تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803915218




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شیشه، جریان مرگ در رگ های زندگی - سعید زارع کندجانی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob شیشه، جریان مرگ در رگ های زندگی - سعید زارع کندجانی بی رنگ، بی بو، مواد اولیه اش در دسترس، تهیه و تولیدش آسان و مصرفش را بی خطر اعلام می کنند؛ آری این همان جریان مرگ در رگ های زندگی و همان شیشه ای است که جام زندگی می شکند.


نمی دانم این چه رسمی است که اغلب در پیشگیری ها عملکرد ضعیفی داریم. به عنوان خبرنگار خودم را می گویم و با دیگران کاری ندارم. شاید احساس می کنیم گفتن از زشتی ها و بیان معضلات اجتماعی و فرهنگی می تواند باعث آبرو ریزی، زیر سوال رفتن اقدامات مثبت و پایمال شدن ارزش ها شده و لکه ننگی بر دامن عزت ملی شود.
به همین دلیل و شاید هزاران دلیل دیگر با دیدن مشکلی ابتدا آن را انکار و سپس شروع به پنهان کاری می کنیم و زمانی دست به اقدامات موثر یا بهتر بگویم کارشناسی می زنیم که کار از کار گذشته است و به مرحله بی بازگشت و غیرقابل کنترل رسیده ایم و در حالت خوشبینانه تر حل معضل به فرایندی سخت و هزینه بر تبدیل شده است.
داستان ورود شیشه به کشور و برخورد با این ماده روان گردان نیز از این روند مستثنی نیست و در این حوزه آنقدر دیر دست به اقدام زده ایم که این ماده که کمی بیش از یک دهه از ورود آن به کشور می گذرد و به قول معرف در بین دیگر مواد اعتیاد آور جنس جدید به شمار می رود، امروز به دومین ماده پر مصرف در بین معتادان کشور بدل شده و گوی سبقت را از بسیاری دیگر ربوده است و خطر آتی جامعه جهانی نامیده می شود.
هرچند در زمینه مبارزه با مواد مخدر نیروی انتظامی با تقدیم هزاران شهید از هیچ اقدام و جانفشانی دریغ نکرده است، ولی حقیقت این است که اقدامات محدود کننده فقط بخش کوچکی از راهکارهای مبارزه با مواد مخدر به شمار می رود و به نظر کارشناسان اقدامات فرهنگی به منظور از بین بردن زمینه ها و بسترهای گرایش به سمت مواد مخدر و روان گردان ها راهکار واقعی این عرصه به شمار می رود.
بیان این نکته که تا چند سال پیش قانونی برای مبارزه با ماده روان گردان شیشه وجود نداشت و به همین منظور نیروی انتظامی نمی توانست با سودجویان این عرصه مبارزه کند و همچنین بر اساس قانون جدید نیز نمی توان با کسانی که مواد اولیه شیشه را نگهداری می کنند مبارزه کرد، جای تاسف و تامل دارد و باید برای حل این خلاء قانونی هرچه سریعتر اقدام کرد.
در این بین نباید فراموش کرد که سودجویان و قاچاقچیان مواد مخدر هر روز به دنبال راهکارهای نوین برای عرضه محصولات جدید خود هستند و هر فردی که در خصوص کشور و جوانان وطن احساس مسوولیت می کند باید به طور مستمر جامعه را رصد کرده و با اطلاع رسانی به موقع موجب ارایه راهکارهای جدید و عملیاتی برای مبارزه با مواد مخدر و روان گردان جدید شود.
به همین دلیل است که نقش رسانه های دیداری، شنیداری و مکتوب بیش از پیش نمایان می شود و مسوولان و مردم انتظار دارند این قشر به عنوان چشم و گوش جامعه اطلاعات لازم، ضروری و دقیق را به آنها انتقال دهند.
در این بین انتظار از صدا و سیما که نام رسانه ملی را یدک می کشد بیش از دیگر رسانه ها است و مردم انتظار دارند همانگونه که به عنوان مثال در تبلیغ چیپس و پفک برنامه های متنوعی از دریچه تلویزیون پخش می شود، بخشی از برنامه ها نیز برای مبارزه فرهنگی با مواد مخدر و اطلاع رسانی در این حوزه با حضور کارشناسان و افراد شاخصی که سخنشان بر روی مردم تاثیرگذار است، تولید و پخش شود.
نگاهی گذرا به پیشینه صدا و سیما در زمینه مبارزه فرهنگی با پدیده اعتیاد و پخش برنامه هایی همچون ˈآیینه عبرتˈ نشان از عملکرد بهتر رسانه ملی در دهه های گذشته دارد؛ هرچند به نظر می رسد در این عرصه دیگر فیلم ها و سریال های کلیشه ای کاربرد ندارد و قشر تحصیلکرده (که امروز قشر قالب کشور به شمار می روند) انتظار دارند در زمینه مواد مخدر و روانگردان های سنتی و صنعتی به صورت علمی اطلاع رسانی کرد و این موضوع را خواسته به حق خود از صدا و سیما دانسته و انجام آن را وظیفه رسانه ملی می دانند.
شاید گفتن از آمفتامین که داروی محرک و سرکوب کننده اشتها برای درمان نارکولپسی (میل شدید به خواب)، اختلال تمرکز حواس و بیش فعالی است و در جنگ جهانی دوم اغلب برای خلبانان نظامی تجویز می شد و امروز با ابتکار سودجویان با نام هایی همچون شیشه، کریستال، گچ، یخ، آیس، سنگ، کوارتز، تسبیح، تینا، نخ، برنز، الگانس و صدها نام دیگر تولید و عرضه می شود، دیگر موضوعی تازه نباشد؛ ولی زمانی که پای صحبت جوانان معتاد می نشینیم نخستین سخن و گلایه آنان نبود اطلاعات کافی از عواقب و عوارض این ماده روان گردان است.
نام های پر زرق و برق و جوان پسند، تبلیغات گسترده بر اعتیادآور نبودن شیشه، مطرح کردن تاثیراتی همچون عامل لاغری، شادی بخش و افزایش دهنده میل جنسی از جمله عوامل گرایش جوانان به این ماده روان گردان است که باید به این موارد ترویج ادعاهایی مبنی بر اینکه مصرف آن موجب شسته شدن تریاک و هرویین از بدن می شود را نیز اضافه کرد.
به عقیده بسیاری از کارشناسان عوارض اولیه مصرف شیشه که موجب افزایش سطح هوشیاری و تمرکز می شود عامل مهمی در رواج مصرف این ماده در بین قشر تحصیلکرده و دانشگاهی است ولی همیشه این نکته مورد غفلت جوانان قرار می گیرد که این عوارض هرچند در ابتدای امر با دوزهای اندک محقق می شود، ولی این روند مقطعی بوده و به دلیل افزایش سریع مقاومت بدن نسبت به این ماده، فرد باید دوزهای بیشتری از شیشه را مصرف کند.
هرچند علایم اعتیاد به این ماده روان گردان در اغلب موارد در تضاد با عوارض مخدرهایی همچون تریاک بوده و بسیار دیرتر نشانه های اعتیاد به آن بروز می کند، ولی آنچه این ماده را به یکی از خطرناکترین مواد اعتیادآور جهان تبدیل می کند این است که حتی نخستین مصرف شیشه نیز آسیب های جبران ناپذیر و غیر قابل بازگشتی به سلول های مغز انسان وارد می کند و ادامه مصرف آن علایمی همچون بیماری پارکینسون را به همراه داشته و عوارض روانی آن نیز مانند بیماری اسکیزوفرنی شامل توهمات بینایی، شنوایی و بدبینی و پرخاشگری می شود.
به عقیده متخصصان و کارشناسان حوزه مواد مخدر و روان گردان ها، مصرف یک بار شیشه میل به مصرف دوباره آن را نزدیک به 80 درصد افزایش می دهد و مصرف آن اغلب با بروز فعالیت های خطرآفرین برای خود و دیگران و همچنین تجاوزهای به عنف حتی با محارم همراه است که این حقیقت پنهان شده بر ضرورت توجه بیشتر متولیان امر بر جلوگیری از عرضه و مصرف این ماده در بین جوانان و فرهنگ سازی برای از بین بردن بسترهای اجتماعی آن می افزاید.
گفتن این موضوع که مصرف به قول معروف تفننی شیشه می تواند به اعتیاد کامل فرد منجر شود موضوعی اثبات شده از نظر کارشناسان این حوزه است و تنوع در مصرف آن به چهار روش خوراکی، استنشاقی (اغلب در کشورهای آمریکایی)، تزریقی و تدخینی یا همان دود کردن (متداول در ایران) موجب شتاب گرفتن روند ترویج آن در جامعه معتادان شده است و شیشه را به عصاره مرگ در عصر مدرنیته تبدیل کرده است.
متاسفانه پنهانکاری و نبود اطلاع رسانی مناسب در سال های نخستین ورود این ماده به کشور و تبلیغات غیرواقع در خصوص شیشه موجب شد این ماده روان گردان در باشگاه ها و آرایشگاه های زنانه نیز راه یافته و تحت عنوان قرص های لاغری و افزایش دهنده میل جنسی بین زنان توزیع شود و ادامه این روند بیش از هر چیز دیگری می تواند بنیان های خانواده های ایرانی را متزلزل کند.
تنوع راهکارهای انتقال این ماده روان گردان و روش های قاچاق آن نیز موجب شده بسیاری از هموطنان ناخواسته در دام سودجویان این عرصه گرفتار شوند؛ چراکه قاچاقچیان گاهی اوقات ماده روان گردان شیشه را قبل از تبدیل کردن به دانه های کریستال شکل، به صورت مایع در داخل شیشه های عطر و خیار شور پر کرده و با سوء استفاده از بی اطلاعی مردم و حس نوع دوستی ایرانیان، اقدام به جابجایی مواد خود توسط دیگران می کنند.
شاید یکی از عوامل پیشی گرفتن ماده روان گردان شیشه در بین دیگر مخدرها و روان گردان ها، سود بالا، ریسک کم، سرمایه تولید اندک، دسترسی آسان به فرمول های ساخت آن و امکان تولید در مکانی کوچک باشد و این موضوع در کنار نبود اطلاع رسانی مناسب، راه را برای فعالیت سودجویان این عرصه باز گذاشته است.
هزینه هایی که مصرف شیشه به شبکه بهداشت و درمان، سیستم انتظامی و دادگستری کشور تحمیل می کند نشان می دهد که هزینه برای مبارزه فرهنگی با این ماده روان گردان به منزله سرمایه گذاری برای آینده کشور است؛ به ویژه زمانی که متوجه می شویم سودجویان این بار قشر تحصیلکرده و آینده ساز کشور را هدف قرار داده اند.
به همین دلیل است که اگر والدین متوجه اعتیاد فرزندان شدند بهتر است به جای رفتارهای تقابلی، پرخاشگری، تحقیر، توهین و سرزنش تلاش کنند با جذب فرزند خود به کانون خانواده هرچه سریعتر جوان خود را به یک مشاور در حوزه درمان اعتیاد، روانپزشک یا کلینیک های درمان اعتیاد معتبر معرفی کنند تا علاوه بر جلوگیری از پیشرفت اعتیاد، دیگر اعضای خانواده را نیز از گرفتار شدن در این دام مصون نگه دارند.
به نظر می رسد در عصری که از مرحله ترس از مخدرهای سنتی عبور کرده ایم و تهدید اصلی کشور تولید و توزیع گسترده مخدرها و روان گردان های صنعتی به شمار می رود، همسو شدن سیاست های پیشگیری و مبارزه با مواد مخدر و روان گردان ها، تعامل و همکاری نهادهای مرتبط و اطلاع رسانی و فرهنگ سازی از ارکان اصلی مبارزه در این عرصه به شمار می رود و باید این موارد بیش از پیش محور برنامه دستگاه های اجرایی و فرهنگی کشور باشد.
* خبرنگار ایرنا تبریز

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





31/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن