تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833236652
آرزویی به کوچکی قدم زدن روی موکت قرمز
واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:
آرزویی به کوچکی قدم زدن روی موکت قرمز
رد کارپت که نه یک فرش؛ بلکه موکتی است که در فیلم عطاران بارها دوربین کنجکاوش را بدان معطوف ساخته است؛ موکت مجازی از دنیای پوشالی تحت انقیاد ابژههایی است که عطاران در نقش یک عشق فیلم درکش نمیکند.
به این مطلب امتیاز دهید
به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز، ژان پیر بودریار، اندیشمند فرانسوی که در جریان شورشهای مه 65، استاد شاخصترین دانشگاه جریانساز، یعنی دانشگاه نانتر بود، براساس آنچه مشاهده و لمس کرد، مباحثی چون امر حاد واقعی، وانموده و کارکردی بودن را وارد فرهنگ انتقادی کرد. نگاه بودریار که همراه با بدبینی نسبت به جامعه مصرفی و رسانه بود، تلاش و تصدی رسانهها در تحقق خواسته معترضان مه 68 را پوچ و بیهوده میدانست. رفتار رسانه همواره فرم مشخص و یکنواختی دارد. رسانه کاری جز شبیهسازی مخاطبان یا واکنشهای شرکتکنندگان ندارد. بودریار بر آن بود تا به تخریب این شبیهسازی دست بزند. بودریار در کتاب «نظام ابژهها» به نقد جامعه مصرفی میپردازد و به شیفتگی بشر در جستجوی فقدان سوبژکتیویته در یک ابژه اشاره میکند؛ فارغ از اینکه فرم و صورت یک شی ضرورتاً ربطی به کارکرد مفید آن ندارد. در چنین فرایندی، رویکرد وعدههای تولید کننده و مصرف خریدار به امید تحقق رویاهایش، چیزی جز تلقینی بیثمر نیست. شکست رویاها را باید در خوانش بودریار از واژه فتیشیسم جستجو کرد. فتیشیسمی که نه به معنای پرستش بت در شاکله بدوی؛ بلکه به تقدیس بتهای دروغین اشاره دارد. بودریار در این باره مینویسد: مفهوم «فتیشیسم کالا» جز به معنای خودآگاهی کاذب که سرسپرده ارزش مبادله (یا به گونهای جدیدتر، فتیشیسم ابزارآلات یا ابژهها، که در آن افراد به پرستش ارزشهای حیثیتی یا لیبیدویی تصنعی ممزوج در ابژهها گماشته میشوند) چه میتواند باشد؟ «(شبیهسازیها، 1981) در چنین فرایندی ارزش – مصرف درگیر یک خودبیگانگی میشود و تمام فعالیتهای فتیشیستی بر افسون نشانهها تکیه دارند و کل فرایند از ارزش تهی میشود. سوژه (انسان) در روندی رمزگانی به دام ابژه (شی) میافتد و سوژه در انقیاد ابژه تسلیم تدبیری انتزاعی میشود. بودریار این سامانمندی بنیادین را فرایندی ایدئولوژیکی میداند که ریشه در تعمیم همه جانبه رمزگانی ساختاری دارد و بیشک زمام چنین تعمیمی در زمانه ما در دست رسانه است. رسانهای که حتی نگارنده نیز برای تعمیم نگاهش بدان آویزان است. با چنین نگاهی به سراغ دومین ساخته رضا عطاران میروم. عطاران در قالب یک چهره، یک پرسوناژ و یک شمایل سینمایی – تلویزیونی خود محصول انقیاد سوژه به دست ابژه است. لیکن در طول سالهای فعالیتش در ساخت آثار تلویزیونی، انتخاب داستانش خلاف جهت موجود بوده. عطاران با دستمایه قرار دادن بخشی از جامعه که از جنجالهای مصرفی طبقه بورژوا فارغ بوده، به تجلیل طبقه فرودست جامعه پرداخت. حتی در اولین ساخته سینماییش «خوابم میآد» تقابل دو جامعه مصرفگرا و تولیدکننده را در قالب یک آدمدزدی ناموفق به نمایش درآورد که مخاطب را به سمت همذات-پنداری با قهرمان آسیبپذیر سوق میدهد. عطاران با نگرش مولفگرایانه خود، تشکیلات تولید خود را به کن میبرد. او باز لباس قهرمانان و سوپراستارها را به تن نمیکند. او هنوز آسمانجل «متهم گریخت» و «خانه به دوش» است. وی نقش بازیگری – در واقع سینهفیل- را بازی میکند که از کن تهران به کن فرانسه میرود تا طرح سینماییش را به اسپیلبرگ یا وودی آلن بدهد - با توجه به علاقه ویژهای که به اسکورسیزی دارد و چندین نما از بهترین آثار او را نیز در فیلمش میگنجاند. ولی بیشک ناقهرمان فیلم عطاران از جنس روپرت «سلطان کمدی» است. مردی که در آرزوی کمدین شدن، جری لوییس شهیر را میرباید تا دقایقی روی سن عرض اندام کند. در فیلم اسکورسیزی، عنصر تلویزیون در نقش محرک و انگیزههای روپرت به زیبایی برجسته میشود. برجستهسازی رسانه در ردکارپت عطاران پس از سی سال از ساخت سلطان کمدی، از یک تلویزیون به هزاران رسانه دیگر تعمیم یافته است: مجله، دیوار نوشته، بولتن، تلویزیونهای تبلیغاتی، بیلبوردها و در نهایت رد کارپت. رد کارپت که نه یک فرش؛ بلکه موکتی است که در فیلم عطاران بارها دوربین کنجکاوش را بدان معطوف ساخته است. موکت مجازی از دنیای پوشالی تحت انقیاد ابژههایی است که عطاران در نقش یک عشق فیلم درکش نمیکند و او نیز همچون هزاران نفری که از چارپایه بالا رفتند تا شاید از جاستین، آیشیوارا یا مردی که اسمش را حتی نمیدانند تصویری بگیرد. در این نظام تحت سلطه ابژهها، فضای اختلافات طبقاتی نیز تحت سیطره ابژهها حادتر نیز میشود. بخشی از این خط-کشیهای طبقاتی را در نامیدن نردبان بر مرزهای میان افراد توسط عطاران باید جست. نردبانی که در چه در شکل عمودی و چه در شکل افقی، سوژه تحت انقیاد را از فتیش – کالای انسانی جدا میکند. در صحنهای که عطاران موفق به دیدن اسپیلبرگ میشود، سه ردیف نردبان او را از ستارگان رویاییش جدا میکند. تکنیک تکرار ابژهها در قاب در فیلم عطاران، مرد نوازنده، بیلبورد ویژه جشنواره، زن صورتیپوش، عکاسیهای آماتوری، سلفی بازیگر با هواداران، رد کارپت و... – تسلط این نظام مصرفی و خودباختگی سوژه در برابر ابژههایی نهایت پوچ را عیان میسازد. بهترین نمایش از این تقابل را باید در فرم فیلم دید. فیلم به شیوه آثار مستقل سینما ساخته شده هست، حتی یک درجه مستقلتر از سینمای جیم جارموش رد کارپت. فیلم ما را یاد فیلمهای ابتدایی موراتی با تکنیک روی دست ناشیانه و خودمانی آن آثار میاندازد. فیلم عطاران شبه مستندی است در دل یک داستان. داستان هیچ اهمیتی ندارد. تصویر بر داستان چیره میشود. تصویری که به شکل کنایی مخاطبان را در موقعیتی چالش برانگیز گرفتار میکند. مخاطب رد کارپت خود در آرزوی حضور در کن فرانسه و دیدن آن ستارگان محصول رسانه است. و اینک در سالن سینما در حال خوانش تقبیح چنین فضایی است. عطاران سرگردان به زعم من، بهترین ضربه بر این نظام ابژه را با رو کردن کارت خانه سینما بر پیکره آن وارد کرده، کارتی که در صورت بیمحتواست، به آسمان جل فیلم هویتی میدهد تا او را از فرش به عرش برساند. عرشی که به تماشای مراسم از تلویزیون هدایت میکند. کن عطاران کنایهای است بر کن 1968. کنی که در آن گدار عاصی پرده سینمایش را پایین کشید تا صدای اعتراضش را نسبت به نظام برساخته ابژهها و فتیشیسمی که در قالب جنگ الجزایر، دوگلیسم، تغییر ساختار آموزشی و مطالبات کارگری و... به گوش دنیا برساند. اعتراضی که به قول بودریار رسانهاش دیوار نوشتهها و اعلامیهها بود و چه کنایهآمیز در فیلم عطاران این رسانه انقلابی هجو میشود؛ وقتی بخش عمدهای از رسانه کن بر دیوارهای شهر خودنمایی میکند. بودریار عواقب مرگ سوژه در جامعه فرانسوی را نزدیکی کشورش با آمریکا میدانست و اگر زنده بود نزدیکی را روی رد کارپت کن میدید. رد کارپت عطاران در تسخیر ستارگان هالیوود – و بالیوود – است. نشانی از گدار و ریوت و رنه – در زمان فیلمبرداری زنده بوده – آنیس وردا و حتی فیلمسازان امروز فرانسه چون ژونه، گوندری و اوزون هم نیست. کن فرانسه در دنیایی که رسانه آن را دو قبضه کرده، به تصرف آمریکا در آمده است و این تسخیر بیشک مجازی است بر آنچه در دنیا میگذرد. دنیای که توسط رسانه و به سلیقه او سانسور میشود. شکل کنایی این برخورد در فیلم عطاران در شمایلی دیگری عیان میشود و آن هم زمانی است که گاهی جایی شطرنجی میشود؛ در حالی که گوشه دیگر فیلم همان شمایل بدون شطرنجی شدن شکل میگیرد. گویی سلیقه رسانه نمیپسندد این باشد و آن هم باشد؛ بلکه بهتر است این نباشد و آن هم طبق نظر من باشد. ناقهرمان عطاران در این برهوت پر زرق و برق – برخلاف صحنههای تهران که آنچنان رنگی نیستند – رنگ میبازد، مالش را میبازد، امیدش به شهرت را میبازد و در این وانفسا باز به دامان مام وطن بازمیگردد. بازگشتی که به نظر خود در دام ابژه و رسانه میافتد. شاید وطندوستی و میهنپرستی لغاتی زیبا و قابل ستایش از سوی همگان باشد؛ ولی در خلال داستانی رخ میدهد که در حال شکستن ابژههاست. این شکستن در پی آشکار کردن تهی بودگی ابژه میباشد؛ ولی اکنون در قاب تصویر گل درشت است و حتی خود تبدیل به ابژهای برای فراچنگ آوردن سوژهها میشود. سوژههایی که پس از اتمام فیلم حسی مشترک از غم غربت و برتری میهن در او ایجاد کرده است. حس سوژه بیشک موقتی است و زمانی پس از دیدن صحنههای عبور خودرویی در مقابل چراغ سرخ راهنمایی فروکش میکند. تسنیم 115
۳۱/۰۴/۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
مروی بر 3 داستان از خالق «ناتور دشت»/ مقدمهای که بعد از متن چاپ شد!
فرهنگ و ادب ادبیات جهان مروی بر 3 داستان از خالق ناتور دشت مقدمهای که بعد از متن چاپ شد کتاب داستانهای پس از مرگ از جی دی سلینجر خالق رمان ماندگار ناتور دشت اواخر سال گذشته با فاصله زمانی کمی از انتشار بینالمللیشان با ترجمه بابک تبرایی توسط انتشارات زاوش به چاپ رنمایش « قدم زدن در وقت اضافه » در شهرستان بهار به روی صحنه می رود
نمایش قدم زدن در وقت اضافه در شهرستان بهار به روی صحنه می رود خبرگزاری پانا نمایش قدم زدن در وقت اضافه از 21 تیرماه به مدت 5 روز در مجتمع فرهنگی و هنری آیت الله بهاری شهرستان بهار اجرا می شود ۱۳۹۳ چهارشنبه ۱۸ تير ساعت 11 51 به گزارش خبرگزاری پانا این نمایش به کارگردانیقدم زدن روی برکه
دورخیز آلمان و آرژانتین برای قهرمانی قدم زدن روی برکه آلخاندرو سابیا سرمربی آرژانتین مرا به یاد پیتر سلرز میاندازد سال 1979 او در فیلم حضور نقش باغبانی را ایفا کرد که بعدها دست تقدیر او را به یک شخصیت ممتاز در عرصه سیاست واشنگتن تبدیل میکند ویژگیهای مورد نیاز برای یکسردار نقدی: حوادث عراق، مقدمه شکلگیری نیروی مقاومت جدیدی در این کشور خواهد شد/ آمریکا رسوا شده است
سردار نقدی حوادث عراق مقدمه شکلگیری نیروی مقاومت جدیدی در این کشور خواهد شد آمریکا رسوا شده است رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت طلیعه پیروزی بزرگ اسلام را باید در روز قدس امسال رقم بزنیم و با صفوف فشرده امت بیدار راهپیمایی قدس امسال را به رژه با شکوه رزمندگان آزادی قدس تبدیل کسردار نقدی: حوادث عراق، مقدمه شکلگیری نیروی مقاومت جدیدی در این کشور خواهد شد
دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۰۹ ۴۸ رئیس سازمان بسیج مستضعفین گفت طلیعه پیروزی بزرگ اسلام را باید در روز قدس امسال رقم بزنیم و با صفوف فشرده امت بیدار راهپیمایی قدس امسال را به رژه با شکوه رزمندگان آزادی قدس تبدیل کنیم به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا سردار محمددردسر جدید برای رحیمی و قرمزپوشان نماینده کشتیگیران با مامور نیروی انتظامی برای پلمپ به باشگاه پرسپولیس رفت
دردسر جدید برای رحیمی و قرمزپوشاننماینده کشتیگیران با مامور نیروی انتظامی برای پلمپ به باشگاه پرسپولیس رفتنماینده کشتیگیران طلبکار با گرفتن حکم توقیف اموال امروز به باشگاه پرسپولیس رفت به گزارش خبرگزاری فارس علیرضا رحیمی مدیرعامل باشگاه پرسپولیس این روزها با طلبکاران عجیب و غبرنامه مایکروسافت برای کنار زدن گوشیهای اندرویدی
برنامه مایکروسافت برای کنار زدن گوشیهای اندرویدی مایکروسافت عزمش را جزم کرده که بتواند ویندوزفون را رقیب اصلی اندروید محبوب تثبیت کند تلفنهای هوشمند حالا دیگر به جزء جدایی ناپذیر زندگی مردم جهان تبدیل شده است گوشیهایی که روز به روز بر قابلیت آنها افزوده می شود و هرچند بازاردشمنان اسلام با ترویج مذاهب بی پایه بدنبال ضربه زدن به اسلام هستند
استانها غرب کردستان سردار رجبي دشمنان اسلام با ترویج مذاهب بی پایه بدنبال ضربه زدن به اسلام هستند سنندج – خبرگزاری مهر فرمانده سپاه بیت المقدس کردستان با اشاره به ترویج مذاهب بی پایه ای همچون سلفی و تکفیری گفت دشمنان تمام توان خود را برای ضربه زدن به اسلام به کار گرفته اندر مرحله مقدماتی مسابقات جهانی خودروی خورشیدی تگزاس آمریکا صورت گرفت موفقیت خودروی خورشیدی هاوین 2 در تمامی آز
در مرحله مقدماتی مسابقات جهانی خودروی خورشیدی تگزاس آمریکا صورت گرفتموفقیت خودروی خورشیدی هاوین 2 در تمامی آزمایشهای مقدماتیخودروی خورشیدی هاوین 2 دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مسابقات جهانی آمریکا با کسب رتبه 4 تمامی مراحل آزمایش مقدماتی را با موفقیت پشت سر گذاشت به گزارش خبرتیم مذاکره کننده بر روی خطوط قرمز ایستادگی کرده است/افزایش تحریم ها اتحاد ملت ایران را بدنبال دارد
استانها شرق خراسان رضوی آیت الله علم الهدی تیم مذاکره کننده بر روی خطوط قرمز ایستادگی کرده است افزایش تحریم ها اتحاد ملت ایران را بدنبال دارد مشهد – خبرگزاری مهر امام جمعه مشهد گفت تیم مذاکره کننده ایران به خوبی بر روی خطوط قرمز ایستادگی کرده است به گزارش خبرنگار مهر آیتموفقیت خودروی خورشیدی هاوین 2 در تمامی آزمایشهای مقدماتی
قزوین موفقیت خودروی خورشیدی هاوین 2 در تمامی آزمایشهای مقدماتی خودروی خورشیدی هاوین 2 دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مسابقات جهانی آمریکا با کسب رتبه 4 تمامی مراحل آزمایش مقدماتی را با موفقیت پشت سر گذاشت به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین تیم هاوین 2 نماینده کشورم"آژیر قرمز" بر روی تلفنهای همراه اسرائیلیها
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۲ ۱۱ حملات موشکی مقاومت به سرزمینهای اشغالی و هراس صهیونیستها آنها را وادار به نصب یک نرم افزار به گوشیهای همراهشان برای اطلاع از این حملات کرده است به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از سایت خبری یاهو در چند روز گذشته بیش از هزار موشکفیلم/ حرکتی غافلگیرکننده روی ستاره قرمزها
فیلم حرکتی غافلگیرکننده روی ستاره قرمزها از دیوید بکهام و فرزندانش مجسمه های طلایی ساخته شد دانلود لینک ۲۹ ۰۴ ۱۳۹۳ - ۱۴ ۱۱منصوری: اعضای هیئت رئیسه رأی دهند قدم ایشان روی چشم
رأی اکثریت به تعویق بازی هاست اما مرغ مرتضایی یک پا دارد منصوری اعضای هیئت رئیسه رأی دهند قدم ایشان روی چشم کریم منصوری در پاسخ به صحبت های مرتضایی گفت دانش کم مرتضایی در مورد امور مدیریتی فوتسال باعث این همه پرخاشگری شده است کریم منصوری مالک باشگاه شهید منصوری در گفتگو با خبرشهروندان ، گوشت قرمز را 24 پس از یخ زدن مصرف کنند
هشدار دانشگاه علوم پزشکی مازندران در باره تب کریمه کنگو شهروندان گوشت قرمز را 24 پس از یخ زدن مصرف کنند ساری- ایرنا- معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از مردم استان خواست برای جلوگیری از ابتلا به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو در مصرف گوشت قرمز دقت کنند به گزارش رواز قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه تا به آب انداختن اولین کشتی هستهای
امروز در تاریخ از قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه تا به آب انداختن اولین کشتی هستهای قیام مردم مسلمان ایران به رهبری آیت اللَّه کاشانی پایان تألیف تفسیر شریف المیزان قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه تا به آب انداختن اولین کشتی هستهای و از مهمترین رخدادهای تاریشهرام محمودی: نمی توانم پایم را روی زمین بگذارم/ حرف از تبانی زدن، اخلاقی نیست
سهشنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۴۳ قطر پاسور تیم ملی والیبال ایران با ارزیابی از وضعیت تیم ملی درباره مصدومیت خود گفت نمی توانم پایم را روی زمین بگذارم شهرام محمودی از جمله بازیکنان جوانی است که در سال های اخیر خوش درخشیده است او در لیگ جهانی 2014 مهاجم اول تیم ایران بود پرواز های خ-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها