محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844606752
جامعهی ایرانی اهل گفتگو نیست
واضح آرشیو وب فارسی:ایلنا:
در نشست نقد و بررسی فیلم برف در ایلنا مطرح شد: جامعهی ایرانی اهل گفتگو نیست
1393-04-31, 08:00
جامعه امروز ما اهل گفتگو نیست. در گفتگو مجبوری حقی بدهی و حقی بگیری اما چون میترسیم حق با ما نباشد؛ حاضر به گفتگو نیسیتم/ 99 درصد فیلمنامههای صدا و سیما واقعیت بیرونی ندارند. در سینما وضعیت کمی بهتر است.
مهدی رحمانی؛ کارگردان جوان سینما بعداز ساخت فیلمهای پنهان و دیگری؛ فیلم سینمایی برف را کارگردانی کرده است. رحمانی در این فیلم برخلاف دو فیلم قبلش به درون یک خانواده متوسط ایرانی رفته و مشکلات آنها را بیان کرده است. برف در زمان نمایش در جشنواره فیلم فجر و همچنین اکران عمومی با استقبال مخاطبان روبرو شد.
با مهدی رحمانی، آناهیتا افشار و محمدرضا غفاری بازیگران فیلم برف درباره این فیلم گفتگو کردهایم. شما در فیلمهای قبلیتان (دیگری و پنهان) بیشتر به رابطه جامعه و خانواده پرداخته بودید اما در برف به فضای داخلی یک خانواده توجه کردهاید؛ چرا؟ قبلا فکر میکردم که مشکلات داخل خانواده جدایی از مسائل اجتماعی است و درواقع جامعه تاثیر زیادی بر بحرانهای خانواده نداشت اما امروز آنقدر جامعه بر خانواده فشار میآورد که بحرانهای داخل خانه بیشتر از بحرانهای اجتماعی شده است و نظام خانواده و روابط خانواده هم دچار تغییرات اساسی شده و آسیب دیده است. این اتفاق از کجا ناشی میشود آیا دلیل اقتصادی دارد یا فرهنگی؟ هر بحرانی در جامعه از در اقتصاد وارد میشود. وقتی نظام اقتصادی بهم میریزد همه مسائل شکل اساسی خود را از دست میدهد. مثلا پدر مجبور میشود به دلیل بحرانهای اقتصادی مضاعف کار کند؛ مادر مجبور میشود از خواستهایش کم کند و بچهها مجبورند خود را با بودجه موجود بالانس کنند. از طرفی هر روز در جامعه مدرن یک نیاز جدید بوجود میآید و بدنبال آن مشکلات فرهنگی خاص آن و ارزشها و ضدارزشها جابجا میشوند به همین دلیل آرام آرام میبینیم که پایهها و بنیانهای فرهنگی و اعتقادی جامعه رو به اضمحلال میرود. در گذشته بیشتر ایرانیها حتی ساکنین تهران با یک کار معمولی میتوانستند نیازهای خانواده خود را برآورده کنند اما از ۲۰ سال پیش تا امروز وضعیت کاملا تغییر کرده و اقتصاد نقش اساسی را بازی میکند. در فیلم؛ پدر و پسر بزرگ خانواده حضور ندارند. انگار کسی که باید مشکلات را حل کند؛ وجود ندارد؟ دقیقا درست است. پدر در خانواده سر خانواده است و وقتی چنین فردی وجود نداشته باشد یعنی اینکه خانواده در جامعه بدون سر شده است. در جامعهی امروز کارکرد اصلی آدمها عوض شده و جای آدمها عوض شده است. انگار آدمها فراموش کردهاند که چه وظیفهای دارند و دلیل اصلی آن هم این است که بیشتر درگیر بحرانها و مشکلات روزمره شدهاند و در نتیجه عملگرایی بلندمدت را از دست دادهاند. در فیلم هیچکس هم دوست ندارد مشکل را حل کند بلکه میخواهد فقط از مشکل فرار کند. دقیقا، این خاصیت بیشتر ما ایرانیهاست. متاسفانه مشکلات روزمره و همچنین عدم برنامهریزی باعث شده بسیاری از ما نتوانیم براساس یک زندگی مدون و برنامهریزی شده زندگی کنیم و بیشتر زندگی ما براساس یک گذران و روزمره است یعنی امروز را بگذرانیم و بعد ببینیم که فردا چه پیش میآید. از طرفی توقعاتمان از خودمان واقعی نیست و بیشتر یک توقعات متافیزیکی است. شخصیتهای فیلم هم به نوعی عمدا از گفتگو فراری هستند بجز نقشی که آناهیتا افشار و میلاد کی مرام بازی میکنند؛ دیگران اهل گفتگو نیستند. جامعه امروز ما اساسا اهل گفتگو نیست زیرا در گفتگو مجبوری یک حقی بدهی و یک حقی بگیری و از آنجاکه میترسیم حق با ما نباشد حاضر به گفتگو نیسیتم. فیلم به خوبی طبقه متوسط را نشان میدهد اما در سینمای ایران به این طبقه پرداخته نشده؛ دلیلش چیست؟ علت اصلی این است که جلوتر از آن تعریف خانواده ایرانی و بعد خانواده متوسط ایرانی مشخص نشده است. امروز یک تعریفی از طبقه متوسط است که انگار فقط طبقه متوسط را یک درصدی از کلان شهر تهران میدانند یعنی افرادی که دارای تحصیلات خاصی هستند و از یک سطح سوادی برخوردارند درحالیکه طبقه متوسط فقط این نیست. ما در کل کشور چندین نوع طبقه متوسط داریم: طبقه متوسط تحصیلکرده و غیرتحصلیکرده اما طبقه متوسط متحد در رفتار نداریم و اگر در گذشته طبقه متوسط براساس سطح فرهنگ تعیین میشد امروز این اقتصاد است که تعیین میکند چه کسی در طبقه متوسط قرار دارد. فیلمنامه از زمان نگارش تا نسخه نهایی آن چقدر تغییر کرد؟ ابتدا ما مضمون را مطرح کردیم و بعد ایده مرکزی را گسترش دادیم البته فیلمنامه تا مرحله انتخاب بازیگر هم تغییر میکرد اما ساختار و نظام آن ثابت بود. انتخاب بازیگران به چه شکل بود؟ انتخاب بازیگران هم براساس مختصات فیلم بود زیرا ما میخواستیم یک الگو از یک خانواده فعلی ایرانی نشان دهیم لذا بازیگران به شکلی انتخاب شدند که باهم متوازن باشند و هماهنگی داشته باشند. چرا در کارگردانی فیلم به شکل خط کشی شده عمل نکردید؟ وقتی فیلم شکل رئالیستی دارد باید بازی بازیگران از جنس زندگی باشد تا بیننده تصور نکند که با یک فیلم طرف است بلکه با یک زندگی مواجه باشد. لذا باید بازی بازیگران نیز بکر و تازه باشد به همین دلیل من به بازیگران اجازه ندادم که با بکراند و یک فکر از پیش تعیین شده و پیشفرض سر صحنه فیلم حضور پیدا کنند. به مشکل لوکیشن برخورد نکردید؟ بسیار زیاد، نزدیک به چند ماه دنبال یک مکان و خانه مناسب برای فیلمبرداری میگشتیم زیرا لوکیشن فیلم و معماری خانه فیلم جزء شخصیتهای فیلم بودند هرچند بعداز فیلم برف فیلمهای دیگری نیز از این لوکیشن استفاده کردهاند. متاسفانه بسیاری از خانههای تهران تبدیل به آپارتمان شدهاند و همه آنها شبیه هم. به همین دلیل بزرگترین مشکل برای فیلمسازی در تهران پیدا کردن یک لوکیشن خوب است. خانم افشار؛ فیلمنامه چه جذابیتی داشت که نقش سارا را قبول کردید؟ زمانی که فیلمنامه را خواندم قصه آن خیلی جذبم کرد و باعث شد دوباره قصه را ابتدا مرور کنم مخصوصا نقش سارا بسیار برایم جذاب بود زیرا جزیئات بسیاری داشت. از طرفی شخصیت سارا چندبعدی بود و مطمئن بودم که نقش خوبی از آب درخواهد آمد. سیستم کارگردانی رحمانی چگونه است؟ روش ایشان اصلا دورخوانی نیست. ما در طول ساخت فیلم اصلا دورخوانی نداشتیم بلکه در طول فلیمبرداری تمرین میکردیم و تمام اتفاقات در جلوی دوربین رخ میداد حتی گاهی برای یک صحنه بیش از ۳۰ برداشت اتفاق میافتاد اما این برداشتهای زیاد دلیلی بر ضعف بازیگران و بازی آنها نبود و این امر را مهدی رحمانی نیز بارها تاکید میکرد خوبی این روش این بود که حس بازیگر هرگز بیات نمیشد و همیشه تازه بود. در این شکل فیلمسازی فیلم بسیار به نقاشی نزدیک است زیرا خیلی لحظه است و امکان دارد بازیگر در یک لحظه کاری بکند و واکنشی از خود نشان بدهد که شاید هرگز دیگر تکرار نشود. آقای غفاری؛ شما چه نظری دارید؟ شیوه کارگردانی رحمانی یک ویژگی مثبت دارد و آن اینکه یک تجربه جدیدی است.ما در جلوی دوربین تمرین میکنیم و این تمرینها به صورت جدی فیلمبرداری میشود. این تمرینها باعث میشود که شخصیت کاملا در بازیگر نهادنیه شود. چه تعدادی از فیلمنامههای تلویزیونی به شما پیشنهاد میشود و آنها چقدر براساس واقعیت رفتاری جوانان ایرانی است؟ 99 درصد فیلمنامههایی که از طرف صدا و سیما ارائه میشود واقعیت بیرونی ندارد البته در سینما وضعیت کمی بهتر است. گفتگو از: علی زادمهر
1393-04-31, 08:00
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایلنا]
[مشاهده در: www.ilna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 61]
صفحات پیشنهادی
گفتگوی تنهایی با فیزیکدان و نظریه پرداز ایرانی
گفتگوی تنهایی با فیزیکدان و نظریه پرداز ایرانی برنامه گفتگوی تنهایی امشب ساعت 21 45 با دکتر مهدی گلشنی فیزیکدان نظریهپرداز ایرانی پژوهشگر مترجم استاد دانشگاه صنعتی شریف و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتگو می کند به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران بهگفتگوی خواندنی با دیپلمات کهنه کار ایرانی
گفتگوی خواندنی با دیپلمات کهنه کار ایرانی دکتر علی اکبر ولایتی مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل و رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد سخنان جان کری وزیر امور خارجه امریکا که گفته بود فتوای رهبر ایران در خصوص موضوع هسته ای را جدی گرفته ایم تأکید کردعضو هیئت مذاکره کننده ایرانی در گفتگو با : ظریف با تمدید مذاکرات مخالفت کرد
عضو هیئت مذاکره کننده ایرانی در گفتگو با نامه نیوز ظریف با تمدید مذاکرات مخالفت کرد ظریف با تمدید مذاکرات مخالفت کرد یکی از اعضای هیئت مذاکره کننده ایرانی در گفتگو با خبرنگار اعزامی نامه نیوز به وین گفت وزیر امور خارجه با تمدید مذاکرات مخالفت کرده است 1393 4 25جام بیستم – ۲۰۱۴ برزیل مراسم تودیع و تشکر الاهلی از فریدون زندی/ لژیونر ایرانی شاید مربی شود
جام بیستم – ۲۰۱۴ برزیلمراسم تودیع و تشکر الاهلی از فریدون زندی لژیونر ایرانی شاید مربی شودباشگاه الاهلی قطر برای بازیکن ایرانیاش جشن خداحافظی و تقدیر برگزار کرد به گزارش خبرگزاری فارس تیم فوتبال الاهلی که از دو فصل قبل فریدون زندی را در اختیار دارد برای این بازیکن 34 ساله مراعزام 36 کاروان زائران ایرانی اهل سنت به حج 93
اعزام 36 کاروان زائران ایرانی اهل سنت به حج 93 تهران – ایرنا – مدیر کل زائران اهل سنت بعثه مقام معظم رهبری از اعزام 36 کاروان حامل زائران ایرانی اهل سنت به زیارت خانه خدا در حج تمتع سال 93 خبر داد حجت الاسلام والمسلمین علی اکبر عطاران طوسی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماگفتگوی اختصاصی فارس با «مریم مجتهدزاده» همسر دیپلمات ربوده شده ایرانی/2 سیاستمداری که با دیدن همسرش
گفتگوی اختصاصی فارس با مریم مجتهدزاده همسر دیپلمات ربوده شده ایرانی 2سیاستمداری که با دیدن همسرش از حال رفت محسن را دیدم رنگ به رویش نداشت سیاه شده بود و لاغر تا مرا دید از شدت نگرانی روی زمین افتاد گروه حماسه و مقاومت خبرگزاری فارس مریم اختری بازخوانی گوشههایی از زندگی داکران فیلمی ضدایرانی در آلمان/ این بار نوبت سرو صدای «رقصنده بیابان» علیه ایران بلند شد
اکران فیلمی ضدایرانی در آلمان این بار نوبت سرو صدای رقصنده بیابان علیه ایران بلند شد این فیلم سروصدای زیادی ایجاد کرد که یکی از دلایل آن سوژه آن بود و دلیل دیگر هم این بود که جان استوارت در برنامه شوی هر شبیاش غایب شد این فیلم به صورت کاملا مخفی در اردن فیلمبرداری شد به گزارشمدیر تئاتر بلگراد: باعث افتخار است که میزبان هنرمندان ایرانی باشیم
مدیر تئاتر بلگراد باعث افتخار است که میزبان هنرمندان ایرانی باشیم بلگراد-ایرنا- مدیر تئاتر عروسکی پینوکیو بلگراد روز جمعه در دیدار با رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در صربستان گفت ایران کشوری با قدمت و غنای فرهنگی است و باعث افتخار ماست که میزبان هنرمندان ایرانی باشیدو داستان ایرانی در انتشارات قفنوس منتشر شد
دو داستان ایرانی در انتشارات قفنوس منتشر شد 1393-04-22 08 39 نشر ققنوس دو داستان ایرانی سامار نوشته الهام فلاح و گانگستری از دیار حافظ به قلم قاسم شکری را منتشر کرد رمان سامار به قلم قلم سارا فلاح در نشر ققنوس منشر شد به گزارش خبرنگار ایلنا رمان سامار که به صورت راوری«دل سگ» در ایرانشهر به صحنه رفت/ حمایت ویژه از نمایشنامههای اقتباسی ایرانی
فرهنگ و هنر تئاتر دل سگ در ایرانشهر به صحنه رفت حمایت ویژه از نمایشنامههای اقتباسی ایرانی آیین افتتاح اجرای عمومی نمایش دل سگ شامگاه 17 تیرماه برگزار شد که طی آن مجید سرسنگی رئیس تماشاخانه ایرانشهر تأکید کرد حمایت ویژهای از آثار نمایشی اقتباسی از متون ادبیات فارسی در تعکس: اعتراض هنرمندان ایرانی به کشتار غزه
عکس اعتراض هنرمندان ایرانی به کشتار غزه جمع گستردهای از هنرمندان عرصههای مختلف از سینما و تئاتر تا هنرهای تجسمی نسبت به کشتار مردم غزه واکنش نشان دادهاند خبرآنلاین بعد از شروع حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه و انتشار اخبار در مورد فاجعه رخ داده در این منطقه و کشتار زنان و کمدالهای جشنواره لتونی بر گردن موسیقیدانان ایرانی آویخته شد
فرهنگ و هنر موسیقی و هنرهای تجسمی در رقابت با 60 کشور مدالهای جشنواره لتونی بر گردن موسیقیدانان ایرانی آویخته شد گروه کر آوازی تهران به رهبری میلاد عمرانلو که به منظور شرکت در هشتمین فستیوال جهانی گروه های کر جهان به کشور لتونی سفر کرده بود موفق به دریافت دو مدال طلا و یک مدامیرکیانی در گفت و گو با فارس بسیاری از آثار برجسته دنیا اقتباسی هستند/ «هفت سنگ» و تصویر زندگی ایرانی
میرکیانی در گفت و گو با فارسبسیاری از آثار برجسته دنیا اقتباسی هستند هفت سنگ و تصویر زندگی ایرانیمحمد میرکیانی معتقد است در طول تاریخ همواره اقتباس از آثار هنری وجود داشته و امری مذموم و ناپسند به شمار نمیرود محمد میرکیانی نویسنده و مدیر گروه کودک و نوجوان شبکه تلویزیونی جایجاد زمینه های همکاری هنرمندان ایرانی و خارجی در نمایشگاه قرآن
ایجاد زمینه های همکاری هنرمندان ایرانی و خارجی در نمایشگاه قرآن تهران - ایرنا - رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت در بخش بین الملل بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم زمینه های مناسب و خوبی برای ارتباط میان فعالان قرآنی خارجی با هنرمندان و پژوهشگران ایرانی فراهم استکودکان ایرانی نیاز به خوراک سینمایی دارند/ مدیران به وعدهها عمل نمیکنند
فرهنگ و هنر سینمای ایران فروزش در گفتگو با مهر کودکان ایرانی نیاز به خوراک سینمایی دارند مدیران به وعدهها عمل نمیکنند ابراهیم فروزش کارگردان سینمای ایران معتقد است کودکان ایرانی نیاز به خوراک سینمایی دارند و تامین این خوراک مستلزم عملی شدن وعده مدیران سینما در بخشهای مختلفپوشش زنان ایرانی از دیروز تا امروز
پوشش زنان ایرانی از دیروز تا امروز در ارتفاع 261 متری بر فراز شهر تهران موزهای برپا شده که پوشش زنان ایران را در دفتر تاریخ ورق میزند در طبقه سوم سازه رأس برج میلاد ـ که به موزه سکه شهرت دارد ـ بیش از 50 مدل غیرزنده را با لباسهایی آراستهاند که زمانی زنان این سرزمین بر تن میاز نمایشنامه های برگرفته از ادبیات ایرانی حمایت ویژه می کنیم
مدیر تماشاخانه ایرانشهر از نمایشنامه های برگرفته از ادبیات ایرانی حمایت ویژه می کنیم تهران-ایرنا- مدیر تماشاخانه ایرانشهر گفت شایسته است نمایشنامه نویسان ایرانی سری هم به گنجینه های ادبی ایران بزنند و بتوانند از این آثار برای تولید نمایشنامه استفاده کنند به گزارش روز چهارشنبه-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها