محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1844535951
بازیگری که نه پول داشت نه پارتی
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
بازیگری که نه پول داشت نه پارتی
کتاب زندگینامه مهدی فخیم زاده با عنوان «سینما و من» به قلم این کارگردان و بازیگر سینمای ایران منتشر شد.
خبرگزاری مهر: کتاب زندگینامه مهدی فخیم زاده با عنوان «سینما و من» به قلم این کارگردان و بازیگر سینمای ایران منتشر شد.
کتاب زندگینامه مهدی فخیم زاده با عنوان «سینما و من» به قلم این کارگردان و بازیگر سینمای ایران به شکل شخصی منتشر و توسط آموزشگاه سینمایی هنر و اندیشه پخش شده است.
فخیم زاده در مقدمه این کتاب به انگیزه و دلایل نگارش این کتاب اشاره کرده و چنین آورده است: بعد از چندین دهه فعالیت در سینما و تلویزیون به عنوان کارگردان و هفده سال تدریس در آموزشگاههای هنری و چندین دوره تدریس در دانشکدههای هنری و ارتباط دایم با نسل جوان، به وضوح دیده و می بینم که چگونه جوانها برای ورود و حضور در عرصه نمایش سر از پا نمیشناسند (البته بطور طبیعی چیز بدی نیست).
مشکل وقتی ظاهر میشود که میبینی این تلاشها در شرایطی اتفاق میافتد که کوچکترین شناختی از بازیگری و فضاهای نمایشی کشور ندارند و در این عرصه از حداقل توان برخوردار نیستند، ولی مدام خودشان را به این در و آن در میزنند و به این و آن عرضه میکنند تا راهی بجویند و در مقابل دوربین قرار بگیرند و وقتی بپرسی بضاعتت چقدر است؟ پیوسته این کلمات را تکرار میکنند که: من خیلی استعداد دارم.
حتی وقتی ظاهراً برای آموزش در هنرستانی ثبت نام می کنند اولین سوالشان این است: آیا ما را برای بازیگری معرفی می کنید؟
این سوال خود به خود خبر از آن می دهد که اعتباری برای آموزش بازیگری قایل نیستند و می خواهند از کلاس بازیگری به عنوان سکوی پرتاب استفاده کنند، به زبان بی زبانی فریاد می زنند که بازیگری آموختنی نیست. تعلیم بی معناست، بازیگر را باید کشف کرد و من همانم که اگر فرصتی یابم دنیای نمایش را دگرگون می کنم.
خصیصه دیگر این جوانهای عاشق بازیگری، ساده انگاری درباره فضاهای نمایشی کشور است، هیچ تصوری از این دنیای بیرحم و آشفته و آغشته به شهرت و محبوبیت و مادیات ندارند. تصور می کنند که دست اندرکاران سینما و تلویزیون منتظر و بی تاب و بی کار نشسته اند تا استعداد درخشانی که جز خود او کسی نیست از راه برسد و او را کشف کنند و روی سرشان بگذارند و حلوا حلوا کنند و چون چنین می انگارند، هیچ ارزش و اعتباری برای تلاش و کوشش و مطالعه و احراز قابلیتهای بازیگری قایل نیستند و معتقدند تنها رمز موفقیت، شانس، رابطه و پارتی بازی است و برای اثبات این مدعا پیوسته درصدد مقایسه برمی آیند و میپرسند: مگر فلان کس درس خونده؟ فلانی که کلاس ندیده. آیا چهره من برای بازیگری مناسب نیست؟ آیا من از فلان بازیگر زیباتر نیستم؟ فلانی مگر چه می کند؟
فخیم زاده در بخش دیگری از مقدمه این کتاب سینمایی چنین آورده است:
اکنون با بازنویسی این خاطرات سعی دارم تجربیاتم را به دیگران منتقل و گوشههایی از این مسیر پرتلاطم، سخت و طولانی را باز و نشان دهم که چگونه توانستم بدون پول و پارتی و داشتن چهره و اندامی آنچنانی، بیش از چهل سال در تئاتر و سینما و تلویزیون حضوری مداوم داشته باشم و امیدوارم که از این طریق نوری بر این مسیر تاریک و دنیای ناشناخته و وسوسه انگیر تابانده باشم.
یکی دیگر از دلایل نوشتن این زندگینامه، فعالیت من در سینمای قبل از انقلاب است. گرچه در این رشته تحصیل کرده و در گروه پاسارگاد به رهبری استاد فقید حمید سمندریان تجربه اندوخته بودم، لیکن وقتی تصمیم گرفتم به صورت حرفه ای فعالیت کنم، خواسته و یا ناخواسته به درون سینمای بدنه و تجارتی قبل از انقلاب افتاده و خود به خود با فضا، روابط و شخصیت های مرسوم و متداول آن روزگار محشور شدم که البته هیچ ارتباطی با سینمای روشنفکری و حمایتی نداشت.
سینمای روشنفکری از بودجه های دولتی و شبه دولتی تغذیه می کرد و دغدغه بازدهی سرمایه نداشت و اصولا با سینمای تجارتی متفاوت بود. سینمای تجارتی یا بدنه در بخش خصوصی تولید و قوانین تجارت (معامله و سود و زیان) بر آن حاکم بود و چون با شهرت و محبوبیت همراه بود، خود به خود روابط، شرایط و شخصیتهای خاص خودش را تولید می کرد که شناخت شان احتمالا به عنوان بخشی از تاریخ اجتماعی و فرهنگی کشور ما خالی از لطف نیست و تا انجا که من می دانم تاکنون هیچ پژوهش و تحقیقی در این زمینه نشده و سینمایی نویسان ما هیچ همتی در این مورد مصروف نداشته اند، زیرا کسانی که درباره سینما می نویسند معمولا سینمای تجارتی آن روزگار را از نزدیک تجربه نکرده اند و آنهایی که تجربه ای در این زمینه دارند، یا وفات کرده و یا از کشور خارج شده اند. از آن دوران چند نفری باقی مانده اند و من یکی از آن چند نفرم. البته آنچه من نوشته ام جنبه پژوهشی و تحقیقی ندارد و تنها به ذکر احوال شخصی پرداخته ام ولی چون خود به خود از آن مسیر عبور کردهام ناچار اشاراتی به شرایط، فضا و شخصیت های آن دوران دارم که می تواند برای خواننده روشنگر باشد.
علت بعدی نوشتن این زندگینامه حضور من در تحولات سینمایی و راه اندازی سینمای بعد از انقلاب و نحوه شگل گیری صنوف سینمایی و دگرگونی های بعدی است. در نتیجه در لابلای این خاطرات خود به خود به تمام این تحولات اشاراتی دارم که بسیاری از آنها تاکنون ناگفته ماندهاند و امیدوارم بتواند برای پژوهندگان سینمای ایران مفید فایده باشد.
ممکن است بپرسید که چرا من هم مثل بقیه از طریق مصاحبه و ضبط خاطرات اقدام نکردم و شخصاً قلم به دست گرفتم و به نوشتن این زندگینامه پرداختم. حقیقت این است که یک بار چنین تجربه ای داشته و از نتیجه اش (حداقل خودم) راضی نبودم. دو یا سه سال پیش جواد طوسی منتقد و سینمایی نویس معروف با من تماس گرفت و پیشنهاد کرد که خاطراتم را برای حفظ و نگهداری در آرشیو تشکیلات موزه سینما تصویربرداری کنیم. (البته این کار منحصر به من نبود و قبلا با تعداد دیگری از دست اندرکاران هم صحبت کرده بودند.) به احترام طوسی پذیرفتم. به همراه عباس بهارلو (غلام حیدری)، سینمایی نویس معروف، آمدند و در دو جلسه بیش از یازده ساعت صحبت کردیم و همه را ضبط تصویری کردند و اینطور که خودشان می گفتند مصاحبه خوبی شد ولی من اصلاً رضایت نداشتم.
چندین روز ذهنم در گیر این مصاحبه بود. چه سخنانی که باید می گفتم و نگفتم و چه حرفهایی زدم که نباید به زبان می آوردم. از تقدم و تأخر مطالب هم راضی نبودم، بالاخره به این نتیجه رسیدم که تمام مصاحبه ها با همین مشکل روبروست. این مصاحبه کننده است که با سوالهایش به گفت و گو جهت می دهد و تو را به سویی می برد که میل و خواسته اوست و قالب و محتوی مصاحبه را او تعیین می کند و تو اختیار چندانی در انتخاب مسیر و گزینش کلام نداری و در حقیقت صاحب و مالک گفت وگو، مصاحبه کننده است نه مصاحبه شونده. درنتیجه این بار دلم نمی خواست همان اتفاق تکرار شود، دلم می خواست خاطراتم را به همان شکلی با مخاطب در میان گذارم، که در ذهن خودم حضور دارند و تقٌدم، تاخر و گزینش با خودم باشد.
نمی خواستم در این یادداشتها به چگونگی فیلمها و سریالها و کیفیت شان بپردازم، (این کار احتمالاً در زمان تولید و نمایش شده یا نشده) برای من مهم این بود که از شرایط زندگیم سخن بگویم و از تلاش و کوشش و صبر و تحملی بگویم که به گمانم ضرورت این کار است و از تاوانی که برای ورود و حضور و ماندنم در این عرضه پرداخت کرده ام. همچنین از نگاهم به سینما و هنرهای نمایشی بگویم، از فضای سینمای قبل از انقلاب، از نحوه هماهنگیاش با انقلاب و تشکیلات صنفی و سینمایی بعد از انقلاب بگویم که به گمانم تاکنون مغفول مانده بود.
به هرحال آنچه پیش روی شماست پیش از آنکه زندگینامه باشد سفرنامه است. سفرنامه کودکی جنوب شهری که از سالن سینمایی مخروبه شروع کرد و تا صحنه تئاتر و پرده سینما و جعبه تلویزیون ادامه یافت. سفری که بیش از چهل سال طول کشیده و در این سفر دور و دراز از وادیهای دل انگیز و دل آزار، از درٌه های سر سبز و لم یزرع و از چشمههای جوشان و خشک شده عبور کرده و هنوز در راه است و ظاهراً مقصدی مقابلش نمایان نیست. هرچه هست راه است و راه است و راه.
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]
صفحات پیشنهادی
مهدی فخیمزاده زندگینامهاش را نوشت/ بازیگری که نه پول داشت نه پارتی
فرهنگ و هنر سینمای ایران مهدی فخیمزاده زندگینامهاش را نوشت بازیگری که نه پول داشت نه پارتی کتاب زندگینامه مهدی فخیم زاده با عنوان سینما و من به قلم این کارگردان و بازیگر سینمای ایران منتشر شد به گزارش خبرنگار مهر کتاب زندگینامه مهدی فخیم زاده با عنوان «سینما و من&rبیانیه باشگاه پرسپولیس بمناسبت خداحافظی علی کریمی از دنیای بازیگری فوتبال
بیانیه باشگاه پرسپولیس بمناسبت خداحافظی علی کریمی از دنیای بازیگری فوتبال باشگاه پرسپولیس در پی انتشار نامه خداحافظی علی کریمی از دنیای بازیگری فوتبال بیانیهای صادر کرد به گزارش گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران در متن این بیانیه چنین آمده است بسمه تعالی شخصیت انسان ها در طوانتقاد از بیپولی در تئاتر
یکشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۳ - ۱۳ ۵۲ احمد سلیمانی که نمایش یک کلیک کوچولو را بعد از سه سال به صحنه میبرد گفت بیپولی امروز تئاتر باعث شده بسیاری از تئاتریها از تئاتر فاصله بگیرند به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا این کارگردان تئاتر با بیان اینکه بیپولی تئاترآموزش بازیگری؛ جایزه برگزیدگان ستاره 20
آموزش بازیگری جایزه برگزیدگان ستاره 20 مدرسه عالی هنر پارسان به عنوان حامی جوانان علاقمند به هنر و حمایت برنامه های استعداد پروربا توافق به منتخبان مسابقه ستاره 20 از مرحله اول تا پایانی آموزش بازیگری خواهد داد به گزارش حوزه رادیو تلویزیون باشگاه خبرنگاران به نقل از ستعلی نصیریان: همه چیز پول نیست
علی نصیریان همه چیز پول نیست نصیریان با بیان اینکه پول و اموال و پاداش مادی همه می رود و آن چه می ماند همین ارزش های انسانی و معنوی است می افزاید فکر می کنم این را باید مطرح کنیم که به گوش جوانان امروز هم برسد که اگر عرق بریزند و کار کنند حتما به نتیجه خواهند رسید ماهنامه 42برگزیدگان «ستاره ۲۰» آموزش بازیگری میبینند
برگزیدگان ستاره ۲۰ آموزش بازیگری میبینندمنتخبان مسابقه ستاره 20 از مرحله اول تا پایان آموزش بازیگری میدهد به گزارش خبرگزاری فارس ستاره 20 سهیل مقیمی مدیر مدرسه عالی هنر پارسان در مورد چگونگی همکاری با پروژه ستاره 20 گفت در حال آمادهسازی فضای آموزشی خود برای انجام بخشگزارش فارس از نشست خبری «یه کلیک کوچولو» سلیمانی: بیپولی بازیگر برگزیده جشنواره فجر را به تئاتر آزا
گزارش فارس از نشست خبری یه کلیک کوچولوسلیمانی بیپولی بازیگر برگزیده جشنواره فجر را به تئاتر آزاد کشاند دادگر بدختی تئاتر بیبرنامگی استکارگردان نمایش یه کلیک کوچولو بیپولی را معضل تئاتر خواند و گفت مگر میشود یک گروهی یک هفته مانده به اجرا بازیگرش را به خاطر بیپولی از دستکارگردان «پارتی» مجوز گرفت
کارگردان پارتی مجوز گرفت نهنگ عنبر به عنوان هفتمین فیلم سینمایی سامان مقدم پروانه ساخت گرفت به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرآنلاین شورای صدور پروانه ساخت فیلم های ٣٥ میلیمتری در جلسه هفته گذشته پروانه ساخت نهنگ عنبر را صادر کرد کارگردانی و تهیه کنندگی این فیلم بر عهده سامان مقدشروع جشنواره پولا با پایان خوش
شروع جشنواره پولا با پایان خوش پولا جشنوارهی فیلم کرواسی با اکران فیلم پایان خوش کار خود را در آمفی تئاتر روم باستان آغاز میکند به گزارش خبرنگار سینمای جهان باشگاه خبرنگاران به نقل از ورایتی ایوو یوسیپویچ رئیس جمهور کرواسی روز شنبه به صورت رسمی جشنوارهی فیلمهنرمندان پول سفر به برزیل را از کجا آوردند؟
هنرمندان پول سفر به برزیل را از کجا آوردند یکی از خبرسازترین اتفاقات جام جهانی برزیل سفر گروه هنرمندان برای تهیه مستندی از حاشیه های این مسافرت بود یکی از خبرسازترین اتفاقات جام جهانی برزیل سفر گروه هنرمندان برای تهیه مستندی از حاشیه های این مسافرت بود با گذشت بیش ازکارگردان «پارتی» مجوز گرفت
کارگردان پارتی مجوز گرفت نهنگ عنبر به عنوان هفتمین فیلم سینمایی سامان مقدم پروانه ساخت گرفت خبر آنلاین شوراي صدور پروانه ساخت فيلم هاي ٣٥ ميليمتري در جلسه هفته گذشته پروانه ساخت نهنگ عنبر را صادر كرد كارگرداني و تهيه كنندگي اين فيلم بر عهده سامان مقدم است و فیلمهنرمندان با پول چه کسی به برزیل رفتند؟
دوشنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۳ - ۱۴ ۰۷ خبرآنلاین یکی از خبرسازترین اتفاقات جام جهانی برزیل سفر گروه هنرمندان برای تهیه مستندی از حاشیه های این مسافرت بود به گزارش ایسنا خبرآنلاین در ادامه نوشت با گذشت بیش از یک هفته از بازگشت کاروان اعزامی تیم ملی و همراهان به جام جهانی همچنان تب حاشتازهترین سخنان علی رفیعی درباره تئاتر، سینما و بازیگری / دل تئاتر روی صحنه بردن ندارم
تازهترین سخنان علی رفیعی درباره تئاتر سینما و بازیگری دل تئاتر روی صحنه بردن ندارم فرهنگ > تئاتر - علی رفیعی میگوید با این نیت عضویت در شورای مشاوران هنری تئاترشهر را پذیرفته که بتواند کمکی کند هرچند معتقد است این شورا راه به جایی نخواهد برد الهه خسروییگقصه پریدریاییها در «من، ماه و ماهی»/ اعراب برای جعل نام خلیجفارس پول خرج میکنند
فرهنگ و هنر رادیو و تلویزیون قصه پریدریاییها در من ماه و ماهی اعراب برای جعل نام خلیجفارس پول خرج میکنند یک مستندساز از داستان مستند خود با عنوان من ماه و ماهی و اهمیت آن با نگاهی به اسطورههای ایران باستان و تاکید بر آب بهعنوان نماد پاکی سخن گفت جواد کراچی در گفتگشابک پولی میشود
فرهنگ و ادب بازار نشر اختصاصی مهر شابک پولی میشود مدیرعامل خانه کتاب با هشدار نسبت به آنچه تکرار شرایط بحرانی برای این موسسه از نظر تخصیص منابع مالی نامید از اجرای طرحی برای دریافت مبلغی مشخص از ناشران بابت صدور شابک هر یک از عناوین کتابهایشان خبر داد نجفعلی میرزایی مدیرعابا پول پراید سعی کردیم مرسدس بنز بسازیم!
گفتوگو با محمود معظمی کارگردان سریال فاخته با پول پراید سعی کردیم مرسدس بنز بسازیم تاریخ انتشار چهارشنبه 18 تیر 1393 ساعت 03 00 | شماره خبر 1560760197700083168 محمود معظمی که کارگردانی مجموعه 30 قسمتی مردان تاریخ و 90 قسمت از مجموعه اپیزودیک شاید برای شما هم اتفاق بیفتدتاریخدان برندهی پولیتزر درگذشت
چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۴ جیمز مکگرگور برنز نویسنده و تاریخدان سرشناس آمریکایی در سن 95 سالگی در واشنگتن درگذشت به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا جیمز مکگرگور برنز نویسنده برنده جایزه پولیتزر بود که طی 95 سال عمرش بیش از 20 کتاب در زمینه تاریخی و سیاسی به ن-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها