاب و ذهاب برای خبرنگاران، مشخص نبودن ساعت کار به ویژه برای بانوان از دیگر مشکلات خبرنگاران است.
وی با بیان اینکه محدودیت برای شغل خبرنگاری همیشه وجود دارد افزود: این محدودیت ها از لحاظ امکانات و تجهیزات و از نظر اطلاع رسانی و درج برخی از اخبار است.
وی اظهار کرد: دفاتر رسانه ها برای رفع برخی از محدودیت ها باید اقدام کنند و برخی از امکانات و تجهیزات مورد نیاز را تهیه و در اختیار خبرنگاران قرار دهند.
شفیعی اضافه کرد: برای قدم گذاشتن در راه رفع مشکلات پیشنهاد داده می شود که تدوین نظام صنفی حقوقی خبرنگاران توسط خود جامعه خبری و رسانه ای با کمک گرفتن از افراد متخصص و اهل قلم و با حمایت از وزارت ارشاد تشکیل شود.
وی گفت: با تشکیل انجمن ها و تشکل های صنفی تخصصی ویژه عکاسان، خبرنگاران ورزشی، نویس و غیره می توانیم در حل مشکلات صنفی اقدام کنیم و هم حمایت حقوقی از خبرنگاران داشته باشیم.
به گفته وی از لحاظ محدودیت در اطلاع رسانی نیز به نظر می رسد در ذیل تدوین نظام صنفی و حقوقی که امید است به سرانجام برسد، باید حق خبرنگار و نیز حق متقابل حاکمیت به رسمیت شناخته شود یعنی اگر در خبر رسانی و تحلیل ها و گزارش ها انتقادات سازنده و نقد با هدف امید به اصلاح وجود داشته باشد در نظام صنفی و حقوقی یک مقرراتی وجود داشته باشد تا خبرنگاران از نوعی مصونیت قضایی برخوردار باشند.
شفیعی گفت: شکی نیست اگر خبرنگاران رسانه ها خود را باور داشته باشند و به قدرت رسانه و تاثیر گذاری آن برای امور مختلف جامعه ایمان داشته باشند می توانند به نقش آفرینی موثر در کمک به توسعه ملی و منطقه ای استان بپردازند.
وی اضافه کرد: خبرنگاران به عنوان چشم بینا و گوش شنوای جامعه و پل ارتباطی بین مردم و مسوولان از یک سو به امید آفرینی و سوق دادن جامعه به سوی سازندگی بپردازد و از سوی دیگر کجی ها و نارستی ها را برای مردم بازگو کنند.
وی اضافه کرد: خبرنگاران در یک قضاوت منصفانه با رعایت اخلاق حرفه ای اصل امانت داری و با اطلاع رسانی صحیح می تواند جلوی بسیاری از تعطیلی نادرست و یا حتی مفاسد موجود در بخش های مختلف را بگیرد و نیز با فرا خواندن مردم به مشارکت در اداره امور جامعه به توسعه استان کمک کنند.
یکی دیگر از خبرنگاران همدانی در این باره گفت: شغل خبرنگاری یکی از مشاغل سخت و استرس زا است که با این وجود متاسفانه بیشتر خبرنگاران حتی از داشتن بیمه تامین اجتماعی نیز محروم هستند و این درحالی است که اکنون برای سطحی ترین مشاغل نیز بیمه در نظر گرفته شده است.
ˈراحله دهقانیˈ افزود: این قشر پرکار و فعال جامعه از کوچکترین امکانات بی بهره هستند و از داشتن حقوقی ثابت که می تواند پشتوانه ای برای آینده آنان باشد محروم می باشند.
وی یکی دیگر از مشکلات قشر خبرنگاران را نداشتن مسکن عنوان کرد و اضافه کرد: اکنون بیشتر تعاونی های مسکن مهر توسط ارگان خاصی حمایت می شوند اما مسکن خبرنگاران در همدان هیچ متولی ندارد و پس از مدت ها هنوز هیچ اقدامی در این رابطه صورت نگرفته است.
وی خواستار توجه بیشتر مسوولان به قشر خبرنگار شد و تاکید کرد: خبرنگاران زبان گویای مردم هستند و از جایگاه بالایی در بازتاب مشکلات مردم برخوردارند و اگر به درستی کار کنند نقش موثری در توسعه و پیشرفت جامعه خواهد داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان نیز گفت: لازمه دستیابی به توسعه و پیشرفت در هر زمینه ای ارتقا دانش و سطح آگاهی مردم است که توسط رسانه ها محقق می شود.
ˈفاضل عبادیˈ اضافه کرد: رشد و تنویر افکار عمومی در زمینه های مختلف در جامعه با اطلاع رسانی به موقع و صادقانه رسانه ها میسر می شود.
وی گفت: با توجه به اهمیت جایگاه رسانه ها در رشد جامعه، پیگیری مسایل و مشکلات مردم تکلیف اساسی خبرنگاران است.
وی اظهار کرد: از استان همدان 337 خبرنگار در سیستم سمان نام نویسی کردند که از این تعداد 173 نفر زن و 164 نفر مرد هستند و از این تعداد 113 نفر به تایید رسیدند و 224 نفر نقص در مدارک داشتند.
وی افزود: در صندوق بیمه نیز 270 نفر نام نویسی کردند که 175 نفر بیمه شدند و 80 نفر نیز از بیمه تکمیلی استفاده می کنند.
به گفته وی از مجموع پنج هزار و 961 نشریه دارای مجوز در سطح کشور 77 نشریه مربوط به استان همدان است و از مجموع 39 خبرگزاری 16 خبرگزاری در استان همدان دارای نمایندگی هستند.
عبادی اضافه کرد: از 77 نشریه استانی همدان 30 نشریه در سطح استاح همدان فعال است و بقیه نیمه فعال و یا تعطیل هستند که استان همدان از نظر تعداد نشریات دارای مجوز رتبه 15 کشور را به خود اختصاص داده است.
وی با بیان اینکه برنامه های هفته خبرنگار از 11 مرداد ماه آغاز شده تا 17 مرداد ماه ادامه دارد گفت: برنامه های مختلفی از جمله برگزاری کارگاه آموزشی روزنامه نگاری و خبرنگاری 10 ساعته، دیدار با امام جمعه دیدار با خانواده های اصحاب رسانه و بزرگداشت روز خبرنگار از جمله برنامه های پیش بینی شده برای هفته خبرنگار است.
در حال حاضر 505 نفر در خانه مطبوعات همدان عضو هستند که 270 نفر از این اعضا خبرنگار، عکاس، مدیر مسوول، دبیر، سرپرست و سردبیر هستند.
17 مرداد ماه سالروز شهادت شهید ˈمحمود صارمیˈ خبرنگار خبرگزاری ایرنا به نام روز خبرنگار نامگذاری شده است.
7523/2624



15/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن