تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه به نماز ايستادى، با دل به خدا رو كن تا او نيز به تو رو كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804499952




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

برگزاری مسابقات قهرمانی پاراگلایدر کشور با حداقل امکانات/ ورزشکاران در خاک غلت می خورند


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


استانها > جنوب > چهارمحال و بختیاری گزارش مهر/
برگزاری مسابقات قهرمانی پاراگلایدر کشور با حداقل امکانات/ ورزشکاران در خاک غلت می خورند
شهرکرد - خبرگزاری مهر: مسابقات قهرمانی پاراگلایدر قهرمانی کشور در حالی در استان چهارمحال و بختیاری برگزار شد که سایت پرواز این دوره از مسابقات از کمترین امکانات برای برگزاری مسابقات برخوردار بود.



به گزارش خبرنگار مهر، پرش با چتر یا چترپری یا پرش با پاراگلایدر نام یک ورزش تفریحی و رقابتی است، که رویای دیرینه بشر را تحقق بخشیده‌است. بطوریکه خلبان به آرامی از سطح شیب دار کوه به سمت پایین می‌دود و با حالتی به شکل سر خوردن در آسمان از کوه جدا می‌شود و خلبان برای شروع پرواز احتیاجی به انجام سقوط آزاد و یا پرش از صخره ندارد. نشست و برخاست با چتر به نرمی و آرامی برابر با توان بدنی خلبان برای دویدن است و نکته اینکه هنگام پرواز به هیچ وجه حالت ترس از افتادن به انسان دست نخواهد داد و اصلاً قابل مقایسه با بالا رفتن از کوه و یا وحشت نگاه کردن از بالای یک ساختمان بلند نیست. به طور معمول برای اینکه بتوان در یک محل بوسیله چتربال پرواز کرد، لازمه آن یک سایت چند صد متری برای شروع پرواز است که برای انتخاب آن فاکتورهای امنیتی و کاربردی بسیاری را باید لحاظ کرد که باعث محدودیت برای انتخاب ارتفاع مورد نظر می‌شود و ممکن است در یک منطقه وسیع کوهستانی سایت مناسب پرواز یافت نشود و گاهی خلبانان چتربال مجبورند صدها کیلومتر از محل زندگی خود برای استفاده از یک سایت مناسب مسافت طی کنند. محل سایت باید رو به باد و دارای جاده دسترسی به قله باشد، همچنین در صورتی که محل فرود دره‌ای باشد و یا در مجاورت عارضه‌ای مانند کوه و یا تپه قرار داشته باشد، باد را از مسیر خود منحرف و یا آشفته می‌سازد و پرواز را در این شرایط ناممکن و یا بسیار خطرناک می‌سازد. شکل دیواره و وجود یک فضای باز برای فرود و فضایی مسطح در روی قله با شیب ملایم برای گستردن وسیله پروازی از دیگر ملاک‌های یک سایت خوب می‌باشد. ایران به لحاظ اقلیمی با توجه به وجود بادهای مناسب منطقه‌ای، عوارض طبیعی و دشتهای باز در مجاورت کوه‌ها، بستری بسیار مناسب برای ورزش‌های هوایی محسوب می‌شود. در این میان استان چهارمحال و بختیاری یکی از استانهای کوهستانی کشور است که به علت داشتن شرایط توپوگرافی دارای قله های بلند و دشت های وسیع است و به واسطه این شرایط برای توسعه این ورزش، استانی مستعد به شمار می رود.

 هم اکنون گردنه رخ در نزدیکی شهر فرخ شهر یکی از بلند ترین سایت های کشور به شمار می رود که به علت شرایط مناسب طبیعی و وجود استاندارد های آب و هوایی منطقه مناسب برای پرواز با پاراگلایدر به شمار می رود. این سایت به گفته مسئولان پاراگلایدر کشور بهترین سایت پرواز است و به همین واسطه است که دو سال است مسابقات پاراگلایدر در رشته مسافت در این سایت برگزار می شود. مسابقات پاراگلایدر قهرمانی کشور از روز هشتم مرداد ماه در سایت پرواز گردنه رخ در نزدکی شهر فرخ شهر آغاز شده است و تا 14 مرداد ماه ادامه داشت. اما این دوره از مسابقات با کمترین امکانات برگزار شد و حداقل امکانات برای ورزشکاران در نظر گرفته شد و این در حالی است که ورزشکاران خارجی نیز در این دوره از مسابقات حضور داشتند. مهمتریین کمبود های این دوره از مسابقات، نبود صندلی برای نشستن ورزشکاران و تماشاچیان، نبود محل مناسب برای پارک خودرو، نبود سایبان و... به شمار می رفت که موجب نارضایتی بسیاری از ورزشکاران و تماشاچیان شد. صندلی برای نشستن ورزشکاران در محل برگزاری سایت مسابقات وجود نداشت و ورزشکاران مجبور به نشستن بر روی سطح زمین بودند. ورزشکاران به علت نبود امکانات بر روی خاک می نشستند و از طرفی به علت مناسب سازی نشدن سایت پرواز ورزشکاران در روی خاک و سنگ چتر هایی خود باز و یا جمع می کردند و گویی درخاک سنگریزه در زیر تابش مستقیم نور خورسید غلت می خوردند.

نبود سایبان در محل برگزاری مسابقات یکی از مهمترین مشکلات به شمار می رود که با توجه به ارتفاع و  تابش مسقیم نور خورشید موجب سوختگی پوست بسیاری از تماشاچیان و حتی تعدادی از ورزشکاران شده بود و در عین حال موجب شده بود بسیار از تماشاچیان محل را به سرعت ترک کنند. دو چادر هلال احمر در منطقه بر پا شد که این دو چادر محل نشستن عوامل اجرایی وتوزیع بسته های تغذیه و غذا به شمار می رفت و عملا محلی برای استراحت ورزشکاران در نظر گرفته نشده بود. همچنین یک سرویس بهداشتی سیار در کنار دره ای در کنار محل برگزاری مسابقات گذاشته شد که این سرویس بهداشتی نیز مطلوب نیست. محل دویدن سایت پرواز(محل تیکاف) از سنگ و خاکی که توسط بولدزر صاف شده بود تشکیل شده است و همانند سایر سایت های استاندار پرواز که سنگ فرش شده باشد نیست و احتمال زمین خوردن ورزشکاران هنگام دویدن وجود دارد. نبود بلند گو در محل برگزار مسابقه موجب شد که داور( مسئول برگزاری مسابقه) با صدای بلند ورزشکاران را برای شرکت در مسابقه فراخوان کند. در گوشه دیگر برگزار مسابقه به علت نبود میز و صندلی، منشی( یکی از عوامل اجرایی مسابقه) بر روی سنگی در محل تیکاف و پریدن سایت پرواز نشسته بود، علامتهای حضور ورزشکاران را در دفتر خود ثبت می کرد. یکی از ورزشکاران استان اصفهان که برای شرکت در مسابقات حضور یافته بود در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سایت پرواز از نظر طبیعی بسیار خوب است، عنوان کرد: متاسفانه امکانات در این سایت حداقلی است و هم اکنون نیز این مسابقات با کمترین امکانات در حال برگزاری است.

وی بیان کرد: فروشگاهی در محل در نظر گرفته نشده است و اگر ورزشکارای نیاز به خرید اغذیه ای داشته باشد باید سوار ماشین شود و مسافت 15 الی بیست کیلومتری را طی کند تا به فروشگاهی برسند. وی تاکید کرد: ضرورت دارد امکانات بیشتر برای برگزار بهتر مسابقات در این محل اندیشیده شود چرا که حضور ورزشکاران داخلی و خارجی می توان زمینه توسعه منطقه را فراهم کند. یکی از بانوان ورزشکار پاراگلایدر اهل تهران نیز در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: سایت برگزاری مسابقه نسبت به سال گذشته بهتر شده اما ایده ال نیست. مریم اسد الهی اذعان داشت: به عنوان مثال اکثر سایت های پرواز استاندارد دارای محل تیکاف سنگ فرش است اما سایت پرواز استان چهارمحال و بختیاری اینگونه نیست. وی با بیان اینکه  سایت پرواز استان چهارمحال و بختیاری دارای امتیاز هایی است که سایر سایت های پرواز کشور این امتیاز ها را ندارند، اذعان داشت: کم بودن منطقه مسکونی در دشت های اطراف سایت پرواز، کم بودن تیر برق، آب و هوایی خنک و... از مهمترین امتیاز های سایت پرواز استان چهارمحال و بختیاری است. وی بیان کرد: ضرورت دارد توجه بیشتری به این سایت پرواز شود و امکانات و زیر ساختهای برای توسعه این سایت در نظر گرفته شود. مسابقات بهتر از این می توانست برگزار شود مدیر فنی مسابقات و رئیس هیئت ورزش های هوایی استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه سایت پرواز استان چهارمحال و بختیاری در منطقه گردنه رخ سایت عالی و به اصطلاح سایتی جوندار و قوی است، عنوان کرد: وجود جریان های هوایی مناسب در دشت های مجاور سایت پرواز موجب می شود که خلبان بتوان صعود بیشتری داشته باشد و در نتیجه بتواند مسافت بیشتری را طی کند. سید مرتضی علوی ادامه داد: برای برگزاری مسابقات مواردی که نیاز بوده است در نظر گرفته شده است.

وی بیان کرد: حضور امداد گر، حضور آمبولانس، کنترل افراد در داشتن توانایی برای پرواز و ... از مواردی بوده است که در سایت برگزاری مسابقه مورد توجه قرار گرفته است اما با این حال بهتر از اینها می توانستیم مسابقات را برگزار کنیم. رئیس هیئت ورزش های هوایی استان تهران بیان کرد: کمک و حمایت از این رشته ورزشی صفر و حتی منفی است و دستگاه های دولتی در حالی که باید کمک کنند و برگزاری مسابقات را شتاب دهند، سرعت گیر هستند. وی تاکید کرد: ما برای وجود آمبولانس در محل برگزاری مسابقه پول داده ایم در حالی که آمبولانس دولتی است. وی یاد آور شد: سازمان های ورزشی به رشته ورزشی نظیر فوتبال چسبیده اند و هزینه می کنند و خبری از حمایت از این رشته ورزشی نیست. سید مرتضی علوی ادامه داد: ما خلبان هایی خوبی در کشور داریم که دارای تجهیزات به روز هستند اما بستر برای ورزشکاران برای رشد وجود ندارد. ............................ عکس و گزارش از سید محمد رضا موسوی


















۱۳۹۳/۵/۱۵ - ۰۷:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن