تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند خد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804599379




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محيط زيست همچنان در انتظار ارزيابي زيستي طرح/ انتقال آب خزر به چه قيمتي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۶ تير ۱۳۹۳ (۹:۴۵ق.ظ)
در موج بررسي شد؛ محيط زيست همچنان در انتظار ارزيابي زيستي طرح/ انتقال آب خزر به چه قيمتي گروه انرژي؛
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، يکي از طرح هاي بحث برانگيزي که مطالعات آن از سال هاي گذشته کليد خورد، طرح انتقال آب از درياي مازندران به استان سمنان است.
اين طرح در سال 88 به تصويب رسيد و مطالعات نخست آن در سال 91 آغاز شد و تا کنون بيش از 1 ميليارد و 700 ميليون تومان صرف مطالعه اين طرح شده است.
در سال 93 طرح انتقال آب به سمنان يک دستور کار ديگر نيز دريافت کرد و آن انتقال از سمنان به اروميه براي احيا درياچه اروميه بود.
اين طرح که از همان ابتدا، مخالفان بسياري داشت با آغاز سال 93 و احتمال عملياتي شدن مطالعات، به يکباره با حجم بالاي انتقادها مواجه شد.
مخالفان طرح؛ تمام مديران سازمان محيط زيست و نمايندگان شهرهاي شمالي در مجلس.
موافقان طرح؛ وزارت نيرو، آب نيرو و نمايندگان استان هاي سمنان و آذربايجان غربي و شرقي.
علت مخالفت ها: آسيب رساندن به محيط زيست، بالا بردن غلظت نمک در درياي مانزندران و غير منطقي بودن انتقال براي کار کشاورزي و صنعتي.
علت موافقت ها؛ کمک به سيراب کردن دشت سمنان و دامغان، احياي احتمالي درياچه اروميه، کمک به حل مشکل آب شرب فلات مرکزي ايران.
در اين گزارش سعي کرديم به طور ويژه با تمام موافقان و مخالفان طرح انتقال آب از درياي مازندران به سمنان صحبت کرده و نظراتشان را بدون هيچ دخل و تصرفي در کنار هم قرار دهيم.
البته در اين راه بودند شرکت ها و افرادي که با تمام مکاتباتي که خبرگزاري موج با ايشان انجام داد، حاضر به پاسخگويي نشدند و حتي جواب سلام ما را عليک...!
شرکت آب نيرو که از زير مجموعه هاي وزارت نيرو و فعال در طرح هاي بزرگ سد سازي و آبي کشور است به عنوان پيمانکار طرح انتقال آب از درياي مازندران به سمنان انتخاب شده است و البته مطالعات اين طرح نيز توسط همين شرکت در حال انجام است.
متاسفانه بعد از ماه ها نامه نگاري ، شرکت آب نيرو حاضر به صحبت با خبرنگار خبرگزاري موج نشد؛ به همين دليل در اين گزارش از گفتگوي پيمانکار طرح در تاريخ 4 اسفند 92 استفاده شده است و در ادامه نيز صحبت هاي منتقدان و موافقان آورده خواهد شد.

آب انتقالي از خزر براي کشاورزي مصرف نمي شود
محمد رهبري، مجري طرح نمک‌زدايي و انتقال آب از درياي خزر به فلات مرکزي با اشاره به اينکه طرح انتقال آب از درياي خزر به فلات مرکزي ايران در راستاي تامين آب مورد نياز خراسان رضوي، خراسان جنوبي، سمنان، يزد، کرمان و بخش‌هايي از قم مطرح شده است گفت: در سال 88 اين طرح به تصويب رسيد و مطالعات نخست آن در سال 91 آغاز شد.
وي افزود: براساس مطالعات و تصميم گيري‌هاي اوليه، 200 ميليون متر مکعب آب در سال از درياي خزر به سمنان منتقل مي‌شود؛ طول خط انتقال آب 184 کيلومتر با قطر اسمي 1400 ميليمتر يا 56 اينچ است.
اين طرح براي افق 1410 سمنان در راستاي تامين آب شرب و صنعت پيش بيني شده است.
رهبري با تاکيد بر اينکه يک متر مکعب اين آب براي کشاورزي استفاده نخواهد شد، گفت: انتقال آب از طريق هشت ايستگاه پمپاژ صورت مي گيرد و سه نيروگاه برق آبي به ظرفيت 56 مگاوات ساخته خواهد شد. آب در جنوب البرز از ارتفاع 2300 متر منتقل شده و در ارتفاع 1100 تا 1300 متر مصرف مي شود. مسير انتقال به گونه‌اي ديده شده که کمترين تخريب اثرگذاري روي محيط زيست را داشته باشد.
در صحبت هاي پيمانکار طرح نيز به وضوح ديده مي شود که هدف گذاري طرح براي 1410 است يعني 17 سال ديگر و خدا مي داند در اين 17 سال چه اتفاقاتي براي اقليم هاي مختلف کشور خواهد افتاد، معلوم نيست.
15 سال پيش هيچ کس فکر نمي کرد يکي از زيبا ترين جاذبه هاي گردشگري ايران يعني درياچه اروميه خشک شود و نياز به طرح احيا داشته باشيم؛ حال چه کسي مي تواند تضمين دهد که در اين 17 سال، درياي مازندران نيز همانند درياچه اروميه خشک نشود!
معاون امور آب و آبفاي وزير نيرو دليل اين انتقال را اين گونه بيان کرد: در کشور ما تمرکز منابع آب وجود دارد و اين انتقال آب حوزه اي با اولويت شرب صورت مي گيرد.
وي ادامه داد: ايران در نيمکره خشک و نيمه خشک جهان قرار دارد يعني ما کشوري هستيم که بيشتر اقليم هاي موجود در کشورمان خشک و بياباني است و مگر مي شود يک منطقه خشک را بدون آب نگه داشت.
در اين ميان نمايندگان مجلس به 2 گروه موافق و مخالف تقسيم مي شوند؛ گروهي کاملا موافق و گروهي صد در صد مخاف هستند.
رحمت اله نوروزي، عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس در اين مورد به خبرنگار خبرگزاري موج، گفت: طرح پروژه ي انتقال آب پيش از اين، در زمان رئيس جمهوري هاشمي رفسنجاني مطرح شده بود که انجام نگرفت و به طور کلي اين طرح بنا به دلايل متعددي به کندي پيش مي رود.
وي افزود: چنانچه بهره وري لازم از اين طرح صورت بگيرد و انتقال آب به مرکز يا غرب به شرق امکان پذير شود کار خوبي است و نيازهاي کشور را جواب مي دهد.
نماينده ي مردم شهرستان علي آباد کتول در مجلس گفت: اگر چه انتقاداتي به اين طرح وارد است، اما؛ با اين حال چنانچه به طور کلي با شناختي علمي و همه جانبه پيش برود، جوابگو خواهد بود.
وي گفت: بر اساس شنيده ها اين طرح، طرح موفقي بوده است؛ چرا که در اغلب کشورهاي توسعه يافته ي دنيا طرح کلان انتقال آب انجام گرفته و ما بايد در اين راستا از تجربيات دنيا استفاده کنيم.
اما مخالفان طرح انتقال، از آسيب زيست محيطي اين طرح سخن مي گويند.

ضرر اين انتقال بيشتر از منفعت آن است
دکتر پروين فرشچي معاون محيط زيست دريايي سازمان حفاظت از محيط زيست ضمن مخالفت صد در صدي با طرح انتقال آب از درياي مازندران به سمنان به خبرنگار خبرگزاري موج گفت: اساس اين طرح اشتباه است زيرا ميزان خسارت هايي که اجرايي شدن آن به محيط زيست درياي مازندران و کشور مي زند بسيار بيشتر از سودي است که با نهايي شدن کار، نصيب کشور مي شود.
يکي از مهمترين دلايل ذکر شده توسط مخالفان براي اين انتقال، ميزان برداشت آب از درياي مازندران و بالا رفتن غلظت نمکي حوزه آبي مازندران( خزر) است که البته مجري طرح انتقال در سال گذشته اين مسئله را رد کرد.

آب منتقل شده از خزر؛ ناچيز است
محمد رهبري در مورد ميزان برداشت از آب درياي مازندران گفت: درياي خزر 78 هزار ميليارد متر مکعب آب دارد و برداشت 200 ميليون متر مکعب آب تاثيري بر حجم دريا نمي گذارد.
وي افزود: ميزان شوري آب درياي خزر يک سوم شوري آب خليج فارس است و برگشت آب با غلظت بالاتر با توجه به اين که آب خزر لب شور است تاثير زيادي ندارد و ما تمام تلاش خود را مي کنيم تا مسائل زيست- محيطي به صورت کامل رعايت شود.
مجري طرح نمک‌زدايي و انتقال آب از درياي خزر به فلات مرکزي شرکت آب و نيرو افزود: درياي خزر 10 هزار ميليارد تن نمک دارد و پس از اجراي طرح انتقال آب سالانه 2.6 ميليون تن نمک به دريا برمي گردد.
اما صحبت هاي اين پيمانکار، واکنش معاون محيط زيست را در بر داشت.

مجوز هجوم کشورهاي حوزه خزر براي انتقال آب را صادر مي کنيم!
دکتر فرشچي در مورد ادعاهاي مجري طرح انتقال گفت: من هم شنيده ام که مي گويند مگر مي خواهيم چقدر برداشت کنيم که شما نگرانيد؟!
وي ادامه داد: نخست اين که، مهم نيست که چه مقدار برداشت مي کنيد، مهم اين است اين آب با چه هدفي منتقل مي شود! به کجا خواهد رفت و آيا آقايان با اين کار به هدف خود خواهند رسيد؟ در ثاني اگر ما اين کار را آغاز کنيم اين مجوزي مي شود براي ساير کشورهاي حوزه درياي مازندران که با امکاناتي وسيع تر از تجهيزات ما، به جان خزر بيفتند.
معاون محيط زيست افزود: ورود ساير کشورها به عرصه انتقال آب از خزر به مرزهاي خشک خود، يکي از مشکلات اصلي سازمان محيط زيست است. اگر قرار باشد هر کشوري اين کار را انجام دهيد؛ فکر مي کنيد نتيجه چه خواهد بود؟ آيا فکر نمي کنيد که درياچه اروميه ديگري در شمال کشور پديد خواهد آمد؟
وي تاکيد کرد: ترس ما افتادن اتفاقي مشابه درياچه اروميه در خزر است.
اما سوالي که پيش مي آيد اين است که آيا پروتکل هاي بين المللي امضا شده مانعي براي اين انتقال هستند يا خير؟

پروتکل بين المللي داريم؛نداريم!
مجري طرح در جواب به اين سوال چنين گفت: هيچ پروتکلي مبني بر منع برداشت آب به امضاي هيچ يک از کشورهاي حاشيه درياي خزر نرسيده است و درحال حاضر مي بينيم که آذربايجان 3000 هکتار از دريا را خشک مي کند تا برج بسازد.
اما بر خلاف محمد رهبري، مديران محيط زيست قراردادهاي بين المللي لازم الاجرايي را به ياد مي آورند که گويي پيمانکار از ياد برده است.
دکتر فرشچي در پاسخ به سوال خبرنگار موج در مورد اين قراردادها گفت: شک نکنيد که ما در مقابل کنوانسيون تهران متعهد هستيم و بر طبق اين تعهد حق نداريم کاري انجام دهيم که به محيط زيست درياي مازندران خدشه اي وارد شود. اگر ما چنين کنيم 5 کشور ديگر نيز همين کار را خواهند کرد و ديگر از درياي مازندران چيزي نمي ماند.
وي ادامه داد: شما مطمئن باشيد در بين کشورهاي منطقه، بي آب تر و خشک تر نيز وجود دارد مانند قزاقستان و ترکمنستان و حتي مناطقي در سواحل روسيه. بنابراين ما با اين کار، تنها کليد آغاز تخريب درياي مازندران را روشن مي کنيم.
معاون سازمان محيط زيست افزود: از آقايان مجري طرح مي پرسم که آيا 2 کشور روسيه و قزاقستان در بهره برداري از اين منبع از ما ضعيف تر هستند؟ و يا فکر مي کنيد امکانات حفاري و انتقال اين دو کشور ضعيف تر از ايران است؟
در اين ميان مديران وزارت نيرو نيز براي اجراي طرح فوق، مواضع خود را داشته و با حمايت صد در صدي با طرح انتقال، تمام قد از انجام آن دفاع مي کنند.

کارشناسان انتقال بين حوزه اي را رد نمي کنند
ميداني معاون وزير نيرو در امور آب و آبفا در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري موج، گفت: هيچ کارشناسي انتقال بين حوزه اي را رد نمي کند اما در مورد انتقال آب از خزر به سمنان، مشکلات عنوان شده از سوي سازمان محيط زيست، کار را کند کرده است.

حمايت وزير از انتقال بين حوزه اي
حميد چيت چيان وزير نيرو درباره انتقال آب از درياي خزر به سمنان، گفت: از ديد وزارت نيرو، اين انتقال براي تامين آب شرب و صنعت توجيه اقتصادي دارد، اما؛ تاکنون سازمان محيط زيست با اجراي اين طرح مخالفت کرده است و درصورت پيدا شدن راهکارهايي براي به حداقل رساندن آثار سوء زيست‌محيطي، اين طرح اجرا مي‌شود.
نياز کشور به آب درست اما مگر ايران بدون محيط زيست سالم را مي توان تصور کرد؟

ملاحظات زيست محيطي را در نظر مي گيريم
محمد رهبري در مورد اشکالات وارده از سوي محيط زيست به طرح، گفت: رعايت ملاحظات زيست محيطي از سه جنبه ي دريا،‌ مناطق جنگلي و مناطق غيرجنگلي و کوهستاني مد نظر ما است و گزارش مطالعات به سازمان محيط زيست ارسال شده است.
وي افزود: نشست هاي بررسي مطالعات برگزار شده و در هر نشست تکاليف جديدتري به ما ديکته شده است که در راستاي پاسخگويي به آنها حرکت مي کنيم و درحال حاضر تنها موضوع مورد بحث در اين پروژه مبحث برگردندان آب به دريا با غلظت بالا است.
مجري طرح انتقال آب خزر به سمنان در مورد حساسيت موجود به خاطر بسته بودن اکوسيستم خزر ، گفت: در سيستم RO مسائل محيط زيست رعايت مي‌شود و در حال حاضر سازمان محيط زيست خواهان رسيدن تفاوت غلظت آب به کمتر از يک درصد در فاصله 200 متري است.
اين مقام مسئول ادامه داد: حساسيت محيط زيست به جا است و ما هم در وزارت نيرو اين حساسيت را حس مي کنيم؛ زيرا خزر ثروت ملي است و بايد به نحو احسن از آن استفاده کنيم.با توجه به اين که طرح انتقال آب از درياي خزر نخستين طرح شيرين سازي و انتقال آب است مي خواهيم تمام جوانب را بسنجيم.
وي با تاکيد بر اينکه‌ براي انتقال آب از درياي خزر 12 هکتار پاک تراشي جنگل صورت خواهد گرفت گفت: پنج برابر اين ميزان پاک تراشي، طرح احياي جنگل اجرا خواهد شد و گفتني است که 12 هکتار پاک تراشي نيز در مسير خط لوله نفت صورت مي‌گيرد و از هيچ منطقه حفاظت شده ديگري عبور نمي کنيم.
اما در بخشي ديگر از طرح انتقال آب از درياي مازندران به سمنان نام درياچه ارميه نيز آمده است و قرار است از اين آب براي احيا اين درياچه نيز استفاده کنند.
مهندس ميداني در مورد انتقال آب براي احيا درياچه اروميه گفت: سازمان محيط زيست به ما اعلام کرده است که براي انتقال آب از خزر به درياچه اروميه بايد ارزيابي زيست محيطي انجام دهيم و ما نيز قبول کرديم.
ميداني ضمن اعلام اين مطلب که ما براي انجام ارزيابي زيست محيطي مشکلي نداريم، افزود: هيچ فعاليتي در جهان وجود ندارد که مخاطرات زيست محيطي آن صفر باشد و انتقال آب از خزر نيز بدون مشکل زيست محيطي نيست، اما ما مي خواهيم اين مشکلات را به حداقل برسانيم.
وي تاکيد کرد: يکي از دلايل کندي کار پروژه انتقال آب خزر به سمنان و اروميه، پيگيري هاي پيمانکار براي دريافت ارزيابي زيست محيطي است.

آقايان دلايل خشکسالي اروميه را مطالعه نکرده اند
دکتر فرشچي در مورد انتقال آب خزر براي احيا درياچه اروميه گفت: کارشناس آوردند و گفتند سدها و ناپايدار بودن روش آبياري در حوزه کشاورزي مشکل اروميه است، حال مي خواهند با ايجاد مشکلي جديد در شمال کشور، مشکل اروميه را به صورت مقطعي حل کنند.
وي ادامه داد: شما فرض کنيد که آب انتقالي از درياي مازندران با تمام مشکلات به سمنان و اروميه رسيد، اولا چند سال طول خواهد کشيد تا اين انتقال عملي شود و چه زماني نياز است که آب ماندگاري پيدا کند.
معاون سازمان محيط زيست خاطرنشان کرد: در واقع به گفته کارشناسان داخلي و خارجي، بيش از 15 سال طول خواهد کشيد تا آب را در درياچه اروميه ديد.
وي مطالعه طرح انتقال آب به سمنان و اروميه را نيز اشتباه دانست و افزود: بيش از 5 ميليارد خرج مي کنيم و دست آخر به نتيجه اي مي رسيم که جهان سابق بر اين، تجربه آن را داشته است، اما؛ ما قبول نکرده ايم.
اما آب پاکي را شخص دکتر ابتکار بر روي دست همگان ريخت.

هيچ توافقي براي انتقال آب از خزر به سمنان انجام نشده است
دکتر معصومه ابتکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاري موج در مورد بحث انتقال آب از خزر به سمنان ضمن مخالفت با اين طرح، گفت: تاکيد مي کنم که تا به حال هيچ موافقتي از سوي سازمان محيط زيست براي انجام اين طرح اعلام نشده است زيرا هنوز مجريان پروژه ارزيابي زيستي طرح را انجام نداده اند.
ابتکار با اشاره به اين مطلب که تجربه نشان داده است که انتقال آب بين حوزه اي هميشه موفقيت آميز نبوده است گفت: سازمان محيط زيست بر روي مديريت منابع طبيعي، انتقال آب بين حوزه اي و محيط زيست حساسيت بالايي داشته و با وسواس بيشتري کار را دنبال مي کند.
بي شک بحث توسعه البته به شرط پايدار بودن آن و حفظ محيط زيست از مسائل مهم کشور است و هيچکدام به تنهايي قابليت حرکت نخواهند داشت.
بايد ديد که طرح قديمي و به جاي مانده از دهه هاي گذشته براي انتقال آب از شمال کشور تا به کي معطل خواهد ماند.

در تماسي که با مديران محيط زيست استان مازندران گرفته شد، ايشان اعلام کردند که تا کنون هيچ ارزيابي زيستي از سوي مجري طرح انجام نشده و حتي در جلسه آخر مديران محيط زيست با مجريان طرح انتقال آب خزر به سمنان، 100 سوال براي چرايي کار از مجري پرسيده شد که تا کنون جوابي به محيط زيست تحويل داده نشده است.
گفتني است خبرگزاري موج تمام سعي خود را انجام داد تا براي مطلع شدن از مواضع جديد مديران و مجريان طرح انتقال با شرکت آب نيرو ارتباط بر قرار کند؛ اما با عدم همکاري شرکت آب نيرو ، اين مهم اتفاق نيفتاد.
گزارش از محمد علي رفيعي










»
تصاویر مرتبط




















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 145]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن