واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۴ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۰:۳۷
انیمیشن «کمک!» با سبکی بینالمللی و موضوعی تقریبا ایرانی که در نهمین جشنوارهی بینالمللی فیلم 100 رتبه دوم را کسب کرده است این روزها دست به دست مردم میچرخد تا جایی که در فضای مجازی نیز، راه خود را باز کرده و از طریق نرمافزارهای ارتباطی و چت منتشر میشود. تهیهکننده این اثر معتقد است که حذف دیالوگ از یک اثر آن را به زبان بینالمللی نزدیک کرده و برای همه قابل فهم میکند. حسین نظرپور در گفتوگو با خبرنگار سرویس تلویزیون و رادیوخبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) دربارهی «کمک!» توضیح داد: این انیمیشن اوایل سال 92 تولید شد و بیشتر روی ناهنجاریهای رفتاری اجتماعی که بین مردم چه در ایران و چه در کشورهای دیگر وجود دارد تاکید میکند. وی افزود: خیلی دیدهام که بعضی از مردم در مواجهه با یک اتفاق - مثل اتفاق انیمیشن «کمک!» - اولین واکنششان این است که موبایل خود را درآورده و از آن اتفاق عکس و فیلم میگیرند در نتیجه تصمیم گرفتیم این ایده را به صورت انیمیشن دربیاوریم. نظرپور با اشاره به اینکه ایدهی ساخت انیمیشن «کمک!» از طرف نویسنده و کارگردان آن، مهناز یزدانی بوده است، یادآور شد: سبک تولید این اثر یک سبک بینالمللی است ولی سبک موضوعیاش میتواند کمی ایرانی باشد ولی آنقدر ایرانی نیست که مخاطب خارجی آن را درک نکند.
انیمیشن کمک
او ادامه داد: درحال حاضر مردم به موضوعات روز بیشتر عکسالعمل نشان میدهند و چون موضوع «کمک!» در سراسر دنیا نیز به نوعی ملموس است، توانسته مخاطب جذب کند. این تهیهکننده خاطرنشان کرد: این انیمیشن در ترکیه هم خیلی طرفدار پیدا کرده است، سایتهایی نیز بودهاند که بیش از چند هزار بار آن را به اشتراک گذاشتهاند، حتی در تورنتوی کانادا نیز جشنوارهای برگزار میشود و از ما خواسته بودند که «کمک!» را برای نمایش در این جشنواره برایشان ارسال کنیم. وی همچنین دربارهِی اینکه آیا این انیمیشن از تلویزیون پخش شده است؟ عنوان کرد: حدس میزنم که از طرف جشنواره و در بین تیزرها و معرفی آثار پخش شده باشد چون از ما اجازه گرفتند که آن را پخش کنند. در مترو هم گویا پخش شده است؛ چرا که من خودم دیده بودم که فیلمهای جشنوارهی 100 در مترو نیز پخش میشوند. نظرپور که کامپوزیت و تدوین این انیمیشن یک دقیقه و شش ثانیهای را برعهده دارد، دربارهی تولید انیمیشنهای صامت به ایسنا گفت: وقتی ما دیالوگ را از یک اثر حذف میکنیم بار معنایی داستان روی حرکت کاراکترها و دکوپاژ تصویری که میخواهیم داشته باشیم میفتد. او ادامه داد: در آثار کوتاه باید مفهوم و پیام را نیز خیلی کوتاه و خلاصه بیان کنیم به طوری که هر پلان باید حرفی برای گفتن داشته باشد و نباید پلان زائدی داشته باشیم. نظرپور تاکید کرد: در انیمیشنهای صامت مانند «تام وجری» بار معنایی را خودِ کاراکتر به دوش میکشد. اگرچه کار تولیدکننده برای ساخت چنین آثاری سخت میشود اما وقتی دیالوگ را حذف میکنیم به یک زبان بینالمللی میرسیم و هرکسی میتواند با آن اثر ارتباط برقرار کند در حالی که بیشتر کارهای ما برای صداوسیما کلامی بوده است. این انیمیشنساز در پاسخ به پرسش ایسنا مبنی بر اینکه آیا تا کنون برای ساخت انیمیشن بیکلام برای تلویزیون اقدامی شده است؟ بیان کرد: تاکنون پیشنهادهایی به تلویزیون داشتهام اما به دلیل اولویتهای صداوسیما گاهی این اتفاق نمیافتد؛ مثلا انیمیشنهای مذهبی بدون دیالوگ قابل گفتن نیستند البته قبول دارم که میشود انیمیشنهای مذهبی را نیز با توجه به موضوعشان به صورت صامت ساخت ولی خیلی سخت میشود، مگر اینکه به سمت ولهسازی برویم. او افزود: خودمان خیلی دوست داریم برای تلویزیون چنین انیمیشنهایی را تولید کنیم اما شاید دلایل مالی هم برای ساخته نشدن چنین آثاری در تلویزیون مطرح باشد، چون اگر دیالوگ را حذف کنیم مجبوریم انیمهها را بیشتر کنیم و این جانبخشی بیشتر، به هزینهی بیشتری هم نیاز دارد. نظرپور اظهار کرد: ما طرحهای کودک برای تلویزیون زیاد کار میکنیم، ولی هیچ کدام به این صورت نبوده که کاملا بیدیالوگ باشند. این تهیهکننده یادآور شد: همچنین ساخت انیمیشن به سیاستگذاریهای صداوسیما نیز بستگی دارد؛ زیرا هر بار سیاستها به یک سو میرود، از طرفی با کمبود نویسندهِ خوب هم مواجه هستیم. این سازندهی انیمیشن که با مرکز پویا نمایی صبا نیز همکاری میکند دربارهی آخرین تولیدات خود برای تلویزیون گفت: در حال حاضر نگارش سری دوم «بیشهی مثلها» توسط مهناز یزدانی تمام شده و در مرحلهی برآورد قرار دارد، قرار است این مجموعه در 26 قسمت هفت دقیقهای ساخته شود. وی تفاوت سری دوم «بیشهی مثلها» با سری اول آن را اینگونه بیان کرد: یک مقدار فضاها و طرحهای شخصیتها بهتر شدند، برای مخاطب کودک باورپذیرتر شده و داستانها مهیجتر هستند، همچنین سعی کردیم ضربالمثلهای پر کاربردتری را به کار ببریم. یک مجموعهی موزیک ویدئو هم برای پویا خواهیم ساخت که فعلا به مشکلات مالی برخورد کرده است.
انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]