محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1852420148
تخریب حرم ائمه بقیع (ع) بهخاطر فتوای یک دیوانه
واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: تخریب حرم ائمه بقیع (ع) بهخاطر فتوای یک "دیوانه"
امروز هشتم شوال، سالروز تخریب حرم مطهر ائمه بقیع است؛ جنایتی که قریب به ۹۰ سال پیش، در هشتم شوال ۱۳۴۴ هجری، با فتوای عجیب منسوب به "علمای مدینه" و با استناد به افکار منحرف پیشوای وهابیان، "ابن تیمیه حرانی" صورت گرفت. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از العالم، ابن تیمیه که وهابیان او را "شیخ الاسلام"! می نامند، کسی است که اغلب علمای بزرگ اهل سنت به "گمراهی" وی اذعان کرده و او را دارای "افکار شیطانی" دانسته اند. در اینجا نظرات شماری از بزرگترین علما و مشاهیر اهل سنت در باره ابن تیمیه را از نظر می گذرانیم. ابن بطوطه، جهانگرد مشهور مراکشی معاصر او، وی را "دیوانه" نامیده و در سفرنامه مشهور خود "رحلة ابن بطوطه" آورده است: من در دمشق، فقیه مشهور حنبلی ها، تقی الدین بن تیمیه را دیدم، او در فنون گوناگون سخن میگوید، ولی عقلش ناقص است و پاره سنگ بر می دارد! ابن بطوطه میافزاید: در روز جمعهای ابن تیمیه در مسجدی مشغول وعظ و ارشاد بود، که من در آنجا حضور داشتم. از جمله سخنان او این بود که «خداوند (از عرش) به آسمان نخست، فرود میآید، مانند فرود آمدن من از منبر». این سخن را گفت و یک پله از منبر پایین آمد. در این هنگام فقیهی مالکی به نام ابن الزهراء به مقابله برخاست و سخن او را رد کرد، اما مردم به طرفداری از ابن تیمیه برخاستند و فقیه معترض را با مشت و کفش زدند. این نمونهای از عقاید کفرآمیز ابن تیمیه است. شناخت عقاید وهابیان در گرو شناخت ابن تیمیه و آراء و عقاید او است. محمدبن عبدالوهاب مؤسس «وهابیت» (متولد 1116 هجری)، بخش عمدۀ پندارهای خود را از افکار انحرافی و فراموش شده ابن تیمیه گرفت و با احیای آنها، فرقه وهابیت را پایهریزی نمود. ابن عبدالوهاب کسی است که برادر و پدرش نخستین مخالفان سرسخت انحرافات وی بودند و نخستین "ردّیه" بر افکار او را برادرش "سلیمان بن عبدالوهاب" نوشته است. ابن تیمیه در سال 661 در حرّان شام به دنیا آمد و از آغاز قرن هشتم به تدریج افکار شاذ و نادر وی ظهور و بروز یافت، خصوصا هنگامی که ساکنین "حماة" از وی خواستند آیه «الرحمنُ علی العرش استوی» را تفسیر کند، وی در تفسیر این آیه دچار لغزش شد و برای خداوند جایگاهی در فراز آسمانها که بر عرش تکیه کرده است؛ تعیین کرد! حال آن که عموم مسلمانان خدا را پیراسته از جسم و جسمانیت دانسته و برتر از آن میشمارند که در مکان خاصی محدود شود. زیرا آیاتی چون «لیس کمثله شیء» و «لم یکن له کفوا احد» با مفهوم روشن خود، آنان را از تشبیه خداوند به صفات مخلوقات باز داشته است. در سال های پس از آن، ابن تیمیه پیوسته افکار عمومی را - با نظرات خود که بر خلاف آرای مشهور و رایج مسلمانان بود - متشنج میکرد، تا این که در سال 705 در دادگاه محکوم و به مصر تبعید شد. وی در سال 707 از زندان آزاد شد ولی تا سال 712 به شام برگشت و در آنجا به نشر افکار و نظریات خود پرداخت، تا این که مجددا در سال 721 محکوم به زندان شد. وی در 20 ذیقعده سال 728 ق در زندان قلعه دمشق درگذشت. در تاریخ ثبت شده است که ابن تیمیه عمری را با آشوب و در زندان گذراند و اینها همه به خاطر عقایدش بود که عموم مسلمانان را تکفیر میکرد و جهان اسلام را - در زمانی که مسیحیان از غرب و مغولان از شرق مورد حمله و تهاجم قرار داده بودند- از درون تخریب کرده و آنقدر در بین مسلمانان اختلاف و تفرقه میانداخت که مجبور به زندانی کردن او شدند و سرانجام هم در زندان مرد. عقاید و افکار کفرآمیز ابن تیمیه باعث شد از سوی عالمان بزرگ شام و مصر درباره افکار وی، بیانیههایی صادر شده که نشانگر نقش او در تشویش افکار عمومی آن زمان و پاشیدن بذر نفاق در بین مسلمین میباشد. عزّ بن جماعه درباره او آورده است: «خداوند ابن تیمیه را به گمراهی و ضلالت دچار کرده و جامه خفّت و خواری بر او پوشانده است و در گزافه گویی و یاوه سرایی، او را چنان نیرویی عطا کرده که جز ذلت و محرومیت، نتیجه ای برایش در بر نخواهد داشت». شوکانی (از بزرگان اهل سنت و متوفّاى 1255) می نویسد: اطلاق عنوان "شیخ الإسلام" به ابن تیمیه کفر است. محمّد بخارى حنفى متوفّاى سال 841 در بدعتگذارى و تکفیر ابن تیمیه بىپرده سخن گفته است، تا آنجا که در مجلس خود تصریح نموده است که اگر کسى ابن تیمیه را «شیخ الاسلام» بداند، کافر است. ( البدر الطالع، ج 2، ص 260) ابن حجر مکّى (از بزرگان اهل سنت و متوفّاى 974) ابن تیمیه را گمراه و گمراهکننده می شمارد و می نویسد: خدا او را خوار، گمراه، کور و کر گردانیده است و پیشوایان اهل سنّت و معاصرین وى از شافعىها، مالکىها وحنفىها، بر فساد افکار و اقوال او تصریح دارند... سخنان ابنتیمیه فاقد ارزش بوده و او فردى بدعتگذار، گمراه، گمراهگر و غیرمعتدل است، خداوند با او به عدالت خود رفتار نماید و ما را از شرّ عقیده و راه و رسم وى حفظ نماید. (الفتاوى الحدیثه، ص 86). همچنین قاضى شافعى (از بزرگان اهل سنت) پیروان ابن تیمیه را "مهدور الدم" می داند. ابن حجر عسقلانى متوفّاى 852 و شوکانى، دو تن از عالمان بزرگ اهل سنّت مىنویسند: قاضى شافعى دمشق دستور داد که در دمشق اعلام کنند که هر کس معتقد به عقاید ابن تیمیه باشد، خون و مالش حلال است. (الدرر الکامنة، ج 1، ص 147؛ البدر الطالع، ج 1، ص 67 و مرآة الجنان، ج 2، ص 242) حصنى دمشقى (از بزرگان اهل سنت) ابن تیمیه را زندیق می داند. وی مىنویسد: ابن تیمیهاى که پیروانش او را دریاى علم توصیف مىکنند، برخى از پیشوایان، زندیق (ملحد) مطلق مىشمارند. حصنى در جاى دیگر مىنویسد: ابن تیمیه معتقد است که «هر کس به مرده و یا فرد دور از نظر استغاثه کند ... ظالم، گمراه و مشرک است» . از این سخن ابن تیمیه، بدن انسان مىلرزد، این سخن، پیش از زندیق حرّان، ابن تیمیه از دهان کسى در هیچ زمان و هیچ مکانى بیرون نیامده است. علاّمه سُبْکى، متوفّاى سال 756 هجرى، از دانشمندان پرآوازه اهل سنّت و معاصر ابن تیمیه، او را بدعت گذار می داند و مىنویسد: او در پوشش پیروى از کتاب و سنّت، در عقاید اسلامى بدعت گذاشت و ارکان اسلام را درهم شکست. او با اتّفاق مسلمانان به مخالفت برخاست و سخنى گفت که لازمه آن جسمانى بودن خدا و مرکّب بودن ذات اوست، تا آن جا که ازلى بودن عالَم را ملتزم شد و با این سخنان حتّى از 73 فرقه اسلام نیز بیرون رفت. (طبقات الشافعیه، ج 9، ص 253؛ السیف الصقیل، ص 177 و الدرّة المضیئة فى الردّ على ابن تیمیه، ص 5) سُبکی ـ که همه اهل سنت بر بزرگواری و اجتهاد و نیکوکاری وی اذعان دارند ـ کتاب مستقلی در ردّ پندارهای او تألیف کرده و در بخشی از کتاب خود چنین آورده است: «این ها اشتباهاتی است که ابن تیمیه بدان دچار شده و عجب نیست اگر که آن را خطایی نابخشودنی و مصیبتی ماندگار بنامیم؛ چرا که هوای نفس، برای او چنین وانمود کرده و شیطان نهفته در وجودش این گونه بر او جلوه داده که راه صواب می پوید و در مسیر اجتهاد گام بر می دارد. آن بی نوا خود نیز نفهمیده که ضمن مخالفت با نظر عامه علما، نارواترین انتقادات و سرزنش ها را در حق پیشوایان ایشان، به ویژه خلفای راشدین اظهار داشته و حتی پا را از این هم فراتر نهاده و به ساحت کبریایی ذات مقدس پروردگار ـ که از هر کاستی مبرّا؛ و به هر کمال و جمال، سزاوار است ـ تعرض نموده و بر فراز منبرها و در برابر عامه مردم، پروردگار را دارای جسم و بُعد دانسته و در میان علمای متقدم و متأخر، هرکه را که چنین اعتقادی نداشته باشد، گمراه خطاب کرده است؛ چندان که علمای هم دوره او، بر ضدّ این افکار خروشیدند و حاکم وقت را به کشتن یا زندانی کردن او واداشتند. حاکم نیز او را به زندان در افکند، تا آن که جان داد و با مرگ او، شعله بدعت فروکش کرد و آن گمراهی ها از میان رفت..» اما ابن حجر عسقلانى که از ارکان علمى و حافظ على الاطلاق اهل سنّت به شمار مىرود در باره ابن تیمیه مىنویسد: بزرگان اهل سنّت در باره ابن تیمیه نظریههاى مختلفى دارند، بعضى معتقدند که وى قائل به تجسیم است؛ زیرا او در کتاب العقیدة الحمویة براى خداوند تعالى دست و پا، ساق پا و صورت، تصوّر کرده است. و بعضى به سبب مخالفت او با توسّل و استغاثه به رسول اکرم (ص) که این نیز تنقیص مقام نبوّت و مخالفت با عظمت حضرت به حساب مىآید، وى را زندیق و بى دین دانسته اند. و بعضى به جهت سخنان زشتى که در باره على [رضی الله عنه] بیان داشته، وى را منافق دانسته اند. این سخنان ابن تمیمه نشانه نفاق اوست، چون پیامبر گرامى [ صلى الله علیه وسلم] به على [رضی الله عنه] فرموده است: «جز منافق، کسى تو را دشمن نمى دارد». (الدرر الکامنة فى أعیان المائة الثامنة، ج 1، ص 155) ذهبى (متوفّاى 774)، دانشمند بلند آوازه اهل سنّت، که خود همانند ابن تیمیه، حنبلى مذهب بود، پیروان ابن تیمیه را بیگانه، فرومایه و مکّار می داند. ذهبى که صاحب معتبرترین کتاب رجالی اهل سنت است و در علم حدیث و رجال سرآمد عصر خویش بود، در نامهاى خطاب به وى می نویسد: اى بىچاره! آنان که از تو متابعت مىکنند در پرتگاه زندقه و کفر و نابودى قرار دارند ... نه این است که عمده پیروان تو عقب مانده، گوشه گیر، سبک عقل، عوام، دروغگو، کودن، بیگانه، فرومایه، مکّار، خشک، ظاهر الصلاح و فاقد فهم هستند. اگر سخن مرا قبول ندارى آنان را امتحان کن و با مقیاس عدالت بسنج. تا آن جا که مىنویسد: گمان نمىکنم تو سخن مرا قبول کنى! و به نصیحتهاى من گوش فرا دهى! تو با من که دوستت هستم این چنین برخورد مىکنى پس با دشمنانت چه خواهى کرد؟ به خدا سوگند، در میان دشمنانت، افراد صالح و شایسته و عاقل و دانشور فراوانند، چنان که در میان دوستان تو افراد آلوده، دروغگو، نادان و بی عار زیاد به چشم می خورند. ( الإعلان بالتوبیخ، ص77 و تکملة السیف الصقیل، ص 218)
سه شنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۹:۲۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]
صفحات پیشنهادی
رجبیدوانی در گفتوگو با فارس عنوان کرد حال و هوای مدینه در روز تخریب قبور ائمه(ع)/ واکنشهای مختلف نسبت به تخ
رجبیدوانی در گفتوگو با فارس عنوان کردحال و هوای مدینه در روز تخریب قبور ائمه ع واکنشهای مختلف نسبت به تخریب قبور بقیع در گذر زمانتحلیلگر تاریخ اسلام گفت آیتالله شهید سیدحسن مدرس در هشتم شهریورماه 1304 در واکنش به تخریب قبور بقیع نطقی را در مجلس ایراد کرد همچنین علمای مسلبه مناسبت سالروز تخریب بقیع ای شهر مدینه! بی وفایی تا کی؟/ کی دیده «کریم» بی حرم باشد، آه
به مناسبت سالروز تخریب بقیعای شهر مدینه بی وفایی تا کی کی دیده کریم بی حرم باشد آهیوسف رحیمی از شاعران کشورمان درباره واقعه غم انگیز تخریب بقیع توسط وهابیها در هشتم شوال ۴ رباعی سروده است به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس امروز یعنی هشتم شوال سال مصادف است با اشغال مدینهسالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصت برای افشاء چهره صهیونیست های مسلمان نما است
سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصت برای افشاء چهره صهیونیست های مسلمان نما است تهران بزرگ – ایرنا - شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان های استان تهران در بیانیه ای که به مناسبت 8 شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع صادر کرد اظهار داشت که سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصبیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه در بقیع
بیانیه مرکز مدیریت حوزه های علمیه به مناسبت سالروز تخریب قبور ائمه در بقیع قم - ایرنا - مرکز مدیریت حوزه های علیه کشور به مناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور مطهر ائمه اطهار ع در قبرستان بقیع بیانیه ای صادر کرد در این بیانیه که روز یکشنبه نسخه ای از آن در اختیار ایرنا قرار گرفتعزاداری سالروز تخریب قبور ائمه بقیع در حرم حضرت فاطمه معصومه(س)
۲۱۵۲۸۴ ۱۳۹۳ ۵ ۱۴ - ۱۳ ۲۴گزارش تصویری عزاداری سالروز تخریب قبور ائمه بقیع در حرم حضرت فاطمه معصومه س عکاس محمد کوهپایی اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۵ ۱۴ - ۱۳ ۲۴تسلیت آیتالله علویگرگانی بهمناسبت سالروز تخریب قبور ائمه بقیع(ع)
یکشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۵ ۲۲ آیتالله سیدمحمدعلی علویگرگانی بهمناسبت هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع ع پیام تسلیتی صادر کرد به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا متن پیام این مرجع تقلید به شرح زیر است بسمه تعالی هشتم شوال یادآور تلخترین و دردآورتربرگزاری مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
برگزاری مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بر اساس روایتهای متقن تاریخی قبرستان بقیع در گذشته به این شکل نبوده و بیشتر قبور دارای بارگاه و ضریح بودهاند تا اینکه در هشتم شوال 1344 هجری قمری 1926 میلادی وهابیهای کوردل سعودی به دلایل واهی تمامی گنبدها و قبههای موجود را تخریببیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصت برای افشاء
بیانیه شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهرانسالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصت برای افشاء چهره صهیونیستهای مسلماننما استشورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران با صدور بیانیهای اعلام کرد سالروز تخریب قبور ائمه بقیع بهترین فرصت برای افشاء چهرهتخریب قبور ائمه بقیع فاجعه بزرگی برای جهان اسلام است
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۱ ۴۷ یک استاد حوزه و دانشگاه گفت تخریب قبور ائمه بقیع فاجعه بزرگی برای جهان اسلام است به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا حجتالاسلام محمدعلی فروغی در مراسم عزاداری سالگرد هشت شوال سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیون با بیان اینکه تبیانیه ستاد بازسازی عتبات بهمناسبت سالروز تخریب بقیع
سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۳ ستاد بازسازی عتبات عالیات بهمناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه ع در قبرستان بقیع بیانیهای صادر کرد به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا در بیانیهی ستاد بازسازی عتبات عالیات آمده است بیش از 92 سال از هشتم شوال سال 1343 هجری قمری یوم البیانیه ستاد بازسازی عتبات عالیات به مناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع(ع)
بیانیه ستاد بازسازی عتبات عالیات به مناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع ع ستاد بازسازی عتبات عالیات به مناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع ع بیانیهای صادر کرد و در آن جنایات و فجایع انسانی این روزها در غزه را محکوم کرد به گزارش خبرگزاری فارس ستاد بازسازی عتبات عالیاتتخریب بارگاه ائمه بقیع(ع) و صحابه پیامبر(ص) دردناک ترین حادثه معاصر
دین و اندیشه اسلام در جهان به مناسبت 8 شوال یوم الهدم تخریب بارگاه ائمه بقیع ع و صحابه پیامبر ص دردناک ترین حادثه معاصر خبرگزاری مهر ـ گروه دین و اندیشه دردناکترین حادثه تاریخی ـ اسلامی معاصر به هشتم شوال سال ۱۳۴۴ و پس از روی کار آمدن سومین حکومت وهابی عربستان مربوط میهشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
۲۱۵۲۷۹ ۱۳۹۳ ۵ ۱۴ - ۱۴ ۲۰ هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع طراح محمد پورخان اجرا توقف ذخيره تمام تصاوير ۱۳۹۳ ۵ ۱۴ - ۱۴ ۲۰همزمان سالروز تخریب قبور ائمه بقیع صورت گرفت دعوت از مردم ورامین برای حضور گسترده در تجمع بزرگ حامیان بقیع
همزمان سالروز تخریب قبور ائمه بقیع صورت گرفتدعوت از مردم ورامین برای حضور گسترده در تجمع بزرگ حامیان بقیعشورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستانهای استان تهران و اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ورامین طی فراخوانی از مردم مومن و ولایی این شهرستان برای حضور در مراسم گرامیداشت سالروزآیتالله علوی گرگانی: تخریب قبور ائمه بقیع یکی از تلخترین وقایع جهان اسلام است
آیتالله علوی گرگانی تخریب قبور ائمه بقیع یکی از تلخترین وقایع جهان اسلام است آیتالله علوی گرگانی با صدور پیامی هشتم شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع را تسلیت گفت به گزارش خبرگزاری فارس از قم در پیام آیت الله علوی گرگانی آمده است هشتم شوال یادآور تلخترین و درآورترین حادثه دمراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع برگزار میشود
دین و اندیشه آیین ها و تشکل های مذهبی با سخنرانی شهاب مرادی مراسم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع برگزار میشود همزمان با فرارسیدن هشتم شوال و یوم الهدم سالروز تخریب قبور ائمه بقیع توسط وهابیان کوردل مراسمی با سخنرانی حجتالاسلام والمسلمین شهاب مرادی و مداحی عبدالرضا هلالی در مسمدیر گروه معارف و علوم اهلبیت(ع) رادیو معارف خبر داد تبیین انگیزه وهابیت از تخریب قبور ائمه بقیع(ع) در برنامه
مدیر گروه معارف و علوم اهلبیت ع رادیو معارف خبر دادتبیین انگیزه وهابیت از تخریب قبور ائمه بقیع ع در برنامه پرسمان تاریخیمدیر گروه معارف و علوم اهلبیت ع رادیو معارف از تبیین انگیزه وهابیت از تخریب قبور ائمه بقیع ع در برنامه پرسمان تاریخی همزمان با سالروز این واقعه خبر داد ح-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها