تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 7 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):خوبى و بدى در روز جمعه چند برابر (حساب) مى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802443937




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جهاد دانشگاهی و ایجاد مدلی برای تلفیق آموزش عالی با پژوهش


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: درگفت وگوی تفضیلی معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با ایرنا: جهاد دانشگاهی و ایجاد مدلی برای تلفیق آموزش عالی با پژوهش تهران- ایرنا- معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با موفق خواندن الگوی به کار گرفته شده در پژوهشگاه رویان تاکید می کند که هدف این نهاد دانشگاهی در زمینه آموزشی، ایجاد مدلی برای تلفیق آموزش عالی با پژوهش است.


به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا، در 16 مرداد 1359 ستاد عالی انقلاب فرهنگی، در راستای اهداف انقلاب فرهنگی جهاد دانشگاهی را در دانشگاه های کشور تاسیس کرد. جهاد دانشگاهی نیز در سال 1372، موسسه آموزش عالی علم و فرهنگ را راه اندازی کرد که امروزه این موسسه به دانشگاه تبدیل شده است. رهبر معظم انقلاب اسلامی از جهاد دانشگاهی به عنوان «مولود مبارک انقلاب اسلامی» یاد کرده اند.
جهاد دانشگاهی در زمان حاضر علاوه بر دو دانشگاه، شش موسسه آموزش عالی، سه پژوهشگاه و 15 پژوهشکده دارد که در مجموع 26 هزار دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی در آن مشغول به تحصیل هستند. همچنین این نهاد با 47 مرکز علمی - کابردی دست اندرکار آموزش حدود 70 هزار دانشجو در سراسر کشور است .
به مناسبت فرا رسیدن سالگرد تاسیس این نهاد انقلابی گفت و گویی تفصیلی را با دکتر محسن قرنفلی، معاون آموزشی جهاد دانشگاهی داشته ایم که مشروح آن به شرح زیر است.

** س: آقای دکتر جهاد دانشگاهی در مجموع چند دانشگاه، موسسه آموزش عالی و دانشجو دارد؟ مهم ترین برنامه های آموزشی جهاد چه هستند؟
- جهاد دانشگاهی نهادی است که در دانشگاه ها شکل گرفت و بازوی انقلاب فرهنگی در کشور بود ، 33 سال است که از عمر این نهاد انقلابی و اسلامی در عرصه علم و فناوری کشور می گذرد. جهاد دانشگاهی ماموریت های مختلفی در عرصه فرهنگی، تحقیقاتی و آموزشی برعهده دارد و الحمدلله با اعمال مدیریت جهادی که مدیریت این مجموعه از مصادیق آن است، این نهاد امروز توانسته است در عرصه های مختلف پژوهشی، فرهنگی، آموزشی و اشتغال، منشاء خدمات موثری در سطح جامعه باشد و دستاوردهای خوبی به جامعه عرضه نماید.
جهاد دانشگاهی در حوزه آموزش عالی از دو دانشگاه «علم و فرهنگ» و «علم و هنر» و شش موسسه آموزش عالی در استان های مختلف در شهرهای اهواز، اصفهان، کرمانشاه، رشت، همدان و کاشمر برخوردار است. درحال حاضرحدود 26 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی این نهاد در مقاطع مختلف دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و برخی از دوره های کاردانی مشغول به تحصیل هستند.
آغاز فعالیت های آموزش عالی جهاد دانشگاهی از سال 1372 بوده است و در این فاصله این نهاد توانسته به ظرفیت های بالایی در سطح کشور نائل شود. موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی، غیردولتی هستند و امروز بسیار خوشحالیم که در بین مجموعه های غیردولتی کشور از نظر کمی و کیفی جایگاه نخست را داریم.
جهاد دانشگاهی نخستین مجموعه ای بود که توانست حوزه فعالیت های آموزش عالی خود را به سطح تحصیلات تکمیلی دکتری ارتقاء دهد و امروز برگزارکننده یکی از بهترین دوره های دکتری در سطح کشور در زمینه زیست شناسی و با همکاری موسسه رویان می باشد.
روند حرکتی جهاددانشگاهی درحوزه آموزش تاثیرپذیرفته از اقتضائات کشور بوده است. این نهاد ابتدا با درک احساس نیاز کشور در این زمینه، فعالیت های آموزش عالی خود را با دوره های کاردانی و کارشناسی آغاز نمود و سپس با توجه به نیازشدید کشور در عرصه تحصیلات تکمیلی به سمت دوره های کارشناسی ارشد و دکتری سوق پیدا کرد.
در طی چندسال گذشته به تدریج هم دوره های تحصیلات تکمیلی و هم تعداد دانشجویان این نهاد افزایش یافت و در حال حاضر 54 رشته در دوره های کارشناسی ارشد و 4 رشته در دوره های دکتری در دانشگاه ها و موسسات جهاد دانشگاهی دایر است.
در مجموع حدود هشت درصد دانشجویان ما را دانشجویان تحصیلات تکمیلی تشکیل می دهند و با توجه به این که فعالیت های این حوزه از حدود 6 سال پیش آغاز شده به نظر می رسد روند خوبی را در این مسیر پیموده باشیم و برنامه های آتی نیز برای چهار سال آینده پیش بینی شده است.

** س: دستاوردهای پژوهشی جهاد دانشگاهی دستاوردهای روشن و مشخصی است اما در عرصه های دیگر از جمله در عرصه آموزش جهاد به دنبال چیست و چه برنامه ای برای آینده دارد؟
- جهاد دانشگاهی در زمان حاضر سه سطح از آموزش ها را دنبال می کند که سطح اول آموزش های عالی دردوره های دکتری، کارشناسی ارشد، کارشناسی و کاردانی را تشکیل می دهد. آموزش های علمی-کاربردی در دوره های کاردانی، کارشناسی و به تازگی کارشناسی ارشد سطح دوم و بحث آموزش های تخصصی کوتاه مدت در دوره های تخصصی، کارکنان دولت، مجازی و بین المللی سطح سوم را تشکیل می دهد.

** س: جهاد دانشگاهی در دو دانشگاه علم و فرهنگ و علم و هنر و همچنین موسسات آموزش عالی و پژوهشگاه های خود چند عضو هیات علمی دارد؟ برنامه شما برای افزایش تعداد اعضای هیات علمی در سال های آینده چیست؟
- در جهاد دانشگاهی دو نوع هیات علمی داریم؛ هیات علمی آموزشی که در موسسات آموزش عالی فعال هستند و هیات علمی پژوهشی که در پژوهشگاه های ما مشغول هستند. آموزش با کمک مجموعه اعضای هیات علمی آموزشی و پژوهشی انجام می شود. به طور مشخص هیات علمی تمام وقت موسسات آموزش عالی جهاد 240 نفر است و تعداد هیات علمی تمام وقت پژوهشکده ها و بخش های پژوهشی نیز بیش از 600 نفر هستند. در برنامه پنجم جهاد دانشگاهی پیش بینی شده است که در سه سال آینده حدود 300 نفر هیات علمی به جمع اعضای فعلی هیات های علمی آموزشی و پژوهشی اضافه شود.

** س: فکر می کنید جهاد دانشگاهی به چه میزان بتواند دانشجوی بیشتر در زمینه تحصیلات تکمیلی جذب کند؟
- جهاد دانشگاهی آمادگی جذب و پذیرش هر تعداد دانشجو را که وزارت علوم معرفی کند دارد. ظرفیت جذب دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی جهاد دانشگاهی زیاد و متفاوت است به طور مثال دانشگاه علم و فرهنگ تهران ظرفیت بالایی در جذب دانشجویان دارد ولی این ظرفیت در برخی از استان ها نسبت به آن چه که معرفی می شوند، کم تر است. اگر بخواهیم جایگاه دانشگاه علم و فرهنگ در بین موسسات غیردولتی در سطح کشور را در تراز دانشگاه های دولتی کشور مقایسه کنیم و جایگاه آن را بسنجیم، براساس آمارهای وزارت علوم، رتبه آن 48 است. در برنامه پنجم توسعه جهاد دانشگاهی پیش بینی شده است که تا سه سال آینده این جایگاه به رتبه چهلم ارتقاء پیدا کند.
در سایر استان ها مثلا دراستان یزد و کرمانشاه ما جایگاه اول را در مجموعه های غیردولتی داریم. در مجموع موسسات آموزش عالی ما از جایگاه والایی برخوردار هستند و در برنامه ها پیش بینی شده که بتوانیم آن را ارتقاء داده و به سطوح بالاتر برسانیم.
نکته حائز اهمیت این است که ما در آموزش عالی به دنبال تلفیق ظرفیت های پژوهشی و آموزشی جهاد دانشگاهی به منظور بهره برداری بهینه در راستای رفع مشکلات و نیازهای کشور هستیم. جهاد دانشگاهی سه پژوهشگاه و 15 پژوهشکده دارد که در عرصه های مختلف از ظرفیت های متفاوتی برخوردار هستند به طور مثال فعالیت های پژوهشگاهی مانند رویان در تراز جهانی و بین المللی است.
هدف ما در آموزش عالی ایجاد مدلی است که در نتیجه آن آموزش و پژوهش را باهم تلفیق وعجین کنیم که این امر به عنوان یک پایلوت انجام شده و همکاری موثری بین دانشگاه علم و فرهنگ و پژوهشگاه رویان آغاز شده است. حاصل این همکاری پذیرش دانشجوی مشترک دوره دکتری و همچنین تعریف چندین رشته تحصیلات تکمیلی از جمله: زیست شناسی تکمیلی، سلولی و مولکولی و ژنتیک است.
خوشبختانه در چند دوره ای که پشت سرگذاشته ایم، خروجی های قابل توجه داشته ایم که بازخورد مثبت آن استقبال دانشجویان از این دوره ها بوده است به نحوی که حتی رتبه های نخست کنکور و کارشناسی ارشد این رشته ها مجموعه ما را به عنوان انتخاب اول خود برمی گزینند. هدف نهایی از توسعه آموزش عالی پشتیبانی کردن این آموزش ها با ظرفیت های پژوهشی جهاد دانشگاهی است.

** س: اساتیدی که برای این دوره انتخاب می شوند از همان پژوهشکده ها هستند؟ آزمایشگاه ها نیز در همان پژوهشگاه ها قرار دارد؟
- اساتید و آزمایشگاه ها همان است. دانشجویانی که جذب می شوند دوره های آموزشی خود را برای دو ترم در دانشگاه می گذرانند و پس از آن وارد فضای پژوهشگاه رویان می شوند و در آزمایشگاه های این پژوهشگاه و تحت نظارت و راهنمای اساتید پژوهشگاه رویان کار خود را انجام می دهند که دقیقا به همین دلیل دانشجویان از این دوره ها استقبال می کنند زیرا دانشجویان احساس می کنند وارد یکی از بهترین مراکز تحقیقاتی کشور می شوند و مطالب ارائه شده به روز است و نتیجه کاری که انجام می دهند، بلافاصله مورد استفاده قرار می گیرد. در نظر داریم در آینده این الگو را تسری و توسعه دهیم. بر این اساس پژوهشگاه توسعه تکنولوژی، شیمی و توسعه علوم انسانی نیز در برنامه قرار می گیرند تا هم الگوی پژوهشگاه رویان را پیاده کنند و هم بتوانیم این مدل را تکمیل تر کنیم.

** س: تا چه اندازه می توانید در تاسیس و راه اندازی شرکت های دانش بنیان به فارغ التحصیلان کمک کنید یا اینکه آنها خود به سمت تاسیس این شرکت ها می روند؟
- این مدل در واقع چرخه کاملی است که فعلا از آموزش شروع شده و بعد پژوهش و در نهایت و حلقه انتهایی باید شرکت های دانش بنیان شکل بگیرند. دستورکار کنونی این است که چگونه دانشجویان فارغ التحصیل شده به ویژه در مقاطع ارشد و دکتری برای اشتغال وارد شرکت های دانش بنیان شوند. امیدوارهستیم که بتوانیم ظرف دوسال آینده نمونه هایی از شرکت های دانش بنیان - که توسط فارغ التحصیلان ما ایجاد شده اند- را معرفی کنیم.

** س: آیا در برنامه دارید که تعداد پژوهشگاه ها و پژوهشکده های خود را از نظر کمی و کیفی افزایش دهید؟ برنامه های شما برای آموزش های پژوهش محور چیست؟
- آموزش های پژوهش محور یکی از زمینه هایی است که جهاد دانشگاهی با میل و اشتیاق وارد آن شده است. سه سال است که وزارت علوم و بهداشت وارد آموزش های پژوهش محور شده اند. جهاد دانشگاهی از مجموعه هایی است که به خوبی در این مسیر قرار گرفته و درحال حاضر حدود 160 دانشجوی دکتری پژوهش محور در سه پژوهشگاه و ده پژوهشکده از مجموعه پژوهشکده های خود در عرصه های مختلف فنی، علوم انسانی، پزشکی و غیره را تحت آموزش دارد.
برای جهاد دانشگاهی آموزش های پژوهش محور از اهمیت بسیار زیادی برخورداراست چون همان گونه که مطلع هستید وضعیت ما در کشور از نظر تولید علم، جایگاه خوبی است و ظرف این سال ها توانسته ایم رتبه خوبی به دست بیاوریم که این امر باعث مباهات و افتخار است اما این شاخص به تنهایی کفایت نمی کند و باید بتوانیم حلقه ها و شاخص های دیگر را نیز تکمیل کنیم تا این حرکت در نهایت به توسعه علم و فناوری در کشور منجر شود.
یافته های پژوهشی شاخص بعدی تولید فناوری و میزان تجاری سازی این نوآوری ها است. این حلقه ها باید پشت سرهم قرار بگیرند تا پیشرفت و توسعه عمومی کشورحاصل نهایی آن باشد که در این مسیر ما گام اول را محکم برداشته ایم. باید پذیرفت که در زمینه توسعه فناوری در کشور ضعف هایی داریم. پس باید به سمتی حرکت کنیم که حاصل فعالیت ها منجر به توسعه فناوری در کشور گردد. تعریف دوره های پژوهش محور در مراکز تحقیقاتی یکی از شیوه هایی است که می تواند در نظام علمی و فناوری کشور موثر باشد و به همین دلیل مجموعه جهاد دانشگاهی با تمام ظرفیت خود به آن ورود پیدا کرده است.
هدف دیگر جهاد دانشگاهی از برگزاری دوره های پژوهش محور بالا بردن نسبت تحقیقات کاربردی و بالا بردن تولید فناوری در کشور است و در نهایت انتظار این است که به شاخص های تولید فناوری برسیم. در این مسیر هنوز در آغاز راه هستیم و خروجی مشخصی نداریم که به نظر می رسد در سال 94 یا 95 اولین خروجی های جهاد دانشگاهی در زمینه آموزش های پژوهش محور وارد جامعه شوند.

** س: در موضوع آموزش های علمی و کاربردی چند موسسه دارید و آنها بیشتر در چه زمینه هایی فعال هستند؟
- بخش علمی و کاربردی یکی دیگر از عرصه های آموزشی ما در جهاد دانشگاهی است. در حال حاضر 47 مرکز علمی و کاربردی در سطح کشور و حدود 70 هزار دانشجو داریم. مجموعه های علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی در زمینه های مختلف مهارتی -که از نظر کاردانی مورد نیاز باشد- فعالیت می کنند اما ماموریت مشخص ما در حوزه علمی و کاربردی در خصوص IT ( تکنولوژی اطلاعات) است. در واقع نقطه مشترک همه مجموعه موسسات و مراکز علمی و کاربردی جهاد دانشگاهی دوره های IT است. این دوره ها، شغل محور و مهارت محور بوده و برنامه آن در چارچوب دانشگاه جامع علمی و کاربردی تدوین شده است. ماموریت و هدف ما این است که بتوانیم توانمندی های حرفه ای و مهارتی دانشجویان را بالا ببریم تا بتوانند به اشتغال نزدیک شوند و خروجی ها بتوانند در زمینه ایجاد کسب و کار نیز فعالیت کنند. در این زمینه الحمدلله از ظرفیت خوبی برخوردار هستیم و جمعیت قابل توجهی دانشجو داریم. دوره های علمی و کاربردی در چند مقطع کاردانی، کارشناسی و اخیرا کارشناسی ارشد برگزار می شود. جذب دانشجو در این مقاطع به طور متمرکز از طریق آزمون سراسری انجام می گیرد.

** س: یکی دیگر از فعالیت های جهاد دانشگاهی موضوع دوره های کوتاه مدت تخصصی است. در حال حاضر چند مرکز آموزش کوتاه مدت دارید و هدف اصلی از برگزاری این دوره ها چیست؟
- آموزش های تخصصی، یکی از نیازهای مهم کشور در شرایط کنونی است. در برنامه ها گفته می شود که ما در شرایط اقتصاد دانش بنیان هستیم و در شرایطی در حال برنامه ریزی هستیم که اقتصاد مبتنی بر دانایی و دانش بنیان است. این امر به مفهوم آن است که امروز دانش نقش بسیار مهمی را در اقتصاد ایفا می کند. در کشورهای متکی بر اقتصاد دانش بنیان، میزان مهارت و دانش افراد تعیین کننده شاخص های علمی و اقتصادی آن کشور است.
دانشگاه ها عموما دارای برنامه های ثابت و مشخصی هستند. دانش آموختگان این برنامه ها و دوره ها را طی می کنند ولی با توجه به سرعت پیشرفت علم و فناوری در جهان هرچند سال یک بار بسیاری از مسائل، مفاهیم و تکنیک ها تغییر پیدا می کنند. دانش آموخته ای که 10سال پیش از دانشگاه فارغ التحصیل شده و در بازار کار جذب شده با موضوعات و تکنیک هایی مواجه می شود که اصلا در زمان تحصیلش وجود نداشته است که این امر چالش درست می کند. دانش آموختگان باید مسائل جدید را از کجا فرا بگیرند؟ امروزه صنعت به روز است و نیروی انسانی هم باید به روز باشد. چگونه و از چه طریقی باید نیروی انسانی را توانمند و به روز نماییم؟ آیا دانشگاه ها می توانند این کار را انجام دهند؟ پاسخ منفی است. با این سرعت تحولات نیازمند سیستم های آموزشی تخصصی هستیم که به طور پیوسته دانش آموختگان را به روز کنند و این از ضرورت های بسیار جدی و قطعی آموزش در شرایط فعلی کشور محسوب می شود.
درحال حاضر دانش آموخته ما در بسیاری از رشته ها، برای آن که جذب بازار کار شود، فاقد مهارت و توانمندی لازم است. فرض کنید که دانشگاه های ما دارای آن چنان انعطافی هستند که مواد درسی خود را مرتب تنظیم و به روز رسانی می کنند که البته متاسفانه فاقد این سیستم هستیم ولی حتی اگر چنین باشد نیز آن قدرسرعت تحولات بالاست که دانش آموختگان بی نیاز از آموزش های تخصصی نیستند. دانش آموختگان جویای کار، برای کسب شغل موردنظر و دانش آموختگان شاغل برای به روز رسانی اطلاعات خود همواره به آموزش های تخصصی نیاز دارند.
در عرصه پزشکی سال هاست که نظام بازآموزی وجود دارد. پزشکان و حتی متخصصان می دانند که باید این دوره ها را پشت سربگذارند و دانش خود را به روز کنند اما در رشته های غیرپزشکی، نظام بازآموزی نداریم. با این حال نظام بازآموزی در رشته های غیرپزشکی نیز یکی از ضروریات است تا متخصصین و دانش آموختگان در فرآیندهای پیوسته، جامع و کامل به طور دائمی مهارت های خود را به روز کنند.
جهاد دانشگاهی در عرصه آموزش های تخصصی کوتاه مدت با این هدف و انگیزه و برای پاسخگویی به این نیاز جدی پا به عرصه گذاشته است. لذا مراکز متعددی را در سراسر کشور ایجاد کرد که ضروریات آموزشی دوره های مورد نیاز مخاطبان را عرضه می کند. مخاطب این دوره ها چندین گروه هستند که دانش آموختگان شاغل به کار، دانش آموختگان جویای کار، دانشجویان، کارکنان دولت و عموم مردم این گروه ها را تشکیل می دهند و متقاضی این دوره ها می باشند.
برگزاری دوره های تخصصی کوتاه مدت بسیار اثربخش بوده و ظرفیت های جهاد دانشگاهی در این حوزه چشمگیر می باشد به گونه ای که سالانه در 150 مرکز آموزش های تخصصی ما در سراسرکشور بین 500 تا 600 هزار فراگیر تحت پوشش آموزش قرار می گیرند و آموزش های تخصصی یکی از فعالیت های برجسته و ارزشمند جهاد دانشگاهی می باشد.
نباید تصور کرد که آموزش های تخصصی نسبت به آموزش های آکادمیک از اهمیت کمتری برخوردار است. این دوحوزه به دلیل نقش های متفاوت با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. از آن جایی که کشور در حال حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان است، به روزسازی دانش آموختگان با توجه به سرعت تحولات علمی و فناوری یکی از ضروریات قطعی و نیازهای حال حاضر کشور است. جهاد دانشگاهی نیز با این هدف و انگیزه برای ارتقاء سطح دانش و کمک به ارتقاء سطح دانش شاغلین دوره های کوتاه مدت تخصصی را در سراسر کشور برگزار می نماید.
در بحث آموزش های تخصصی می خواهم به یک مورد مشخص اشاره کنم. چندسالی است که با صنایع گاز کشور همکاری داریم. دانش آموختگانی که می خواهند جذب این صنعت شوند نیاز به یکسری از آموزش ها دارند. در گذشته این آموزش ها توسط شرکت های خارجی مانند توتال اجرا می شد اما در 3 سال گذشته جهاد دانشگاهی به این مساله ورود پیدا کرده و رفع نیازهای آموزشی دانش آموختگان در بدو استخدام در صنعت گاز را بر عهده دارد. این دوره ها بسیار موفق بوده و بنابر اظهارات مسوولین شرکت گاز کیفیت دوره ها اثربخش بوده است و این کار ادامه پیدا خواهد کرد.

**س: در زمینه بحث تبادل استاد و دانشجو در دانشگاه علم و فرهنگ برنامه ای وجود دارد تا دانشجویان سال آخر تحصیل خود را در یکی از دانشگاهی های خارج از کشور بگذرانند. این برنامه چه قدر جلو رفته و به اجرایی شدن نزدیک است؟ برنامه های دیگری از این دست دارید یا نه؟
- در فضای همکاری های بین المللی و با دانشگاه های خارج از کشور هم دانشگاه علم و فرهنگ و هم برخی از موسسات دیگر جهاد دانشگاهی اقداماتی انجام داده اند. دانشگاه علم و فرهنگ در واقع سابقه بیشتری در این زمینه دارد وموافقت نامه همکاری های متعددی از گذشته تا به امروز با برخی از دانشگاه ها در کشورهای مختلف منعقد کرده است که از جمله آن ها می توان به موافقت نامه با دو دانشگاه در انگلیس، با دانشگاه های مالزی، تایلند و استرالیا اشاره کرد.
همکاری های مختلفی در این موافقت نامه ها پیش بینی شده که می توان همکاری در زمینه تبادل استاد، جذب دانشجوی مشترک یا همکاری های علمی و پژوهشی را نام برد. برخی از این زمینه ها مانند تبادل استاد بین دانشگاه علم و فرهنگ ودانشگاه شفیلد انگلیس نیزاجرایی شده است. همچنین دانشگاه علم و فرهنگ پروژه پژوهشی مشترکی را با اتحادیه اروپا در زمینه زلزله انجام داد. در مورد تبادل دانشجو و برگزاری رشته های مشترک نیز باید بگویم که زمینه اقدامات مشترک فراهم شده ولی هنوز اجرایی نشده است.

** س: در بحث همکاری های بین المللی، بحث دوره های کوتاه مدت یا فرصت های مطالعاتی پیش بینی شده است؟
- در حوزه آموزش های بین المللی تاکنون بیش از 1500 فراگیر در رشته های مهندسی و علوم پزشکی از آموزش های جهاد دانشگاهی در کشورهای همسایه برخوردار شده اند. پ‍‍ژوهشگاه رویان نیز با برگزاری هرساله مدرسه تابستانی رویان از اساتید بزرگ و علمی خارج از کشور استفاده می کند. در خصوص فرصت های مطالعاتی نیز باید بگویم که در موافقت نامه های منعقده، موضوع فرصت های مطالعاتی و دوره های کوتاه مدت پیش بینی شده اما هنوز اجرایی نشده است.
گفت و گو از : مهدی رهبر
فراهنگ(4)**9129**1601**



11/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 51]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن