تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):هیچ بنده ‏اى حقیقت ایمانش را کامل نمى ‏کند مگر این که در او سه خص...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798470816




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مراقبت های روز عید فطر از نگاه یک استاد اخلاق


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: مراقبت های روز عید فطر از نگاه یک استاد اخلاق تهران - ایرنا - مرحوم آیت الله میرزاجواد ملکی تبریزی ضمن بیان مراقبات روز عید فطر می نویسد: سالک الهی می‏تواند با رعایت کامل ادب در یک ساعت، تمام کوتاهی های خود در اعمال مهم ماه رمضان را جبران و گناهان را تبدیل به نیکی ها کرده و به درجات بلندی برسد.


ملکی تبریزی در کتاب المراقبات می نویسد: امام حسن (ع) روز عید عده‏ای را دید که می‏خندیدند و بازی می‏کردند، رو به همراهان خود کرده و فرمود «خدای عزوجل ماه رمضان را آفرید تا میدان مسابقه‏ای برای خلقش باشد که در آن با طاعت و رضایت او با یکدیگر مسابقه بدهند. عده‏ای سبقت گرفته و سعادتمند شدند و عده‏ای عقب افتاده و ناامید شدند. شگفتا از کسی که در این روز می‏خندد و بازی می‏کند. روزی که نیکوکاران در آن پاداش یافته و کوتاهی کنندگان زیان می‏بینند.»
سپس امام فرمود: به خدا سوگند اگر پرده‏ها فرو افتد، نیکوکار می‏اندیشد که چرا بیشتر عمل نیک انجام ندادم و بدکار می‏گوید چرا بد می‏کردم و از شانه کردن مو و صاف کردن لباس خود باز می‏ماند.

** اعمال این روز
1- توسل: از کارهای مهم، توسل به حامی و نگهبان آن روز و شفیع قرار دادن او در اول آن و مبالغه در آن به اندازه بزرگی این روز است.
بزرگی این روز نیز به اندازه بزرگی تمام اوقات و حالات او در ماه رمضان می‏باشد. زیرا این روز وقت آشکار شدن ثمره، اعطای جوایز و فهم قبول یا رد شدن، رضا یا خشم، نزدیکی یا دوری و خوشبختی یا بدبختی است.
به این جهت بنده سعادتمند باید در این مقام به خوبی ادب را رعایت نموده و آثار بد تمام گناهان خود را در روزها و شب های این ماه از بین برده و کرامت های الهی و الطاف خداوندی را که در طول ماه ضایع کرده، اصلاح کند.
خلاصه می‏توان با رعایت کامل ادب در یک ساعت، تمام کوتاهی های خود در اعمال مهم ماه رمضان را جبران و گناهان را تبدیل به نیکی ها کرده و به درجات بلندی برسد.
2- غسل: در این روز غسل نیز تاکید شده است. غسل خود را با ˈبسم اللهˈ شروع کرده و بعد از انجام آن بگوید ˈاللهم اجعله کفارة لذنوبی، و طهر دینی، و اذهب عنی الدرنˈ یعنی خدایا این را کفاره گناهانم قرار ده، دینم را پاک گردان و پلیدی ها را در من از بین ببر.
3- دعای ندبه: اندوه به خاطر غیبت امام زمان و دعا برای فرج او و خواندن دعای ندبه. آنگاه مومنی که صاحب الزمان (ع) را امام خود می‏داند - کسی که حجت خدا، امام زمان، ناموس دنیا، سلطان امت ها، عدل کامل خدا، خورشید تاریکی ها و ماه کامل، گشایش نزدیک خدا، نشانه بزرگ خدا، خلیفه بزرگ خدا، امام، پسر امام، پسر ائمه، پسر پیامبر، پسر پیامبران - جان تمامی جهانیان فدای او باد - کسی که خداوند به وسیله او به وعده‏هایش جامه عمل می‏پوشاند وعده‏هایی از قبیل گسترش عدل، از بین بردن ظلم، گستراندن فضل و غلبه قدرت او بر تمام قدرت ها و دین او بر تمام ادیان و به هنگام غیبت امام خود، غصب حاکمیت او از طرف دشمنان، سختی شیعیان در سلطنت کفار و بدکاران و قتل، از بین بردن آبرو، غصب اموال، بد حالی و ذلت آنان را می‏بیند، باید خوشحالی او به غمی سنگین، خنده او به گریه و عید او به عزا تبدیل شده و دعای ندبه بخواند و مانند مادر بچه مرده گریه کند و برای فرج او دعا کند.
4- خواندن نماز عید فطر
5- به پایان بردن این روز: این روز را با توسل و واگذاری به نگهبان این روز که از معصومین (ع) می‏باشد و شفاعت خواستن از او به پایان برساند؛ همانگونه که در سایر روزهای شریف نیز چنین می‏کرد و نباید در این جهت کوتاهی کند که این از کارهای مهم است.
فراهنگ(2)**1003**1569



05/05/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن