تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 17 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خوشبخت كسى است كه سراى باقى را كه نعمتش پايدار است بر سراى فانى كه عذابش بى‏پاي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799712447




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بي‌مخاطب بودن فيلم‌هاي خاطره‌انگيز در سينما


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: بي‌مخاطب بودن فيلم‌هاي خاطره‌انگيز در سينما
هفته فيلم داريوش مهرجويي با اكران سه فيلم «پري»، «ميكس» و «مهمان مامان» در قالب طرح اكران فيلم‌هاي...
هفته فيلم داريوش مهرجويي با اكران سه فيلم «پري»، «ميكس» و «مهمان مامان» در قالب طرح اكران فيلم‌هاي «خاطره‌انگيز» در ماه مبارك رمضان در پرديس‌سينمايي ملت از ديشب 22 تيرماه آغاز و تا پايان هفته ادامه خواهد داشت. ظاهراً قرار است به هر نحوي كه شده برخي از دوستان كار رونق‌دهي به اسم و رسم تعدادي از فيلمسازاني كه با توجه به توليدات ضعيفشان، ديگر اقبالي از جانب مخاطبان نسبت به آثار آنها وجود ندارند را ولو به صورت تصنعي و دستوري همچنان ادامه دهند.      چند وقت پيش بود كه پيشنهاد اكران فيلم‌هاي «خاطره‌انگيز» در برخي سينماها براي آنچه گفته مي‌شد آشتي دادن دوباره مخاطبان با سالن‌هاي كم‌رونق سينما بود از سوي عده‌اي از رسانه‌ها و بعد بالطبع از سوي مديران فرهنگي ارائه شد. تا قبل از اعلام نام برخي فيلم‌هاي در نظر گرفته شده براي اين اقدام، اكثر مخاطبان گمان مي‌كردند كه واقعاً قرار است برخي يادها و نوستالژي‌هاي سال‌هاي گذشته دوباره روي پرده سينما ظاهر گردد و آنها را به سال‌هاي خاطره‌انگيزشان ببرد اما با مشخص شدن اسامي فيلم‌ها كاشف به عمل آمد كه اين اقدام به ظاهر خاطره‌برانگيز صرفاً بهانه‌اي بود براي بر سر زبان انداختن نام عده‌اي از فيلمسازاني كه چند سالي است ديگر فيلم خوب نمي‌سازند و به نوعي سينمايشان تمام شده است.       شاهد مثال اين مدعا را در بررسي آثار كارگرداني مثل مهرجويي كه فيلم‌هايش در اين اواخر صداي نزديك‌ترين و واله‌ترين دلباختگان وي را نيز درآورده، به خوبي نشان مي‌دهد كه هيچ‌كدام از آثار ايشان به غير از فيلم اجاره‌‌نشين‌ها در سال 1366 با فروش 18 ميليون توماني، بر اساس هيچ‌كدام از ملاك‌هاي ماندگاري از جمله فروش بالا، پرفروش‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينما بر اساس نرخ تورم!، بهاي بليت تعداد مخاطبان و حتي پر‌مخاطب‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينماي ايران طبق اعلام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، حائز رتبه و جايگاهي نبوده است! حال با توجه به اين نكات كه با يك جست‌وجوي ناقابل اينترنتي قابل احصا و رصد مي‌باشند، ادعاي مطرح شده اعتبار بيشتري پيدا مي‌كند و سؤالي كه براي مخاطبان ايجاد مي‌شود اين است كه واقعاً معيار و ملاك انتخاب فيلم‌هاي حائز رتبه براي اكران در قالب عنواني مثل اكران فيلم‌هاي «خاطره‌انگيز» چيست و چه كساني و با چه ملاك سنجشي چنين انتخاب‌هايي مي‌كنند؟! آيا واقعاً فيلم‌هاي سينماگري مثل داريوش مهرجويي كه اغلب طرفدارانش بيشتر شيفته او و تفكراتش هستند تا اهل واقع‌بيني، اصولاً در بين ديگر مخاطبان ذيل عنوان فيلم‌هاي «خاطره‌انگيز» قابل تعريف و ترجمان هستند؟!‌ يا به عبارتي ديگر آيا آثار اين فيلمساز بر اساس ملاك‌ها و معيارهاي يك فيلم پرمخاطب يا پرفروش كه بنا بر اقتضائات زماني از جانب مناديان شبه‌روشنفكري و بسته به منافعشان هر بار يكي از آنها به عنوان معيار سنجش فيلم خوب اعلان مي‌گردد، جايگاه و رتبه‌اي داشته است.       اگر قرار است حكم به اكران فيلم‌هاي خاطره‌انگيز اعلام گردد، مي‌توان به فيلم‌هايي مثل عقاب‌ها، كاني مانگا، كلاه قرمزي و پسرخاله، اخراجي‌ها2 يا افعي و. . . اشاره كرد كه از نظر ملاك‌هاي فوق‌الاشاره در صدر پرمخاطب‌ترين و پرفروش‌ترين فيلم‌هاي تاريخ سينماي كشورمان به حساب مي‌آيند، به همين علت به نظر مي‌رسد لياقت متصف شدن به لفظ فيلم‌هاي «خاطره‌انگيز» را صدها بار بيشتر از فيلم‌هايي مثل آثار مهرجويي و ديگر متشابها‌تش دارند. هر چند ممكن است در مقاطع و بازه زماني كوتاهي بتوان با چنين ترفندهاي دم‌دستي نام و آثار برخي سينماگران شبه‌روشنفكر را در ميان رسانه‌ها (آن هم صرفاً به دليل انتشار خبر) و برخي دهان‌ها انداخت، اما قطعاً اين گزيده‌كاري‌ها ملاك خاطره‌انگيزي و نوستالژي بودن براي مردم و مخاطبان قهر‌كرده سينما نخواهد بود.

نویسنده : مصطفي شاه‌كرمي 
منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن