تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 23 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نشانه توبه كننده چهار است: عمل خالصانه براى خدا، رها كردن باطل، پايبندى به حق ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806430869




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا و چگونه پروژه های خرابکارانه غرب در خاورمیانه با شکست مواجه شد ؟


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: گزارش ویژه/
چرا و چگونه "پروژه های خرابکارانه غرب در خاورمیانه " با شکست مواجه شد ؟
در این گزارش به تحلیل مواردی که پروژه های متعدد ، پیچیده و خرابکارانه غرب برای نفوذ در خاورمیانه و سلطه بر این منطقه را منتهی به شکست کرد ، پرداخته می شود .
در این گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران می‌خوانیم که چرا و چگونه "پروژه های خرابکارانه غرب در خاورمیانه " با شکست مواجه شد:نظریه پردازان امور جاسوسی در مصر غالبا از اصطلاح " دولت عمیق " برای توضیح صعود یا نزول قدرت اخوان المسلمین استفاده می کنند . این اصطلاح به کنترل نظامی و قضایی کشور بدون توجه به اینکه چه فردی در سمت ریاست جمهوری قرار می گیرد , اشاره دارد . به گفته پروفسور "گیسل کپل" کارشناس برجسته بین المللی در امور خارومیانه این اصطلاح نخستین بار توسط "ترکیه " مورداستفاده قرار گرفت . 

ـ دیکتاتورهای عربی ؛ دوستان قدیم و دشمنان امروز
این کارشناس می گوید : بطور حتم آنچه در مصر رخ داد کودتای نظامی بوده است . سوال اینجاست که آیا السیسی رییس جمهوری کنونی مصر در این کودتا دخالت داشته یا نه ؟ و نیز نقش حمایتی واشنگتن وتل آویو تا حد بوده است ؟ حملاتی که به ساختمان های تجارت جهانی در سپتامبر 2011 شد نشان داد که مبارزه علیه دنیای اسلام در مصر و الجزایر با نتایج مطلوب همراه نبوده است . 







یکی از خبرنگاران سرشناس آمریکایی در گزارشی که راجع به سفر دوره ای خود به کشورهای خاورمیانه انجام داده بود , اینگونه می نویسد : نتیجه بارز اقداماتی که به بهانه حادثه 11 سپتامبرتوسط ایالات متحده و هم پیمانان غربی و عربی آن در منطقه انجام گرفت این بود که رژیم های دیکتاتوری و گروهک های تروریستی موفق شدند فرصت تازه ای برای احیا و ازسرگیری فعالیت بیابند . 


زین العابدین بن علی دیکتاتور تونس جنایاتی به مراتب شدیدتر از " اسامه بن لادن " انجام داده بود اما پس از شروع اجرای سیاست های غرب در منطقه , قدرتمندی استکباری این دیکتاتور تحت حمایت آمریکا علیه مردم این کشور بیش از پیش تقویت گردید . 


از سال 2005 حسنی مبارک , بن علی و دیگر همتایان عربی آنها در منطقه در روابط خود با آمریکا دچار مشکل شده و واشنگتن در قالب شعار ساختگی " حمایت از حقوق و خواسته های مردم " سیاست سرنگونی این حکومت ها را عملی نمود . " معمر قذافی " دیکتاتور لیبی که پیشتر از دوستان غرب در خاورمیانه محسوب میشد سیاست هایی برخلاف منافع آمریکا اتخاذ کرد . 


ـ‌ بنیاد سوروس
در این میان یکی از راهکارهای غرب برای مقابله با چنین اقداماتی حمایت های مالی , تسلیحاتی و آموزشی از مخالفان مردمی بود . " بنیاد سوروس " مسئولیت آموزش نظامی به بخش اعظمی از مخالفان را در منطقه خاورمیانه بر عهده گرفت . این بنیاد متعلق به جورج سوروس، سیاست مدار و سرمایه دار آمریکایی است که _ به گفته خودش _ با هدف ایجاد و حفظ ساختارها و نهادهای جامعه باز تاسیس شده است . 









ـ سوریه و عراق 
شاید بتوان این دو کشور را نقطه تمرکز نقشه های غرب در خاورمیانه دانست . باراک اوباما از نخستین هفته های آغاز درگیری های داخلی در سوریه پرچم حمایت آمریکا از معترضان را بالا برد. با گذشت چند هفته تسلیح این معترضان توسط آمریکا و هم پیمانانش و نیز خشونت های مسلحانه شورشیان داخلی علیه نیروهای ارتش سوریه و نیز مردم این کشور - که عموما از حامیان دولت بودند - آغاز شد . 




در این شرایط کاخ سفید و اتحادیه اروپا علاوه بر اجرای سیاست کمک مالی به مخالفان پرونده عظیم تری را علیه دولت "بشار اسد "‌گشودند . با مشارکت برخی کشورهای منطقه از جمله ترکیه ،‌ عربستان سعودی ، قطر و اردن واشنگتن موفق شد طرح اعزام تروریست های آموزش دیده و تسلیح شده به انواع سلاح های جنگی پیشرفته به سوریه را عملیاتی کند . این اقدام در کنار حمایت های لفظی مقامات غرب از هرگونه تحرک بر ضد دولت اسد قرار داشت . 







اما سیاست مضحکانه و یک بام و دو هوای آمریکا در برگزاری دو دوره مذاکرات در ژنو به منظور حل دیپلماتیک بحران در سوریه بیش از همیشه نمایان می شود . اوباما و دیگر سران کاخ سفید از یک سو از حمایت های بی شائبه خود از شوشیان و دشمنان اسد ـ که تنها روش آنها کشتار مردم،‌ وحشی گری و خشونت های مرگبار است ـ خبر می‌دهد و از سوی دیگر اعلام می کند که این بحران تنها از راهکار دیپلماتیک و سیاسی قابل حل است. 


نکته حائز اهمیت این که در این دو دوره کنفرانس به اصطلاح از کشورهایی برای شرکت و همکاری دعوت شد که نقش های اساسی در حل بحران دارند و یا با تبعات این درگیری دست و پنجه نرم می کنند . 


ـ‌ مثلث اتحاد میان روسیه ، ایران و سوریه
دمشق گرچه حدود سه سال در حال مبارزه با تروریست های خارجی مسلح در شهرهای سوریه است اما در این مدت قدرت نظامی و تاثیرگذاری خود را در منطقه از دست نداده است . به گونه ای که یکی از نخستین دولت هایی که پس از یورش تروریست های تکفیری بعثی به عراق برای کمک به بغداد اعلام آمادگی کرد ، دولت "بشار اسد " بود . 







مسکو نیز بیش از یک دهه و درموارد گوناگون برتری سیاسی و استراتژیک خود را جهان غرب به اثبات رسانده است . غرب و روسیه گرچه به شکل مسالمت آمیز سالهاست در کنار یکدیگر به همکاری و دادوستد های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی مشغولند اما روح رقابت و قدرت نمایی همواره در میان آنها بخصوص پوتین و اوباما بوده است . رییس جمهوری آمریکا در یسیاری از میادین فرد شکست خورده در رقابت میان آمریکا و روسیه بوده است . 


تصمیم عجولانه و غیرمنطقی اوباما برای حمله به سوریه به بهانه استفاده بشار اسد از سلاح شیمیایی ، تنش و درگیری در اوکراین و اختلافات در مذاکرات هسته ای با جمهوری اسلامی ایران از جمله این موارد هستند . 


بخش اعظمی از سیاست گذاری های غرب در خاورمیانه به رهبریت آمریکا انجام گرفته و می گیرد بنابراین هرگونه شکست یا موفقیت در مواضع واشنگتن را می توان موفقیت یا شکست غرب در منطقه دانست . به اذعان بسیاری از مقامات سابق و کنونی کاخ سفید منطقه خاورمیانه اکنون به مردابی برای دولتمردان آمریکایی تبدیل شده چرا که از یک سو خواستار حضور در منطقه برای تامین اهداف و منافع خود هستند و از سوی دیگر چنان آشوبی در آن ایجاد کرده اند که اکنون خود نیز قادر به حل یا رهایی از‌ آن نیستند . 


نقش برتر مسکو و تهران در منطقه و مشارکت های دوجانبه میان این دو بیش از قدرت دیگری می تواند به حل و فصل مسالمت آمیز بحران های خاورمیانه کمک کند . واشنگتن نشان داده که نه تنها در موضع ضعف در برابر این اتحاد (‌تهران و مسکو )‌ قرار دارد بلکه هنگام عمل نیز سیاست های موفق و کارگشایی در زمینه ارائه راهکار برای بحران‌ها ندارد . 




منابع :
http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=israel%20%2B%20west&source=newssearch&cd=5&cad=rja&uact=8&ved=0CCoQqQIoADAE&url=http%3A%2F%2Fwww.haaretz.com%2Fnews%2Fmiddle-east%2F.premium-1.601652&ei=qA-wU6S9DKKr0AWdkIHICA&usg=AFQjCNHuKl4vWrS89mkoAGcT2eZKXAY24Q&bvm=bv.69837884,d.d2k


http://online.wsj.com/articles/obama-administration-deepens-u-s-role-in-syria-and-iraq-1403909382


http://www.nytimes.com/2014/06/29/opinion/sunday/in-iraq-and-syria-isis-militants-are-flush-with-funds.html?_r=0



http://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=iran%20%2B%20russia%20%2B%20middle%20east&source=newssearch&cd=2&cad=rja&uact=8&ved=0CCIQqQIoADAB&url=http%3A%2F%2Fwww.haaretz.com%2Fnews%2Fmiddle-east%2F.premium-1.601824&ei=sI-yU5a-AsSQ7Ab_vYDYAw&usg=AFQjCNFu15T08u1WrNm6JTM9DzPC2oDMpg&bvm=bv.69837884,d.ZWU


http://voiceofrussia.com/news/2014_07_01/Russian-Iranian-deputy-FMs-hold-talks-on-Iraq-Syria-5155/







تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۳ - ۰۲:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن