تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):روزه قلب از فکر (در گناهان)، برتر از روزه شکم از طعام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799040139




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشاورزان حوزه درودزن مرودشت فارس دو برابر میزان مجاز آب برداشت کردند


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

فیسبوک تویتر Google+ Cloob در میزگرد خبری با ایرنا مطرح شد؛ کشاورزان حوزه درودزن مرودشت فارس دو برابر میزان مجاز آب برداشت کردند شیراز- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با اشاره به توافق صورت گرفته با سازمان جهاد کشاورزی استان در زمینه میزان برداشت از منابع آبی گفت: کشاورزان حوزه سد درودزن دو برابر میزان مجاز آب از منابع آبی برداشت کردند.


حمیدرضا دهقانی چهارشنبه در میزگرد خبری ایرنا با موضوع ˈخشکسالی، بررسی فرصت ها و تحلیل تهدیدهاˈ در شیراز افزود: طبق توافق صورت گرفته با جهاد کشاورزی استان، قرار بود که 40 هزار هکتار از زمین های کشاورزی زیرکشت رود اما در عمل، کشاورزان منطقه 72 هزار هکتار را برای زراعت بهره برداری کردند.
وی با اشاره به این جلسات و هماهنگی ها گفت: این گونه نیست که دستگاه های متولی امور آب در استان جزیره ای عمل کنند.

** ضرورت نگاه همه جانبه به موضوع آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس در سخنان آغازین خود در این میزگرد با بیان این که استان فارس در منطقه نیمه خشک کشور قرار دارد، اظهار کرد: در کشورهای مختلف برای مصرف 30 تا 60 درصد منابع آبی برنامه ریزی می شود و حال این که ما حدود 80 درصد منابع آبی را به کار بسته ایم.
دهقانی گفت: این مشکل تنها مختص استان فارس نیست بلکه مشکلی در سطح کل کشور است و هم استان های پربارش و هم استان های کم بارش در چند دهه اخیر به آن مبتلا بوده اند.
وی از آب به عنوان رکن اصلی پیشرفت کشورها نام برد و ادامه داد: اگر بخواهیم مشکل کمبود منابع آب در کشور را مدیریت کنیم باید با نگاه همه جانبه به این موضوع بنگریم و با همه ابعاد اعم از زیست محیطی، قضایی و ... وارد این قضیه شویم.

** تحسین نگاه دولت تدبیر و امید به موضوع آب
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با بیان این که امروز دیدگاه خوبی در کشور در موضوع آب حاکم شده است، گفت: شورای عالی آب به ریاست رییس جمهوری و با حضور وزیران نیرو، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه ها تاکنون هفت جلسه برگزار کرده است و این موضوع یعنی 40 درصد جلسات در سطح عالی کشور در تاریخ بعد از انقلاب درباره موضوع آب در همین دوره زمانی کوتاه فعالیت دولت تدبیر و امید بوده است.
وی اظهار کرد: امروز اهمیت مساله آب بر همه دستگاه ها روشن است؛ همچنانکه اگر دو سال پیش می گفتیم که به چاه های غیرمجاز کشاورزی سوخت ندهید همه مدعی می شدند اما در مقطع کنونی همه با این نظر و دیدگاه همراه و موافق هستند.
دهقانی گفت: هرچند برخی مطبوعات بیشتر به چالش ها بیشتر توجه می کنند، در موضوع آب می توان گفت که به صورت هفتگی و ماهانه جلسات هماهنگی میان مدیران متولی در حوزه آب استان و سازمان جهاد کشاورزی فارس برگزار می شود.
وی افزود: تعیین سطح زیرکشت در حوزه سد درودزن از دستاوردهای این گونه جلسات بود که با توجه به این که ابزار قانونی برای کنترل وضعیت کشت در دست ما قرار نداشت، در نهایت به جای 40 هزار هکتار، 72 هزار هکتار به زیر کشت محصول رفت.

** دلیلی برای کاشت برنج در مناطق کم آب فارس نیست
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس با بیان این که کشورهای مختلف در حوزه مصرف آب نسخه متناسب با وضعیت خود را طراحی و اجرا می کنند، گفت: با توجه به وضعیت منابع آبی استان، هرچند کاشت گندم منطقی به نظر می رسد اما کاشت برنج که 20 هزار مترمکعب در هر هکتار به آب نیاز دارد منطقی نیست.
وی تصریح کرد: اساسا در دنیا مناطقی به کشت برنج می پردازند که بارندگی بیش از دو هزار میلی متر در سال دارند یا زمین های باتلاقی دارند.
این مقام مسوول گفت: دنیا به این واقعیت پی برده است که واردات برنج به معنای واردات میلیاردها مترمکعب آب است همچنانکه کشورهای حوزه خلیج فارس با هزینه حداقلی محصولاتی مانند هندوانه و صیفی جات را از کشور ما خریداری می کنند و در واقع آب را وارد کشور خود می کنند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس تغییر رویه جاری در زمینه کشت برنج را نیازمند توجه به مقوله اقتصاد کشاورزی و زندگی کشاورزان دانست و گفت: در استان فارس هرجا که فرصت پیش آمده برنج کشت می کنند و دلشان هم نمی سوزد که با این کار 10 سال دیگر خود و فرزندانش در شرایط ناگواری به لحاظ منابع آبی خواهد بود اما از آنجا که درآمد برنج بیشتر از سایر محصولات است کشت این محصول را در دستور کار خود می گذارند.
دهقانی رعایت الگوی کشت را زمینه ساز رونق مستمر اقتصاد کشاورزی و ایجاد ارزش افزوده در این حوزه دانست و گفت: به عنوان نمونه، کاشت زعفران در مناطقی از کوار فارس با حداقل منابع آبی به ایجاد بیشترین ارزش افزوده منجر شده است.
وی در ادامه بهره گیری بیش از پیش از ظرفیت بخش خصوصی در ایجاد تصفیه خانه ها در راستای بازگشت آب به چرخه کشاورزی را خواستار شد.
این مقام مسوول هدف از تشکیل کارگروه اجرایی ماده 11 قانون تشکیل وزارت جهاد کشاورزی در هفته گذشته در شیراز را در راستای بسامان کردن وضعیت بهره برداری از منابع آبی استان دانست.

** چهار برابر حجم آب سد درودزن دریاچه بختگان را پر نمی کند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس در بخش دیگری از سخنان خود در این میزگرد گفت: می توان گفت موضوع حق آبه بختگان از دو سال قبل به حال خود رها شده است، نه این که ما آب رودخانه کر را از سد درودزن به سمت دریاچه بختگان رها نمی کنیم بلکه آب رها شده به دریاچه نمی رسد چرا که از میان زمین های کشاورزان عبور می کند.
وی گفت: اگر بارندگی خوبی را در طول سال شاهد باشیم و کشاورزان نیز از آب رها شده برای احیای دریاچه بختگان استفاده نکنند، می توان انتظار داشت که این دریاچه پر از آب شود اما در سال گذشته شاهد وضعیت خوب بارندگی به گونه ای که سیلاب در رودخانه راه بیفتد نبودیم.
دهقانی با بیان این که خشکسالی در هشت سال اخیر بر فارس حاکم بوده است، افزود: بارندگی های موثری را در این استان در سال های اخیر شاهد نبوده ایم چرا که بارندگی در حد هفت یا هشت میلیمتر در حجم آب های سطحی و در منابع آبی زیرزمینی تاثیر ندارد.
وی با بیان این که دریاچه بختگان به بیش از یک میلیارد مترمکعب آب نیاز دارد، گفت: اگر چهار برابر حجم آب سد درودزن را نیز به سوی این دریاچه روانه کنیم، 80 درصد حجم این دریاچه هم پر نمی شود.

** برداشت های بی رویه آب برای کشاورزی تنها دلیل وضعیت بحرانی دریاچه های فارس نیست
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس تصریح کرد: مروری بر وضعیت دریاجه هایی مانند کافتر، ارژن و پریشان که بهره برداری از منابع آبی در بالادست و پایین دست آنها به شکل قابل توجهی وجود ندارد و در عین حال این دریاچه ها خشک شده اند نشان می دهد که برداشت های بی رویه آب برای کشاورزی تنها دلیل وضعیت کنونی نیست.
وی تاکید کرد: عواملی مانند پایین رفتن سطح سفره های آب زیرزمینی و گرم شدن دو درجه ای دمای کشور در خشک شدن دریاچه ها موثر بوده است.

** مدیریت صحیح کلیدواژه گذر از وضعیت بحرانی آب کشور
دهقانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: هرچند امروز در سخت ترین شرایط از نظر وضعیت آب کشور هستیم اما می توان با مدیریت صحیح از این مشکلات کاست.

** رسانه ها به جای سد تنگ سرخ روی رودخانه های مرزی استان متمرکز شوند
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای فارس در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ساخت سد تنگ سرخ پرداخت و گفت: حجم آبی که می تواند پشت این سد در شرایط احداث ذخیره شود یک پنجاهم (دو درصد) آب سد درودزن است.
وی ادامه داد: طراحی این سد به ظرفیت 20 میلیون متر مکعب و ظرفیت تنظیمی 13 میلیون مترمکعب است و در زمینه بهره برداری از منابع آبی آن، اگر ملاک سند اعلامی وزارت نیرو است، پنج میلیون مترمکعب حق آبه باغات قصرالدشت می شود که کشاورزان این باغات هم اکنون هم این میزان آب را برداشت می کنند.
دهقانی گفت: بنابراین هشت میلیون مترمکعب برای تامین حق آبه دریاچه مهارلو باقی می ماند و کسی این مجوز را ندارد که حتی یک لیتر از سهم این دریاچه به محل دیگری اختصاص دهد.
وی با اشاره به پرداختن برخی رسانه های استان فارس به موضوع سد تنگ سرخ گفت: ای کاش این عزیزان در زمینه مسایلی چون ورود آب های سطحی استان به استان های دیگر نیز حساسیت نشان می دادند و این که از این منابع آبی که از استان خارج می شود می توان برای توسعه فارس بهره گرفت.
میزگرد خبری ایرنا با موضوع ˈخشکسالی، بررسی فرصت ها و تحلیل تهدیدهاˈ با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس و مدیران و کارشناسان حوزه آب و جهاد کشاورزی استان فارس در دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در شیراز برگزار شد./2
2026/ 667
انتهای پیام /*
ارتباط با سردبير:

[email protected]


تماس بی واسطه با مسئولین





25/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن