تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805668099




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحقق جهان عاري از سلاح هاي شيميايي چرا و چگونه؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۸ تير ۱۳۹۳ (۱۰:۹ق.ظ)
حمايت: تحقق جهان عاري از سلاح هاي شيميايي چرا و چگونه؟
به گزارش خبرگزاري موج، حمايت نوشت: هشتم تيرماه سالروز بمباران شيميايي سردشت و روز مبارزه با سلاحهاي شيميايي و ميکروبي است. اين مسأله بهانه‌اي شد تا برخي از ابعاد و زواياي آن را مورد برررسي قرار دهيم. در ابتدا لازم است تا تعريفي از سلاح شيميايي و ميکروبي ارئه شود تا در ادامه بر اين اساس بتوان زوايايي از اين معضل بين المللي و ضد بشري را مورد بازکاوي قرار داد.
جنگ افزارهاي شيميايي ابزارها يا موادي هستند که به وسيله آنها انسان ها و يا موجودات زنده را هدف قرار مي دهند. در اثر تماس مستقيم اين مواد با هر قسمت از بدن جاندار، بدن وي آلوده شده و جاندار به انواع بيماري ها مبتلا مي شود. اين مواد مي توانند به صورت جامد، مايع و يا گاز استفاده شوند.
به عبارت ديگر عوامل شيميائي به ترکيباتي اطلاق مي‌گردد که در صورت کاربرد مؤثر عليه انسان، حيوان يا گياه، منجر به مرگ يا ضايعات قابل توجه دائمي يا موقتي در ساختار اندامي آنها مي‌شود.
آنچه که در عرف، معاهدات و رويه هاي حقوق بين الملل وجود دارد اين است که توليد، انباشت، توزيع، فروش و به کارگيري سلاح هاي شيميايي و ميکروبي ممنوع است. دفاع در حقوق بين الملل به عنوان حق مشروع پذيرفته شده است اما کاربرد اينگونه سلاح ها حتي در امر دفاع نيز جايي ندارد. چون قربانيان آن گستره وسيعي را در بر مي گيرد و آثار آن تا چند نسل برقرار است. از همين رو توليد، توزيع و کاربرد اينگونه سلاح ها ممنوعيت داشته و تبعات و آثار حقوقي شديدي را براي کساني که به توليد و کاربرد آنها مبادرت مي کنند در بر دارد.
با اين حال در عمل شاهد اين هستيم که با وجود معاهدات و توافقنامه هاي متعدد بين المللي در محکوميت و منع کاربرد سلاح‌هاي شيميايي و ميکروبي، هنوز هم کشورهايي اقدام به توليد، انباشت و فروش و حتي کاربرد اين سلاح ها مي کنند.
اين انتظار وجود دارد که همراه با توسعه نهادهاي بين المللي ضمانت هاي اجراي ملموس و عيني هم ارائه گردد. طبيعي است که در جامعه اي که دولتها از قدرت نظامي خود استفاده مي کنند و متکي به زور عريان هستند، در نظر گرفتن ضمانت اجرا هم دشوار است. زيرا ضمانت هاي اجرا در صحنه بين الملل با ضمانت اجراي محيط داخلي بسيار متفاوت است.
تعهد دولتها به اجراي معاهدات بين المللي براي برقراري صلح و امنيت جهاني، توسعه، رشد و پيشرفت جوامع امري محوري است. باور دولتها به اجراي اسناد و تصميمات بين المللي، ضمانت اجراي بسيار مهمي مي تواند باشد که بايد اراده آنها در اين جهت سوق يابد. اما به جهت دوگانگي که در تصميم گيري ها و اجراي معاهدات بين‌المللي وجود دارد، برخي از کشورها از تصميمات نهادهاي بين‌المللي تبعيت نمي کنند.
برخي از علل اين دوگانگي نيز منافع زودگذر و مقطعي دولتها و کشورها است. در اين ميان ديگر کشورها نيز با مشاهده اين دوگانگي در حرف و عمل، از اجراي توافق نامه ها و معاهدات بين‌المللي سرباز مي زنند. با اين همه آنچه در زمينه ضمانت اجرا از اهميت بيشتري برخوردار است، به رسميت شناختن برابري کشورها بر اساس منشور سازمان ملل است. به عبارت ديگر، در خصوص سلاح هاي کشتار جمعي و به خصوص سلاح هاي شيميايي و ميکروبي، مي بايست رفتار يکساني نسبت به همه کشورها اعمال گردد. يعني اينگونه نباشد که اگر کشوري داراي قدرت اقتصادي يا سياسي و نظامي بيشتري است از حاشيه امن برخوردار باشد و از تصميمات نهادهاي بين‌المللي سرباز بزند. سوال مهم ديگري که در خصوص منع کاربرد سلاح هاي شيميايي و ميکروبي وجود دارد اينکه چه راهکارهاي عملي و ملموسي براي مقابله با کاربرد سلاح هاي شيميايي و کشورهاي توليد کننده و دارنده سلاح هاي شيميايي وجود دارد. در مقام پاسخ به اين پرسش بايد گفت تمامي تصميمات و معاهدات بين المللي که در خصوص منع توليد، انباشت و کاربرد سلاح هاي شيميايي وجود دارد بايد به خوبي اجرا شوند و راهکار اجراي آن تشکيل هيئت بين المللي متشکل از همه ي کشوهاي عضو جامعه ي بين المللي است. به نحوي که همه کشورهاي از حق برابر براي تصميم گيري در اين زمينه برخوردار باشند.
اين هيئت بايد بتواند بر همه مراحل توليد و انباشت و توزيع اين سلاح ها نظارت داشته باشد تا بتواند فرايند خلع سلاح عمومي سلاح‌هاي شيميايي و ميکروبي را اجرا و عملياتي نمايد.
عامل مهم و تأثيرگذار بعدي در مسير مبارزه با سلاح هاي شيميايي و ميکروبي، برخورد با توليدکنندگان اصلي اين سلاح ها است. به عنوان نمونه زماني که رژيم بعث عراق در جبهه هاي نبرد از مقابله با نيروهاي جان برکف ايراني مستأصل شده بود به کاربرد اين سلاح‌ها هم در مناطق جنگي و هم در مناطق مسکوني و شهري مثل سردشت روي آورد. در بررسي هاي بعدي مشخص شد که شرکتها و کشورهاي غربي اين سلاح هاي را در اختيار رژيم بعثي قرار داده اند.
هرچند به طور محدود و گزينشي با آن رژيم برخورد شد اما هيچگاه به طور ريشه اي با شرکتها و کشورهايي که اين سلاح ها را در اختيار صدام قرار داده بودند برخورد نشد. بنابراين اگر بنا باشد با کاربرد سلاح هاي شيمياي مقابله صورت گيرد، در گام اول بايد با شرکتها و کشورهاي توليد کننده اين سلاح ها برخورد شود.
محور بعدي مهم در اين زمينه اين است که در حدود بسترها و قوانين مبارزه با سلاح هاي شيميايي اسناد و معاهدات کافي و بازدارنده - هرچند گاه مبهم- وجود دارد اما آنچه در اين ميان جاي خالي آن قابل مشاهده و لمس است اراده ناکافي دولتها براي مبارزه با اين سلاح ها است. لذا مشکل عمده در مسير مبارزه با سلاح‌هاي شيميايي فقدان اراده تحقق اجراي معاهدات منع سلاح‌هاي شيميايي است. دولتهايي که منافع کلان اقتصادي در توليد و فروش سلاح هاي شيميايي دارند هيچ گاه حاضر نخواهند شد در چارچوب قوانين و عرف بين المللي حرکت کنند و به تصميمات بين‌المللي تمکين کنند. فراتر از اين موضوع، نيازمند روشنگري افکار عمومي در قبال آثار و مضرات سلاح هاي شيميايي هستيم تا بتوان واکنش عمومي و مناسب ملتها نسبت به کاربردهاي جنايت بار سلاح هاي شيميايي را ايجاد کند اگر چنين وضعيتي در بين دولتها و ملتها شکل بگيرد و مردم به خوبي از نقش شرکتها و دولتهايي که به دنبال منافع زودگذر مادي خود هستند، آگاه شوند؛ اين موضوع مي تواند ضمانت اجراي موثري براي مقابله با سلاح هاي شيميايي و ميکروبي و کشورهاي توليد کننده و دارنده آن باشد.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن