واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
استانها > شرق > خراسان رضوی آیت الله علم الهدی:
کوچک شمردن گناه مقدمه رسیدن به تکذیب دین است
مشهد – خبرگزاری مهر: امام جمعه مشهد گفت: کوچک شمردن گناه مقدمه رسیدن به تکذیب دین است.
به گزارش خبرگزاری مهر، آیت الله احمد علم الهدی، بعدازظهر پنچشنبه در سلسله جلسات تفسیر قرآن در مهدیه مشهد اظهار کرد: اشکال بزرگ گناه این است که مسیر آن سراشیبی است لذا وقتی از امام معصوم میپرسند خدا چه گناهی را نمیآمرزد حضرت در پاسخ میفرمایند سبک شمردن گناه باعث میشود که خداوند هیچ گناهی را نیامرزد و اگر کسی در این سراشیبی به آخر خط برسد به تکذیب خدا و پیامبر و معاد میپردازد و باورش را از دست میدهد. وی بیان کرد: اگر ترجمه قرآن را صد بار هم مورد مطالعه قرار دهیم ثوابی که تلاوت قرآن دارد حاصل نمیشود چرا که تمام ثواب آن از خواندن کلامالله است. خواندن ترجمه در کنار آیات خوب است و به درک آن کمک میکند اما ثواب آن متوجه تلاوت قرآن است. آیتالله علمالهدی افزود: عدهای میگویند تعابیر قرآن مثل مثالهایی که از باغات بهشتی و حوریهای بهشتی دارد برگرفته از ویژگیهای آن زمان سرزمین وحی بوده، در حالی که تعابیری که قرآن به کار برده با هر ادبیات محاورهای از هم قوم و ملتی همخوانی دارد و این یکی از معجزات قرآن است که هم به زبان محاورهای آن زمان و آن قوم همخوانی داشته و هم با زبان و اقوام حال حاضر همخوانی دارد. مثل آیه أَ رَأَیْتَ الَّذی یُكَذِّبُ بِالدِّینِ که شیوه بیان آن را در زبان محاوره فارس معاصر هم داریم. وی با اشاره به اینکه این سوره درباره تکذیب کنندگان دین سخن به میان آورده، عنوان کرد: تکذیب در جایی معنا میدهد که کسی چیزی را بداند و آن را درک کرده باشد و در عین حال به انکار آن و مخالفت با آن بپردازد و به خاطر انکار ناشی از نادانی و جهل بر تکذیبکننده عذاب نازل نشده است چرا که لازمه تکذیب یک شهود احساس و درک قبل از تکذیب است. یعنی برای کسی با ادله و دلیل خدا و پیامبر اثبات شود و در عین حال زیر بار نرود. عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: تکذیب سه نتیجه دارد یکی جهد است، یک انکار است و دیگری خوف است. یعنی به عنوان اصرار به انکار میپردازند و با اینکه میدانند همه چیز از خداست اما باز اصرار میورزند و دو ویژگی کفر نیز چشمپوشی از وظیفه در برابر خدا و سرکشی است که این بزرگترین ظلم در حق خداست. آیتالله علمالهدی در تبیین موضوع تکذیب دین از سرنوشت قارون سخن گفت و اظهار کرد: قارون از دوستداران خدا و موسی بود و عذابی که خدا بر وی نازل کرد به خاطر ثروتمند بودنش نبود بلکه به خاطر استکباری بود که در اثر ثروتمند شدن از خود نشان داد و گفت، خدایا این ثروت من به خاطر کاری بوده که خودم انجام دادم و با این جملهاش نعمت خود را به خود نسبت داده و به نوعی استکبار ورزیده بود و لازم به ذکر است در روایات آمده که قارون در زیر زمین زنده است و در عین زنده بودن عذاب میکشد. وی درباره منشاء تکذیب افزود: استکبار و خدعه از منشاهای تکذیب است که خدعه به معنای گول خوردن و درافتادن با خداست که کسی فریب مال و ثروت و قدرت دنیا را بخورد و در مقابل پروردگار استکبار ورزد. امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: دو نوع فریب خوردن داریم یکی اینکه فریب دنیوی بخوریم و دیگری اینکه گول خود خدا را بخوریم. یعنی به ستارالعیوب بودن خدا و تعجیل نکردن خدا در عقوبت کردن فریفته نشویم. هرچند که خداوند از روی مهربانی و بازنگه داشتن راه برگشت گناهان انسان را بروز نمیدهد و مهلت به انسان میدهد اما برخی به جای استفاده از لطف خداوند آن را فراموش میکنند. آیتالله علمالهدی با اشاره به اینکه لازم نیست کسی حتما به طور علنی به تکذیب دین بپردازد تا به او عنوان مکذب اطلاق شود، گفت: کسی که در مسیر تکذیب بیفتد ممکن است خدا را هم عبادت بکند اما در جریان زندگی هر چیزی از دین را که با تحصیل مقام و ثروت و خوشگذرانی نسازد منکر میشود. کما اینکه در همین سوره هم اشاره شده که الَّذِینَ هُمْ فِی صَلَاتِهِمْ خَاشِعُونَ یعنی این افراد ممکن است نماز هم بخوانند ولی در عمل به تکذیب خدا بپردازند. وی کوچک شمردن گناه را مقدمه رسیدن به تکذیب دین دانست و افزود: اشکال بزرگ گناه این است که مسیر آن سراشیبی است لذا وقتی از امام معصوم میپرسند خدا چه گناهی را نمیآمرزد حضرت در پاسخ میفرمایند سبک شمردن گناه باعث میشود که خداوند هیچ گناهی را نیامرزد و اگر کسی در این سراشیبی به آخر خط برسد به تکذیب خدا و پیامبر و معاد میپردازد و باورش را از دست میدهد.
۱۳۹۳/۵/۲ - ۱۵:۵۱
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]