تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820829417




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چالش های گردشگری جلفا همچنان خودنمایی می کند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: چالش های گردشگری جلفا همچنان خودنمایی می کند تبریز - ایرنا - با آغاز دور جدید مسافرت های تابستانی بسیاری از گردشگران شهرستان جلفا و دیدنی هایش را برای گذراندن اوقات فراغت برگزیدند، ولی چالش های فرارو شیرینی این سفرها را به کام آنان تلخ می کند.


نوروز 93 به دنبال هجوم خیل عظیم گردشگر به این شهرستان که غافلگیری مسوولان را به همراه داشت، کمبودها در خدمات رسانی به مسافران احصاء و متولیان امر در صدد رفع آنها برآمدند.
با این حال هنوز بسیاری از این مشکلات به قوت خود باقی است و در تعطیلات عید فطر خاطرات نه چندان شیرینی برای اکثر مسافران به یادگار گذاشت.
در میان مشکلات گردشگری جلفا، کمبود مراکز اقامتی و پذیرایی از جمله معضلاتی بود که همانند مسافرت های نوروز تکرار و خانواده ها را با مشکل روبرو کرد.
در کنار کمبود این مراکز برخورد نامناسب برخی از عوامل این واحدها و همچنین غیر بهداشتی بودن شماری از این مکان ها نارضایتی مسافران را به همراه داشت.
چادرخوابی و استفاده از چادرهای مسافرتی که با خصوصیات یک منطقه و قطب گردشگری سنخیت نداشته و به دور از انتظار گردشگران است، در کنار کمبود مراکز پذیرایی و ناتوانی مراکز موجود در پاسخگویی به مسافران بر این مشکلات می افزاید.
سرگردانی و بلاتکلیفی مسافران در خیابان ها به دنبال یافتن تغذیه سالم و مطمئن برای اهل خانواده آنچنان مشهود بود که شهر گدایان را در اذهان عمومی تداعی می کرد.
جمعی از مسافران گلایه های خود از مسوولان امر را در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اعلام کردند.
مسافری گفت: با دیدن طبیعت بکر و زیبا و آثار تاریخی شهرستان بهت زده شدم، لیکن در مواجه با مشکل کمبود مراکز اقامتی و پذیرایی بسیار متعجب و ناراحت.
رضا قهرمانی اهل شیراز که به همراه خانواده چهار نفری در شهرستان جلفا حضور یافته است، افزود: برای تغذیه خانواده ام به استفاده از یک غذاخوری ساده و سنتی مجبور شدم که کیفیت پایین و قیمت بسیار بالای غذا لذت این سفر را برای خانواده ام از یاد برد.
وی از مسوولان امر خواست با نظارت کامل بر مراکز پذیرایی که مستقیم با سلامتی مسافران سر و کار دارند، خاطرات به یاد ماندنی شهرستان جلفا را ماندنی تر کنند.
کمبود نان به دلیل تعطیلی خودسرانه نانوایی ها و ساماندهی نشدن آنها برای پخت نان مورد نیاز مسافران از دیگر محدودیت های سفر برای گردشگران در شهرستان جلفا بود.
این در حالی بود که فروشگاه های مواد غذایی نیز برنامه ریزی لازم را برای تامین نان مورد نیازمسافران پیش بینی نکرده و در عرضه نان به مردم کاستی های بسیاری داشتند.
به دنبال بروز صحنه های ناخوشایند برای مسافران، بازار سودجویی ها داغ تر شده و افراد فرصت طلب عرصه را برای خودنمایی غنیمت شمرده و در ازای خدمات دهی هزینه های گزاف از گردشگران دریافت می کردند.
در کنار مشکل اقامتی و پذیرایی، سرویس های بهداشتی عمومی جوابگوی نیاز مسافران نبوده و بر مشکلات آنان افزوده بود.
این مشکل در ستاد تسهیلات سفر سازمان منطقه آزاد راس و شهرستان جلفا پس از بروز مشکل برای مسافران نوروزی در دستور کار جدی مسوولان بود که با گذشت ماهها از مصوبات ستاد چاره اندیشی نشده است.
جمعی دیگر از مسافران از برخوردهای نامناسب ماموران راهنمایی و رانندگی اظهار گلایه داشتند.
پارکینگ های خودروی با هجوم خیل عظیم گردشگران جوابگو نبود و مسافران مجبور به پارک خودروها در میادین و معابر شهر می شدند که این امر با وضع جریمه های سنگین راهنمایی و رانندگی مواجه بود.
با وجود تصمیم ستاد تسهیلات سفر شهرستان بر نقش راهنمایی و هدایت خودروها به سمت پارکینگ ها و معابر پارکبان متاسفانه کوچکترین تخلف به جریمه پلیس ختم می شد.
مسافری در این خصوص گفت: برای خرید مواد خوراکی ناچار به توقف لحظه ای در یکی از میادین شهر شدم که پس از بازگشت جریمه 50 هزار تومانی الصاقی به خودرو شگفت زده ام کرد.
ابوالفضل میلانی افزود: برای من و سایر همراهانم که با پنج خودرو از مشهد به آذربایجان و شهرستان جلفا سفر کردیم برخورد نامناسب پلیس جالب و خاطره انگیز بود.
وی با اظهار گلایه از این وضعیت گفت: با وضعیت کنونی و سطح پایین خدمات گردشگری نمی توان صنعت توریسم را در منطقه رونق داد.
کافی نبودن ایستگاه های اطلاع رسانی و راهنمایی گردشگری از دیگر مشکلاتی بود که برخی مسافران تابستانی در عزیمت به جلفا با آن مواجه بودند.
در ورودی های منطقه آزاد ارس از اطلاع رسانی خبری نبود و مسافرانی که به هر دلیلی اطلاعاتی در خصوص نقاط گردشگری، اقامتی و خرید در اختیار نداشتند با سرگردانی و بلاتکلیفی روبرو می شدند.
به دلیل حجم بالای مسافر تابستانی مراکز خرید و عرضه محصولات خارجی مملو از جمعیت بود که این امر در جای خود مشکلات اجتماعی به بار آورده بود.
بسیاری از مسافران با مشاهده نرخ بالای خدمات و کالاها در بازارچه های شهر جلفا آنچنان تمایلی به خرید از خود نشان نداده و تنها تماشگر بودند.
البته با اجرای قانون همراه مسافر مراکز عرضه مستقیم محصولات خارجی با قیمت مصوب منطقه آزاد ارس در شهر جلفا دایر شده که به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی یافتن آن مراکز برای هر مسافری امکان پذیر نبود.
در کنار این چالش ها نباید از خدمات رسانی مطلوب و رضایت بخش شهرداری جلفا در جمع آوری زباله ها در مراکز اقامتی، پارک ها و کمپ های چادرزنی به صورت سه نوبت کاری منظم غافل شد.
امنیت بالای مراکز خرید و نیز اماکن اسکان مسافران توسط ماموران امنیتی در نوع خود ستودنی و بسیار مطلوب بود.
سازمان منطقه آزاد ارس نیز با اجرای برنامه های متنوع شادی آفرین و مفرح بخش از جمله کنسرت های موسیقی شبانه سعی در ثبت خاطرات به یاد ماندنی برای خانواده ها داشت که با رضایت گردشگران همراه بود.
تلاش خبرنگار ایرنا برای کسب نظرات مسوولان کارساز نبود و به روزهای پس از تعطیلات موکول شد.
شهرستان جلفا با داشتن دهها اثر تاریخی و مذهبی و برخورداری از طبیعت بکر و زیبا با چشم اندازی از کوه و رودخانه یکی از قطب های گردشگری در شمال غرب کشور به شمار می رود.
آبشار آسیاب تاریخی، کلیسای سنت استپانوس، سواحل زیبای رودخانه ارس، روستای تاریخی اشتبین، مجموعه حمام تاریخی عباس میرزا، بازراچه های عرضه محصولات لوکس خارجی و نمایشگاه های خودروهای لوکس خارجی از جمله ظرفیت های گردشگری این شهرستان است.
استقرار منطقه آزاد و به دنبال آن رونق تجارت و مراکز عرضه کالاهای خارجی طی سال های گذشته در تمایل گردشگران در عزیمت به این منطقه تاثیرگذار بوده است.
در موج جدید سفرهای تابستانی که پس از ماه رمضان در سراسر ایران اسلامی آغاز شد، آبشارآسیاب تاریخی، کلیسای سنت استپانوس، امامزاده سید محمد اقا نوجه مهر و روستای تاریخی اشتبین بیشترین مسافر و گردشگر را پذیرا بودند.
شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس با 56 هزار نفر جمعیت در 146 کیلومتری تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع شده و از طریق رودخانه مرزی ارس با جمهوری خودمختار نخجوان و جمهوری ارمنستان مرز مشترک دارد.
7222/587



10/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن