محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843722162
آثار مخرب شبکه های اجتماعی و پیدایش سبک زندگی مجازی +تصاویر
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آثار مخرب شبکه های اجتماعی و پیدایش سبک زندگی مجازی +تصاویر
آنچه درباره حضور در شبکههای اجتماعی موجب نگرانی شده، نوعی گذار است؛ نسل جوان ایرانی امروز متمایل به گذر از تعاملات در فضای حقیقی و حرکت به سمت حضور و کنشگری در فضای مجازی است.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، از اواسط سال 1990 که پدیده اینترنت در جهان ظهور یافت، نوید سبک زندگی جدیدی داده میشد که با آن فاصله میان جهان صنعتی و کشورهای در حال پیشرفت و کشورهای جهان سوم روز به روز کمتر میشد. این پدیده دنیای کنونی را هر چه بیشتر به سمت یکپارچه شدن پیش میبرد و یکی از عناصر اصلی آنچه که «دهکده جهانی» نامیده میشد، به حساب میآمد. بسیاری از جامعه شناسان به فردگرایی در دنیای جدید اذعان دارند اما بخش دیگری رای به جمعگرا بودن انسان میدهند و این مسئله را با توجه به سبک زندگی دنیای جدید توجیه میکنند. اگرچه تغییر نحوه زندگی در دنیای جدید از اجتماع به جامعه موجب شده است تا دیدگاه گروه اول پررنگتر به نظر برسد اما آنچه که در واقع شاهد آن هستیم خلاف این ادعا را ثابت میکند. البته در اینجا هنگامی که سخن از فردگرایی به میان میآید منظور منافع مادی فردی نیست؛ به بیان دیگر از بین دوگانه فردیت کمی و فردیت کیفی، فردیت کیفی مد نظر بوده و در مقابل نیز هنگام ذکر واژه جمعگرایی، مصالح مادی جامعه مد نظر نیست. فردگرایی و جمع گرایی ریشههای مفهوم فردگرایی را در قرن 16 میلادی میتوان جستجو کرد؛ اما این مفهوم هنگامی خود را بیشتر نمایان ساخت که جوامع با پدیدهای به نام صنعتی شدن رو به رو شدند و استقلال مالی، بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. البته در این دوران سوسیالیستها بر اساس آموزههای اقتصادی و کاتولیکها با استفاده از تعالیم مذهبی در صدد مبارزه با فردگرایی برآمدند. این فردگرایی که ریشهای مادی داشت به نحوه زندگی تسری پیدا کرد و منجر به تقابل دو شیوه زندگی اجتماعگونه و جامعهگونه یا همان گمنشافت و گزلشافت شد.کشورهای صنعتی به سمت گزلشافت شدن پیش رفتند و زندگی جدایی از زندگی دیگر افراد جامعه و با اهدافی متفاوت برای تک تک افراد یک جامعه به وجود آمد و جوامع نیز با کثرتگرایی فرهنگی مواجه شدند. در مقابل گروهی نیز به دنبال احیای جمعگرایی در دنیای جدید بودند که البته رویکرد مادی، آنان را به این سمت سوق میداد؛ رویکردهای سوسیالیستی و تلاش سوسیالیستها را میتوان نمونهای از این دست تلاشها دانست. این دو دیدگاه موجب شکل گیری نظریات همسویی چون، دو راهی اجتماعی و انتخاب عقلانی شد که در همه آنها انسان در یک موقعیت انتخابگر قرار میگیرد و مجبور است میان نفع(مادی) و یا هدف(کیفی) خود با مصالح جامعه و یا اهداف جامعه یکی را برگزیند. اما رویکرد سومی نیز در این میان وجود دارد که معتقد است انسان لزوما در موقعیت دوتایی قرار نمیگیرد و میتواند به گونه ای تصمیم بگیرد که هم به منافع فردی نایل آید و هم منافع گروهی و جمعی را در نظر داشته باشد و این مسئله نه با جمعگرایی منافات دارد و نه با فرد گرایی. انسان امروز؛ فردگرا یا جمعگرا؟ اما سوال اصلی اینجاست که انسان دنیای جدید فردگراست یا جمعگرا؟! برای پاسخگویی به این سوال شاید بهتر باشد که مراجعهای داشته باشیم به علم روانشناسی تا جامعه شناسی. طبق گفته جامعهشناسان، کارکرد جامعهشناسی در برخی از واقعیتهای اجتماعی شناخت «آنچه که هست» است و شاید همین تعریف موجب شود جامعهشناس نخواهد از سطح پوسته جامعه و آنچه که میبیند فراتر رود، لذا اگر بخواهیم با دیدگاهی جامعهشناسانه وارد عمل شویم، باید به فردگرا بودن افراد جامعه امروز رای بدهیم. در روانشناسی هنگامی که طبقهبندی نیازهای آبراهام مازلو مرا مورد مطالعه قرار میدهیم، میبینیم که او در دستهبندی نیازهای خود پس از آنکه در سطوح اولیه به نیازهای زیستی همچون خوراک و پوشاک و مسکن اشاره میکند، در سطوح بالاتر به نیازهای روانی فرد میرسد که در آن نیاز به عزت نفس، نیاز به روابط محبت آمیز با دیگران، نیاز به تایید دیگران، کسب اعتماد و در نهایت نیاز به خودشکوفایی قرار دارد.
این جنبه روانشناختی انسان نشاندهنده این است که انسان امروز شاید در سطوح اولیه نیازی به دیگران نداشته باشد اما در سطوح بالاتر از نیازهای خود، بین حضورش در جمع و ارضای نیازش یک رابطه مستقیم شکل میگیرد، لذا میتوان این نتیجه را گرفت که انسان در دنیای جدید از نگاه مادی و مالی می تواند فردگرا باشد اما در بعد روانی و کیفی نیاز مبرمی به جمع دارد. شهید مطهری نیز بر این نکته تاکید دارد که انسان مدنی بالطبع بوده و معتقد است استعدادها و ظرفیتهای انسان جز در پرتو اجتماع شکوفا نمیشود. (مجموعه آثار ج 25 ص 247) شبکه های اجتماعی راهی برای شکوفاسازی خود عبور دنیای جدید از اجتماع به جامعه باعث نشده است تا نیازهای درونی انسانها تغییر کند، بلکه نحوه مرتفع ساختن نیازها را تغییر داده است. اگر در دنیای قدیم منزلت هر فرد حاصل از جایگاه اجتماعی وی (پادشاه، رعیت، زمیندار، کشاورز و...) بود، در دنیای جدید منزلت از طریق ویژگیهای اکتسابی حاصل میشود. این ویژگیهای اکتسابی در وهله اول نیاز به عرضه و معرفی شدن دارد و در مرحله بعدی باید مورد تایید دیگران قرار بگیرد. با توجه به ساختار جامعه - که پیشتر گفته شد - و محدود بودن ارتباط انسان در دنیای جدید و با توجه به اینکه در جوامع جدید به نوعی شاهد یک «بیاعتنایی مدنی» هستیم، فرد بایستی به دنبال یک جامعه مجازی برای معرفی و تایید ویژگیهای خود باشد. نایل شدن به این هدف با ثبت نام فرد در شبکههای اجتماعی و در مرحله بعد ارتباط با افرادی که بسیاری از آنها برای کاربر، ناشناس هستند صورت میگیرد. دنیای جدید تعریف سرمایه را تغییر میدهد، به این معنی که اگر پیش از این سرمایه هر فرد مبتنی بر میزان اموال او بود، در دنیای جدید دانش و اطلاعات به عنوان سرمایه دنیای جدید مطرح میشود. این سرمایه جدید مخاطبان خود را در فضای مجازی پیدا میکند و باید در این محیط که پر کننده خلأ زندگی امروز است مصرف شود؛ بخشی از کاربران از این طریق نیاز به شکوفا شدن را برطرف میسازند لذا فضای مجازی یک نوع اطلاعات گسترده ولی کم عمق را به کاربر هدیه میدهد که موجب میشود فرد از دنیای حقیقی اطلاعات دور شود؛ گروهی دیگری هم با انتشار تصاویر مختلف از خود تایید دیگران را کسب میکنند. شبکههای مجازی؛ راهی میانی، بین فردگرایی و جمعگرایی جامعه حقیقی را حاصل کنشها میدادند؛ بخشی از این کنش متقابل به صورت نمادین صورت میگیرد که بسته به جایگاه فرد در جامعه متفاوت است و بخش دیگر آن همان کنش متقابل اجتماعی است. اگر بگوییم که دنیای جدید راه سومی است میان فردگرایی و جمعگرایی، شاید چندان بیراه نگفته باشیم. انسان امروز چند ساعت از زندگی خود را صرف به دست آوردن پول کرده تا استقلال مالی خود را حفظ کند(فرد گرایی) و در مقابل، تنهایی روزانه خود را با حضور در فضای مجازی پر میکند(جمع گرایی ) تا بتواند هر چه بیشتر خود را اثبات کند. آنچه که مسلم است استفاده امپراطوریهای رسانهای از مدنی الطبع بودن انسان در راستای منافع فردی خود است. راهی که فضای مجازی و شبکههای اجتماعی در اختیار کاربران خود قرار میدهد، همان بخش سوم است؛ یعنی فرد در عین حال که همان چیزی را میپسندد که خودش دوست دارد، به طور همزمان با افرادی آشنا میشود که سلیقه مشابه با او را دارند، لذا اهداف جمعی نیز پیدا میکنند.
به هر حال در دنیای جدید شبکههای اجتماعی را نمیتوان نادیده گرفت، زیرا توانسته است خلأ زندگی افراد را پر کند. اما آنچه که موجب نگرانی شده، گذار جامعه ایران، به خصوص نسل جوان از تعامل در فضای حقیقی به سمت حضور و کنش در فضای مجازی است. البته شاید بتوان گفت که حضور در فضای مجازی در دنیای حاضر گریزناپذیر است اما در جامعه کنونی ایران، هنوز این ظرفیت وجود دارد که فرد در محیط حقیقی خود را شکوفا کند و برای رسیدن به این هدف، تعویض سبک زندگی مهمترین و موثرترین راهکار است. تسنیم 130
۱۱/۰۵/۱۳۹۳ - ۱۰:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 102]
صفحات پیشنهادی
سرپرست فرهنگ و ارشاد شمیرانات خواستار شد گسترش شبکههای اجتماعی بومی برای تقویت سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی
سرپرست فرهنگ و ارشاد شمیرانات خواستار شدگسترش شبکههای اجتماعی بومی برای تقویت سبک زندگی اسلامی ـ ایرانیسرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان شمیرانات گفت تقویت و گسترش شبکههای اجتماعی بومی یکی از راهکارهایی است که باعث تقویت سبک زندگی اسلامی ایرانی میشود محمدصادق افراسیاامام جمعه ملایر:سبک زندگی دینی در دانشگاه ها تبلیغ شود
امام جمعه ملایر سبک زندگی دینی در دانشگاه ها تبلیغ شود ملایر-ایرنا-امام جمعه موقت ملایر گفت طبق تاکیدات مقام معظم رهبری سبک زندگی دینی باید در سطح دانشگاه ها تبلیغ و تبیین شود تا دانشجویان بیشتر با زندگی دینی آشنا شوند به گزارش ایرنا حجت الاسلام سید حسن فاضلیان روز یکشنبه دررابطه بین فرهنگ و اقتصاد در سبك زندگی بررسی می شود
رابطه بین فرهنگ و اقتصاد در سبك زندگی بررسی می شود برنامه سبك زندگی در ادامه مباحث هفته های پیشین این هفته به موضوع رابطه بین فرهنگ و اقتصاد اختصاص دارد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی رسانه ملی فریبا درویشی تهیه كننده برنامه سبك زندگیمدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش خبر داد/۱ حضور 2700 دانشآموز در مسابقات فرهنگی هنری/ راهاندازی شبکه
مدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش خبر داد ۱حضور 2700 دانشآموز در مسابقات فرهنگی هنری راهاندازی شبکه اجتماعی مجازی دانشآموزانمدیر کل فرهنگی هنری وزارت آموزش و پرورش از حضور 2700 دانشآموز در مرحله کشوری مسابقات فرهنگی هنری خبر داد به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاریآوار رسانهها و شبكههاي مجازي بر سر صهيونيستها
آوار رسانهها و شبكههاي مجازي بر سر صهيونيستها جام جهاني امسال نه از بابت حضور خوب ايران در بازيها يا حتي اتفاقات عجيبي چون شكستن كمر نيمار يا گاز گرفتن سوآرز يكي از متفاوتترين دورههاي جام جهاني فوتبال نامگذاري شد دليلش چه ميتوانست باشد جام جهاني امسال نه از بابت حضتبیین سبک زندگی اسلامی دغدغه رهبری از قبل انقلاب اسلامی تا امروز است
تبیین سبک زندگی اسلامی دغدغه رهبری از قبل انقلاب اسلامی تا امروز است مشهد - ایرنا - عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تبیین سبک زندگی اسلامی در عرصه فردی و اجتماعی را یکی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی برشمرد و گفت معظم له از قبل پیروزی انقلاب اسلامی در سخنرانی هایشان تاکید خاصیکتاب «سبک زندگی» محمدرضا زائری به چاپ دوم رسید ماجرایی که دقیقا از کف خیابان شروع میشود
کتاب سبک زندگی محمدرضا زائری به چاپ دوم رسیدماجرایی که دقیقا از کف خیابان شروع میشودنشر آرما بعد از گذشت تقریبا ۳ ماه چاپ دوم کتاب سبک زندگی نگاهی به زندگی دینی مسلمانان ایرانی را روانه بازار نشر کرد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس نشر آرما بعد از گذشت تقریبا 3معاون وزیر فرهنگ و ارشاد: نباید شبکه های اجتماعی را به خاطر بعضی مشکلات حذف کرد
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد نباید شبکه های اجتماعی را به خاطر بعضی مشکلات حذف کرد فرهنگ > مدیریت فرهنگی - خانه ملت نوشت معاون پارلمانی وزیر فرهنگ با بیان اینکه گاهی در شبکه های اجتماعی اعم از فیس بوک وایبر توئیتر و واتس آپ فضا برای کلاهبرداری اقتصادی اخلاقی فراهمماهواره و فضای مجازی مهمترین عوامل تغییر در سبک زندگی هستند
پژوهشگر مسایل اجتماعی ماهواره و فضای مجازی مهمترین عوامل تغییر در سبک زندگی هستند تهران - ایرنا - نویسنده و پژوهشگر مسایل اجتماعی گفت رسانه ها اعم از ماهواره و فضای مجازی مهمترین عوامل تغییر در سبک زندگی در دنیای معاصر به شمار می رود طهورا نوروزی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاربا دست مان، زندگی خود را نابود نکنیم +تصاویر
با دست مان زندگی خود را نابود نکنیم تصاویر امروزه اکثر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند بلکه بیشتر تمایل دارند به دیدن برنامه هایی که در تلویزیون داخل کشور نمی یابند و آنها برنامه هایی هستند که به دنبال اشاعه فحشا در جامعه و سست کردن بنیان خابرشی از کتاب سبک زندگی برای ماه رمضان سال بعد از حالا برنامه ریزی کنید/قرار نیست روزهداری شکنجه باشد!
برشی از کتاب سبک زندگیبرای ماه رمضان سال بعد از حالا برنامه ریزی کنید قرار نیست روزهداری شکنجه باشد محمدرضا زائری نوشته است باور کنید دین داری مردم و رابطه آنها با پروردگارشان اولویت نظام ماست بگذارید در ماه رمضان مردم روزهای گرم را بخوابند تا بتوانند شبها به عبادت و استراحتحجاب و فعالیت اجتماعی در نگاه رهبر انقلاب +تصاویر
حجاب و فعالیت اجتماعی در نگاه رهبر انقلاب تصاویر طی چند سال اخیر حجاب هم ابزاری شده برای برخی جریانهای سیاسی تا با آن به فضای هیجانی در جامعه دامن زده و بتوانند آرای بیشتری جذب کنند و هم با طرح مسائلی چون موضوع گشت ارشاد تفکیک جنسیتی در دانشگاهها و صرفاً سطح مباحث مربوطرهبر معظم انقلاب قبل از پیروزی انقلاب تاکید خاصی بر تبیین سبک زندگی اسلامی در جامعه داشتند
رحیم پور ازغدی رهبر معظم انقلاب قبل از پیروزی انقلاب تاکید خاصی بر تبیین سبک زندگی اسلامی در جامعه داشتند مشهد-ایرنا- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت رهبر معظم انقلاب از قبل پیروزی انقلاب اسلامی در سخنرانی های درس آموز خود همواره تاکید خاصی بر تبیین سبک زندگی اسلامی در زندگی وتوجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی گرهگشای بسیاری از معضلات اجتماعی است
فیسبوک تویتر Google Cloob توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی گرهگشای بسیاری از معضلات اجتماعی است قزوین - ایرنا- مدیرکل بهزیستی استان قزوین گفت توجه به سبک زندگی ایرانی اسلامی گره گشای بسیاری از معضلات اجتماعی است دکتر حسین افشار مقدم روز چهارشنبه به مناسبت هفته بهزیستی در نشستگفتوگو با مهدی غبرایی: به دلگیری روشنفکران دامن نزنیم/زبان الکن شبکه های مجازی وارد ترجمه شده است
گفتوگو با مهدی غبرایی به دلگیری روشنفکران دامن نزنیم زبان الکن شبکه های مجازی وارد ترجمه شده است فرهنگ > ادبیات - مهدی غبرایی در آستانه روز تولدش میگوید اگر به داد زبان پارسی نرسیم و اگر مسئولان به فکر نیفتند هیچ آینده خوشی وجود ندارد الهه خسروی یگانه دوممیرکیانی در گفت و گو با فارس بسیاری از آثار برجسته دنیا اقتباسی هستند/ «هفت سنگ» و تصویر زندگی ایرانی
میرکیانی در گفت و گو با فارسبسیاری از آثار برجسته دنیا اقتباسی هستند هفت سنگ و تصویر زندگی ایرانیمحمد میرکیانی معتقد است در طول تاریخ همواره اقتباس از آثار هنری وجود داشته و امری مذموم و ناپسند به شمار نمیرود محمد میرکیانی نویسنده و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه تلویزیونی جفرماندار بوکان: گسترش شبکه های مجازی باعث کاهش سطح مطالعه شده است
فیسبوک تویتر Google Cloob فرماندار بوکان گسترش شبکه های مجازی باعث کاهش سطح مطالعه شده است بوکان مهاباد - ایرنا - فرماندار بوکان گفت گسترش و توسعه شبکه های مجازی باعث کاهش سطح مطالعه در جامعه مختلف شده است به گزارش خبرنگار ایرنا جمال خسروی روز سه شنبه در جلسه کمیته دائمی نه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها