تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804603645




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناس مسایل سیاسی: نهضت مشروطیت نشان دهنده افکار بلند مردم تبریز بود


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کارشناس مسایل سیاسی: نهضت مشروطیت نشان دهنده افکار بلند مردم تبریز بود تبریز - ایرنا - رییس کمیته علمی نخستین همایش بین المللی مشروطیت گفت: نهضت مشروطیت، نشان دهنده افکار بلند مردم تبریز بود، از این رو مشروطیت را آن گونه که بوده باید بررسی کنیم.


میکاییل جمال پور روز یکشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: افکار و مطالبات بلند مردم تبریز، باعث خودنمایی شهر در حوزه های مختلف مطبوعاتی، صنعتی، اداری و حقوقی شد، بعبارت دیگر، مشروطیت تجلی سیاسی این افکار بلند و پیشرفت حوزه های شهری، تجلی اجتماعی آن است.
وی نهضت مشروطیت را حادثه ای مملو از وقایع تلخ و شیرین دانست و با اشاره به اطلاعات محدود مردم از ابعاد این حرکت تاریخی گفت: برغم اینکه از دوره تاریخی این نهضت مدت خیلی زیادی نمی گذرد و حتی تا همین چند سال پیش نیز برخی از افراد مسن جامعه می توانستند مشاهدات خود را از حوادث این دوران بازگو کنند، با این حال، اطلاعات مردم از ابعاد مختلف این واقعه تاریخ ساز بسیار اندک است.
جمال پور افزود: امروز کمتر کسی است که بداند آرامگاه باقرخان سالار ملی کجاست و کمتر کسی است که محل خانه مشروطیت و کاربرد آن را در این مقطع بداند و متاسفانه بخش مهمی از این بی اطلاعی، نشات گرفته از کم کاری برخی مجموعه های فرهنگی است.
رییس کمیته علمی نخستین همایش بین المللی مشروطیت با اشاره به تاثیر نهضت مشروطیت بر تاریخ معاصر کشور گفت: در واقع نهضت مشروطیت بود که با گذشت زمان پخته تر شد و با افزایش تجارب و انگیزه های مردمی، جرقه اصلی قیام های نهضت ملی شدن صنعت نفت، قیام 29 بهمن تبریز و در نهایت پیروزی انقلاب اسلامی را فراهم آورد.
جمال پور یادآوری کرد: این نهضت در بدو شروع، تمام سلایق و افکار عمومی مردم را در بر گرفته بود، اما متاسفانه گروه های مرجع، در ایجاد و بقای نهضت، همسو نبودند و به این ترتیب، نهضت توسط برخی روشنفکرهای غربزده و منورالفکرها، از اهداف و نیات اصلی خود منحرف شد.
وی اضافه کرد: با تسلط روشنفکرهای غربزده ای از قبیل تقی زاده و میرزا ملکم خان بر موضوع مشروطیت، این حرکت تاریخی، منحرف شد و به طور دقیق از این زمان بود که موضوع مشروطیت اسلامی یا مشروطیت مشروعه مطرح شد.
جمال پور گفت: در این میان برخی به دنبال مشروطیت صِرف بودند، برخی نیز مانند شیخ فضل الله نوری به دنبال مشروطیت دینی بودند.
وی اظهارکرد: در میان هواداران مشروطیت صرف، شاهد حضور برخی علما هم هستیم به عبارت دیگر، این گونه نیست که بگوییم طرفداران مشروطیت صِرف، گرایش های دینی و مذهبی ندارند بلکه این طیف معتقد بودند هر جا قانون باشد، شرع هم وجود دارد و از نظر این طیف احتیاجی به قید ˈمشروعهˈ برای مشروطیت نبود.
وی افزود: بنابراین می توان گفت هویت شاخص قیام مشروطیت، یک هویت دینی است.
جمال پور با یادآوری این که نقش علما و روحانیون در اعتلای این نهضت اساسی و تعیین کننده بود، گفت: علمایی فاضل و کاردان از قبیل شیخ محمد خیابانی، ثقه الاسلام و بزرگان دیگر بودند که در کنار رسیدگی به موضوعات دینی و شرعی مردم و تالیفات و تحقیقات حوزوی، به مسایل فرهنگی و سیاسی جامعه نیز توجه داشتند.
رییس کمیته علمی نخستین همایش بین المللی مشروطیت ادامه داد: در غیاب این بزرگواران، به طور یقین تاریخ معاصر کشور جز این می بود و هیچ محقق منصفی نمی تواند بدون یادکردن از نقش تاریخ ساز علما و روحانیون، تاریخ معاصر کشور را مورد ارزیابی صحیح قرار دهد.
جمال پور گفت: آذربایجان همواره محل تاخت و تاز اندیشه های مختلف بوده اما مردم به این نتیجه رسیدند که اندیشه هایی از قبیل فرقه های دموکرات و منحرف نمی تواند عامل پیشرفت مردم شود.
وی به موضوع داوری به عنوان مهم ترین رکن اساسی یک همایش علمی اشاره کرد و افزود: محور سه گانه همایش در بررسی سه نهضت مشروطیت، قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی، و بررسی تناسب ارتباطی این سه دوره تاریخی، موضوع داوری را سخت تر و تخصصی تر می کند.
وی گفت: تعهد و نیت پاک علمی شرط اول انتخاب داوران همایش بوده و باید نهضت مشروطه را آن گونه که بوده بررسی کنیم و از کم و زیاد کردن تاریخ این مقطع اجتناب کنیم.
نخستین همایش بین المللی ˈاز نهضت مشروطیت تا قیام 29 بهمن و پیروزی انقلاب اسلامیˈ توسط شهرداری تبریز و با اجرای بسیج استادان استان و دانشگاه تبریز 14 مرداد در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار می شود.
اکبر ولایتی، رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام سخنران ویژه این همایش خواهد بود.
7233/587



12/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن