تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ايمان مؤمن كامل نمى شود، مگر آن كه 103 صفت در او باشد:... باطل را از دوستش نمى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820123963




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سقوط و آشوب در خاورمیانه ؛‌ هدف غرب در پروژه ‌نظم نوین جهانی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: اوراسیا ریویو :
سقوط و آشوب در خاورمیانه ؛‌ هدف غرب در پروژه "‌نظم نوین جهانی"
بسیاری از کشورهای خاورمیانه طی یک دهه گذشته تحت تاثیر سیاست های مداخله گرایانه غرب دچار آشوب و تنش های درازمدت شده اند .


به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از اوراسیا ریویو ؛ این پایگاه خبری در مقاله ای به قلم " اوزدم سانبرک " نوشت :  پشت پرده خیزش های مردمی در جهان عرب که تقریبا سه سال پیش آغاز گردید و به تدریج به کل خاورمیانه و آفریقا گسترش پیدا کرد , موضوعات دیگری وجود داشت که موجب شد این دوره در تاریخ بعنوان دوره ای تاریک و تلخ در منطقه به ثبت برسد . 


در این دوره گروه های افراطی و شورشیان مسلح از انزوا خارج شده و کنترل برخی از کشورهای منطقه را بدست آوردند . بعلاوه تسلط تروریست ها و شورشیان مسلح بر شهرهای ثروتمند و نفت خیز خاورمیانه از دیگر ویژگی های این دوره می باشد . جهان یکی از بحرانی ترین شرایط در قرن 21 را هم اکنون تجربه می کند . 


در ادامه این مقاله آمده است : بخش قابل توجهی از جهان عرب تحت حکومت های شکست خورده و وابسته به غرب در حال فروپاشی هستند و راهکارهای غیرعملیاتی و ناکارآمد برخی از دولت های غربی و هم پیمانان منطقه ای آنان اوضاع را در این کشورها بدتر و بدتر کرده است . 


این حکومت های وابسته یکی پس از دیگری مشروعیت خود را از دست داده و در برخی از کشورها نیز بر اثر اعتراضات گسترده مردمی از راس قدرت برکنار شدند . ایجاد فروپاشی در خاورمیانه تنها محدود به ابعاد سیاسی و اقتصادی آن نیست . بسیاری از کشورهای جهان عرب از منظر فرهنگی و اجتماعی دچار تزلزل شده اند . 


شاید دلیل اصلی این معضل تفرقه و نفاقی است که در میان قومیت ها و بخصوص پیروان مذاهب مختلف اعراب بوجود آمد . به اذعان بسیاری از سردمداران پیشین و کنونی آمریکا و اسرائیل همین راهکار بخوبی می تواند با تضعیف وحدت و اتحاد مسلمانان غرب را در موضع بالاتر در خاورمیانه قرار دهد . 


روح اتحاد میان مسلمانان که "دین اسلام " آن را از ارکان اصلی خود می داند به تدریج در میان اعراب از بین رفت و از این میان فرقه های افراطی و بی قیدی خارج شد که کاملا با ذات اصلی اسلام مغایرت داشت . تروریست های القاعده , النصره , داعش و سایر شورشیان مسلح که به نام اسلام مدتهاست دست به انواع خشونت ها و جنایات میزنند در حقیقت گروهی خارج شده و متفرقه هستند که به کمک متجاوزان غربی از انزوا بیرون آمدند . 


اوراسیا ریویو همچنین نوشت : فارغ از تفرقه افکنی میان مذاهب , بزرگنمایی در اختلافات قومی قبیله ای و نیز تمرکز افراطی بر رقابت های منطقه ای باعث شد برخی از کشورها برای به اصطلاح شکست دادن رقیب تلویحی شد به کمک خرابکاری های غرب در منطقه بروند . نمونه بارز این وضعیت رقابت ضمنی میان ایران و عربستان می باشد . 


ریاض با این توهم که چنانچه با کمک قطر و ترکیه شورشیان سوری را بر علیه دولت " بشار اسد " مسلح کرده و بشوراند می تواند بر رقیب دیرینه خود ایران _ و هم پیمان دمشق _ پیروزی هایی بدست آورد . بدون توجه به این موضوع که تبعات مخرب تقویت گروه های افراطی و تروریست با هر هدفی ؛ دامن کل کشورهای خاورمیانه را خواهد گرفت .


 خونریزی های بی پایان در سوریه و عراق یکی از تبعات این سیاست عربستان سعودی به شمار می آید . در حالی که بسیاری از کشورهای منطقه اکنون درگیر تنش ها و آشوب های فراگیر هستند زمینه بطور قابل رویتی برای رشد تروریسم و افزایش آموزه های رادیکالی همانند گروه تروریستی " القاعده " فراهم شده است . همین اوضاع منطقه را بیش از پیش به سمت بی ثباتی می رود . 


دستان آلوده غرب


چنانچه به ریشه یابی وضعیت بحران خاورمیانه و جهان عرب بپردازیم در اولین مرحله باید به غرب و سیاست های توسعه گرایانه آن اشاره نمود . پروژه " نظم نوین جهانی " که بیش از یک دهه پیش از سوی رییس جمهور وقت آمریکا مطرح گردید باید به شکل ایجاد آشوب درخاورمیانه و فروپاشی این منطقه اجرا می شد . 


منابع قدرت فراوانی در منطقه وجود دارد که از دیدگاه غرب و بخصوص آمریکا یا باید تحت نظر آنها اداره میشد و یا بطور کلی در اختیار آنان قرار می گرفت . موقعیت استراتژیک افغانستان , ثروت بی نهایت نفت در عراق , نقش قدرتمند و جئوپلتیکی سوریه تنها تعدادی از اهدافی است که غرب برای آشوب آفرینی در خاورمیانه در نظر داشته است . 


در انتهای این مقاله آمده است : مسئولیتی که بحران ایجاد شده در این منطقه میسازد تا حدود زیادی بر عهده عربستان و ایالات متحده می باشد . به گفته مقامات این کشور و نیز تعدادی از فرماندهان و سرکردگان تروریست های القاعده و داعش چنانچه حمایت های بی شائبه مالی و تسلیحاتی این دو کشور و متحد یکدیگر وجود نداشت خونریزی ها و درگیری های شدید و کشتارها از مدت های پیش به پایان رسیده بود . 








انتهای پیام /






تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۳ - ۰۱:۵۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 40]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن