تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به جرّاح مدائنى فرمودند: آيا به تو بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، سهي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820751649




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قطار کارت زرد، سوال و تذکر


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: قطار کارت زرد، سوال و تذکر تهران - ایرنا - حسن روحانی با تکیه بر حضور پنج دوره ای در مجلس و در مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام و همچنین اشراف به سوابق مدیران نظام توانست در روز تحلیف، فهرست وزرای خود را به مجلس ارایه کند.


نعمت احمدی حقوقدان در ادامه این مطلب در ستون یادداشت روزنامه شرق نوشت: مجلس نیز جز سه نفر از وزرا به بقیه وزرا در همان مردادماه که آغاز به کار دولت جدید بود رای اعتماد داد.
اما سرعت معرفی وزرا توسط دکتر روحانی و رای اعتماد نمایندگان مجلس مانع از آن نشد که از همان ابتدا تذکر و احضار و امضا برای استیضاح وقت و فرصت قابل توجهی اعضای هیات دولت را به حضور در مجلس و پاسخ به نمایندگان اختصاص ندهد.
در نوشته حاضر به تذکرات نمایندگان به وزرا نمی پردازم بلکه تذکراتی که منجر به کارت زرد شد مورد توجه این نوشته است. تا زمان آماده شدن این مطلب شش نفر از وزرای کابینه کارت زرد گرفته اند که به ترتیب عبارتند از:
علی جنتی: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به لحاظ حساسیت وزارتخانه اش از همان آغاز مورد توجه نمایندگان بود و تذکرات به وی سرانجام در روز هفدهم دی ماه کارت زرد را در کارنامه وی ثبت کرد. تعداد آرای موافق تذکر به علی جنتی 105 رای است در حالی که در روز 24 مرداد 274 رای موافق برای اعتماد علی جنتی در صندوق ها ریخته شد ظرف حدود پنج ماه 105 نفر مخالف وزیر ارشاد شدند.
علی طیب نیا: یکی از اقتصاددانان صاحب سبک و ایده است. تیم اقتصادی دولت یازدهم با هدایت و مدیریت دکتر طیب نیا امید را به بازار نوید داده است، رکود حاکم بر اقتصاد، تورم بالا، معوقات بانکی، تحریم و تاثیر تحریم بر اقتصاد، همه نگاه ها را به طرف تیم اقتصادی جلب کرده است اما نمایندگان کارت زرد را به رییس تیم اقتصادی در هفدهم آذرماه نشان دادند. طیب نیا اولین کارت زرد را از نمایندگان مجلس دریافت کرد تا باور داشته باشد بخش عمده نابسامانی اقتصادی برگرفته از نحوه قانونگذاری و نگاه نمایندگان مجلس است؛ نمایندگانی که نظارت بر قانون هدفمندی یارانه ها را در دستور کار قرار ندادند و با رها سازی قیمت های حامل انرژی نخواستند یا نتوانستند آن بخش از درآمدهای حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها را به بخش صنعت و کشاورزی تزریق کنند تا با فعال شدن بخش اقتصادی دورنمای خروج از رکود و تورم را در ماه های آغازین دولت یازدهم ببینیم. این کارت زرد پرمعناترین کارت زردی است که دولت یازدهم دیده است. علی طیب نیا حتی برای بازکردن قفل وام ازدواج که در حوزه کاری رییس بانک مرکزی بود هم به مجلس فراخوانده شد و مجبور به پاسخگویی به نمایندگان به جای رییس کل بانک مرکزی شد.
دکتر فرجی دانا: سومین کارت زرد به پرحاشیه ترین وزارتخانه یعنی وزارت علوم و آموزش عالی داده شد تا آقای فرجی دانا که با 60 امضا، در معرض استیضاح هم قرار گرفت باور کند اداره وزارتخانه ای که وزرای معرفی شده اولیه نتوانستند رای اعتماد بگیرند تا چه حد دشوار است.
سه ماه وچندروز از عمر کابینه گذشته بود که او با 159 رای اعتماد از مجلس، راهی وزارت علوم شد و کمی بعد با 149 رای، کارت زرد گرفت و در نوبت استیضاح رفت! هرچند همین هشت ماه وزارت آقای دکتر فرجی دانا کافی است که نام ایشان به عنوان یکی از موفق ترین وزیران وزارت علوم در سابقه تاریخی این وزارتخانه بماند. نگارنده به عنوان عضوی کوچک از جامعه دانشگاهی بر این باورم دکتر فرجی دانا راهگشای مسیری شده است که حتی اگر استیضاح هم بشود وظیفه خود را در همین مدت به کمال انجام داده است. کافی است به علنی شدن و برملایی فهرست سه هزارنفره بورسیه هایی که به قصد برهم زدن تعادل علمی کشور در دولت نهم و دهم به گروهی گزینش شده و موردعلاقه دولت نهم و دهم داده شده بود اشاره کنم؛ گروهی که قرار بود ترکیب هیات های علمی را در آینده عوض کنند!
علی اصغر فانی: چهارمین کارت زرد در روز 31 فروردین به آقای علی اصغر فانی، وزیر آموزش و پرورش داده شد. وزیری که در پنجم آبان با 185 رای از مجلس جواز حضور در کابینه را یافت. آن هم وزارتخانه ای که در سال آخر دولت احمدی نژاد به گفته غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی عضو کمیسیون برنامه وبودجه مجلس شورای اسلامی 76 هزار نفر استخدام کرده که دو درصد از 76 هزار نفر بی سواد مطلق و 14 درصد تحصیلاتی تا مقطع ابتدایی 19درصد راهنمایی یک درصد دیپلم و 33درصد بالاتر از دیپلم هستند که به گفته آقای جعفرزاده ایمن آبادی نشان دهنده بروز فاجعه در این حوزه است. استخدام هایی که به گفته عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، عمده اطرافیان و خانواده های مسوولان، فرمانداران، استانداران و وزرا بدون هیچ قانونی شامل آن شده اند!
عبدالرضا رحمانی فضلی: شاید کسی باور نمی کرد عبدالرضا رحمانی فضلی، فردی که از مجلس حکم ریاست دیوان محاسبات را در کارنامه خود داشت و به هم سویی با مجلس و اصولگرایان مشهور است و با 256رای موافق و تنها درمقابل 19رای مخالف و 9رای ممتنع از مجلس، در همان روز 24 مرداد ماه رای اعتماد گرفت در دوم تیرماه امسال با 135رای موافق، کارت زرد دریافت کند. البته کارت زردی که به رحمانی فضلی داده شد باید به چندین نهاد دیگر که مسوولیت امربه معروف و نهی ازمنکر را برعهده دارند و از بودجه عمومی ردیف اعتبار دریافت می کنند داده می شد، اما این رحمانی فضلی بود که خود را در مقابل ساپورت مدشده در خیابان های تهران پاسخگو مجلس دید. رنگ کارتی که به رحمانی فضلی داده شد در واقع تقابل بخشی از مجلس با رییس جمهور است نه وزیر کشور او.
محمدرضا نعمت زاده: آخرین کارت زردی که نصیب کابینه شد، به محمدرضا نعمت زاده رسید. حسن کامران نماینده اصفهان، علت وضع ناگوار بازنشستگان صنعت فولاد و پرداخت نکردن مستمری آنان با دیرکردهای غیرقابل توجیه را علت سوال از او دانست هرچند عده ای دیگر از نمایندگان، ازجمله علی سبحانی فر عضو کمیسیون صنایع، سوال دکترکامران را غیرمرتبط با حوزه وزارت صنعت و معدن و تجارت می داند؛ موضوعی که وزیرصنعت و معدن و تجارت هم به آن اشاره داشت و حل این مساله را که مربوط به بازنشستگی است در حوزه وزارت تعاون دانست زیرا صندوق بازنشستگی صنعت فولاد بر اساس مصوبه هیات وزیران به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی محول شده است. متاسفانه بوی خیر از این رفت وآمد دولتیان به مجلس به مشام نمی رسد. روزی که نمایندگان مجلس کارت زرد ششم را به مدیر صنعت ، معدن و تجارت نشان دادند، چرخه سوالات جدید می رود تا پازل خود را نسبت به همه وزیران کامل کند و ده ها سوال، در نوبت قرار گرفته است؛ موضوعی که بهروز نعمتی سخنگوی هیات رییسه مجلس در گفت وگو با خانه ملت، دلیل آن را شکست حامیان احمدی نژاد در مجلس، در انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته عنوان کرده است.



13/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن