محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844107793
سوریها میگفتند شما دیوانه هستید / پشت صحنه ساخت فیلم «بازمانده» در گفت و گو با منوچهر محمدی
واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:
سوریها میگفتند شما دیوانه هستید / پشت صحنه ساخت فیلم «بازمانده» در گفت و گو با منوچهر محمدی فرهنگ > سینما - تهیهکننده فیلم سینمایی «بازمانده» به کارگردانی زندهیاد سیفالله داد معتقد است ساخت فیلم غیرشعار و تاثیرگذار درباره فلسطین مستلزم دغدغهمندی و نگاه مومنامه به موضوع است.
سمیه علیپور: منوچهر محمدی در دهه 70 فیلمی را تهیه کرد که سالهای سال است،مهمترین فیلم سینمای ایران درباره فلسطین محسوب میشود. زندهیاد سیفالله داد این فیلم سینمایی را در سالهایی کارگردانی کرد که بودجههایی هنگفت به فیلمسازی درباره فیلمی با این موضوع اختصاص پیدا نمیکرد و او با شناخت و باور خود پیش رفت. محمدی در گفتوگو با خبرآنلاین، درباره ساخت «بازمانده» سخن گفت. اینکه «بازمانده» نه فقط در میان ایرانیان بلکه، در میان عرب زبانها نیز مورد توجه قرار گرفته، نشان از واقعنگاری فیلم دارد. برداشت فیلم از داستان غسان کنفانی تا چه حد در ارائه تصویر درستی از زندگی و روابط مردمان آن منطقه تاثیر داشته است؟ «بازمانده» برداشت آزادی از یکی از قصههای کوتاه غسان کنفانی با عنوان «بازگشت به حیفا» است. مرحوم داد، یک خط داستانی را از آن قصه برداشته بود. نکته در این است که اصلا آن داستان، قصه بسیار تلخی داشت و حس شکست درش دیده میشد. نگاه در آن داستان مواخذه نسل گذشته فلسطینیها بود، از این منظر که چرا در زمانی که کشور جعلی اسرائیل شکل میگرفت مقاومت و ایستادگی نکردند. آقای داد از آن قصه تنها این ایده را گرفتند که فرزندی در زمان هجوم نظامیان ارتش اسرائیلی در خانه جا میماند. واقعنگاری فیلم حتما حاصل آشنایی با مردمان و زندگی افراد در آن منطقه است، این آشنایی به چه ترتیب به دست آمده بود؟ آقای داد، برای نگارش فیلمنامه «بازمانده» چند سفر به سوریه و لبنان داشتند و حجم زیادی کتاب تاریخی در مورد این سرزمینها مطالعه کرده بودند. احاطه و تسلط به دو زبان عربی و انگلیسی کمک شایانی به او میکرد تا متون اصلی را بدون نیاز به ترجمه بخواند. آقای داد،اسناد و مدارکی را مطالعه کرد و تعداد زیادی از کتابهای حوزه مقاومت فلسطین که در کشورهای مختلف به چاپ رسیده بود، خواند.
منوچهر محمدی میگوید که فیلم باز مانده را با جان و دل و ایمان و باور ساختیم
وقتی برای ساخت فیلم به سوریه رفتید، واکنش آنان به ساخت چنین فیلمی چه بود؟ بعد از آنکه فیلمنامه نوشته شد، به سوریه رفتیم. تمامی دستاندکاران حوزه ادبیات، هنر و تلویزیون سوریه که در جریان فیلمنامه قرار گرفتند اذعان داشتند که اثری به این قوت در این حوزه ندیدهاند. آنان این متن را با نوشته هنرمندان کشورهای عربی مقایسه کردند و به این جمعبندی رسیدند. با وجود کیفیت متن، آنها تردیدهای جدی داشتند که چنین فیلمی بتواند ساخته شود. وقتی برای پیشتولید به سوریه رفته بودیم، سینماگران سوری میگفتند شما دیوانه هستید که قصد دارید چنین فیلمی را بسازید، آنان عملا عبارت مجنون را به کار میبردند. کسانی که قرار بود با شما همکاری کنند هم چنین نظری داشتند؟ یکی از مسئولان آنان بعید میدانست که چنین فیلمی ساخته شود. به نظر او زیرساختهای تولید این فیلم در سوریه وجود نداشت. وقتی او با اراده جدی من و آقای داد مواجه شد، تسلیم شد و همکاری کرد. بعد از آنکه فیلم در جشنواره فجر به نمایش درآمد در جشنواره دمشق اکران شد و منتقدان و صاحبنظران عرب تاکید کردند این فیلم پیش از این مشابه نداشته است. نظر مدیران سینمایی وقت در مورد این فیلم چه بود؟ آنان علاقمند بودند چنین فیلمی ساخته شود یا چندان رغبتی به تولید آن نداشتند؟ اتفاقا وقتی مطرح شد که قرار است فیلمی در این زمینه کار کنیم از سوی مدیران اعتماد به سازندگان «بازمانده» وجود دارد و آنان وارد اما و اگرها نشدند. هدف ما این بود فیلمی تهیه کنیم که نه تنها در ایران، در دنیای عرب امکان مطرح شدن داشته باشد و موضوع فلسطین را به گونهای روایت کند مخاطب بتواند آن را بپذیرد و باور کند. فکر میکنم تاکنون دیگر روشن شده که سازندگان «بازمانده» از دل و جان با ایمان و باور این فیلم را ساختند و از چیزی برای آن ساخت آن کم نگذاشتند. آقای محمدی سالهاست شما فیلمهایی را تهیه میکنید که خودتان ایده اولیه آن را مطرح کردهاید و حتما این نزدیکی شما به موضوع، در جریان تولید هم نقش دارد. نسبت نگاه و تفکر شما با داستان «بازمانده» چطور بود؟ وقتی یک روز مرحوم آقای داد آمدند و گفتند طرح دو صفحهای آماده کرده بودند و مطرح کردند یقین کردم که قصه مطلوبی برای پرداخت به دست آمده است. قصهای به مقطع تخلیه سرزمین فلسطین از سوی انگلیسها برای آمادهسازی فضا جهت تاسیس کشور جعلی اسرائیل میپرداخت.
زنده یاد سیف الله داد با روی کار آمدن دولت اصلاحات معاون سینمایی وزارت ارشاد شد
کار ساخت فیلم را در خارج از کشور سخت نبود؟ حمایتهای آقای اختری سفیر ایران در سوریه و همراهی افرادی که در آنجا در جریان کار قرار گرفتند بسیاری از سختیها را برطرف کرد. آقای اختری به قصه فیلم علاقه داشتند و امیدوار بودند از ساخت این داستان فیلمی خوب به دست آید. با این موافقتها و همراهیها بسیاری از موانع اداری حل شد. من معتقدم اگر قرار بود «بازمانده» را در ایران بسازیم بسیار سختتر و دشوارتر میشد. همکاری مردم کشور سوریه در حدی بود که ما شرمنده میشدیم. بستن خیابان لاذقیه دمشق برای برداشت یکی از صحنهها و یا انفجاری که در صحنهای از فیلم بود، چه به لحاظ امنیتی و چه از منظر اجرایی کار دشواری بود. مساعدت بسیار خوبی برای ساخت این فیلم شد و این باور از ابتدا در کل گروه شکل گرفت که تولید کاملا حرفهای کار خود را پیش میبرد. آقای داد از هیچ چیز کوتاه نمیآمدند و تا به نتیجه به مطلوب نمیرسیدند، کار را متوقف نمیکردند. ما این فیلم را با سه ماه پیش تولید و بعد سه ماه و نیم فیلمبرداری ساختیم. هزینه ساخت فیلم نسبت به فیلمهایی که در آن مقطع ساخته میشد، خیلی متفاوت بود؟ «بازمانده» با 40 میلیون تومان هزینه تولید شد. البته بعد از آماده شدن به شدت از طرف ارشاد آن موقع بیمهری بود و اجازه شرکت در جشنواره فجر به آن ندادند و ما را وادار کردند بگوییم فیلم به جشنواره نمیرسد. بعد از آن در سال 75 و بعد از اینکه برخی از مسئولان، غیر از مسئولان ارشاد فیلم را دیدند، پی به ارزشهای آن بردند و اجازه نمایش دادند. به طور مشخص «بازمانده» قبل از جشنواره فجر سال 74 تا خرداد 75 در محاق توقیف بود. نکته «بازمانده» در این است که فیلم به خوبی جای خود را در میان عربها نیز باز کرد. با وجود شرایط سختی که تولید فیلم داشت، آن را آماده کردیم، نتیجه این شد که علاوه بر محبوبیت فیلم در میان منتقدان و مخاطبان ایرانی، «بازمانده» به عنوان یکی از آثار شاخص مربوط به فلسطین در کشورهای منطقه شناخته شد. در ایران فیلمهای دیگری با هزینههای چندین میلیاردی درباره فلسطین ساخته شد، اما به نظر میرسد هیچ یک از آنها در حدی نبوده که دیده شود و در خاطرهها بماند، این فیلم نه تنها در ایران، بلکه براساس اخبار و اطلاعات به عنوان اثر خاطرهانگیز و نوستالژیک که به تمام ابعاد موضوع فلسطین میپردازد، توانسته در کشورهای مختلف مطرح شود. آقای محمدی خودتان دلیل اینکه «بازمانده» جایگاهی ویژه به دست آورده است را حاصل چه میدانید؟ ما فیلم را با جان و دل ایمان و باور ساختیم. ما به این فیلم به چشم کار سفارشی و دستوری نگاه نمیکردیم، ما به این فیلم به چشم یک محمل برای ساخت فیلمی با پردواکشن عجیب نگاه نمیکردیم. فیلم درست درباره مردم فلسطین فیلمی است که با ضوابط و اصول حرفهای ساخته شود و خودش را در مقابل خونهایی که در این سالها در فلسطین بر زمینه ریخته مسئول بداند. موضوع فلسطین سوژه حساس و مهمی است و تا زمانی که نمیتوانیم حق مطلب را ادا کنیم نباید به آن نزدیک شویم، فیلمسازی که درباره فلسطین فیلم میسازد مانند جوانی است که با تانگ میجنگد، فیلمی که غیرمومنانه ساخته شود تاثیرگذار نخواهد شد. 57243
چهارشنبه 1 مرداد 1393 - 13:44:07
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]
صفحات پیشنهادی
سلحشور در گفت و گو با فارس تاکید شد درخواست از مردم برای ساخت سریال «موسی»/ نبض جریان ساخت فیلم و بر
سلحشور در گفت و گو با فارس تاکید شددرخواست از مردم برای ساخت سریال موسی نبض جریان ساخت فیلم و برنامههای نمایشی ما در دست بیگانه استکارگردان سریال موسی تاکید کرد من راهی برایم باقی نمانده است جز اینکه از مردم بخواهم که اگر مردم به من اعتماد دارند و کارهای قبلی من مورد قبولشان بدر گفتوگو با فارس مطرح شد گلایه یک فیلمساز نسبت به عدم اکران فیلمی در مورد تکفیریها/کسی دلش برای اکران «
در گفتوگو با فارس مطرح شدگلایه یک فیلمساز نسبت به عدم اکران فیلمی در مورد تکفیریها کسی دلش برای اکران شهابی از جنس نور نمیسوزدکارگردان فیلم سینمایی شهابی از جنس نور ضمن نارضایتی از بی توجهی نسبت به این فیلم گفت ما دو سال پیش به فکر ساخت فیلمی در مورد تکفیریها افتادیم و آنرا تبازدید نمایندگان مجلس از پشت صحنه برنامه «شبهای روشن»
بازدید نمایندگان مجلس از پشت صحنه برنامه شبهای روشننمایندگان مجلس نهم شب گذشته از پشت صحنه برنامه زنده تلویزیونی شبهای روشن شبکه دو بازدید کردند به گزارش خبرگزاری فارس برنامه شب های روشن پنجشنبه شب میهمانان ویژهای داشت که سه تن از نمایندگان خانه ملت جهت حمایت از این برنامهدر گفتوگو با فارس مطرح شد انیمیشن سینمایی «شاهزاده روم» شهریور آماده نمایش/ اکران در جشنواره فیلم ف
در گفتوگو با فارس مطرح شدانیمیشن سینمایی شاهزاده روم شهریور آماده نمایش اکران در جشنواره فیلم فجر جدیدترین تصاویرتهیه کننده انیمیشن سینمایی شاهزاده روم از تلاش روزانه عوامل این انیمیشن برای آماده سازی این انیمیشن در شهریور ماه و حضور در سی و سومین جشنواره فیلم فجر خبر داد حامدبازدید مدیر شبکه یک از پشت صحنه «معمای شاه»/ تصویربرداری در منزل وزیری
بازدید مدیر شبکه یک از پشت صحنه معمای شاه تصویربرداری در منزل وزیریمدیرشبکه یک سیما با حضور در شهرک غزالی از محل فیلمبرداری سریال معمای شاه بازدید و با با عوامل و بازیگران این سریال گفت وگو کرد مهدی فرجی در حاشیه این دیدار در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون فارس گفت سریسلحشور:درخواست از مردم برای ساخت سریال «موسی»/ نبض جریان ساخت فیلم و برنامههای نمایشی ما در دست بیگ
سلحشور درخواست از مردم برای ساخت سریال موسی نبض جریان ساخت فیلم و برنامههای نمایشی ما در دست بیگانه است کارگردان سریال موسی تاکید کرد من راهی برایم باقی نمانده است جز اینکه از مردم بخواهم که اگر مردم به من اعتماد دارند و کارهای قبلی من مورد قبولشان بوده است و اگر فکر میکنید کجزئیات گروه «هنر و تجربه» در گفتوگو با امیرحسین علم الهدی اختصاص کلیه درآمد فیلمهای «هنر و تج
جزئیات گروه هنر و تجربه در گفتوگو با امیرحسین علم الهدیاختصاص کلیه درآمد فیلمهای هنر و تجربه به مالکان آثار تضمین دوره چند ساله مهمتر از عجله در نمایش فیلمها استمدیر اجرایی و دبیر شورای سیاست گذاری طرح سینمای هنر و تجربه درباره بحث تبلیغات فیلمهای این طرح گفت این موضوع بایآنچه سینمای ایران از فلسطین به دنیا نشان داد/1 «سرب» ؛ فیلمی که زیربمباران برای فلسطین ساخته شد
آنچه سینمای ایران از فلسطین به دنیا نشان داد 1سرب فیلمی که زیربمباران برای فلسطین ساخته شدفیلم سینمایی سرب را میتوان نخستین محصول سینمای ایران در حمایت از مردم فلسطین و اشغالگرایی رژیم صهیونیستی با محوریت ارض موعود دانست به گزارش خبرنگار سینمایی فارس سرب نام فیلمی است ایرادر گفتو گو با فارس عنوان شد زریندست «سرو زیر آب» را فیلمبرداری میکند/دومین همکاری با باشه آهنگر
در گفتو گو با فارس عنوان شدزریندست سرو زیر آب را فیلمبرداری میکند دومین همکاری با باشه آهنگرعلیرضا زرین دست که این روزها فیلمبرداری فیلم مزار شریف را به پایان رسانده در دومین همکاری خود با محمدعلی باشهآهنگر فیلم سینمایی سرو زیر آب را فیلمبرداری میکند علیرضا زریندست پیشکسوتپشت صحنهای از اتفاقات برنامه ماه عسل + فیلم
پشت صحنهای از اتفاقات برنامه ماه عسل فیلم چند سالی است که در ایام ماه مبارک رمضان برنامه ماه عسل در ساعات پایانی روزهداری از شبکه سه سیما پخش میشود به گزارش گروه چند رسانهای باشگاه خبرنگاران چند سالی است که در ایام ماه مبارک رمضان برنامه ماه عسل در ساعات پایانی روزهپخش پشت صحنه ۵ قسمتی «مختارنامه» از شبکه مستند
پخش پشت صحنه ۵ قسمتی مختارنامه از شبکه مستندسری جدید یک فیلم یک حقیقت به تهیهکنندگی ناهید دل آگاه با نگاهی به مراحل ساخت و پشت صحنه سریال به یاد ماندنی مختارنامه در شبکه مستند تولید شد و در ایام شهادت امام علی ع و لیالی قدر از شبکه مستند پخش میشود به گزارش خبرگزاری فارس علعکس های داغ از پشتصحنه فیلمهای داغ
عکس های داغ از پشتصحنه فیلمهای داغ خیلی ها کنجکاوند بدانند که در پشت صحنه فیلم های بزرگ چه اتفاقی می افتد مجله امپایر تصاویری را از پشت صحنه چند فیلم مطرح با توضیح آنها منتشر کرده است تصاویری از فیلم های خاطره انگیز که از آنها لذت خواهید برد روزنامه هفت صبح خیلی ها کنجکاوندکمالیپور در گفتو گو با فارس: آغاز پیش تولید فیلم تازه بهروز افخمی تا ۱۰ روز دیگر /نقش قاسمخانی در فیلمنامه
کمالیپور در گفتو گو با فارس آغاز پیش تولید فیلم تازه بهروز افخمی تا ۱۰ روز دیگر نقش قاسمخانی در فیلمنامه میلادتهیهکننده فیلممیلادبا اشاره به اینکه فیلم باحضور افخمی قاسمخانی و تنابنده ساخته میشود درباره نقش قاسمخانی درفیلمنامه این فیلم گفت مگر میشود پیمان قاسمخانی دعضو همپیمانی ملی عراق در گفتوگو با فارس: داعش ساخته و پرداخته آمریکاست که آن را به همپیمانش، «اسرائیل&
عضو همپیمانی ملی عراق در گفتوگو با فارس داعش ساخته و پرداخته آمریکاست که آن را به همپیمانش اسرائیل تقدیم کردعضو همپیمانی ملی عراق از جریان اصلاح این کشور تاکید کرد که گروه تکفیری داعش گروهی است که آمریکا آن را برای محافظت از منافعش و اجرای طرحهایش در منطقه تشکیل داد و آن ردیدار کارگردان «طلا و مس» از پشت صحنه یک سریال / تصاویری از پشت صحنه
دیدار کارگردان طلا و مس از پشت صحنه یک سریال تصاویری از پشت صحنه فرهنگ > تلویزیون - همایون اسعدیان کارگردان حرفه ای سینمای ایران از پشت صحنه سریال تلویزیونی پرده نشین به کارگردانی بهروز شعیبی دیدن کرد به گزارش خبرگزاری خبرآنللاین همایون اسعدیان کارگردان فیلمشکایت کره شمالی از فیلم آمریکایی «مصاحبه»
شکایت کره شمالی از فیلم آمریکایی مصاحبه کره شمالی شکایت خود از یک فیلم آمریکایی را به سازمان ملل متحد برد در این فیلم سی آی ای قصد دارد نفر اول کره شمالی را ترور کند به گزارش نامه نیوز به نقل از تسنیم کره شمالی شکایتی از فیلم مصاحبه را به سازمان ملل متحد برده و از این نهاد بدر گفتوگو با فارس عنوان شد «آنچه مردان درباره زنان نمیدانند» شهریور به سینماها میآید/پخش آنونس فی
در گفتوگو با فارس عنوان شدآنچه مردان درباره زنان نمیدانند شهریور به سینماها میآید پخش آنونس فیلم محمدپور همزمان با آغاز اکران کلاشینکفتهیه کننده فیلم سینمایی آنچه مردان درباره زنان نمیدانند از اکران این فیلم در شهریور ماه و پخش آنونس این اثر سینمایی همزمان با اکران فیلم سینما-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها