تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 18 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827511166




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تفاوت‌های تصویرگری مذهبی و تصویرگری معنوی به روایت سیروس آقاخانی


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:


فرهنگ و ادب > ادیبات ایران تصویرگری مذهبی در بوته نقد/4
تفاوت‌های تصویرگری مذهبی و تصویرگری معنوی به روایت سیروس آقاخانی
یک تصویرگر کودک و نوجوان در پاسخ به این‌که چرا نقاشان قهوه‌خانه‌ای توانسته‌اند چهره امامان را تصویر کنند اما تصویرگران نه، گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای از دل مردم برخاسته و فرهنگ و ساختارش، فرهنگ کوچه و بازار است اما در نقاشی مذهبی، ساختاری وجود دارد که همه چیزرا به شدت کنترل می‌کند و این مساله اجازه نمی‌دهد نوآوری چندانی در این زمینه انجام شود.



سیروس آقاخانی، تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار مهر به این‌که تصویرگری مذهبی متفاوت با خلق تصاویر معنوی دانست و افزود: ذات هنر، رسیدن به معنا و توجه به آن است. برای مثال آهنگ‌های بتهوون، در هر زمان و مکان، شنیدنی و اثرگذار است. من درپی خلق تصاویری معنوی، و نه مذهبی، هستم. برای مثال خود من در تصویرگری کتاب«هر قاصدکی یک پیامبر است» به آفرینش این‌گونه تصاویر پرداخته‌ام چراکه در متن کتاب به هیچ دین و مذهب و آیین خاصی اشاره نشده و آنچه نویسنده به آن پرداخته بود به  یک مفهوم کلی برای بهتر زیستن اشاره داشت. تصویرگر کتاب«درختی سرخ با برگ‌هایی سیاه» با اشاره به این‌که تصویرگری مذهبی به یک رویداد خاص و محدود توجه می‌کند گفت: این نوع تصویرگری به یک رویداد خاص چون عاشورا، عید غدیر و یا...اشاره می‌کند و تصویرساز باید همان واقعه را تصویر کند درحالی‌که در تصویرگری معنوی می‌توان روح کلی حاکم بر یک دوره را به تصویر کشید. آقاخانی در پاسخ به این‌که تصویرگری مذهبی و نقاط ضعف و قوت آن تا چه اندازه وابسته به متن‌ها و داستان‌های دینی و مذهبی است گفت:  نه نویسنده و نه تصویرگر نمی‌توانند از سلختار مذهبی و اخلاقی عدول کنند یا براساس ذهنیت و تخیل خود به تاویل و تفسیر آن بپردازند ازسوی دیگر، بیشتر کارهای مذهبی، جنبه سفارشی دارند. سفارشی کار کردن، مساله ناخوشایندی نیست؛ ازبزرگ‌ترین هنرمندان حمایت و به آنها سفارش داده شده، مشکل اینجاست که در کشورما این تصور اشتباه از جانب شخص یا نهاد سفارش‌دهنده وجود دارد که کار باید هماهنگ با نظر وسلیقه او باشد. تصویرگر کتاب«زنی با مداد جادویی» به این‌که بعضی تصویرسازان از رنگ و فرم برای تصویرکردن داستان‌های مذهبی بهره برده‌اند، اشاره و بیان کرد: برخی از فرم و رنگ برای نوآوری در تصویرگری مذهبی استفاده کرده و بر جذابیت‌های بصری کار خود افزوده‌اند اما نویسندگان، عقب‌تر ازتصویرگران هستند.ازمعدود داستان‌های خوب دینی که بگذریم هنوز نویسندگان ما نتوانسته‌اند بر جذابیت‌های متن بیفزایند. آقاخانی در پاسخ به این‌که چرا نقاشان قهوه‌خانه‌ای توانسته‌اند چهره امامان را تصویر کنند اما تصویرگران نه، گفت: نقاشی قهوه‌خانه‌ای از دل مردم برخاسته و فرهنگ و ساختارش، فرهنگ کوچه و بازار است اما در نقاشی مذهبی، ساختاری وجود دارد که همه چیز را به شدت کنترل می‌کند و این مساله اجازه نمی‌دهد نوآوری چندانی در این زمینه انجام شود. به گفته تصویرگر«هر قاصدکی یک پیامبر است»، محدودیت‌هایی که در تصویرگری وجود دارد در نگارگری به چشم نمی‌خورد. در نگارگری جنگ هست اما نشانی ازخشونت در آن یافت نمی‌شود. برعکس در نقاشی‌های غربی وقتی جنگ را تصویر می‌کنند پر ازنفرت و خشونت است و باید این تفاوت‌ها را پذیرفت و به آن احترام گذاشت. هر فرهنگی، روش خاص خود را دارد. زمانی اروپایی‌ها می‌گفتند نقاشی ایرانی، پرسپکتیو ندارد؛ نداشته باشد مگرقرار است همه فرهنگ‌ها شبیه یکدیگر باشد؟!
 


۱۳۹۳/۴/۳۱ - ۱۲:۴۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 48]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن