تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):برترین ایمان آن است که معتقد باشی هر کجا هستی خداوند با توست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820563492




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سینما و فضای روشنفکری ایران مدیون ˈمهرجوییˈ است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

یک منتقد سینما: سینما و فضای روشنفکری ایران مدیون ˈمهرجوییˈ است تهران بزرگ-ایرنا-نویسنده و منتقد سینما با بیان اینکه داریوش مهرجویی شرایط اجتماعی جامعه خود را به خوبی می شناسد، گفت: سینما و فضای روشنفکری ایران مدیون انسان هایی همچون اوست.


به گزارش خبرنگار ایرنا، احمد طالبی نژاد شامگاه یکشنبه در سیصد و چهلمین نشست باشگاه فیلم فرهنگسرای ارسباران که به نقد و بررسی فیلم سینمایی «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی اختصاص داشت، با اشاره به واکنشی که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر به این فیلم شد، اظهار کرد: این فیلم در مقایسه با آثار گذشته مهرجویی همچون گاو، پری و هامون، فیلم متقاعدکننده ای نیست اما بر اساس شرایطی حاکم بر سینمای ایران، یعنی ساخت فیلم های بساز و بفروش، فیلم اشباح اثری خوبی است و فیلمی نیست که توهین در پی داشته باشد.
طالبی نژاد با اشاره به فیلم های برجسته داریوش مهرجویی در سال های گذشته افزود: 10 فیلم درجه یک در کارنامه این کارگردان است، که در زمانه خود بسیار ارزشمند بودند همچون پستچی، دایره مینا و اجاره نشین ها که یکی از بهترین و کمدی ترین آثار سینمایی در دهه 60 بود.
وی ادامه داد: یادمان نرود که مهرجویی چه کسی است، چه دوست داشته باشیم و چه دوست نداشته باشیم، وی شرایط اجتماعی خود را خوب می شناسد و نه تنها سینمای ایران، بلکه فضای روشنفکری و فکری ایران مدیون انسان هایی همچون اوست.
این منتقد درباره فیلم «اشباح» گفت: این فیلم به موضوع نسل کشی که یکی از موضوع های روز جامعه است، می پردازد، مسئله ای که نسل امروز خود را قربانی خطاهای دیروز ما می داند و باید تاوان این خطاها را پس بدهد.
طالبی نژاد افزود: نیمه دوم فیلم اشباح، ناتمام تر از نیمه اول است و در بازی ها و میزانسن ها، اغراق وجود دارد.
این منتقد بیان کرد: فیلم های مهرجویی مانند فیلم های یک بار مصرف اجتماعی حاضر که در جشنواره های خارجی تقدیر می شوند، نیستند، بعد از 40 سال می توان، فیلم گاو را دید و تفسیر کرد.
وی با اشاره به وضعیت سینمای ایران افزود: در حال حاضر فیلم های افشاگرانه و گذرا که مختص زمان خاصی هستند، ساخته می شوند که وقتی زمان می گذرد آنها ارزش خود را از دست می دهند و دیگر قابل تفسیر نیستند.
طالبی نژاد با مقایسه ویژگی های سینما و تئاتر گفت: تئاتر نمایش دادن واقعیت هاست در صورتی که سینما، واقعی کردن نمایش هاست که متاسفانه این ویژگی ها و تشبیه در فیلم سینمایی اشباح به کمال نرسیده است.
جهانگیر کوثری تهیه کننده نیز در این نشست در پاسخ به انتقاداتی مبنی بر اینکه فیلم اشباح در مقایسه با فیلم های گذشته مهرجویی قابل قبول نیست، گفت: گذر زمان بر روح و جسم انسانها تاثیر می گذارد و نمی توان انتظار داشت که مهرجویی بازهم فیلم های گذشته خود را تکرار کند و آثاری همچون آثار گذشته بسازد.
کوثری با بیان اینکه وقتی کارگردانان به یک سن خاصی می رسند، دیگر علاقه ای به ساخت فیلم ندارند، افزود: مردم ما عادت دارند که شکست ها و ناکامی های خود را پشت موفقیت ها و پیروزی های یک قهرمان و فیلم سازانی که آثار اجتماعی سیاسی موفقی می سازند، پنهان کنند و وقتی که کارگردان به موفقیت های گذشته خود دست پیدا نمی کند، ناکام می شوند.
وی با اشاره به اقتباس فیلمنامه «اشباح» از نمایشنامه «اشباح» نوشته هنریک ایبسن،اظهار کرد: داستان فیلم اشباح مناسب نبود زیرا ایرانیزه کردن نمایشنامه قرن 19 بسیار دشوار است و کارگردان حوصله و وقت کافی برای بازنویسی این اثر نداشت.
این تهیه کننده گفت: مهرجویی اعتقاد دارد فکر و اندیشه هایی در پشت فیلم اشباح بود که باید این اثر ساخته می شد و وی معتقد است که نباید بار دیگر فیلم هایی همچون هامون و پستچی را بسازد، آنها یک دوره ای ساخته شدند و الان زمان ساخت این نوع فیلم ها است.
نشست نقد و بررسی فیلم «اشباح» به کارگردانی داریوش مهرجویی شامگاه یکشنبه با حضور احمد طالبی نژاد نویسنده و منتقد سینما و جهانگیر کوثری در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.
در خلاصه فیلمنامه «اشباح» آمده؛ تیمسار سلیمانی که درگیر مسائل حاد زندگی است با همسر خود دچار مشکلات عجیبی می شود. سارا در کشاکش زندگی پرتلاطم با تیمسار به فکر رهانیدن خود از زندگی است و در تقابل عشق و عقل که در قاموس مقررات جاری او نمی گنجد. دایی بابا وکیل خانواده در تلاش آرام کردن اوضاع است و از سوی دیگر معمار برای اهداف خود شرایط سختی را برای تاجی خانم و دخترش به وجود آورده است. مازیار نیز پس از آمدن به ایران درام های تازه ای را رقم می زند و اهالی خانواده چون شبح های سرگردان به دنبال خلوت های زندگی خود می گردند.
داریوش مهرجویی (نویسنده، کارگردان و تهیه کننده)، جهانگیر کوثری (تهیه کننده )، مهتاب کرامتی، پیمان معادی، حسن معجونی، مهدی سلطانی، ملیکا شریفی نیا، هنگامه حمیدزاده و امیرعلی دانایی و احمد یاوری شاد( بازیگران )، وحیده محمدی فر(طراح لباس ) از عوامل و دست اندرکاران فیلم سینمایی اشباح هستند.
تهرام/7245/ 699

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




23/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن