تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگاه مؤمن به برادر [دينى] خود تهمت بزند، ايمان در قلب او از ميان مى‏رود، همچنان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820042850




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نگاهی گذرا به جایگاه خبر و اهمیت آموزش خبرنگاری


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نگاهی گذرا به جایگاه خبر و اهمیت آموزش خبرنگاری بیرجند - ایرنا - مقوله خبر در عصر کنونی به عنوان مهمترین رکن اطلاع رسانی نمود یافته و از آن حتی به عنوان خمیرمایه ارتباطات نام برده شده است.


در دنیای امروز اذهان جستجوگر زیادی وجود دارند که حتی لحظه به لحظه در پی کسب اطلاعات و اخبار تازه و جدید در باره موضوعات متنوع هستند واصولا خبر در مقام پاسخگویی به پرسشهای اذهان جستجوگر است. در عصر ارتباط خبر به یک محصول ارتباطی تاثیر گذار و هدایت کننده افکار عمومی تبدیل شده و بسیاری از کشورها، احزاب و دستجات از آن در جهت پیشبرد اهداف خود بهره گیری می کنند.
برخی کشورها که از سالها قبل برای راه اندازی شبکه های خبری صوتی، تصویری و مکتوب سرمایه گذاری گزاف و سرسام آوری کرده اند، هدف هدایت افکار عمومی و بهره برداری از آن را دنبال می کنند.
در واقع اکنون چند کشور معدود با برخورداری از شبکه های وسیع خبری، با یک خبر یا گزارش موجی علیه مخالفان خود راه می اندازند و یا صدای مخالفان خود را با یک خبر و یا گزارش در یک محدوده خاص جغرافیایی حبس می کنند که در این خصوص می توان به هجمه های متعدد خبری رسانه های غرب علیه ایران اشاره کرد.
خبر یا یک جریان خبری می تواند در یک کشور یا جهان موجی به راه انداخته و یا موجی را آرام کند. خبر می تواند باعث خوشحالی یا سرور یک جامعه شده و یا می تواند جامعه ای را در غم و اندوه فرو ببرد. در این باره می توان به تیترهای شاخص و تاریخی ماندگاری چون ˈشاه رفتˈ، ˈامام آمدˈو ˈروح خدا به خدا پیوستˈ اشاره کرد.
قدر مسلم استفاده از خبر به عنوان یک ابزار مهم در هر یک از جهات یاد شده مستلزم فراگیری اصول و قوایدی است که در این نوشتار اختصارا و در حد نکات اولیه ولی اساسی خواهیم پرداخت.
در باب اهمیت یادگیری و آموزش فنی و علمی خبر رسانی اینکه آموزش اصول خبرنویسی ، خبرنگاری و خبر رسانی در دنیای امروز تا چقدر اهمیت دارد باید از دو زاویه داخلی و خارجی به آن نگاه کرد.
از زاویه جایگاه ما در مقابل دنیای خارج باید به نتیجه یک تحقیق اشاره کرد که بر اساس آن هفتاد تا هشتاد درصد کل خبرهایی که در چرخه اطلاع رسانی جهانی مبادله می شود به کشورهای توسعه یافته اختصاص دارد و به عبارتی جریان اطلاع رسانی در دنیای کنونی یکسویه است و شاید بتوان از این جریان نا متعادل به عنوان هجمه فرهنگی یاد کرد.
برای مقابله با این هجمه باید ابزار کار را شناسایی و سپس در مقام بدست آوردن آن ابزار و بکارگیری درست آنها برائیم.
به طور قطع و یقین فناوری پیشرفته ارتباطی یکی از این ابزارهاست. این ابزار اکنون در حد قانع کننده و قابل قبولی در کشور ما مهیاست.
اما ابزار مهم دیگر در این خصوص برخورداری از علم اطلاع رسانی که خبر و خبرنگاری از شاخه های اصلی آن بشمار می آیند.
گرچه یکی از راه های کسب این علم سالها تجربه اندوزی است، ولی این شیوه باز فاصله ما را با کشورهای پیشرفته علوم ارتباطات به همان اندازه امروز نگه خواهند داشت، اما یادگیری اصولی و علمی ، قطعا این فاصله را در مدت زمان کوتاهتری به حداقل می رساند.
از زاویه جایگاه رسانه ها در داخل کشور نیز باید افزایش روز افزون و تنوع نشریات داخلی را مورد توجه قرار داد.
در سالهای اخیر بارها تکرار شده که در جامعه امروز، سووالهایی جدید مطرح می شود و برای پاسخگویی به آنها باید شیوه های جدید را برگزید. ، وسایل ارتباط جمعی اعم از پایگاه های اطلاع رسانی مجازی، روزنامه ها، شبکه های تصویری و صوتی و ... از جمله این راه ها هستند که باید با نفوذ به لایه های درونی جامعه سووالات را کشف و راه های کسب پاسخ را نیز معرفی کنند.
امروزه صدها نشریه مجازی و روزنامه و مجله در کشور ما به کار نشر اطلاعات و اخبار مشغولند که هر یک از آنها با اهداف و انگیزه های خاص در پی تاثیرگذاری بر افکار عمومی هستند.
صرف نظر از خط و مشی و مرام هر نشریه ، روزنامه ، جریده ای موفقتر خواهد بود که علاوه بر برخورداری از فناوری پیشرفته، هم با اصول روزنامه نگاری و هم با شیوه درست و اصولی اطلاع رسانی آشنا باشد و بتواند آنها را برای پیشرفت اهداف خود بکارگیرد.110



14/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 58]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن