تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس سه خصلت داشته باشد، دنيا و آخرتش سالم مى‏ماند: به خوبى فرمان دهد و خود به آن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820110750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یک مسوول: خشکسالی بیشترین خسارت را به عشایر بردسکن وارد کرد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: یک مسوول: خشکسالی بیشترین خسارت را به عشایر بردسکن وارد کرد مشهد - ایرنا - مسوول اداره امور عشایری بردسکن گفت: خشکسالی بیشترین خسارت را به عشایر این شهرستان وارد کرده است.


علی اکبر خاکشور روز شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: شهرستان بردسکن یکی از شهرستانهای ییلاقی و قشلاقی در بین شهرستان های خراسان رضوی است که همه ساله در فصل ییلاق پذیرای عشایر خراسان جنوبی از شهرستان طبس و در فصل قشلاق پذیرای عشایر شهرستان نیشابور است.
وی افزود: گرچه عشایر این شهرستان کمتر از 10 درصد جمعیت بردسکن را تشکیل می دهند اما با همین جمعیت کم بیش از 35 درصد مواد لبنی و پروتینی مردم را تامین می کنند.
وی اظهار کرد: براثر خشکسالی، مراتع شهرستان خشکیده و کاهش علوفه و افزایش قیمت نهاده های دامی باعث لاغری دام ها شده است.
او گفت: دام ‎های ضعیف در آینده توان آبستن شدن را ندارند و سقط جنین در بین دام ها بسیار مشهود است.
خاکشور افزود: امسال به دلیل کاهش شدید نزولات آسمانی و آثار باقیمانده از خشکسالی‎ سال های گذشته، بیشترین خسارت به جامعه عشایری وارد شده به طوری که تولیدات لبنی جامعه عشایری کاهش چشمگیری یافته است.
وی فقر مراتع و کاهش علوفه، افزایش قیمت نهاده های دامی، کاهش شدید منابع آب در سطح مراتع و بحران شدید آب شرب انسان و دام، عرضه دام نارس به بازار به دلیل عدم توانایی عشایر برای پروارکردن بره و بزغاله و فروش دام مولد به دلیل عدم امکان نگهداری آنها را از جملات مشکلات عشایر برشمرد.
وی گفت: افزایش هزینه های عشایر و کاهش شدید درآمد آنان باعث مهاجرت عشایر به روستاها و حاشیه شهرها شده که این مهاجرت درآینده به دلیل عدم آشنایی عشایر با حرفه دیگر مشکلات اجتماعی بسیار به دنبال دارد.
وی یادآور شد: حذف مشاغل تثبیت شده و فرصتهای شغلی مستقیم و غیرمستقیم ناشی از فعالیتهای تولیدی و پرورش دام داشتی، کاهش تولید گوشت قرمز و افزایش بی رویه قیمت آن درآینده و افزایش هزینه های آبرسانی برای آب شرب دام و انسان از مهمترین مشکلات عشایر منطقه است.
خاکشور با بیان اینکه در سال هایی که بارندگی خوب و به موقع بود جامعه عشایری شهرستان هزار و 750 تن گوشت قرمز، هزار و 560 تن شیر، 208 تن روغن حیوانی، 285 تن کشک و 72 تن پشم و کرک تولید می کردند، افزود: برای بازگشت عشایر به قطب تولید باید مسئولان توجه ویزه ای به این قشر و رفع مشکلات آنان داشته باشند.
7497 /664



11/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن