تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حق، راه بهشت است و باطل، راه جهنم و بر سر هر راهى دعوت كننده اى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820080344




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناس دینی: موضوع شناسی احکام از ضروریات امروز جامعه است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

کارشناس دینی: موضوع شناسی احکام از ضروریات امروز جامعه است تهران - ایرنا - مدیرغرفه ستاد ترویج احکام در بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم موضوع شناسی احکام را یکی از ضرورت های جامعه امروزی برشمرد.


حجت الاسلام امیربهاء الدین علایی نژاد در حاشیه نمایشگاه قرآن به خبرنگار معارف ایرنا گفت: مرکز موضوع شناسی احکام فقهی یکی از مراکزی است که با ارائه پیش نویسی به محضر رهبر معظم انقلاب راه اندازی آن پیشنهاد شد.
بیست و دومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا 25 تیرماه از ساعت 18 تا 24 در محل باغ موزه دفاع مقدس پذیرای عموم علاقه مندان است .
معاون آموزش مرکز موضوع شناسی احکام فقهی اضافه کرد: رهبر انقلاب نیز که وجود این خلاء را در محیط های حوزه و دانشگاه و مراکز علمی احساس می کردند، اجازه تاسیس این مرکز را صادر کردند و فعالیت های مرکز موضوع شناسی احکام فقهی از نیمه اول سال 91 آغاز شد.
وی از آموزش به عنوان یکی از مهمترین بخش های مرکز موضوع شناسی احکام فقهی یاد کرد و گفت: در این بخش پرورش استاد و نظریه پرداز در موضوع های فقهی شکل می گیرد و 60 نفر از مدرسان و فضلای حوزه علمیه در این بخش فعالیت می کنند ، درس خارج موضوع شناسی نیز از سوی بزرگان حوزه همچون آیت الله محمد مومن برای این افراد برگزار می شود.
این پژوهشگر همچنین به برگزاری هم اندیشی و نشست های علمی از سوی مرکز موضوع شناسی احکام فقهی اشاره کرد و گفت: به زودی در حوزه های علمیه و دانشگاه ها راه اندازی خواهد شد.
وی افزود: یکی از بخش های مرکز موضوع شناسی فقهی، بخش پژوهش است که هشت گروه علمی مشغول به کارند.
علایی نژاد از گروه علمی به عنوان یکی از بخش های فعال هشت گروه نام برد و گفت : حد ترخص و مسافت شرعی نمونه ای از فعالیت های گروه عبادی بخش پژوهش است .
وی ادامه داد: براساس مبانی فقهی حد ترخص با توجه به دیوار شهر و مکانی تعیین می شود که صدای اذان شنیده نشود، برهمین مبنا 15 تن از فضلا در اطراف یک شهر دقت کرده و فاصله 1350 متری از آخرین خانه هر شهر را به عنوان مسافت شرعی محسوب کردند.
وی افزود: تابلوهای حد ترخص برهمین اساس در شهرهای مشهد، قم، یزد، ماهان کرمان و برخی شهرهای دیگر نصب شده و در آینده نیز در سایر شهرها نصب خواهد شد.
این کارشناس دینی ، گروه پزشکی را یکی دیگر از گروه های بخش اعلام کرد و افزود: پژوهشگران گروه پزشکی 100 موضوع را از میان سه هزار و 200 موضوع جدید که در جهان مطرح و از اولویت برخوردار است، شناسایی کرده و احکام این موضوع ها را بررسی می کنند که می توان به موضوع هایی همچون بانک شیر، بانک اسپرم، انواع تلقیح های مصنوعی، مسائل مربوط به مرگ مغزی، پیوند اعضاء و جوارح و شبیه سازی اشاره کرد.
وی گروه های قضاء و جزاء، بانوان، سیاسی و اجتماعی، فرهنگی و هنری، اقتصاد و همچنین خوردنی ها و آشامیدنی ها را از دیگر گروه های بخش پژوهش دانست و گفت: مباحث متعددی از سوی کارشناسان این بخش در حال بررسی و تحقیق است که موضوع رایتل و فضای مجازی یکی از این موارد است.
علایی نژاد یکی دیگر از بخش های مرکز موضوع شناسی احکام فقهی را بخش موزه و نمایشگاه اعلام کرد و گفت: در این بخش اعیان خارجی یعنی هر چیزی که با فقه ارتباط دارد، ارائه می شود. مانند مناسک حج که در یک جا دیده می شود.
وی همچنین با اشاره به اهمیت یادگیری احکام حیوانات حلال گوشت و حرام گوشت گفت: بیش از 530 گونه پرنده در ایران شناسایی شده ، حلال یا حرام بودن این حیوانات مشخص شده و البته نرم افزار و کتاب آن نیز در آینده منتشر خواهد شد.
وی در پایان ضمن معرفی بخش احیای تراث در مرکز موضوع شناسی احکام فقهی گفت: هر کتابی که درباره موضوع شناسی فقهی منتشر شده در این بخش جمع آوری می شود که شامل استفتائات مراجع، کتاب وسایل الشیعه شیخ حر عاملی و نهج البلاغه موضوع شناسی است و مهمترین سود این بخش برای فقهاء و علمای دینی و همچنین مردم خواهد بود .
فراهنگ(4)**1003**1601**

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




22/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 45]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن