تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بعد از من با خوارج نجنگيد (آنان را نكشيد)؛ زيرا كسى كه طالب حق باشد و به آن نرسد، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820407401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جایگزینی سوختهای زیستی بجای فسیلی؛علت یابی نابودی جنگل های زاگرس


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی خبرداد: جایگزینی سوختهای زیستی بجای فسیلی؛علت یابی نابودی جنگل های زاگرس تهران-ایرنا- رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: تحقیقات برای تولید سوخت های زیستی برای جایگزینی سوخت فسیلی در پژوهشکده بیوتکنولوژی از مدت ها پیش آغاز شده است.


به گزارش ایرنا، دکتر امید توکلی اظهار کرد: در صورت تولید سوخت های زیستی که از دانه های روغنی گرفته می شود، جایگزین مناسبی برای سوخت های فسیلی خواهیم داشت در نتیجه از آلودگی های زیست محیطی جلوگیری خواهد شد.
توکلی تصریح کرد: در حال حاضر میزان بالایی از محصولات کشاورزی بیوتکنولوژی به کشور وارد می شود در حالی که پتانسیل بالایی از تولید این محصولات در کشور وجود دارد.

**استفاده بهینه از ضایعات کشاورزی
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری همچنین عنوان کرد: در حال حاضر مقادیر زیادی از محصولات بتاکاروتن به کشور وارد می شود که معادل سالیانه حدود 40 میلیارد دلار است در حالیکه این نوع محصولات را با تولید صنعتی از ریزجلبک های دریاچه ها می توانیم تولید کنیم.
وی، با اشاره به موضوع ضایعات پس از برداشت محصولات کشاورزی گفت: در حال حاضر حدود 35 درصد محصولات کشاورزی معادل ضایعات پس از برداشت آنها است که این میزان بالایی است و ما می توانیم از این ضایعات بصورت بهینه استفاده کنیم.
توکلی، در خصوص واردات بذرهای کشاورزی به کشور گفت: در حال حاضر حدود 230 میلیون دلار محصولات تراریخته در دنیا تولید می شود و ایران نیز سالیانه پنج میلیون دلار واردات تراریخته دارد در حالی که پتانسیل بسیار بالایی در کشور برای تولید این محصولات وجود دارد.
وی ادامه داد: در این پژوهشکده با ایجاد تغیییرات ژنتیکی روی محصولات کشاورزی، آنها را نسبت به برخی از آفات، شوری، سرما و گرما مقاوم و تلاش می کنیم تا با شرایط آب و هوایی و جغرافیایی مختلف سازگار شوند.

**تدوین پروتکل های زیست فناوری
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با اشاره به دستاورد دیگر پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی کرج، تصریح کرد: بحث کشت بافت بر روی محصولاتی مانند بذر سیب زمینی، گردو، خرما و گیاهان دیگر در پژوهشکده مورد بررسی قرار گرفته و پروتکل های زیست فناوری مربوط به تولید این بذرها یا محصولات اولیه نیز تدوین شده است.
وی افزود: در بخش ژنومیکس پژوهشکده به بررسی ژن ها می پردازند و بر این اساس می توانند محصولات کشاورزی را با آب و هواهای مختلف تطبیق داده و کشت آنها را در این محیط ها بررسی کنند.
دکتر توکلی، با اشاره به واحد صنعتی و بیوراکتورهای این پژوهشکده، گفت: در این واحد با کشت میکروبی، طرح حفظ محیط زیست و پالایش خاک های آلوده انجام می شود، همچنین از طریق پسماندهای خانگی یا زباله های خانگی کودهای بیولوژیک تولید می کنند که برای محصولات کشاورزی مفید هستند.

**علت یابی نابودی جنگل های زاگرس
وی در ادامه در باره جنگل های بلوط شمال و ناحیه زاگرس گفت: این جنگل ها به ویژه در ناحیه زاگرس مدت ها است از بین رفته اند که در این پژوهشکده تحقیقاتی برای علت یابی این امرانجام شده است تا از طریق کشت بافت درخت های سالم، به احیای این جنگل ها بپردازند.
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به پتانسیل بالای استان ها در تولید برخی محصولات کشاورزی خاص، استفاده از این پتانسیل ها را در کشور ضروری دانست و گفت: در این رابطه با دفتر امور فناوری استان ها مذاکراتی داشتیم تا بتوانیم از طریق ستادها در استان هایی که پتانسیل تولید برخی محصولات خاص را دارند همکاری کرده و از این پتانسیل ها به نحو مناسبی استفاده کنیم.
توکلی، انجام تحقیقات بر روی چهار دانه روغنی کلزا، پنبه، زیتون و آفتابگردان را از دیگر اقدامات این پژوهشکده عنوان کرد و گفت: تحقیقات خوبی در این زمینه انجام شده، تحقیق بر روی پنبه های مقاوم به آفات مهمترین آن است که از این طریق می توانند مزارع از بین رفته پنبه سیستان و بلوچستان را دوباره احیا کنند.

**ورود بخش خصوصی به حوزه زیست فناوری
رئیس مرکز فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تاسیس شرکت های دانش بنیان در این پژوهشکده را ضروری دانست و گفت: تلاش کردیم تا این پژوهشکده را ترغیب به تاسیس و حمایت از شرکت های دانش بنیان کنیم.
وی افزود: حمایت پژوهشکده از بخش خصوصی بسیار ضروری است و می تواند با این کار بخش خصوصی را نیز وارد حوزه بیوتکنولوژی و تولید محصولات کشاورزی کند.
دکتر توکلی، با اشاره به حمایت معاونت علمی و فناوری از شرکت های دانش بنیان، گفت: اگر پژوهشکده بیوتکنولوژی از شرکت های دانش بنیان حمایت کرده یا اقدام به تاسیس این شرکت ها کند تا سقف یک هزار میلیارد دلار حمایت مالی دریافت خواهد کرد.
علمی**1497**1440

انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





29/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن