تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):روز غدیر در آسمان مشهورتر از زمین است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819687733




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگ جهانی اول, تغییر دهنده ساختار جنگهای نوین


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا:

نیویورک تایمز: جنگ جهانی اول, تغییر دهنده ساختار جنگهای نوین تهران- ایرنا. نیویورک تایمز نوشت: ˈجنگ جهانی اولˈ در یکصدمین سالگرد آغاز خود از خاطره ها به تاریخ پیوست, اما ابعاد گسترده آن هنوز هم در عرصه میدانی و وسعت جغرافیایی ؛ ملتها و دولتها و مهمتر از آن در تغییر ساختار جنگهای نوین طنین افکن است.


در این تحلیل به قلم ˈاستیون ارلانگرˈ آمده است:این جنگ با برجای گذاردن قریب به 10 میلیون قربانی که 5/8 میلیون تن و یا بیشتر آن را سربازان تشکیل می دادند و حدود 20 میلیون مجروح همچنان موضوع اصلی بسیاری از مباحث تحقیق و تفحص از زوایای گوناگون آن را تشکیل می دهد.
این جنگ که تا قبل از ˈجنگ جهانی دومˈ در اروپا از آن به ˈجنگ کبیر ˈ یاد می شد و اولین جنگ سراسری اروپا بود؛ فقط 7 میلیون انسان را در اروپا به کام مرگ فرو برد.
این جنگ بدعت گذار سنت یادبود سربازان گمنام در جوار افسرانشان است که به نوعی به رسمیت شناختن فرد پس از مرگ در یک کشتار دسته جمعی است.
ˈجنگ جهانی اولˈ در تاریخ 28 ژوئن 1914 در ˈسارایووˈ و با ترور دوک اعظم ˈفرانتس فردیناندˈ و همسرش ˈصوفیˈ بدست یک ملی گرای جوان که خواستار صربستان بزرگ بود آغاز شد.
این جنگ در طول 4 سال و نیم حیات خود؛ سراسر خاک اروپا, خاورمیانه و آسیا را درگیر خود ساخت و به شیوه ای بنیادین, جهانی نو بنا ساخت.
این جنگ ضمن آنکه در مسیر خود سلاطین, قیصرها, سزارها و پادشاهانی را سرنگون کرد و امپراطوری هایی را واژگون ساخت ، متضمن ابداعاتی هم بود: برای اولین بار سلاحهای شیمیایی را به جهان عرضه کرد , تانکها و بمبارانهای هوابرد را وارد کارزار رزم کرد و در مهم ترین پیامد خود میلیونها زن را به جمع نیروی کاری جهان معرفی کرد و برای بار نخست حق رای دادن برای زنان قائل شد.
این جنگ ملتهایی نظیر اوکراین, لهستان و کشورهای حوزه بالتیک را مستقل کرد و در خاورمیانه کشورهایی جدید خلق کرد که اغلب هم مرز بندی هایشان به شکل حکمیت است.
گستره تحولات فرهنگی معلول این جنگ بس عظیم است, از جمله درکی تازه از روانشانسی جنگ و وحشت ناشی از موج انفجار و استرس پس از حمله و بیماریهای روانی معلول جنگ.
ˈجنگ جهانی اولˈ گام نخست را برای قدرت جهانی شدن آمریکا برداشت .
ˈوودرو ویلسونˈ رئیس جمهور وقت آمریکا موق نشد نظم نوین جهانی که مدعای آن را داشت و یا ˈاتحادیه ملل ˈ را که رویای آن را داشت به منصه ظهور برساند و با اصراری بی مورد بر متارکه جنگ و تاکید بر خودباوری تعریف نشده , مولد هرج و مر ج و آشوب شد و به موازات آن عقب نشینی سریع آمریکا از اروپا ؛ زمینه را برای برپا شدن ˈجنگ جهانی دومˈ مهیا ساخت.
تاریخ دانان هنوز هم بر سر اینکه عامل اصلی بروز جنگ جهانی اول چه بوده است, مشاجره دارند.
گروهی آلمان را مقصر می دانند و گروهی دیگر وجود یک سیستم رقابت میان کشورها و یا وجود اتحادها و تشویش و اضطراب بابت ضعف فزاینده کشور اتریش - مجارستان و امپراطوری عثمانی و قوت گرفتن روز افزون آلمان و روسیه را عامل اصلی این جنگ بر می شمرند.
میراث این جنگ در کشورهای مختلف در اشکالی گوناگون ظاهر گشت.
در فرانسه این جنگ ولو خونین, پاسخی ضروری به تهاجم بود. بازداشتن ارتش آلمان از دسترسی به پاریس در نبرد اول ˈمارنˈ جنگ برای آزادی رهایی از بردگی بود. نبرد دوم ˈمارنˈ با کمک سربازان امریکایی, آغازگر پایان آلمان بود .
برای فرانسه؛ جنگ جهانی اول ؛ ˈجنگی خوب ˈ بود و ˈجنگ جهانی دومˈ یک فروپاشی حیرت آور.
برای آلمان که سرمایه گذاری هنگفتی بر روی ماشین جنگی اش در این جنگ کرده بود, این جنگ شکستی همه جانبه را بر آن تحمیل کرد و مقدمه کار را برای انقلاب , انتقامجویی , فاشیزم و نسل کشی مهیا ساخت.
به گفته ˈماکس هاستنیگزˈ مورخ جنگ؛ آلمان اگر وارد این جنگ نمی شد فقط ظرف 20 سال می توانست از لحاظ اقتصادی بر کل اروپا مسلط شود.
به گفته این مورخ همه حاکمان اروپا در سال 1914 بیش از آنکه بر قدرت اقتصادی خود متکی باشند , بر قدرت نظامی شان اصرار داشتند .
در انگلیس هنوز هم این بحث وجود دارد که آیا اصلاˈ ورود انگلیس به این جنگ لزومی داشت یانه .
انگلیس با حضور میلیونها نیروی داوطلب آماده جنگیدن وارد جنگ شد و اما بعد از مدتی کوتاه آمار قربانیانش به حدی بالا رفت که دولت سرانجام در سال 1916 دستور توقف ثبت نام از داوطلبان را داد .
در نبرد سوم تعداد 20 هزار سرباز انگلیسی کشته , 40 هزار سرباز زخمی شدند و 60 درصد از افسران ارتش انگلیس نابود شدند و قتل عامی تهی مغزانه به وقوع پیوست.
هنوز هم در کشور انگلیس بسیاری از اندیشمندان قائل به این باورند که لزوم ورود انگلیس به این جنگ غیر ضرر بوده است. بسیاری در انگلیس بی کفایتی ژنرالها و بی تفاوتی آنها نسبت به جان انسانها را عامل کشتار هولناک در این جنگ می شناسند.
این توهم که باید برای بدست آوردن تنها چند وجب خاک؛ دست به تهاجم زد ؛ ذهنیت همه ژنرالها را پر کرده بود.
ماههای آغازین و ماههای پایانی جنگ که تهاجم بزرگ و خونین سال 1918 آلمان اتفاق افتاد, تعیین کننده بود.
میراث این جنگ متنوع و ضد ونقیض است و هنوز هم سایه اش بر سر هه شئون کشورهای جهان سنگینی می کند.
با توجه به پیامدهای جنگ جهانی اول؛ لزوم به راه افتادن ˈجنگ جهانی دومˈ ضرروی به نظر می رسید.
این ایام مصادف با هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز ˈجنگ جهانی دومˈ و بیست و پنجمین سالگرد فروپاشی ˈدیوار برلینˈ است.
پایان جنگ سرد در واقع بازگشت به پایان جنگ جهانی اول است ضمن اعطای مجدد حاکمیت ملی به کشورهای اروپای شرقی .
عصر هژمونی و استیلای امریکا و اروپا رو به محوشدن است .
امروز جهان با پدیده خیزش چین و احیاء مطالبات سنتی ملی گرایانه روبروست . مصداق این خیزشها نه فقط در روسیه بلکه در بسیاری از رای دهندگان در کشورهای فرانسه , انگلیس و دانمارک که از الحاق به اروپا بیزارند؛ نمود عینی پیدا کرده است.
هرچند یکصد سال سپری گشته ؛ اما هنوزهم این سوالها بطور جدی برای نوع بشر مطرح است که آیا درسهای عبرت سالهای 1914 و 1939 برای جهان امروز هم قابل تسری است؟
بسیاری چالش درونی آلمان یک صد سال پیش و روسیه امروز را برای آقایی بر اروپا , یعنی مکانی که نطفه هردو جنگ جهانی اول و دوم ریخته شد را قابل قیاس می دانند. اوکراین هم امروز و هم یک صد سال پیش در هردو جبهه تجربه جنگیدن را دارد.
بسیاری ˈجنگ جهانی اولˈ را که از ˈ سارایووˈ آغاز گشت را ˈجنگ سوم بالکانˈ می شناسند. فروپاشی یوگسلاوی و مدل چند ملیتی , چند فرهنگی و چند مذهبی آن هنوز هم مشکلات لاینحلی را برای اروپا ,بوسنی و کوزوو و سایر نقاط برجای گذارده است.
تنشهای مشابهی در ایرلند شمالی اتفاق افتاده است که قابل مقایسه با خیزش شرق در سال 1916 است.
از پیامدهای مهم جنگ جهانی اول, خطر افول قدرتها در قبال خیزش قدرتهایی دیگر است نظیر خیزش چین و خاورمیانه که جنگ داخلی سوریه و پیشروی جنگجویان اسلامگرا به سمت بغداد همه مرزبندی های استعماری را که در سال 1916 با توافق میان کشورهای فرانسه , انگلیس و روسیه در میانه جنگ جهانی اول به هنگام فروپاشی امپراطوری عثمانی ترسیم شد را می درد .
قتل عام ˈگالیپولی ˈ مقدمه تشکیل کشوری جدید میراث دار امپراطوری عثمانی شد با نام ˈترکیهˈ .
در طول جنگ در نوامبر 1917 با اعلامیه ˈبالفورˈ و با حمایت انگلیس یک کشور یهود در فلسطین ایجاد شد.
اینک در یکصدمین سالگرد آغاز ˈجنگ جهانی اولˈ ؛ یادبود قربانیان این آوردگاه بزرگ ؛ نه فقط مکانی برای تفرج و گردشگری در کشورهای مختلفی است که به نوعی درگیر این جنگ بوده اند؛ که یک کلاس درس و عبرت آموختن از پیامدهای جاودانه آن است.
رسانام**1591**1547
http://www.nytimes.com/2014/06/27/world/europe/world-war-i-brought-fundamental-changes-to-the-world.html?module=Search&mabReward=relbias%3Ar%2C%5B%22RI%3A11%22%2C%22RI%3A14%22%5D&_r=0

انتهای پیام /*
: ارتباط با سردبير


[email protected]




10/04/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن