محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1831196500
دوربرگردانی در جاده سیروس مقدم
واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران:
دوربرگردانی در جاده "سیروس مقدم"
خیلی از بهترین کارگردانیهای سینما وقتی برای سریالسازی پا به تلویزیون میگذارند، همه میگوییم که کاش نمیآمدند.
به گزارش خبرنگار رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران؛ خیلی از بهترین کارگردانهای سینما وقتی برای سریال سازی پا به تلویزیون میگذارند، همه میگوییم که کاش نمیآمدند.
مدیوم ساخت فیلمهای سینمایی با مجموعه سازی در تلویزیون کاملا متفاوت است و این مطلب به خصوص در مورد سریالهای عادی و روتین نمود بیشتری هم دارد. به عبارتی پروژههای عظیم سیما – که معمولا تاریخی هستند نسبت نزدیک تری به سینما دارند تا سریالهای معمولی، که به همین دلیل باید برای این سریالهای عادی، هویتی مستقل قائل شد و آنها را در همان قالب ارزیابی کرد.
شاید تخصص و استعداد بعضی از کارگردانها فقط سینماست و بهتر میشود اگر آنها هیچ وقت پا به تلویزیون نگذارند اما باید دانست که در مواردی عکس این قضیه هم صادق است و عدهای دیگر از فیلم سازان فقط برای ساخت سریال مناسب هستند.
سیروس مقدم از گروه دوم است. او حتی قسمت عمدهای از تجربهی خود را مدیون فعالیت در پشت صحنهی سینماست اما موفقیتهای اصلیاش همه و همه مربوط به ساخت سریالهای تلویزیونی میشوند.
وجود کسی مثل سیروس مقدم برای سینما هم مفید است. او فردی حقیقتاً تجربه گرا و اهل آزمون و خطاست برای همین تا به حال بارها توانسته خیلی از مولفههای امتحان پس داده را در اختیار کارگردانهای سینما بگذارد و در ضمن ارتباط فیلم سازی او با تودهی مردم خیلی مستقیم است چون تلویزیون به صورت کاملا مجانی هر شب در منزل میلیونها ایرانی روشن میشود و بازخورد کارهای مقدم را میتوان علناً در سطح اجتماع دید که همین امر باعث شده برای همهی عوامل هنر هفتم نوعی شناخت کلی نسبت به سلیقه و واکنشهای مخاطبان به وجود بیاید.
سیروس مقدم، امیر جعفری را که سالها در قالب طنز فعالیت میکرد برای بازی در نقشهای جدی استعداد یابی کرد و سریال "زیر هشت" او توانست یک هنرپیشهی با جذبه و کار بلد را به سینمای ایران معرفی کند و برعکس، سریال سه گانهی "پایتخت"، از محسن طنابنده که تا پیش از این بازیگر فیلمهای هنری بسیاری بود چهرهای طناز را در معرض کشف قرار داد.
مقدم، حامد کمیلی را شناخت، حسن پور شیرازی را شناخت، شهاب حسینی را شناخت و اینها را به مردم هم شناساند و هماو بود که امین تارخ و علیرضا خمسه را دوباره به یاد مردم ایران آورد.
او که سالهای در کسوت عکاسی فعالیت داشته، حالا با قابهای معلق خود چشم مخاطبانش را رنگ باران میکند اما بر خلاف اکثر فیلمسازانی که از وادی عکاسی پا به هنر هفتم گذاشتهاند، (از کوبریک تا کیا رستمی)، توانسته به یک مدل ریتمیک تدوین دست پیدا کند که کاملا مخصوص خود اوست. حتی رفت و آمد موسیقی هم در صحنههای هر فیلم او کاملا سیروس مقدمیاند.
جنس بازیها، نور پردازیها، طنازیها، فضاسازیها و همهی چیزهای دیگر این کارگردان فقط مال خودش هستند، چنانکه از بازیگردان تا تدوینگر فیلمهای او مرتب عوض میشوند اما سبک سیروس مقدم در عین تمام تنوعهایی که بین آثار مختلفش وجود دارد، هنوز همان سبک است و این یعنی یک کارگردان مولف.
مقدم حتی لازم نیست اول و آخر فیلمش نام خود را در تیتراژ حک کند چون هر دیّاری با دیدن 20 ثانیه از آن میفهمد که کارگردانش کیست.
او در ژانرهای مختلف سریال ساخته و از کار پلیسی تا گونهی ماوراء را در کارنامهی خود دارد. مقدم طنز ساخته، درام اجتماعی ساخته، ملودرام ساخته و حتی یک تله فیلم رمانتیک مذهبی هم در میان تجربههایش به چشم میخورد که اتفاقا کار موفقی از آب در آمده بود.
حالا همین کارگردان برای دومین بار به ساحت فیلمهای اجتماعی وارد شده منتها این دفعه با لحنی امیدوارانه تر از مرحلهی قبل.
بعد از اینکه مقدم صاحب سبک امروزیاش شد، اولین مجموعهای که از او در گونهی اجتماعی روی آنتن رفت "تا ثریا" بود؛ کاری که تصویر برداری و تا حدودی تدوین آن به نظر بیش از حد تجربی و خاص میرسید و حتی بعضی از نماهای عجیب و غریب آن بدون هیچگونه توجیه دراماتیکی صرفا بازیگوشی بی منطق دوربین بودند.
"تا ثریا" لحظات واقع گرایانهی جالبی هم داشت که اکثراً با بازیهای هومن سیدی و مهران احمدی خلق شده بودند و صحنههای اکتیوی هم در آن دیدم که آزیتا حاجیان را از حالت همیشگیاش (همان کلیشهی اشک و آهی) در میآورد اما حضور میرطاهر مظلومی با یکی از غلوترین و بدترین بازیهای طول تاریخ هنر پیشگی، چنان در این مجموعه توی ذوق میزد که آدم گاهی دلش میخواست به خاطر این بازی از نمرهی تمام بازیگران دیگر هم کم کند.
اما نکتهی قابل تامل در مجموعهی "تا ثریا" بحث تلخی این مجموعه بود؛ تلخ مثل شرنگ!
موضوع "تا ثریا" به ربا اختصاص داشت، موضوعی که هیچگاه تا این حد در کانون داستان یک فیلم ایرانی قرار نگرفته و به علاوه، هیچکس اینقدر آن را خانمان سوز نشان نداده بود.
انگیزهی اصلی کسی که در آن سریال به سمت گرفتن پول نزولی میرفت (طمع) نشان داده شده بود و در ادامه میدیدیم که نه تنها خود آن فرد، بلکه بعضی از افراد خانوادهاش هم برای برون رفت از بحران، با حالتی مستأصل، سلسلهی اشتباهات خود را ادامه میدادند و بر سیاهی پروندهی خود اضافه میکردند و این روند تا فروپاشی کامل آنها ادامه مییافت.
در نگاه اول به نظر میرسد برای تحذیر دادن مخاطب از رفتن به سمت ربا لازم است که عمق قضیه را تا این حد فاجعه بار نشان دهیم اما واقعیت این است که چنین نمایشی از آنجا که امید به بازگشت را در ذهن و دل هر بینندهای خاموش میکند، ممکن است او را به جای ترس از ربا، به ورطهی تسلیم در برابر جبر گناه آلود اجتماع بکشاند.
خود خداوند هم برای بشر در تمام راههایی که زندگی او را به مقاصد مختلف میرسانند، دوربرگردانهایی برای بازگشت گذاشته و وجود مضمونی به نام ( توبه) یعنی اینکه لازم نیست اگر یک گناهی را شروع کردیم، تا انتها ادامهاش بدهیم.
"مدینه" بعد از "تا ثریا" دومین سریال سیروس مقدم در گونهی اجتماعی است و بازهم موضوع اصلی آن ربا است.
این نشان میدهد که آقای مقدم جداً دغدغهی این مسئله را دارد و علاقهمند است که بیشتر از هر خطیب و متکلمی ربا را خطرناک نشان بدهد.
مدینه از نظر ساختار بصری و جنس بازی بازیگران در حد کارهای معمولی همین فیلمساز بود که به عبارتی یعنی باید آن را در این زمینه بهتر از "تا ثریا" بدانیم، اما برتری این مجموعه نسبت به اثر قبلی کارگردانش در گونهی اجتماعی، فقط مربوط به زمینههای بصری نیست، بلکه به لحاظ مضمونی هم "مدینه" مصداق ایراداتی قرار نمیگیرد که به سریال "تا ثریا" وارد بود.
آخرین سریال سیروس مقدم در آخرین فرازهای خود بارقههای امید را هم در آسمانی که چشم انداز زندگی امروزیست به ما نشان میدهد و این اعتماد به نفس را در قلب مخاطبش میدمد که گسستن و رستن از وضعیت موجود حتی در بدترین حالات هم ممکن است. فیلمسازی که در جایگاه یک منتقد اجتماعی "تا ثریا" را ساخته بود، حالا با اثر جدیدش یک منزل به مدینهی فاضله نزدیکتر شده و میشود انتظار داشت که ادامه راه را بتواند با نیروی امید سریعتر هم برود.
معمولا دیدهایم آقای مقدم وقتی به یک ژانر جدید ورود پیدا کرده، بعد از ساخت چند مجموعه به مرور تسلط کامل و کافی و وافی و واقعی را بر آن گونهی تازه آزموده پیدا میکند.
مثلا او کار طنز را با "پیامک به دیار باقی" شروع کرد که نوروز 87 از سیما پخش شد. این مجموعه با استقبال کاملاَ متوسطی روبرو شد اما مقدم برای نوروز دو سال بعد هم "چار دیواری" را ساخت که مقداری از کار قبلی موفق تر بود و بالاخره در نوروز سال 1390 بعد از دو تجربهی قبلی توانست طنز پایتخت را بسازد که ارتباط کاملی با مخاطب پیدا کرد.
او حالا از سریال "تا ثریا" به تجربهی "مدینه" رسیده و قطعاً در مجموعههای بعدیاش که تم اجتماعی داشته باشند، از "مدینه" هم موفق تر عمل خواهد کرد.
"مدینه" از فیلم سینمایی "برف" هم الهاماتی گرفته که همزمان با پخش رمضانی این سریال در سینماهای کشور در حال اکران بود اما اثر سیروس مقدم زهر نومیدانهی آن فیلم را گرفته و برعکس "برف"، برای قهرمان خطا کار قصهاش دوربرگردانی را به زندگی طبیعی باقی گذارده است.
باید امیدوار بود در آن بده بستانهای مضمونی که بین سینما و تلویزیون وجود دارند، اختلالی پیش نیاید تا سریال "مدینه" هم بتواند همان تاثیر معقول را روی سینمای نا امید اجتماعی در ایران بگذارد.
یادداشت از: میلاد جلیل زاده/
انتهای پیام/ اس
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]
صفحات پیشنهادی
سیروس مقدم راننده تاکسی شد!
سیروس مقدم راننده تاکسی شد سیروس مقدم کارگردان سریال رمضانی مدینه مقابل دوربین قرار گرفت به گزارش نامه نیوز به نقل از ایسناسیروس مقدم شب گذشته دوم مردادماه در سکانس کوتاهی مقابل دوربین مدینه ظاهر شد این کارگردان در قسمت بیست و چهارم سریال خود در نقش یک راننده تاکسی در میدانامین تارخ و سیروس مقدم دوباره به اغما رفتند
امین تارخ و سیروس مقدم دوباره به اغما رفتند پشت صحنه ساخت مجموعه اغما که به کارگردانی سیروس مقدم و تهیه کنندگی رضا جودی که از شبکه اول سیما در ماه رمضان ۱۳۸۷ پخش شد در قالب پشت ماه از شبکه مستند پخش می شود به گزارشحوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران پشت ماه به تهاکسیر سیروس مقدم برای جذب مخاطب در سریال مدینه
اکسیر سیروس مقدم برای جذب مخاطب در سریال مدینه تهران-ایرنا- آنچه باعث شده تا سریال مدینه مخاطب خود را جذب و راضی نگه دارد اکسیری است به نام بازی های منحصر به فرد بازیگران و لحظات نابی که سیروس مقدم خلق کرده است به گزارش روز شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا دریک نگاه کلی باید گفت که سرچگونه سیروس مقدم «برند» شد؟!
چگونه سیروس مقدم برند شد مقدم به گواه بسیاری از تماشاگران و منتقدان آثارش به خوبی مخاطب را میشناسد و میداند چگونه آنها را راضی کند مدینه تجربهی موفقی در کارنامهی کاری او بود که درکنار دیگر آثار موفقاش توانست نظرهای زیادی را جلب کند سیروس مقدم کارگردان سریال تلویزیونسیروس مقدم: به خواندن خاطرات رجل سیاسی علاقمندم/ ماجرای ساخت «صدام» و حمایت عراقیها
سیروس مقدم به خواندن خاطرات رجل سیاسی علاقمندم ماجرای ساخت صدام و حمایت عراقیها با گذشت نزدیک به دو سال از مطرح شدن ایده ساخت سریال صدام توسط سیروس مقدم هنوز خبر قطعی از این سریال به گوش نمیرسد و مقدم مجموعهای از عوامل را برای به سرانجام رسیدن این پروژه دخیل میداند به گزارسیروس مقدم راننده تاکسی شد
سیروس مقدم راننده تاکسی شد تاریخ انتشار شنبه 4 مرداد 1393 ساعت 06 56 | شماره خبر 1582137627726402714 سیروس مقدم کارگردان سریال رمضانی مدینه مقابل دوربین قرار گرفت سیروس مقدم شب گذشته دوم مردادماه در سکانس کوتاهی مقابل دوربین «مدینه» ظاهر شد این کارگردان در قسسیروس مقدم در گفتوگو با فارس: «مدینه» مادیگرایی را هدف گرفته است/ سریالهایم جزء اعتقادات من است
سیروس مقدم در گفتوگو با فارس مدینه مادیگرایی را هدف گرفته است سریالهایم جزء اعتقادات من استسیروس مقدم گفت مدینه قصهای را روایت میکند که متاسفانه بخش عمدهای از جامعه امروز ما به آن مبتلاست و گریبان جامعه ما را گرفته و آن همان مادیگرایی روزمرگی پولزدگی و ناکافی بودناعتراض محسن تنابنده و سیروس مقدم به ساخته نشدن پایتخت 4
اعتراض محسن تنابنده و سیروس مقدم به ساخته نشدن پایتخت 4 تاریخ انتشار جمعه 10 مرداد 1393 ساعت 13 24 | شماره خبر 1590109970092306127 پس از ساخت قسمت های اول تا سوم سریال موفق پایتخت و پخش آن در ایام عید خبرهایی از عدم اجازه ساخت قسمت چهارم آن به گوش می رسد محسن تنابنده چندی پیتفاوتهای تصویرگری مذهبی و تصویرگری معنوی به روایت سیروس آقاخانی
فرهنگ و ادب ادیبات ایران تصویرگری مذهبی در بوته نقد 4 تفاوتهای تصویرگری مذهبی و تصویرگری معنوی به روایت سیروس آقاخانی یک تصویرگر کودک و نوجوان در پاسخ به اینکه چرا نقاشان قهوهخانهای توانستهاند چهره امامان را تصویر کنند اما تصویرگران نه گفت نقاشی قهوهخانهای از دل مردم بپوران درخشنده :«مدینه» دروغ نمیگوید/ مقدم بهترین سریالش را ساخته است
پوران درخشنده مدینه دروغ نمیگوید مقدم بهترین سریالش را ساخته است پوران درخشنده معتقد است مدینه سریالی اجتماعی است که موفق شده با بیان مسائل اجتماعی مخاطبانی از طیفهای مختلف را به خود جذب کند بدون اینکه دروغ بگوید به گزارش نامه نیوز پوران درخشنده کارگردان سینما در گفتگو با مشبنم مقدمی و گلاره عباسی به شهرباران میآیند
شبنم مقدمی و گلاره عباسی به شهرباران میآیند شبنم مقدمی و گلاره عباسی بازیگران سریال رمضانی مدینه مهمان شهرباران میشوند به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی شبکه یک در بیست و ششمین روز ماه مبارک رمضان شبنم مقدمی و گلاره عباسی ب«شت و پت» را شبنم مقدمی پیشنهاد داد/ گل یا پوچ بهنام و کاوه تشکر روی آنتن زنده
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون هفت سنگیها در نبش جنتآباد شت و پت را شبنم مقدمی پیشنهاد داد گل یا پوچ بهنام و کاوه تشکر روی آنتن زنده هفت سنگیها با حضور در برنامه نبش جنت آباد در گفتگو با سیدعلی ضیاء از خاطراتشان گفتند شبنم مقدمی اعلام کرد اصطلاح شت و پت پیشنهاد خودشخیل گردشگران،جاده ورودی کهگیلویه وبویراحمد را بست
خیل گردشگران جاده ورودی کهگیلویه وبویراحمد را بست یاسوج - ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه وبویراحمد جمعیت عظیم گردشگران و مسافران به مناطق گردشگری این استان را بی سابقه خواند و گفت به دلیل ترافیک سنگین پنجشنبه جاده ورودی به سمت آبشار یاسوج و کوه گل سیخاطرهگویی فریبا کوثری و شبنم مقدمی در «پشت ماه»
خاطرهگویی فریبا کوثری و شبنم مقدمی در پشت ماهپشت صحنه ساخت مجموعه سقوط یک فرشته در قالب پشت ماه از شبکه مستند پخش میشود به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس پشت ماه به تهیهکنندگی محمد هوشمند با هدف به تصویر کشیدن پشت پرده بهترین سریال های رمضانی سالهای اخیر سیما در شبکهشبنم مقدمی: سراغ نقشهای ساده نمیروم
با بازیگر سریالهای مدینه و هفت سنگ شبنم مقدمی سراغ نقشهای ساده نمیروم تاریخ انتشار یکشنبه 5 مرداد 1393 ساعت 06 30 | شماره خبر 1582929692326230947 شبنم مقدمی دانشآموخته آموزشگاه آزاد بازیگری امین تارخ است او فعالیت در رادیو را سال ۷۷ با اجرای برنامه خانه کاغذی به کبا نابودی اسرائیل مقدمات ظهور فراهم می شود
با نابودی اسرائیل مقدمات ظهور فراهم می شود موضوع فلسطین و صهیونیستها اصلاً مسئلۀ سادهای نیست و فراتر از چند قتل عام است حتی اگر اسرائیل این قتل عامها را انجام نمیداد باز هم یک غدۀ سرطانی بود و باید از ریشه کنده میشد برای اینکه اساس ظلم و جور در عالم را همین جریان صهیونیسنخستین دوره مسابقات مقدماتی قرآن ویژه ورزشکاران خوزستان در اهواز برگزار شد
فیسبوک تویتر Google Cloob نخستین دوره مسابقات مقدماتی قرآن ویژه ورزشکاران خوزستان در اهواز برگزار شد اهواز- ایرنا- نخستین دوره مسابقات مقدماتی قرآن کریم ویژه ورزشکاران و جوانان خوزستان عصر روز سه شنبه در فضایی معنوی و روحانی در محل اداره کل ورزش و جوانان استان برگزار شد به گزار-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها