تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت خوب صاحب خويش را به بهشت مى برد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803580201




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آرشیو ملی سند هویت فرهنگی یک ملت است


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: فهرست نویس مرکز اسناد ملی کشور:
آرشیو ملی سند هویت فرهنگی یک ملت است
اسناد تاریخی منعکس کننده شرایط اجتماعی، سیاسی ، فرهنگی عصر خود هستند.


به گزارش خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ، اسناد تاریخی که بخشی از محتویات سازمان مرکز اسناد و آرشیو ملی است امروزه ازمهمترین منابع پژوهشی است.

این اسناد شامل مکتوبات سلطنتی، فرمانها،‌اسناد و معاهدت سیاسی، انواع نوشته‌های اداری ، دیوانی، گزارشهای اقتصادی، فرهنگی، نظامی، اسناد قضایی، مالی و حقوقی و البته برخی از مکاتبات خصوصی ، خاندانی و خانوادگی را نیز در بر می‌گیرد.

اسناد تاریخی حاوی مطالب ونکات بسیاری درباره مناطق تاریخی ،‌فرهنگی ، هنری، سیاسی، اقتصادی، جغرافیایی، اجتماعی است.

چنانچه بر طبق اصول و موازین علمی مورد بررسی قرار گیرد بسیاری از مسائل فراموش شده فرهنگ وتمدن و رویداد‌های حقیقی و ناشناخته درتاریخ از لابه لای سطور رنگ پریده آن نمایان خواهد شد.

محسن روستایی کارشناس ارشد اسناد و مدارک آرشیوی مرکز اسناد کتابخانه ملی به خبرنگار میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: اسناد و مدارک آرشیوی دارای ارزش‌های گوناگونی از جمله ارزش حقوقی واداری و ارزش تحقیقات تاریخی وپژوهشی هستند.

وی در خصوص ارزش شناخت اسناد ومدارک وهمچنین مرکزاسنادملی افزود: مردم باید با ارزش اسناد و مرکز آرشیو سازمان اسناد ملی آشنا شوند وبدانند  آرشیو ملی جایگاهی است که تمام اسناد تاریخی ملی و میهنی در آن حفظ و نگهداری می شوند.

این اسناد برای صیانت از حقوق کشور و برای مطالعات تاریخی، فرهنگی اجتماعی بسیار ارزشمند هستند. وی ادامه داد: اسناد و مدارک آرشیوی ازدیگر منابع پژوهشی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و بنابر این دلایل فلسفی و مبانی نظری اسناد، حوادث تاریخی وحتی رجال شناسی و تاریخ فرهنگ ما آنچنان است که در اسناد منعکس شده و دخل و تصری در آن اتفاق نیافتاده است.
فهرست نویس مرکز اسناد اظهار داشت: آرشیو ملی یکی از نهادهای مهم هر کشوری محسوب می‌شود و نشان دهنده جایگاه اسناد تاریخی یک کشورو سند هویت ملی وفرهنگی یک سرزمین به حساب می آید.

وی ادامه داد: هر کشوری که آرشیو ملی قوی و غنی دارد می‌تواند درراه توسعه گام بردارد به دلیل اینکه آرشیو ملی بایگانی حافظه ملی و میهنی یک کشور است که دولتمردان و پژوهشگران برای انجام پروژه‌های ملی و تحقیقی به این اسناد و و سوابق رجوع می‌کنند وهر کشوری که به اسناد و مدارک آرشیوی خود رجوع نکند حتماً اشتباهات گذشته را تکرار خواهد کرد و در تصمیم گیری‌ها دچار نقصان خواهد شد.

روستایی بیان داشت: آشتی آرشیو ملی با گروه‌های تاریخی دانشگاه ها باعث وسعت بیشتر پژوهشهای اسنادی خواهد شد.

از طرفی معرفی آرشیو ملی و اهمیت اسناد برای عموم جامعه یکی از رسالتهای رسانه ملی می تواند جایگاه و شرح وظایف آرشیو ملی را برای مردم و جامعه روشن کند چراکه اگر مردم از ارزش و جایگاه اسناد و سازمان آرشیون ملی آگاه شوند دیگر اسناد خاندانی و خانوادگی را برای حفظ و نگهداری دراختیار این سازمان قرار خواهند داد چون اغلب اسناد در خانواده‌ها درحال از بین رفتن است ولی در آرشیو ملی برای همیشه حفظ و نگهداری خواهد شد.

این سند پژوه افزود: آرشیو ملی درصدد است با اجرای همایش ها ونمایشگاه‌های گوناگون مردم و به خصوص جوانان را با فعالیتهای آرشیو ملی آشنا کند چرا ک بخشی از تاریخ ما شامل فرهنگ و تمدن این مرز و بوم است که این فرهنگ به تاریخ وابسته است و تاریخ معتبر نیز تمام وکمال به اسناد تاریخی مرتبط است.

بنابر این اگر بخواهیم فرهنگ را که مجموعه‌ی پیچیده‌ای از آداب و رسوم دانش ، هنر و قوانین را بررسی کنیم باید در دل تاریخ به دنبال آن بگردید، تاریخی که بر اساس اسناد تاریخی نوشته شده است.

این استاد دانشگاه افزود: اگر مقوله فرهنگ را به صورت عام بنگرید تمام کنش و واکنش ها در اسناد منعکس شده وتمام این رفتارها در تنوعات بسیار را می‌توان در اسناد مشاهده کرد.

برای مثال عقدنامه‌ها را می توان به لحاظ هنری، ادبی نه به لحاظ محتواشناسی، به لحاظ مهر شناسی وحتی آداب و رسوم زمان خود و سایر عناصر سند شناسی مورد بررسی قرار داد. پس یک برگ سند می‌تواند گرایشات گوناگون فرهنگی را به نمایش بگذارد.

از این رو هم از رسانه ملی و هم از مرکز اسناد ملی انتظار هست مردم را با ضرورت شناخت و اهمیت اسناد برای زندگی کنونی آگاه کنند.

وی ادامه داد: هر چند بعضی از اسناد خانوادگی است اما در اثر مرور زمان به یک سند ملی تبدیل می شود. ما به مردم پیشنهاد می کنیم چون این اسناد بخشی از تاریخ این ملت هستند و باید برای نسلهای آینده حفظ شوند آن را به مرکز اسناد اهدا کنند.

مردم باید بدانند که هر سندی که در اختیار دارند یک جایگاه مادی دارد و یک جایگاه معنوی ، گاهی اوقات این جایگاه معنوی ارزشی بیش از جایگاه مادی آن دارد وشاید یک برگ سند بتواند از بخشی از تاریخ ملی ایران صیانت کند.

 
انتهای پیام/ اس







تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن